Gubernator Wirginii Glenn Youngkin (R) zawetował ustawę, która zezwalałaby na dostawy medycznej marihuany bezpośrednio do pacjentów w miejscach innych niż ich własne domy.
W formie przyjętej przez legislaturę na początku tego roku, ustawa – HB 1989, autorstwa Del. Alex Askew (D) – wprowadziłaby szereg zmian w istniejącym programie medycznej marihuany. Przykładowo, zaktualizowałaby ona wymagania dotyczące etykietowania produktów, tak by opakowania wyraźniej wskazywały poziomy THC i CBD, a także wyjaśniłaby, gdzie i w jaki sposób konopie indyjskie mogą być dostarczane pacjentom, umożliwiając bezpośrednie dostawy do różnych lokalizacji.
W marcu, po przyjęciu ustawy przez ustawodawcę, Youngkin zarekomendował poprawkę, która usunęłaby język umożliwiający dostarczanie marihuany do miejsc innych niż prywatne miejsce zamieszkania pacjenta. Ustawodawcy odmówili jednak później wprowadzenia tej zmiany i odesłali ustawę bez poprawek do gubernatora.
Propozycja miała silne poparcie w obu izbach, przechodząc przez Senat w głosowaniu 30-10 i uzyskując ostateczne zatwierdzenie w Izbie 84-14.
Jednak w piątek Youngkin formalnie odrzucił tę propozycję.
„Chociaż dokładne etykietowanie jest niezbędne, aby zapewnić pacjentom otrzymywanie spójnej i bezpiecznej medycznej marihuany” – napisał w wiadomości weta – „ustawa ta skodyfikowałaby możliwość dostarczania medycznej marihuany do firm komercyjnych i tymczasowych rezydencji, budząc obawy dotyczące bezpieczeństwa publicznego i regulacji. Zezwolenie na dostawy do firm – w tym miejsc, w których może dojść do nadużywania substancji, hazardu lub innych działań wysokiego ryzyka – stwarza niepotrzebne ryzyko przekierowania, kradzieży i niezamierzonego dostępu nieletnich „.
„Obecne przepisy zapewniają już bezpieczną, ściśle kontrolowaną dostawę medycznej marihuany do domu” – dodał gubernator. „Ramy te zapewniają dostęp dla pacjentów przy jednoczesnym zachowaniu silnych zabezpieczeń, aby zapobiec niewłaściwemu użyciu”.
JM. Pedini was the Director of DS. rozwoju grupy NORML i dyrektor wykonawczy Virginia NORML, powiedział, że zawetowanie ustawy przez Youngkina było „kolejnym przykładem ataków na legalną marihuanę i odpowiedzialnych konsumentów, które mają miejsce w całym kraju”.
„Swoim wetem gubernator Youngkin pozbawił mieszkańców Wirginii niezawodnych, bezpośrednich usług dostawczych, na których polegali od lat” – powiedział Pedini w e-mailu do MEDCAN24. „Teraz pacjenci będą mogli otrzymywać dostawy medycznej marihuany tylko w miejscu zamieszkania, nakładając znaczne obciążenia na tych, którzy nie mają luksusu czekania w domu podczas i tak już ograniczonych okien dostaw”.
Youngkin w marcu zawetował również szereg innych propozycji reformy narkotykowej przyjętych przez ustawodawców, w tym jedną ustawę, która zalegalizowałaby sprzedaż detaliczną marihuany dla dorosłych – posiadanie w stanie jest już legalne – oraz inną, która zezwala na przepisywanie syntetycznej formy psilocybiny, gdy tylko rząd federalny zezwoli na jej stosowanie.
Poza ustawami dotyczącymi legalnej sprzedaży i psilocybiny, gubernator odrzucił również szereg innych reform związanych z konopiami indyjskimi podczas tej sesji, w tym wysiłki zmierzające do ponownego skazania osób odbywających karę za przestępstwa związane z konopiami indyjskimi i ochrony praw rodzicielskich osób, które legalnie używają tego narkotyku.
Youngkin stwierdził w oświadczeniu o wecie, że legalizacja sprzedaży marihuany dla dorosłych „zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu mieszkańców Wirginii”.
„Stany podążające tą ścieżką zaobserwowały niekorzystny wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, zwiększoną aktywność gangów i brutalną przestępczość, znaczne pogorszenie zdrowia psychicznego, zmniejszone bezpieczeństwo na drogach oraz znaczne koszty związane z detaliczną sprzedażą marihuany, które znacznie przekraczają wpływy z podatków” – twierdził gubernator. „Nie eliminuje również nielegalnej sprzedaży marihuany na czarnym rynku, ani nie gwarantuje bezpieczeństwa produktu”.
