15 C
Warszawa
sobota, 2 sierpnia, 2025
spot_imgspot_img

Top 5 tego tygodnia

spot_img

Powiązane posty

Gubernator Nowego Jorku zwraca się do ustawodawców o pomoc w naprawie nieporozumienia związanego z marihuaną, które może doprowadzić do zamknięcia ponad 100 firm.

Gubernator Nowego Jorku twierdzi, że będzie naciskać na ustawodawcę, aby zmienił stanowe prawo dotyczące marihuany w celu rozwiązania niedawno zidentyfikowanego problemu strefowego, który ma wpływ na ponad 100 licencjonowanych firm zajmujących się konopiami indyjskimi, które najwyraźniej znajdują się zbyt blisko szkół publicznych lub miejsc kultu, niż jest to dozwolone na mocy obowiązującego prawa.

Pomimo wysiłków stanu na rzecz rozwoju branży, doszło do krytycznego niedopatrzenia, które od tego czasu zidentyfikowały organy regulacyjne: Co najmniej 108 placówek znajduje się w odległości mniejszej niż 500 stóp od linii nieruchomości szkół lub kościołów – a kolejne 44 osoby ubiegające się o licencję dla dorosłych przechodzą przez proces z planami otwarcia sklepu w strefie ograniczonego dostępu.

Dylemat sprowadza się do pozornie błędnego odczytania stanowego statutu konopi indyjskich, a urzędnicy podejmują decyzje dotyczące zagospodarowania przestrzennego w oparciu o prawo dotyczące zagospodarowania przestrzennego, które ma zastosowanie do sklepów monopolowych. Podczas gdy odległość tych firm od określonych budynków jest mierzona od drzwi do drzwi, prawo zagospodarowania przestrzennego dla firm zajmujących się marihuaną opiera się na odległości od linii nieruchomości, co w wielu przypadkach najwyraźniej oznacza, że naruszają one wymóg 500 stóp.

„Ustawodawca, kiedy pisał ustawę o marihuanie, zdecydował się na odległość 500 stóp od linii nieruchomości” – powiedziała gubernator Kathy Hochul (D) w czwartkowym wywiadzie dla Spectrum News NY1. „Niektóre kampusy szkolne są dość duże, więc to odsuwa możliwości dla tych firm nieco dalej”.

„Na przykład stanowy Urząd ds. Alkoholi wymaga, aby znajdował się on 500 stóp od drzwi wejściowych, co ciekawe, w taki sposób był stosowany przez poprzednie osoby prowadzące Biuro Zarządzania Konopiami indyjskimi, których już tam nie ma” – powiedziała. „Weszliśmy i przeprowadziliśmy audyt, aby zobaczyć, co tam nie działa i okazało się, że nieprawidłowo zastosowali prawo”.

Podczas gdy sytuacja się zmienia, Hochul powiedziała, że nie sądzi, by kwestia ta „powinna rodzić się na plecach tych ludzi”, ponieważ „tak wielu z nich, ich oszczędności życia, trafiają do tych firm”.

„Ciężko pracowali, aby przejść przez długi proces, aby uzyskać licencję, a następnie mieć lokalizację. Powiedziałem więc, że staniemy w ich obronie” – powiedział gubernator w programie NY1. „To są przedsiębiorcy, właściciele małych firm – wielu z nich pochodzi z kolorowych społeczności – i to jest ich szansa na odniesienie sukcesu. Nie pozwolimy więc, by cokolwiek im się stało”.

„Uczynimy ich całymi, a ja muszę wrócić do ustawodawcy i przekonać ich do zmiany prawa, aby było spójne z tym, co robimy na przykład dla sklepów monopolowych” – powiedziała.

Zapytana, czy istnieje szansa, że rozwiązanie mogłoby obejmować objęcie istniejących firm zajmujących się marihuaną zmienionym prawem, zamiast zmuszania ich do przeprowadzki, Hochul powiedziała: „Tak, chciałabym to zrobić”.

