17.3 C
Warszawa
środa, 23 lipca, 2025
spot_imgspot_img

Top 5 tego tygodnia

spot_img

Powiązane posty

Gubernator Teksasu wyjaśnia swoje nowe stanowisko w sprawie produktów z konopi, ponieważ zakaz szybko postępuje w specjalnej sesji legislacyjnej

Gubernator Teksasu szczegółowo opisuje swoje stanowisko w sprawie ponownego nacisku na ustawodawcę, aby zakazać większości produktów z konopi nadających się do spożycia, pozornie odchodząc od propozycji, która przeszła w tym tygodniu przez komisję senacką, wzywając do regulowanego dostępu do produktów z konopi o niskiej zawartości THC dla dorosłych.

Gubernator Greg Abbott (R) trafił na pierwsze strony gazet w zeszłym miesiącu po zawetowaniu kontrowersyjnej ustawy o zakazie stosowania THC w konopiach, po czym zwołał specjalną sesję z mandatem dla ustawodawców, aby ponownie zająć się tą kwestią, a także innymi. Zwolennicy twierdzą jednak, że nowy środek senatora Charlesa Perry’ego (R), SB 5, który we wtorek przeszedł przez Senacką Komisję Spraw Stanowych, skutecznie stworzyłby ten sam zakaz, który zawetował gubernator – i szybko przechodzi przez proces.

Zapytany o tę propozycję, Abbott powiedział FOX 4 we wtorek, że jest „zwolennikiem robienia wszystkiego, co w naszej mocy, aby chronić życie naszych dzieci, jednocześnie chroniąc wolność dorosłych”.

„Tak więc struktura tego, czego szukam, jest następująca: musimy nadal kryminalizować marihuanę w stanie Teksas – bez zmian w przepisach dotyczących marihuany” – powiedział. „Musimy zakazać THC, a także produktów z konopi, dla dzieci poniżej 21 roku życia. Nie chcemy, aby były na to narażone”.

Dodał, że stan musi „zakazać syntetyków, które są dodawane do produktów konopnych i które są niezwykle niebezpieczne”. Ale kiedy te zabezpieczenia zostaną wprowadzone, gubernator powiedział, że „musimy mieć wysoce regulowany przemysł konopny, aby zapewnić, że rolnicy będą mogli go uprawiać, a produkty konopne, które nie mają odurzającego poziomu THC i mogą być sprzedawane na rynku dla dorosłych „.

W tym miejscu pojawia się wyraźny rozdźwięk między tym, co gubernator opisuje jako swoje preferencje, a tym, co przechodzi przez Senat.

Abbott podał nieco mylącą definicję tego, co byłoby dla niego wygodne, jeśli chodzi o dopuszczalne limity THC w konopiach, mówiąc, że powinien istnieć limit „trzech procent” lub „trzech miligramów”, co jest znaczącą różnicą. Z drugiej strony, SB 5 zakazałaby produktów z jakąkolwiek policzalną ilością THC lub większości innych kannabinoidów – wyraźnie wyłączając CBD i CBG z zakazu, ale interesariusze z branży twierdzą, że jest to logistycznie niewykonalne i zdziesiątkowałoby rynek.

„Aby było jasne, w odniesieniu do dorosłych – ponownie, w przypadku nieletnich, nie ma do niego żadnego dostępu. W przypadku dorosłych chcemy, aby poziom THC wynosił poniżej 3 procent, lub robimy to w miligramach, trzech miligramach THC, i nazywa się to nie odurzającymi poziomami konopi, które byłyby sprzedawane” – powiedział Abbott. „Ale byłby to wysoce regulowany system, w którym od rolników, przez hurtowników, dystrybutorów, aż po detalistów, po drodze byłyby kontrole, aby upewnić się, że nikt zaangażowany w cały ten system nie byłby w stanie sprzedawać, przekazywać, przenosić ani angażować się w jakikolwiek produkt na bazie konopi, który zawierałby więcej niż trzy miligramy konopi”.

„Jednocześnie chcemy mieć pewność, że istnieje ścisłe egzekwowanie przepisów. A więc jedynym sposobem, w jaki będziemy w stanie to zrobić, jest surowe egzekwowanie prawa” – powiedział. „Pieniądze na egzekwowanie przepisów pochodziłyby od wszystkich uczestników rynku, a my stworzylibyśmy strukturę egzekwowania prawa, podobną do tej, którą mamy w systemie alkoholowym, która zapewniłaby, że [Texas Alcoholic Beverage Commission] będzie zaangażowana w proces, aby upewnić się, że może to być w pełni monitorowane, a każdy, kto naruszy te standardy, poniesie konsekwencje karne”.