Używanie, posiadanie i ograniczona uprawa konopi indyjskich przez dorosłych są już legalne w Wirginii, co jest wynikiem propozycji Demokratów zatwierdzonej przez ustawodawców w 2021 roku. Jednak Republikanie, po zdobyciu kontroli nad Izbą Reprezentantów i urzędem gubernatora jeszcze w tym samym roku, zablokowali następnie wymagane ponowne uchwalenie ram regulacyjnych dla sprzedaży detalicznej. Od tego czasu nielegalne sklepy wyrosły, aby zaspokoić popyt konsumentów, zasilając nielegalny rynek, którego wartość szacuje się na prawie 3 miliardy dolarów.
Jeszcze przed rozpoczęciem obecnej sesji legislacyjnej biuro Youngkina sygnalizowało, że nie jest zainteresowane reformą.
Zapytany przez Virginia Public Media (VPM) pod koniec ubiegłego roku o prawdopodobieństwo weta, Christian Martinez, rzecznik Youngkina, powiedział: „Myślę, że może pan przytoczyć fakt, że raz po raz był bardzo jasny w tej sprawie”.
Youngkin nie może jednak ubiegać się o reelekcję jeszcze w tym roku, a zwolennicy reformy już teraz obserwują, jak jego ewentualni następcy odniosą się do legalizacji i innych zmian w polityce dotyczącej konopi indyjskich.
Dwóch faworytów na to stanowisko – republikańska porucznik gubernatora Winsome Earle-Sears i demokratyczna była reprezentantka USA Abigail Spanberger – ma zdecydowanie odmienne poglądy na temat reformy.
Earle-Sears niedawno powtórzyła poglądy Youngkina, mówiąc o legalizacji: „Nie ma w tym żadnej nadziei”.
Powiedziała również, że marihuana jest narkotykiem, do którego można się przyzwyczaić i że zwolniła poprzedniego pracownika za jej używanie.
Tymczasem Spanberger wyraziła poparcie dla regulowanego rynku detalicznego.
„Potrzebujemy sformalizowanego, legalnego, wschodzącego rynku marihuany” – powiedziała. „Musimy również upewnić się, że [tax] przychody napłyną do Wirginii i zostaną wykorzystane do wzmocnienia naszych społeczności i szkół publicznych”.
Jeszcze jedna ustawa przyjęta podczas tej sesji wejdzie w życie bez działań gubernatora: wspólna rezolucja Izby Reprezentantów w sprawie ponownego powołania komisji ustawodawców, którzy mieliby badać i nadzorować wdrażanie przez stan przepisów dotyczących marihuany – co przez niektórych jest postrzegane jako wskazówka, że ustawodawca zamierza w przyszłości podjąć działania związane z konopiami indyjskimi.
HJ 497 utworzy wspólną komisję prawodawców – sześciu z Izby, czterech z Senatu – w celu zbadania stanowego systemu konopi indyjskich, nadzorowania wdrażania przepisów dotyczących marihuany i wydawania zaleceń dotyczących przyszłych zmian legislacyjnych. Odzwierciedla to nadzieję, że ktokolwiek zastąpi Youngkina, będzie bardziej otwarty na komercyjny rynek konopi indyjskich.
Podobna komisja istniała wcześniej w Commonwealth, ale prawo tworzące ten organ wygasło w zeszłym roku, a grupa została rozwiązana.
Chelsea Higgs Wise, współzałożycielka i dyrektor wykonawczy grupy Marijuana Justice, powiedziała, że przyjęcie rezolucji daje zwolennikom lepszy dostęp do prawodawców „prowadzących do następnej sesji generalnej w celu przygotowania się do ustawy regulującej stosowanie przez dorosłych”.
„Przywrócenie komisji nadzoru nad konopiami indyjskimi ma kluczowe znaczenie dla przeglądu obaw wszystkich zainteresowanych stron” – powiedziała w oświadczeniu dla MEDCAN24 po przyjęciu ustawy przez ustawodawcę. „Komisja zaoferuje publiczne zeznania i udokumentowaną dyskusję na temat opracowania propozycji z 2026 roku”.
„Po latach odsuwania przepisów”, dodała, „możemy zapewnić Wirginii regulowany rynek z testami, barierkami i możliwościami, na które zasługujemy”.
Byli więźniowie marihuany i aktywiści organizują wydarzenie w Białym Domu, wzywając Trumpa do uwolnienia osób wciąż uwięzionych za marihuanę
Zdjęcie dzięki uprzejmości Philipa Steffana.