„Tak, nie, absolutnie. Nie chcę, żeby ucierpieli” – powiedziała. „Są już częścią naszej społeczności, ciężko pracują, długo na to czekali i zasadniczo nie chcę, żeby zostali wydymani”.

OCM ze swojej strony ogłosiło, że organy regulacyjne, współpracując z biurem gubernatora, otwierają „Program Pomocy Wnioskodawcom” o wartości 15 milionów dolarów dla potencjalnych licencjobiorców, którzy już zainwestowali w firmy, które od tego czasu okazały się niezgodne z zasadami zagospodarowania przestrzennego. Kwalifikujący się wnioskodawcy mogą otrzymać do 250 000 USD na pokrycie kosztów związanych ze znalezieniem innej lokalizacji lub wprowadzeniem ulepszeń kapitałowych w celu zapewnienia zgodności.

„Biuro zidentyfikowało kilka lokalizacji licencjobiorców, które nie są zgodne z § 72 (6) ustawy o konopiach indyjskich. Biuro Gubernatora i OCM będą proponować i agresywnie dążyć do przyjęcia przepisów dotyczących licencjobiorców, których firmy znajdują się w miejscach niezgodnych z § 72 (6) ustawy o konopiach indyjskich” – powiedział OCM. „Przepisy te pozwoliłyby licencjobiorcom pozostać w ich obecnej licencjonowanej lokalizacji”.

Jednak „przyjęcie proponowanych przepisów jest prerogatywą ustawodawcy stanu Nowy Jork i nie jest gwarancją” – podkreślili regulatorzy.

Felicia Reid, pełniąca obowiązki dyrektora OCM, powiedziała Spectrum News, że „spojrzenie na tę kwestię i zrozumienie, czego wymaga prawo dotyczące konopi indyjskich, wymagało korekty praktyki w zakresie sposobu, w jaki oceniamy lokalizacje pod kątem zgodności z prawem dotyczącym konopi indyjskich”.

„Ale gdy tylko zdaliśmy sobie sprawę ze skali problemu, do którego chcielibyśmy to zastosować, zaczęliśmy strategicznie myśleć:” jakie są rozwiązania, które mogłyby rozwiązać ten problem?” – powiedziała.

W poradniku OCM, który został opublikowany w czwartek, biuro stwierdziło, że „zaproponuje ustawodawcy stanowemu, do rozważenia podczas sesji legislacyjnej w 2026 r., zmianę sekcji 72 (6) w odniesieniu do takich licencjonowanych lokalizacji”.

„Ustawodawca może, ale nie musi przyjąć proponowanej przez OCM poprawki do sekcji 72 (6) ustawy o konopiach indyjskich. OCM będzie uważnie monitorować proces legislacyjny, rozpatrując wnioski o przedłużenie takich licencji. Jeśli ustawodawca nie zmieni prawa lub zmieni prawo w sposób, który nie naprawi niezgodności lokalizacji licencji z ustawą o konopiach indyjskich, wniosek o przedłużenie musi zostać odrzucony”.


MEDCAN24 śledzi setki ustaw dotyczących konopi indyjskich, psychodelików i polityki narkotykowej w stanowych organach ustawodawczych i Kongresie w tym roku. Zwolennicy Patreon, którzy zobowiązali się do co najmniej 25 USD miesięcznie, otrzymują dostęp do naszych interaktywnych map, wykresów i kalendarza przesłuchań, dzięki czemu nie przegapią żadnych wydarzeń.


Dowiedz się więcej o naszym narzędziu do śledzenia ustaw dotyczących marihuany i zostań zwolennikiem Patreon, aby uzyskać dostęp.

W międzyczasie obie izby nowojorskiej legislatury niedawno przyjęły przepisy, które przedłużyłyby termin składania elektronicznych zeznań podatkowych przez niektóre firmy zajmujące się marihuaną, wysyłając propozycję na biurko gubernatora.

