16.5 C
Warszawa
sobota, 19 lipca, 2025
spot_imgspot_img

Top 5 tego tygodnia

spot_img

Powiązane posty

Czym różnią się amerykańskie i kanadyjskie rynki produktów marihuany przed wprowadzeniem do obrotu? (Op-Ed)

„Coraz wyraźniej widać, że pre-rolki kształtują przyszłość rynku marihuany po obu stronach granicy”.

James Valentine, Custom Cones USA i DaySavers

Konopie indyjskie nadal są branżą wartą wiele miliardów dolarów w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych, a podczas gdy oba kraje mają te same główne kategorie produktów – kwiaty, pre-rolki i długopisy vape – dojrzałość rynku i preferencje konsumentów znacznie się różnią, tworząc dwa odrębne rynki z różnymi krajobrazami produktów i udziałami w rynku między kategoriami.

Aby uzyskać szczegółowe informacje na temat obecnego stanu tych dwóch rynków pre-rolli, firma Custom Cones USA nawiązała współpracę z firmą Headset zajmującą się analizą branży konopi indyjskich w celu przeanalizowania danych z punktów sprzedaży detalicznej z 16 rynków w obu krajach.

Kanadyjski rynek konopi indyjskich odnotował pierwszy spadek przychodów od czasu krajowej legalizacji w 2018 r., a dane dotyczące sprzedaży spadły o 3,27% z powodu oszałamiających spadków sprzedaży kwiatów i produktów jadalnych o łącznej wartości 128 milionów dolarów. Z drugiej strony, sprzedaż pre-rolli nadal rosła.

Wraz ze stopniowym otwieraniem rynków rekreacyjnych w stanach od czasu Kolorado w 2012 r., rynek amerykański z roku na rok ustanawia rekordy sprzedaży, a pre-rollsy są najszybciej rozwijającą się kategorią produktów z konopi indyjskich w ciągu ostatnich dwóch lat, ze wzrostem o 12 procent w 2024 r.

Chociaż ogólne przychody z konopi indyjskich spadły w Kanadzie w ubiegłym roku, pre-rolki wzrosły o skromne 1,2% rok do roku, podczas gdy kwiaty i produkty spożywcze straciły odpowiednio 9,3% i 12,4% całkowitej sprzedaży. Kategoria pre-rolli, choć wciąż rośnie, wykazuje oznaki nasycenia, ponieważ w poprzednim roku kategoria ta odnotowała 38-procentowy wzrost przychodów.

Dla kontrastu, sprzedaż pre-rolli w USA wyniosła 4,1 miliarda dolarów w 2024 roku, dodając 2,7 procent udziału w rynku, jednocześnie zwiększając miesięczne przychody ze sprzedaży ze 181 milionów dolarów w styczniu 2023 roku do 257 milionów dolarów w czerwcu 2024 roku.

Należy jednak zauważyć, że skala tych dwóch rynków jest trudna do porównania. Kanada sprzedała w zeszłym roku 68,7 miliona sztuk pre-roll, podczas gdy rynek amerykański sprzedał oszałamiające 324,5 miliona sztuk.

Podczas gdy liczby sprzedaży często odzwierciedlają wielkość populacji, różnica między udziałem w rynku pre-roll w obu krajach wyskakuje ze strony. W Kanadzie liczba ta jest dwukrotnie wyższa (32%) niż w Stanach Zjednoczonych (16%). Po raz pierwszy na kanadyjskim rynku, pre-rolki przyćmiły kwiaty jako najlepiej sprzedający się produkt konsumencki z konopi indyjskich przez pełne sześć miesięcy. Choć pod koniec roku, kwiaty odzyskały pierwsze miejsce, z przewagą zaledwie 0,25% udziału w rynku nad pre-rollami, czyli tylko 11,4 miliona dolarów więcej w sprzedaży.

Jednak w Stanach Zjednoczonych różnica w udziale w rynku między pre-rollami i kwiatami jest ogromna, przy czym kwiaty mają 41% udziału w rynku w porównaniu do 14% pre-rolli. Aby spojrzeć na wzrost pre-rolli w USA z odpowiedniej perspektywy, przychody ze sprzedaży rosły każdego roku w ciągu ostatnich pięciu lat, do 3,1 miliarda dolarów w 2024 roku w porównaniu do 469 milionów dolarów w 2019 roku.

Oczekuje się, że sprzedaż pre-rolli będzie znacznie wyższa w Stanach Zjednoczonych w porównaniu do naszych sąsiadów z północy, ale ich dominacja w kanadyjskim udziale w rynku oddaje prawdziwą historię: Kanadyjczycy preferują pre-rolle w stosunku 2 do 1 w porównaniu z Amerykanami.

Preferencje konsumentów dotyczące pre-rolli

Pomimo dużej rozbieżności między amerykańskim i kanadyjskim udziałem w rynku pre-rolli, preferencje segmentów w tej kategorii są bardzo podobne w obu krajach, przy czym hybrydowe pre-rolle z pojedynczym szczepem wyprzedzają pre-rolle z naparem w Kanadzie, podczas gdy pre-rolle z naparem wyprzedzają hybrydy w Stanach Zjednoczonych.