Prowadzący wywiad zwrócił uwagę, że gubernator Dan Patrick (R), który zdecydowanie opowiadał się za zawetowaną ustawą o zakazie konopi i nadal popiera całkowitą prohibicję, uważa, że rynek konopi jest zbyt duży, aby skutecznie go regulować.

Abbott przyznał, że „każdy funkcjonariusz organów ścigania, z którym rozmawiałem, powiedział to samo, a mianowicie, że nie mają zasobów, aby to uregulować… Jeśli mierzą produkt konopny nie w oparciu o obecną metodologię, 0,3% THC, ale na podstawie miligramów, o wiele łatwiej jest go zmierzyć”.

Ponownie, nie jest to do końca to, co SB 5 by osiągnęła – a zainteresowane strony wyrażają zaniepokojenie przyspieszonym procesem legislacyjnym, przez który przechodzi, wzywając zwolenników do skontaktowania się ze swoimi przedstawicielami i poproszenia ich o sprzeciw wobec ustawodawstwa.

„Nawet po godzinach przekonujących zeznań, Senacka Komisja Spraw Stanowych jednogłośnie zagłosowała za zatwierdzeniem SB 5, przekazując ustawę do Senatu Teksasu w celu głosowania” – powiedziała Heather Fazio, dyrektor Texas Cannabis Policy Center, w środowym alercie akcji.

Dodała, że Senat zbiera się w czwartek i „może głosować nad SB 5”. Dodała jednak, że po dotarciu do Izby Reprezentantów, „przedstawiciele są znacznie bardziej skłonni do wspierania regulacji”.

(Ujawnienie: Fazio wspiera pracę MEDCAN24 poprzez comiesięczne zobowiązanie Patreon).

Osobno rzecznik gubernatora wydał oświadczenie, które w dużej mierze pokrywa się z tym, co Abbott opisał w wywiadzie.

„Gubernator Abbott jasno powiedział, że Teksas musi zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby chronić życie dzieci, jednocześnie chroniąc wolność dorosłych. Produkty z konopi powinny być zakazane dla osób poniżej 21 roku życia, z pełnym zakazem niezwykle niebezpiecznych produktów syntetycznych” – powiedzieli. „Dorośli powinni mieć dostęp do silnie regulowanych, nie odurzających poziomów konopi i powinno istnieć ścisłe egzekwowanie prawa w przypadku konopi, które przekraczają 3,0 miligramy THC na porcję. Gubernator będzie kontynuował współpracę z ustawodawcą w celu ustanowienia ram spełniających te cele”.

W międzyczasie, w odpowiedzi na pytania senatorów podczas wtorkowego przesłuchania komisji senackiej, większość przedstawicieli organów ścigania stwierdziła, że popiera całkowity zakaz produktów konopnych zawierających jakiekolwiek THC, a nie próby regulacji. Niektórzy później dodali jednak, że uważają, iż ograniczony stanowy program medycznej marihuany, znany jako Texas Compassionate Use Program (TCUP), powinien zostać rozszerzony, aby ułatwić dostęp pacjentom – zwłaszcza weteranom wojskowym – którzy mogliby skorzystać z terapeutycznej marihuany.

Warto zauważyć, że w czerwcu Abbott podpisał ustawę, która rozszerzyła listę stanowych schorzeń kwalifikujących się do leczenia marihuaną, dodając przewlekły ból, urazowe uszkodzenie mózgu (TBI), chorobę Leśniowskiego-Crohna i inne choroby zapalne jelit, jednocześnie zezwalając pacjentom u schyłku życia objętym opieką paliatywną lub hospicyjną na używanie marihuany.

SB 5 jest jedną z nielicznych ustaw wprowadzonych na nową sesję specjalną w celu zajęcia się produktami z konopi nadającymi się do spożycia.

Wśród innych propozycji znajdują się środki mające na celu wymaganie obszernych etykiet ostrzegawczych produktów i ograniczenie sposobu pakowania produktów konopnych.

Abbott wyraźnie poprosił ustawodawców o nadanie priorytetu kwestiom regulacyjnym dotyczącym konopi podczas specjalnej sesji, która rozpoczęła się w poniedziałek. Dwie inne nowo wprowadzone ustawy to HB 160 od Rep. Charlene Ward Johnson (D) i SB 39 od Sen. Judith Zaffirini (D).

