Walka przeciwko niedawnemu zakazowi żywności z konopi w RPA nasila się, a Cannabis Trade Association Africa (CTAA) przygotowuje się do podjęcia kroków prawnych przeciwko ministrowi zdrowia dr Aaronowi Motsoaledi. Stowarzyszenie twierdzi, że jego decyzja o zakazie sprzedaży i produkcji żywności zawierającej konopie indyjskie jest zarówno lekkomyślna, jak i nienaukowa, co uzasadnia zarzuty karne lub zwolnienie ze stanowiska.
Rosnąca presja prawna przeciwko zakazowi konopi
CTAA, wraz z innymi interesariuszami z branży konopi indyjskich, dąży do pilnego interdyktu w celu obalenia zakazu, który ich zdaniem wyrządził poważne szkody gospodarcze. Ten krok prawny jest następstwem kontrowersyjnej nowelizacji ustawy o środkach spożywczych, kosmetykach i środkach dezynfekujących, opublikowanej 7 marca 2025 r., która zakazuje wszelkich produktów spożywczych zawierających składniki pochodzące z konopi, takie jak olej z nasion konopi i mąka z nasion konopi.
Po złożeniu co najmniej dwóch oddzielnych pozwów – jednego przez Henniego Ventera w imieniu hodowców, a drugiego przez CTAA – branża konopi jednoczy się, aby zakwestionować to, co opisują jako nadmierne regulacje, które zagrażają firmom i źródłom utrzymania.
Niszczycielski wpływ na przedsiębiorstwa i gospodarkę
Efekt falowania tego nagłego zakazu dopiero zaczyna się rozwijać, ale szkody są już widoczne. Decyzja ta zakłóciła funkcjonowanie setek, jeśli nie tysięcy, legalnych firm, które od lat legalnie działały w sektorze żywności z konopi.
Cios dla rozwijającego się przemysłu konopnego
Przewodniczący CTAA Tebogo Tlhopane podkreślił, że decydenci odpowiedzialni za takie wadliwe przepisy powinni zostać pociągnięci do osobistej odpowiedzialności.
„Podejmujemy działania prawne w celu nałożenia karnych kosztów na osoby stojące za tymi irracjonalnymi decyzjami, zapobiegając dalszemu marnowaniu pieniędzy podatników na destrukcyjną ekonomicznie politykę”.
CTAA argumentuje, że zakaz jest sprzeczny z globalnymi standardami regulacyjnymi i nie ma żadnych wiarygodnych podstaw naukowych. Zamiast wspierać postępowy, dobrze uregulowany przemysł konopny, decyzja ta popycha RPA dalej w tyle na światowym rynku konopi.
Bezpośredni konflikt ze stanowiskiem rządu w sprawie reformy marihuany
Czas wprowadzenia zakazu jest szczególnie kłopotliwy, biorąc pod uwagę Niedawne zobowiązania rządu RPA do rozwoju branży konopi indyjskich. During W swoim orędziu o stanie państwa (SONA) w lutym, prezydent Cyril Ramaphosa nakreślił plany rozwoju sektora rolnego i pozycjonowania RPA jako kluczowego gracza w produkcji konopi i marihuany.
Założyciel CTAA, Anthony Cohen, twierdzi jednak, że posunięcie to jest sprzeczne z szerszą wizją rządu i osłabia wzrost gospodarczy:
„Działania ministra lekceważą dowody naukowe, ograniczają wybór konsumentów i niszczą możliwości dla lokalnych rolników i przedsiębiorstw. Podczas gdy świat zmierza w kierunku regulacji, RPA się cofa”.
Co więcej, Cohen wskazał, że Departamenty Rolnictwa i Handlu, Przemysłu i Konkurencji, które są odpowiedzialne za rozwój branży konopi indyjskich, nie były konsultowane przed wprowadzeniem zakazu, co wskazuje na poważne niedopatrzenie w procesie decyzyjnym.
Przemysł wzywa do przyjęcia podejścia regulacyjnego opartego na nauce
CTAA wzywa Departament Zdrowia do współpracy z interesariuszami z branży w celu opracowania nowoczesnych, popartych naukowo ram regulacyjnych. Argumentują, że przestarzała i zaporowa polityka będzie jedynie hamować postęp i możliwości gospodarcze.
Osiemnaście dni po ogłoszeniu zakazu minister zdrowia nie wydał jeszcze oficjalnego oświadczenia, w którym wyjaśniłby powody tej decyzji lub odniósł się do rosnącego sprzeciwu ze strony branży. Wraz z rosnącą presją prawną, rząd staje w obliczu rosnących wezwań do ponownego rozważenia swojego stanowiska, zanim nieodwracalne szkody zostaną wyrządzone wschodzącej gospodarce konopi w RPA.
W miarę jak bitwy prawne nabierają kształtu, wszystkie oczy zwrócone są na sądy, aby ustalić, czy zakaz żywności z konopi zostanie utrzymany, czy też zostanie obalony na rzecz bardziej progresywnego podejścia regulacyjnego.