Kanadyjskie hybrydowe pre-rolle z pojedynczym szczepem przyniosły 483 mln USD, co oznacza wzrost o 8,3% rok do roku i 37 mln USD całkowitej sprzedaży. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż hybryd wzrosła o 35% od początku 2023 r. do pierwszej połowy 2024 r., przynosząc w tym czasie 1,64 mld USD.

Amerykańskie infuzowane pre-rolle osiągnęły w tym czasie ogromną sprzedaż w wysokości 1,75 miliarda dolarów, kontrolując 44 procent udziału w rynku pre-rolli, podczas gdy kanadyjskie pre-rolle z infuzją odnotowały 6,5-procentowy wzrost od 2023 do 2024 roku, przy sprzedaży o łącznej wartości 457 milionów dolarów.

Pre-rolle z pojedynczym szczepem Indica i Sativa zajmują odpowiednio 3. i 4. miejsce na obu rynkach, przy czym Indica wyprzedza Sativę na obu rynkach o około 10 procent. W Kanadzie, hybrydowe i infuzowane pre-rolle sprzedają się lepiej w tych segmentach o około 300 procent, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych liczba ta wynosi około 500 procent.

Na obu rynkach, pozostałe segmenty pre-rolli – mieszane szczepy, CBD, pojedyncze szczepy i blunty – stanowią zaledwie 5,5 procent sprzedaży pre-rolli w Kanadzie i 7 procent w Stanach Zjednoczonych.

Jednak w obu krajach, bez względu na odmianę i segment, moc znajduje się na szczycie listy jako najważniejszy czynnik brany pod uwagę przez konsumentów przy wyborze pre-rolli, a tuż za nią plasują się cena, odmiana i lojalność wobec marki.

Interesującym faktem dotyczącym zarówno amerykańskiego, jak i kanadyjskiego rynku pre-rolli jest to, że preferencje konsumentów dotyczące produktów gotowych do spożycia osiągają szczyt w cieplejszych miesiącach, a ich najwyższy roczny udział w rynku przypada na późną wiosnę, lato i wczesną jesień. W Kanadzie trend ten doprowadził do tego, że pre-rolki stały się najlepiej sprzedającym się produktem z konopi indyjskich w tych miesiącach, osiągając szczyt w lipcu z 3-procentową przewagą nad kwiatami.

Podczas gdy kwiaty pozostały najlepiej sprzedającym się kanadyjskim produktem z konopi indyjskich w 2024 r., przewaga ta zmniejszyła się z 4 procent w 2023 r. do 0,25 procent w 2024 r., co prowadzi nas do przewidywania, że pre-rolle będą kategorią sprzedaży numer jeden na rynku kanadyjskim w 2025 roku.

Rozmiar opakowania preferowany przez konsumentów

Wielopaki królują w Kanadzie, odpowiadając za 85% udziału w rynku pre-rolli, podczas gdy klasyczny 1-gramowy pojedynczy pre-roll stanowi zaledwie 11% sprzedaży. W Stanach Zjednoczonych wielopaki stanowią prawie 50 procent rynku pre-rolli, a ich sprzedaż wzrosła o 43 procent w ciągu 18 miesięcy między początkiem 2023 roku a połową 2024 roku.

Pojedynczy 1-gramowy pre-roll jest najbardziej preferowanym przez Amerykanów rozmiarem opakowania pre-roll, stanowiąc 42,3 procent sprzedaży, prawie czterokrotnie więcej niż w Kanadzie.

W 2024 r. na rynek amerykański trafiło ponad 15 000 nowych produktów pre-roll, z czego prawie 8 900 to dominujące pojedyncze, 1-gramowe pre-rolle. W tym samym okresie pojawiło się około 5000 nowych produktów wielopakowych.

Najpopularniejszym wielopakiem w Stanach Zjednoczonych jest 2,5-gramowy 5-pak, stanowiący 16 procent całkowitej sprzedaży pre-rolli rok do roku. W Kanadzie najpopularniejszy jest 1,5-gramowy 3-pak, który stanowi 27% sprzedaży. Preferencje kanadyjskich wielopaków zaczynają jednak bardziej przypominać preferencje amerykańskie – 1,5-gramowe opakowania straciły 7,1 proc. udziału w rynku, podczas gdy 2- i 2,5-gramowe wielopaki zyskały 3,3 proc. udziału w rynku rok do roku.

Producenci dostosowują się do tej zmiany w preferencjach wielopaków. W 2024 r. kanadyjscy producenci zwiększyli swoją ofertę 2-gramowych i 2,5-gramowych pre-rolli o 85%, wypuszczając w 2024 r. 282 dodatkowe produkty. W Stanach Zjednoczonych 32 proc. nowych produktów stanowiły wielopaki w porównaniu do 68 proc. pojedynczych produktów pre-roll, z czego prawie 87 proc. stanowiły popularne 1-gramowe jednopaki.