W przypadku podpisania ustawy, propozycja ta dawałaby producentom i dystrybutorom marihuany dodatkowe 30 dni na złożenie deklaracji podatkowych po zakończeniu każdego kwartalnego okresu podatkowego. Obecnie firmy mają 20-dniowe okno na złożenie dokumentów, które przepisy wydłużyłyby do 50 dni.

Sponsorzy ustawy zauważyli, że Hochul zawetowała wcześniejszą propozycję reformy podatkowej dla biznesu konopnego pod koniec ubiegłego roku, twierdząc, że „stanowiłaby ona poważne wyzwania operacyjne dla państwa i dezorientację dla podatników”, ale pracowali nad rozwiązaniem tych obaw w obecnej wersji.

Wcześniejszy, zawetowany środek pozwoliłby hodowcom i przetwórcom marihuany płacić podatek akcyzowy w ujęciu rocznym, a nie kwartalnym – zmiana, która rozszerzyłaby takie samo traktowanie konopi indyjskich, jakie państwo oferuje już przemysłowi alkoholowemu.

Na początku tego miesiąca nowojorscy urzędnicy ogłosili pierwszą rundę dotacji w ramach programu o wartości 5 milionów dolarów, który ma pomóc firmom zajmującym się sprzedażą detaliczną marihuany, należącym do osób zaangażowanych w wymiar sprawiedliwości, w pokryciu kosztów początkowych.

Około trzy miesiące po otwarciu wniosków o dotacje w ramach programu CAURD (Conditional Adult-Use Retail Dispensary), OCM i Empire State Development (ESD) ogłosiły w środę, że przyznały 52 licencjonowanym przychodniom do 30 000 dolarów każda w ramach funduszy przeznaczonych na koszty początkowe i operacyjne, takie jak czynsz, remonty, śledzenie zapasów i systemy bezpieczeństwa.

Aby zakwalifikować się do programu, wnioskodawcy muszą być „zaangażowani w wymiar sprawiedliwości” – innymi słowy, mieć wpływ na wyrok skazujący związany z marihuaną – i mieć pewne doświadczenie w prowadzeniu dochodowego biznesu.

W międzyczasie OCM uruchomiło niedawno nową mapę online, która ma pomóc dorosłym zlokalizować licencjonowanych sprzedawców marihuany – jest to jeden z ich najnowszych wysiłków mających na celu zachęcenie konsumentów do kupowania marihuany na rynku regulowanym.

Po burzliwym wprowadzeniu stanowego prawa legalizacyjnego, które otworzyło drzwi do rozprzestrzeniania się nielegalnych sklepów z marihuaną, gubernator i organy regulacyjne nadały priorytet edukacji społeczeństwa na temat potrzeby zakupu produktów w licencjonowanych aptekach jako imperatywu w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa.

Szersza kampania w Nowym Jorku obejmowała również reklamy cyfrowe i zasoby edukacyjne, w tym przewodnik po bezpiecznych praktykach konsumpcyjnych, a także grafiki i filmy przedstawiające licencjonowanych właścicieli firm konopnych oraz komunikaty o korzyściach płynących z uczestnictwa w regulowanym rynku.

OCM doradza również, że „ciągłe egzekwowanie przepisów przeciwko nielegalnemu rynkowi ma kluczowe znaczenie dla budowania regulowanego rynku zdrowia”, wskazując na to, co opisuje jako udane wysiłki w zakresie egzekwowania przepisów w 2024 roku. Na przykład wiosną ubiegłego roku urzędnicy w Nowym Jorku uruchomili Operację Kłódka, inicjatywę mającą na celu zamknięcie nielegalnych witryn sklepowych. W ciągu kilku miesięcy licencjonowane sklepy, które były otwarte przed rozpoczęciem operacji, odnotowały wzrost sprzedaży o 105 procent, zgodnie z ankietą OCM.

Organy regulacyjne posuwają się również naprzód z nowymi proponowanymi przepisami dotyczącymi tak zwanego stanowego programu „prezentacji konopi indyjskich”, który umożliwia licencjonowanym firmom sprzedaż konsumentom podczas wyskakujących wydarzeń przypominających targi rolnicze.

