Obie izby legislatury Wirginii przyjęły w środę identyczne przepisy dotyczące legalizacji sprzedaży rekreacyjnej marihuany, przesyłając propozycję na biurko gubernatora Glenna Youngkina (R).
Gubernator zasygnalizował już jednak, że zamierza zawetować ustawy – podobnie jak uczynił to w przypadku podobnej propozycji uchwalonej przez ustawodawców w ubiegłym roku.
Ustawodawcy w Izbie Reprezentantów głosowali 53-44 za SB 970, autorstwa senatora Aarona Rouse’a (D). Ustawa ta została przyjęta przez Senat w zeszłym miesiącu.
Tymczasem Senat przyjął w środę wersję ustawy Izby Reprezentantów, HB 2485, autorstwa Del. Paul Krizek (D), w głosowaniu 21-18. Ustawa ta została zatwierdzona przez Izbę Reprezentantów w zeszłym tygodniu.
W środę na parkietach izb parlamentarnych nie odbyła się żadna debata ani dyskusja, poza krótkimi uwagami opisującymi poszczególne środki.
Jeśli propozycja stałaby się prawem, pozwoliłaby dorosłym w wieku 21 lat i starszym na zakup do 2,5 uncji marihuany od regulowanych, licencjonowanych przez państwo sprzedawców detalicznych.
Używanie, posiadanie i ograniczona uprawa konopi indyjskich przez dorosłych są już legalne w Wirginii, co jest wynikiem propozycji Demokratów zatwierdzonej przez ustawodawców w 2021 roku. Jednak Republikanie, po zdobyciu kontroli nad Izbą Reprezentantów i urzędem gubernatora jeszcze w tym samym roku, zablokowali następnie wymagane ponowne uchwalenie ram regulacyjnych dla sprzedaży detalicznej. Od tego czasu nielegalne sklepy wyrosły, aby zaspokoić popyt konsumentów, zasilając nielegalny rynek, którego wartość szacuje się na prawie 3 miliardy dolarów.
Biuro Youngkina ze swojej strony już zasygnalizowało, że gubernator zawetuje każdy podobny plan, jeśli zostanie on przyjęty w nadchodzącej sesji.
Zapytany przez Virginia Public Media (VPM) pod koniec ubiegłego roku o prawdopodobieństwo weta, Christian Martinez, rzecznik Youngkina, powiedział: „Myślę, że może pan przytoczyć fakt, że raz po raz był bardzo jasny w tej sprawie”.
Proszę spojrzeć, jak wyglądałyby ponownie wprowadzone w Wirginii przepisy dotyczące sprzedaży marihuany, SB 970 i HB 2485:
- Sprzedaż detaliczna mogłaby rozpocząć się 1 maja 2026 roku.
- Dorośli będą mogli zakupić do 2,5 uncji marihuany w ramach jednej transakcji lub do równoważnej ilości innych produktów z konopi indyjskich określonych przez organy regulacyjne.
- Podatek w wysokości do 11,625% miałby zastosowanie do sprzedaży detalicznej dowolnego produktu z konopi indyjskich. Obejmowałoby to stanowy podatek od sprzedaży detalicznej i użytkowania w wysokości 1,125% oprócz nowego podatku od marihuany w wysokości 8%. Samorządy lokalne mogłyby nałożyć dodatkowy podatek w wysokości 2,5%.
- Virginia Cannabis Control Authority nadzorowałby licencjonowanie i regulację nowej branży. Jego zarząd byłby uprawniony do kontrolowania posiadania, sprzedaży, transportu, dystrybucji, dostawy i testowania marihuany.
- Samorządy lokalne mogłyby zakazać zakładów produkujących marihuanę, ale tylko wtedy, gdy wyborcy zatwierdzą referendum w sprawie rezygnacji.
- Lokalizacje punktów sprzedaży detalicznej nie mogą znajdować się w odległości mniejszej niż 1000 stóp od innego punktu sprzedaży marihuany.
- Hodowcy podlegaliby regulacjom dotyczącym powierzchni przeznaczonej na uprawę marihuany, znanej jako wielkość baldachimu. Dozwolona byłaby zarówno uprawa marihuany wewnątrz, jak i na zewnątrz, choć tylko hodowcy na niższych poziomach – z niższymi limitami wielkości baldachimu – mogliby uprawiać rośliny na zewnątrz. Więksi hodowcy musieliby uprawiać rośliny w pomieszczeniach. Bezpieczne szklarnie kwalifikowałyby się jako uprawa wewnętrzna.
