Jones Soda Co. (CSE: JSDA) (OTCQB: JSDA) podała mieszane wyniki finansowe za 2024 r., przy rocznych przychodach rosnących o 15% do 19,1 mln USD, pomimo trudnego czwartego kwartału, w którym przychody spadły, a straty wzrosły. Głównie zwiększone koszty operacyjne i odpisy zapasów doprowadziły do większych strat.
Producent napojów gazowanych z siedzibą w Seattle, który zdywersyfikował swoją działalność na napoje na bazie konopi indyjskich, odnotował stratę netto w wysokości 9,9 mln USD w 2024 r., czyli 0,09 USD na akcję, w porównaniu ze stratą w wysokości 4,9 mln USD, czyli 0,05 USD na akcję, w 2023 roku. Wyższe straty wynikały również z faktu, że firma intensywnie inwestowała w innowacje produktowe i inicjatywy marketingowe.
Wyniki za czwarty kwartał były szczególnie trudne, a przychody spadły do 2,8 mln USD z 3,5 mln USD w poprzednim okresie. Według spółki, spadek ten „wynikał przede wszystkim ze zmniejszonej wielkości sprzedaży, spowodowanej głównie przejściem do nowego dystrybutora w Kanadzie w połączeniu z utratą klienta detalicznego w Stanach Zjednoczonych w trzecim kwartale 2024 r.”.
Zysk brutto spółki w czwartym kwartale wyniósł ujemne 1,3 mln USD, w porównaniu z dodatnim wynikiem 700 000 USD w analogicznym okresie 2023 r., głównie z powodu jednorazowego odpisu zapasów w wysokości 1,2 mln USD związanego z produktami wycofanymi z produkcji.
„Podczas gdy Jones Soda rozpoczął rok mocnym akcentem, kilka wyzwań w drugiej połowie roku utrudniło nasz rozwój i stanowiło znaczące wyzwania, które przetestowały odporność firmy” – powiedział niedawno mianowany dyrektor generalny Scott Harvey w oświadczeniu.
Harvey, który dołączył do firmy w lutym, wyraził optymizm co do przyszłych perspektyw Jones Soda pomimo ostatnich wyzwań.
„Z przyjemnością informuję, że moim zdaniem Jones Soda robi znaczące postępy w kierunku odwrócenia naszej działalności od wyników z zeszłego roku” – powiedział.
Jasnym punktem w raporcie firmy były wyniki marki konopi Mary Jones, która wygenerowała około 3,1 miliona dolarów przychodów w 2024 roku, co stanowi wzrost o 148% w porównaniu z 1,2 miliona dolarów w 2023 roku. Wzrost ten wynikał zarówno z tradycyjnych produktów THC, które odnotowały przychody w wysokości 1,3 mln USD, jak i nowo wprowadzonych na rynek produktów HD9 pochodzących z konopi, które w pierwszym roku wygenerowały 1,8 mln USD.
Segment napojów firmy, który obejmuje podstawowe napoje gazowane rzemieślnicze i nowsze linie produktów, wygenerował około 17,8 mln USD przychodów w ciągu roku, co stanowi wzrost o 15,4% w porównaniu z 2023 rokiem. Produkty HD9 wniosły do tego segmentu 1,3 miliona dolarów w pierwszym roku ich obecności na rynku.
Jones Soda poinformowała, że rozszerza swoje portfolio produktów poza tradycyjne napoje gazowane, wprowadzając na rynek nowe linie, w tym inspirowaną latynoskim stylem Fiesta Jones w zamykanych aluminiowych butelkach o pojemności 16 uncji oraz Pop Jones, linię całkowicie naturalnych, niskokalorycznych napojów gazowanych w smukłych puszkach o pojemności 12 uncji. Niedawno firma wprowadziła na rynek Jones Zero Cola w ponad 10 000 krajowych i regionalnych sklepach spożywczych.
Firma poinformowała również, że wzmacnia swoją sieć dystrybucji, zwiększając liczbę partnerów z 75 do 81 w ciągu ostatnich 15 miesięcy i rozszerzając swoją obecność w kluczowych krajowych i regionalnych sklepach detalicznych w 37 stanach. Dodatkowo, Jones Soda zyskała dystrybucję w prawie 2000 sklepów typu convenience, w tym w kilku oddziałach Circle K i innych sieciach.
Mimo to rezerwy gotówkowe kurczyły się w ciągu roku, a gotówka i ekwiwalenty gotówki wyniosły 1,5 mln USD na dzień 31 grudnia 2024 r., W porównaniu z 3,9 mln USD na koniec 2023 roku. W lutym spółka pozyskała odnawialną linię kredytową w wysokości 5 mln USD, aby zaradzić obawom o płynność. Firma ogłosiła również powołanie Briana Meadowsa na stanowisko dyrektora finansowego wraz z nominacją Harveya na stanowisko dyrektora generalnego.
Zarząd poinformował, że pracuje nad planem, który obejmuje większe skupienie się na możliwościach produktowych HD9 i przegląd strategicznych alternatyw dla działalności związanej z konopiami indyjskimi THC. Firma pracuje również nad optymalizacją swojej działalności biznesowej, koncentrując się na „zwiększeniu wydajności operacyjnej, usprawnieniu naszej struktury kosztów i wdrożeniu dyscypliny finansowej w celu zwiększenia rentowności”, jak twierdzi Harvey.