Porównanie cen pre-rolli

Przeciętny produkt typu pre-roll w Kanadzie (18,43 USD CAD) jest sprzedawany za ponad dwukrotnie wyższą cenę niż amerykański pre-roll (6,50 USD), ze względu na przeważające preferencje konsumentów dotyczące wielopaków, przy czym wielopaki z infuzją zwiększają tę średnią dzięki dodatkowi koncentratów konopi w pre-rollach.

Dla kontekstu, średnia kanadyjska cena produktu pre-roll z naparem jest o ponad 7 USD wyższa niż w przypadku najlepiej sprzedającego się segmentu hybrydowego z pojedynczym szczepem. W rzeczywistości, średnia cena pre-rolla w Kanadzie wzrosła o 0,41 USD rok do roku, co sugeruje wzrost liczby produktów infuzowanych na rynku.

W Stanach Zjednoczonych, pomimo gwałtownego wzrostu liczby produktów ultra-premium o wysokiej mocy, które osiągają luksusowe ceny, średnia cena pre-rolla spadła o 0,70 USD w 2024 r., co oznacza spadek o 16,7%. Segment infuzji również odnotował 23-procentowy spadek cen rok do roku, spadając z 11,50 USD do 8,80 USD, co stanowi znaczny spadek.

Podczas gdy średnia cena pre-rolli w Stanach Zjednoczonych spada, liczba sprzedanych pre-rolli gwałtownie wzrosła, z dodatkowymi 10 milionami sztuk sprzedawanych miesięcznie od początku 2023 roku do połowy 2024 roku, osiągając 26 milionów sprzedanych sztuk w czerwcu 2024 roku w porównaniu do 16 milionów na początku 2023 roku.

Pomimo zmian w krajobrazie, pre-rolle nadal są najlepiej sprzedającą się kategorią w obu krajach, zarówno pod względem sprzedanych jednostek, jak i całkowitych przychodów ze sprzedaży.

Perspektywy dla pre-rolli w 2025 r.

Po latach konsekwentnego wzrostu, pre-rolle mają szansę kontynuować wzrost przychodów i sprzedaży jednostkowej w 2025 r. zarówno na rynku kanadyjskim, jak i amerykańskim.

Przy skromnym wzroście w Kanadzie w 2024 r. (1,2%) może się wydawać, że wzrost może osiągnąć nasycenie. Jesteśmy jednak przekonani, że pre-rolle nie tylko odnotują wzrost w 2025 r., ale także zastąpią konopie indyjskie na pozycji najpopularniejszej kategorii produktów konopnych w Kanadzie.

W Stanach Zjednoczonych, jeśli rynek pre-rolli będzie nadal rósł w obecnym tempie, szacujemy, że pre-rolle zwiększą swój udział w rynku o dodatkowe 2-3% do 2025 r., co oznacza znacznie ponad 4 mld USD całkowitej rocznej sprzedaży pre-rolli, szczególnie na dojrzewających rynkach. Infuzowane pre-rolle zwiększyły 10-procentowy udział w rynku w tym segmencie od 2019 roku i spodziewamy się, że wzrost ten będzie kontynuowany, a obecny udział w rynku infuzji wynosi około 44,5%.

Konsumenci w Kanadzie skłaniają się ku pre-rollom w stosunku 2 do 1 w porównaniu z USA, pomimo wyższej ceny za wielopaki, podczas gdy względny wzrost sprzedaży na amerykańskim rynku pre-rolli (11,9%) był około dziesięciokrotnie wyższy niż u sąsiadów z północy (1,25%). Niezależnie jednak od rynku, pre-rollsy są najlepszą kategorią zarówno dla konsumentów, jak i producentów.

Około 300 amerykańskich marek pre-roll zostało przebadanych w naszym raporcie 2024 U.S. na temat tego, w jaki sposób planują rozwijać swoje marki pre-roll, a nadążając za trendami w preferencjach konsumentów, nic dziwnego, że dodawanie infuzowanych pre-rolli i wielopaków znajduje się na szczycie listy.

Niezależnie od tego, czy chodzi o dominację wielopaków w Kanadzie, czy też gwałtowny wzrost popularności infuzowanych pre-rolli w Stanach Zjednoczonych, producenci dostosowują się do stale zmieniających się preferencji konsumentów.

W miarę zbliżania się do 2025 r. coraz wyraźniej widać, że pre-rolle kształtują przyszłość rynku konopi indyjskich po obu stronach granicy.

James Valentine jest menedżerem ds. komunikacji i marketingu treści w Custom Cones USA i Daysavers.

Medycyna psychodeliczna uratowała mi życie po zakończeniu kariery w marynarce wojennej. Teraz Kongres musi działać, aby zapewnić dostęp naszym weteranom (Op-Ed)

MEDCAN24 jest możliwa dzięki wsparciu czytelników. Jeśli polegasz na naszym dziennikarstwie wspierającym konopie indyjskie, aby być na bieżąco, proszę rozważyć miesięczne zobowiązanie Patreon.

Proszę zostać naszym patronem na Patreon!



Popularne artykuły