Zgodnie z pierwotnym zezwoleniem, wydarzenia pokazowe były w dużej mierze odpowiedzią na powolne wdrażanie nowojorskiego programu marihuany dla dorosłych, który napotkał wiele opóźnień we wdrażaniu z powodu sporów sądowych i innych spraw.

Jednak stanowa branża stopniowo się rozwija, a w styczniu urzędnicy chwalili się łączną sprzedażą w wysokości 1 miliarda dolarów od momentu uruchomienia rynku.

Osobno Hochul podpisała ustawę o budżecie stanowym, która nie zawierała kontrowersyjnego wcześniejszego przepisu, który pozwoliłby policji na wykorzystanie zapachu marihuany jako prawdopodobnej przyczyny, że kierowca jest pod wpływem narkotyków, a następnie zmusić go do poddania się testowi na obecność narkotyków.

Poprawki wprowadzone przez ustawodawcę usunęły przepis, który koalicja 60 grup reformatorskich argumentowała w liście do Hochul i czołowych ustawodawców, że „powtórzy niektóre z najgorszych szkód wojny z narkotykami” i pozwoli organom ścigania na „ponowne rozpoczęcie niekonstytucyjnego profilowania rasowego kierowców”.

Niedawny raport OCM wykazał również, że liczba licencjonowanych sprzedawców detalicznych marihuany w stanie wzrosła w ubiegłym roku prawie trzykrotnie, napędzając całkowitą sprzedaż w 2024 r. o wartości prawie 870 mln USD.

Uwzględniając dotychczasową sprzedaż w 2025 r., nowojorski rynek legalnej marihuany jest obecnie bliski osiągnięcia wartości zakupów o wartości 1,5 miliarda dolarów, podał OCM w kwietniu.

Również w tym samym miesiącu nowojorskie organy regulacyjne ds. konopi indyjskich i urzędnicy pracy ogłosili uruchomienie programu szkolenia siły roboczej mającego na celu „zapewnienie kompleksowej edukacji w zakresie bezpieczeństwa pracownikom” w stanowym przemyśle legalnej marihuany.

Osobno, sekretarz prasowy OCM wskazał niedawno, że biuro pracuje nad planami rozszerzenia zasad wydawania pozwoleń i licencji, które mogłyby umożliwić dorosłym kupowanie i spożywanie marihuany w kinach. Zezwolenie na sprzedaż produktów z konopi indyjskich w kinach wyróżniłoby Nowy Jork, który nadal opiera się na stanowym prawie legalizacyjnym.

Na początku tego roku kolektyw firm licencjonowanych w ramach programu CAURD wezwał Hochul do umorzenia dziesiątek milionów dolarów wysokich pożyczek udzielonych w ramach utworzonego przez gubernatora funduszu pożyczek społecznościowych.

Stanowy ustawodawca powiedział w grudniu, że istnieje potrzeba rozszerzenia pomocy finansowej dla posiadaczy licencji CAURD, z których wielu zmaga się z wysokimi kosztami pożyczek.

Krytycy – w tym NAACP New York State Conference, Black Cannabis Industry Association, Minority Cannabis Business Association, Service Disabled Veterans in Cannabis Association, Drug Policy Alliance, NYC NORML i VOCAL-NY – napisali do gubernatora na początku tego miesiąca, aby wyrazić przerażenie tym, co określili jako „wysiłki organów regulacyjnych marihuany w służbie wielkich korporacji kosztem małych firm i wyników kapitałowych”.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Chris Wallis // Side Pocket Images.

MEDCAN24 jest możliwy dzięki wsparciu czytelników. Jeśli polegasz na naszym dziennikarstwie na rzecz konopi indyjskich, aby być na bieżąco, rozważ miesięczne zobowiązanie Patreon.

Zostań patronem na Patreon!



Popularne artykuły