Pierwsza z nich wymagałaby umieszczenia szeregu etykiet ostrzegawczych na produktach konopnych zawierających więcej niż śladowe ilości THC, ostrzegając, że produkty te mogą powodować „zatrucie konopiami indyjskimi, które może zagrażać życiu dzieci”, szkodzić rozwojowi mózgu u młodzieży, zwiększać „ryzyko zaburzeń psychicznych, takich jak psychoza i schizofrenia” oraz prowadzić do lęku, depresji i zaburzeń związanych z nadużywaniem substancji.

SB 39 tymczasem zakazałaby pakowania lub sprzedaży produktów konopnych „w sposób atrakcyjny dla dzieci”, ograniczając opakowania w kształcie ludzi, zwierząt, owoców, kreskówek lub „innego kształtu, który jest atrakcyjny dla nieletnich”, a także opakowań, które wyglądają podobnie do legalnych produktów już sprzedawanych dzieciom, na przykład cukierków lub soków. Zakazane byłyby również wprowadzające w błąd opakowania produktów. Naruszenie przepisów byłoby wykroczeniem klasy A, zagrożonym karą do roku pozbawienia wolności i grzywną w wysokości 4000 USD.

Oddzielnie, w zeszłym tygodniu Rep. Nicole Collier (D) przedstawiła jednostronicową ustawę HB 42, mającą na celu ochronę konsumentów w stanie przed zarzutami karnymi, jeśli to, co uważali za legalny produkt konopny, okaże się zawierać nadmierne ilości THC, co czyni go nielegalną marihuaną. Zapobiegłoby to kryminalizacji kogoś, kto znalazł się w posiadaniu produktu oznaczonego jako konopie, ale uznanego za zawierający „substancję kontrolowaną lub marihuanę”.

Aby dana osoba mogła uzyskać ochronę prawną, produkt musiałby zostać zakupiony „od sprzedawcy detalicznego, co do którego osoba miała uzasadnione przekonanie, że jest upoważniony do sprzedaży produktu z konopi nadającego się do spożycia”.

Gubernator powiedział również w zeszłym miesiącu, że zamiast całkowicie zakazać konsumpcyjnych produktów z konopi, chce, aby ustawodawcy ustanowili ramy regulacyjne, które traktują kannabinoidy „podobnie do sposobu, w jaki regulowany jest alkohol”.

Ustawodawcy podczas wtorkowego przesłuchania powiedzieli, że kryminalizacja posiadania będzie obowiązywać dopiero przy trzecim wykroczeniu, jednak przepis ten nie wydaje się być uwzględniony w obecnej wersji SB 5.

Przed niedawnym zawetowaniem SB 3 przez gubernatora, zwolennicy konopi i interesariusze dostarczyli ponad 100 000 podpisów pod petycją z prośbą do Abbotta o odrzucenie ustawy. Krytycy ustawy argumentowali, że branża – która zatrudnia około 53 000 osób – zostanie zdziesiątkowana, jeśli ustawa wejdzie w życie.

Ustawodawcy z Teksasu zalegalizowali sprzedaż konopi konsumpcyjnych w 2019 r., po uchwaleniu federalnej ustawy Farm Bill z 2018 r., która zalegalizowała tę roślinę w całym kraju. Doprowadziło to do eksplozji produktów – w tym artykułów spożywczych, napojów, produktów vape i suszonych kwiatów – sprzedawanych obecnie przez około 8000 sprzedawców detalicznych.

Zwolennicy weteranów wojskowych, w tym Texas Veterans of Foreign Wars, również wezwali gubernatora do zawetowania zakazu konopi, mówiąc, że „spowodowałoby to nieodwracalne szkody dla społeczności w całym stanie”.

Rolnicy stwierdzili, że zakaz zdewastowałby kluczowy sektor stanowego rolnictwa.

Po swoim wecie Abbott zaproponował obszerną listę zmian w polityce, które, jak powiedział, poprze – i które ustawodawca będzie miał szansę uchwalić podczas specjalnej sesji.

„Teksańczycy po obu stronach debaty nad Senate Bill 3 mają poważne obawy. Ale jedno jest pewne – aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa nieletnim, a także dorosłym, którzy otrzymują produkt bardziej niebezpieczny niż się spodziewali, Teksas musi silnie regulować konopie i musi to zrobić natychmiast,” powiedział Abbott.

Częścią uzasadnienia jego weta było ryzyko sporów sądowych dotyczących „ważnych wyzwań konstytucyjnych”, które, jak zasugerował, utrzymałyby się w sądzie. Wiele czołowych firm konopnych z Teksasu złożyło już pozew wyprzedzający, kwestionując ustawodawstwo przed wetem gubernatora.

„Gdybym pozwolił Senatowi Bill 3 stać się prawem, jego egzekwowanie zostałoby zawieszone na lata, pozostawiając istniejące nadużycia bez odpowiedzi” – powiedział Abbott w swoim przesłaniu weta. „Teksas nie może sobie pozwolić na czekanie”.