- Dozwolone byłyby tylko bezpośrednie transakcje twarzą w twarz. Przepisy zabraniałyby korzystania z innych sposobów, takich jak automaty sprzedające, okienka przejazdowe, internetowe platformy sprzedaży i usługi dostawy.
- Obecni dostawcy medycznej marihuany, którzy wejdą na rynek dla dorosłych, mogliby ubiegać się o otwarcie do pięciu dodatkowych placówek detalicznych, które musiałyby być zlokalizowane w ich istniejących licencjonowanych obiektach.
- Wielkość porcji byłaby ograniczona do 10 miligramów THC, z nie więcej niż 100 mg THC w opakowaniu.
- Żadna osoba nie mogłaby otrzymać ani posiadać udziałów w więcej niż pięciu licencjach ogółem, nie wliczając w to licencji przewoźnika.
- Osoby skazane za przestępstwa lub przestępstwa związane z moralnością w ciągu ostatnich siedmiu lat nie będą mogły ubiegać się o licencję, podobnie jak pracownicy policji lub szeryfa, jeśli są odpowiedzialni za egzekwowanie przepisów karnych, ruchu drogowego lub pojazdów silnikowych Wspólnoty Narodów.
- Skoncentrowany na kapitale program mikrobiznesu przyznawałby licencje podmiotom, które w co najmniej dwóch trzecich są własnością i są bezpośrednio kontrolowane przez kwalifikujących się wnioskodawców, w tym osoby z wykroczeniami związanymi z konopiami indyjskimi w przeszłości, członków rodzin osób skazanych w przeszłości, weteranów wojskowych, osoby, które mieszkały co najmniej trzy z ostatnich pięciu lat w „historycznie upośledzonej ekonomicznie społeczności”, osoby, które uczęszczały do szkół na tych obszarach oraz osoby, które otrzymały federalne stypendium Pell lub uczęszczały do college’u lub uniwersytetu, w którym co najmniej 30 procent studentów kwalifikuje się do stypendiów Pell.
- „Społeczność o historycznie niekorzystnej sytuacji ekonomicznej” definiuje się jako obszar, w którym w latach 2009-2019 odnotowano przestępstwa związane z posiadaniem marihuany na poziomie 150 procent lub powyżej średniej w całym stanie.
- Dochody podatkowe z programu w pierwszej kolejności pokryłyby koszty administrowania i egzekwowania stanowego systemu konopi indyjskich. Następnie 60 procent pozostałych środków zostałoby przeznaczonych na wsparcie stanowego funduszu Cannabis Equity Reinvestment Fund, 25 procent na leczenie i zapobieganie zaburzeniom związanym z używaniem substancji psychoaktywnych, 10 procent na programy przedszkolne dla zagrożonych dzieci, a 5 procent na kampanię na rzecz zdrowia publicznego i świadomości.
- Dorośli mogliby również dzielić się do 2,5 uncji z innymi dorosłymi bez wynagrodzenia finansowego, choć szara strefa „prezentowania” marihuany w ramach innej transakcji podlegałaby karze jako wykroczenie klasy 2 i wykroczenie klasy 1 w przypadku drugiego i kolejnych wykroczeń.
- Wprowadzono by również szereg innych nowych sankcji karnych. Na przykład świadoma sprzedaż lub przekazanie marihuany lub akcesoriów związanych z marihuaną osobie poniżej 21 roku życia będzie wykroczeniem klasy 1, zagrożonym karą do roku pozbawienia wolności i grzywną w maksymalnej wysokości 2500 USD, podobnie jak świadoma sprzedaż marihuany osobie, co do której istnieje uzasadnione przekonanie, że jest nietrzeźwa. Reklamowanie sprzedaży akcesoriów do marihuany osobom poniżej 21 roku życia byłoby również wykroczeniem klasy 1.
- Świadome uzyskanie marihuany w imieniu osoby poniżej 21 roku życia będzie wykroczeniem klasy 1.
- Osoby poniżej 21 roku życia, które posiadają lub używają marihuany lub próbują ją uzyskać, podlegałyby karze cywilnej w wysokości nie większej niż 25 USD i nakazowi przystąpienia do programu leczenia zaburzeń związanych z używaniem substancji i/lub programu edukacyjnego.