Gubernator powiedział, że stan „musi uchwalić ramy regulacyjne, które chronią bezpieczeństwo publiczne, są zgodne z prawem federalnym, mają w pełni finansowaną strukturę egzekwowania prawa i mogą wejść w życie bez opóźnień”.


MEDCAN24 śledzi setki ustaw dotyczących konopi indyjskich, psychodelików i polityki narkotykowej w stanowych organach ustawodawczych i Kongresie w tym roku. Zwolennicy Patreon, którzy zobowiązali się do co najmniej 25 USD miesięcznie, otrzymują dostęp do naszych interaktywnych map, wykresów i kalendarza przesłuchań, dzięki czemu nie przegapią żadnych wydarzeń.


Dowiedz się więcej o naszym narzędziu do śledzenia ustaw dotyczących marihuany i zostań zwolennikiem Patreon, aby uzyskać dostęp.

Tymczasem niedawna ankieta przeprowadzona przez sondażownię GOP powiązaną z prezydentem Donaldem Trumpem wykazała, że wyborcy Demokratów i Republikanów w Teksasie są zjednoczeni w swoim sprzeciwie wobec ustawy o zakazie konopi.

Inny sondaż zlecony przez Texas Hemp Business Council (THBC) wykazał, że republikańscy wyborcy w Teksasie są przeciwni tej propozycji.

W zeszłym miesiącu gubernator podpisał ustawę o znacznym rozszerzeniu stanowego programu medycznej marihuany o nowe warunki kwalifikacyjne, dodatkowe formy produktów i więcej lokalizacji aptek.

Abbott osobno podpisał ustawę o utworzeniu wspieranego przez państwo konsorcjum badawczego w celu przeprowadzenia badań klinicznych nad ibogainą jako możliwym sposobem leczenia zaburzeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych i innych chorób psychicznych. Ostatecznym celem projektu jest przekształcenie psychodeliku w lek na receptę zatwierdzony przez Federalną Agencję ds. Żywności i Leków (FDA), przy czym państwo zatrzyma część zysków.

Ustawa rozszerza listę stanowych schorzeń kwalifikujących się do leczenia marihuaną medyczną o przewlekły ból, urazowe uszkodzenie mózgu (TBI), chorobę Leśniowskiego-Crohna i inne choroby zapalne jelit, jednocześnie zezwalając pacjentom u schyłku życia objętym opieką paliatywną lub hospicyjną na używanie marihuany.

Oddzielnie w Teksasie, komisja Izby Reprezentantów zatwierdziła w maju uchwaloną przez Senat ustawę, która zabraniałaby miastom poddawania pod głosowanie jakiejkolwiek inicjatywy obywatelskiej, która dekryminalizowałaby marihuanę lub inne substancje kontrolowane – co kilka miejscowości już uczyniło pomimo pozwów ze strony stanowego prokuratora generalnego.

Zgodnie z propozycją, prawo stanowe zostałoby zmienione tak, aby stanowiło, że jednostki lokalne „nie mogą umieszczać na karcie do głosowania, w tym w statucie gminy lub poprawce do statutu, punktu, który stanowiłby, że jednostka lokalna nie będzie w pełni egzekwować” stanowych przepisów antynarkotykowych.

Podczas gdy kilka sądów wcześniej utrzymało w mocy lokalne przepisy dotyczące dekryminalizacji marihuany, sąd apelacyjny składający się z trzech konserwatywnych sędziów mianowanych przez gubernatora odepchnął ostatnio dwa z tych orzeczeń, stając po stronie stanu w prawnym wyzwaniu dla polityki marihuany w Austin i San Marcos.

Pomimo trwających sporów sądowych i postępów w pracach nad ustawami Izby Reprezentantów i Senatu, aktywiści z Teksasu obrali sobie za cel kolejne miasto, Kyle, gdzie mają nadzieję przedstawić wyborcom inicjatywę mającą na celu wprowadzenie lokalnej reformy marihuany podczas głosowania w listopadzie.

Niedawny sondaż wykazał, że czterech na pięciu wyborców w Teksasie chce legalizacji marihuany w jakiejś formie, a większość z nich chce również złagodzenia przepisów dotyczących konopi indyjskich.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Brendana Cleaka.

MEDCAN24 jest możliwy dzięki wsparciu czytelników. Jeśli polegasz na naszym dziennikarstwie wspierającym konopie indyjskie, aby być na bieżąco, rozważ miesięczne zobowiązanie Patreon.

Zostań patronem na Patreon!

Popularne artykuły