- Nielegalna uprawa lub produkcja marihuany, z wyłączeniem legalnej uprawy domowej, byłaby przestępstwem klasy 6, zagrożonym karą do pięciu lat pozbawienia wolności i grzywną w wysokości 2500 USD.
- Ludzie mogliby przetwarzać marihuanę z domowej uprawy na produkty takie jak produkty spożywcze, ale ekstrakcja butanem lub użycie innych lotnych rozpuszczalników byłoby karane jako wykroczenie klasy 1.
Krizek i Rouse sponsorowali w zeszłym roku oddzielne ustawy mające na celu legalizację komercyjnego systemu marihuany w stanie, plany, które ostatecznie połączyły się w kompromisową propozycję, która została przyjęta przez ustawodawców, ale zawetowana przez Youngkina.
W przesłanym wówczas wecie gubernator napisał, że „proponowana legalizacja detalicznej marihuany we Wspólnocie zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu Wirginijczyków”.
Youngkin nie może ubiegać się o reelekcję, a zwolennicy mają nadzieję, że jego następca będzie bardziej przychylny regulowanej sprzedaży. Zauważyli oni, że garstka republikańskich liderów w innych stanach była bardziej otwarta na reformę marihuany.
Jason Blanchette, prezes Virginia Cannabis Association, powiedział MEDCAN24 na początku tego miesiąca, że spodziewa się, że Youngkin ponownie zawetuje ustawę o legalnej sprzedaży, jeśli trafi ona na jego biurko w tej sesji, ale dodał, że mimo to ważne jest, aby prawodawcy zajęli się tą sprawą.
„Mamy jeszcze jeden rok Youngkina, a potem, jeśli uda nam się go wydostać, położyć na jego biurku, to będzie to dwa razy, kiedy Demokraci przepchnęli dokładnie tę samą ustawę” – powiedział. „Mamy wrażenie, że będzie to bardzo silny precedens dla następnego gubernatora”.
Wcześniej w tym miesiącu Senat jednogłośnie przyjął odrębną ustawę, która utorowałaby drogę do terapii wspomaganej psychedelikami dla weteranów. Następnie trafi ona do Izby Delegatów.
SB 1101, autorstwa senator Ghazali Hashmi (D), ustanowiłaby sześcioosobową stanową radę doradczą w celu zbadania i wydania dalszych zaleceń dotyczących terapii obejmujących „przełomowe terapie” wyznaczone przez amerykańską Agencję Żywności i Leków (FDA), w tym substancje takie jak psilocybina i MDMA.
Zgodnie z projektem przedstawionym przez Hashmi w zeszłym miesiącu, ustawa stworzyłaby również fundusz wspierający badania kliniczne nad przełomowymi terapiami dla weteranów, ale substytut przyjęty w komisji usunął odniesienia do tego funduszu, pozostawiając jedynie część propozycji, która stworzyłaby radę doradczą.
„Ten konkretny substytut naprawdę zmniejsza ustawę, aby utworzyć w Departamencie Zdrowia Radę Doradczą ds. Przełomowych Terapii Zapobiegania Samobójstwom Weteranów” – powiedział wówczas Hashmi. „Jedną z rzeczy, o których wiemy, jest to, że samobójstwa weteranów pozostają krytycznym punktem kryzysowym, ze wskaźnikami znacznie wyższymi wśród weteranów niż w populacji cywilnej. Biorąc pod uwagę fakt, że mamy tak dużą społeczność weteranów w Wirginii, ta ustawa jest szczególnie potrzebna”.
Ustawa jest zaktualizowaną wersją podobnej propozycji z zeszłego roku, SB 229, która przeszła przez Senat, ale nie wyszła z Izby Reprezentantów.
Również w tym miesiącu ustawodawcy przedstawili propozycje, które uszczelniłyby rejestry związane z marihuaną. Poprawka do przepisów dotyczących uszczelniania rejestrów przesunęła datę wejścia w życie wniosku na 1 lipca 2026 r., co według personelu miało umożliwić policji stanowej Wirginii wprowadzenie zmian.
Gubernator Pensylwanii wprowadzi legalizację marihuany do swojego budżetu, ale czołowy senator GOP pozostaje sceptyczny
Zdjęcie dzięki uprzejmości Chris Wallis // Side Pocket Images.