Komisarz powiedział, że jego „przeczucie, zdając sobie sprawę, jak krótkie jest to okno”, jest takie, że zarząd „najprawdopodobniej” będzie musiał rozważyć przepisy nadzwyczajne.
Zach Wendling, Nebraska Examiner
Komisja ds. medycznej marihuany w Nebrasce zorganizowała swoje inauguracyjne spotkanie w poniedziałek przed zbliżającym się terminem 1 lipca na ustalenie kryteriów licencyjnych i terminem 1 października na rozpoczęcie wydawania licencji.
Najprawdopodobniej konieczne będzie przyjęcie przepisów nadzwyczajnych, aby dotrzymać lipcowego terminu, który wyborcy zatwierdzili w listopadzie, ze względu na wymogi dotyczące publicznego powiadamiania o zmianach regulacyjnych.
Kolejne kroki pozostają niejasne dla komisji, która ma bardzo ograniczoną ilość funduszy na to zadanie. Komisarz Bruce Bailey z Lincoln, który oddzielnie przewodniczy Komisji Kontroli Trunków w Nebrasce, powiedział, że celem jest przedstawienie czegoś opinii publicznej do 1 lipca i uzyskanie opinii.
„Właśnie w tym momencie jesteśmy” – powiedział Bailey dziennikarzom po spotkaniu. „Do tego czasu naprawdę nic nie wiemy”.
Bailey powiedział, że jego „przeczucie, zdając sobie sprawę, jak krótkie jest to okno”, jest takie, że rada „najprawdopodobniej” będzie musiała rozważyć przepisy nadzwyczajne.
Kolejne kroki regulacyjne
Asystent prokuratora generalnego Nebraski Ben Swanson, który wyjaśnił komisarzom typowy proces tworzenia przepisów w poniedziałek, powiedział, że zajmie się procesem awaryjnym na następnym posiedzeniu komisji o godzinie 10:00 w dniu 26 czerwca. Komisja wciąż decydowała o lokalizacji. Nie było od razu jasne, czy grupa odbędzie dodatkowe spotkania przed terminem 1 lipca.
W normalnych warunkach tworzenia przepisów agencja lub komisja opracowuje wytyczne i wyznacza przesłuchanie w celu uzyskania publicznego komentarza. Opinia publiczna musi zostać powiadomiona co najmniej 30 dni przed wspomnianym przesłuchaniem.
Jeśli komisarze zatwierdzą proponowane zasady i przepisy jeszcze w tym miesiącu, bez znaczących zmian, wytyczne zostaną przesłane do Biura Prokuratora Generalnego w celu przeglądu konstytucyjnego. Gubernator ma ostateczny głos w sprawie zasad i przepisów, zanim zostaną one złożone w Biurze Sekretarza Stanu.
Jeśli komisja wprowadzi znaczące zmiany, musi odbyć się kolejne przesłuchanie z kolejnym 30-dniowym powiadomieniem.
Znaczna część pierwszego spotkania koncentrowała się na przeszkodach administracyjnych, w tym ustawie o otwartych spotkaniach dla spotkań wirtualnych i osobistych oraz wsparciu ze strony Departamentu Usług Administracyjnych Nebraski w zakresie kontroli budżetu i zasobów ludzkich.
„Musimy odnosić zwycięstwa
Bailey i Crista Eggers, dyrektor wykonawczy Nebraskans for Medical Marijuana, grupy, która przeprowadziła nowe przepisy przez proces do zwycięstwa w 2024 r. przy urnach wyborczych, opisali poniedziałkowe spotkanie jako potrzebny „krok”.
„Musimy odnosić zwycięstwa, kiedy je odnosimy” – powiedział Eggers dziennikarzom. „Dzisiejsze spotkanie było zwycięstwem”.
Eggers zastrzegł jednak, że nadal istnieją poważne pytania dotyczące sposobu, w jaki komisja znajdzie fundusze na pracę, harmonogramu przyszłych regulacji i tego, w jaki sposób komisarze będą szanować to, co ludzie mieli na myśli, kiedy uchwalali nowe przepisy.
„Zawsze byliśmy zobowiązani do pozostania tutaj, wspierania, walki i edukacji do dnia, w którym zobaczymy, że pacjenci z Nebraski, którzy potrzebują medycznej marihuany jako opcji, mają ją, że jest ona dla nich dostępna, że jest dla nich bezpieczna” – powiedział Eggers. „Ten dzień jeszcze nie nadszedł”.
Niejasna władza budżetowa
Ustawodawcy stanowi w maju zatwierdzili dwuletni budżet stanowy ze wzrostem o 30 000 USD w dolnej linii Nebraska Liquor Control Commission na personel związany z wszelkimi obowiązkami komisji dzielonymi z Nebraska Cannabis Commission, dla pracowników, którzy mogą podjąć nowe obowiązki wynikające z prawa dotyczącego medycznej marihuany.
Wyborcy umieścili wszystkich trzech członków Nebraska Liquor Control Commission w Medical Cannabis Commission. Gubernator zmienił członków komisji w ostatnich tygodniach, decydując się nie mianować ponownie Harry’ego Hocha Jr. na miejsce w 2. okręgu kongresowym, pozostawiając tylko Bailey i komisarz Kim Lowe z Kearney, o czym po raz pierwszy poinformował Nebraska Examiner.
Ustawodawcy nie zatwierdzili jednak utworzenia nowej linii budżetowej dla Komisji ds. Konopi Medycznych, tak jak to zrobili, gdy w 2024 r. utworzono Komisję Spraw Azjatycko-Amerykańskich. Ustawodawcy odmówili również przyjęcia ustawy wyjaśniającej ramy Komisji ds. Alkoholi w zakresie wydatków związanych z marihuaną medyczną i gromadzenia dochodów.
Rezultatem jest niejasny system, z którym komisarze zaczęli zmagać się w poniedziałek.
Jacob Leaver, zastępca administratora budżetu stanowego, powiedział, że wydatki z funduszu gotówkowego Komisji Kontroli Trunków powinny być wykorzystywane na „absolutne minimum”.
Zasugerował, aby komisarze ds. konopi indyjskich zatwierdzili „podprogram” w budżecie państwa, co można zrobić administracyjnie, ale nie oznacza to nowych wydatków. Powiedział, że komisarze „teoretycznie mają 0 dolarów środków”.
„Zasadniczo trzeba 'pożyczyć’ [an] środki ze strony alkoholowej do tego nowego podprogramu po stronie medycznej marihuany” – powiedział Leaver.
Komisja Kontroli Alkoholu posiada jeden fundusz gotówkowy, z maksymalnym rocznym limitem wydatków w wysokości 100 000 USD, który został nieznacznie zwiększony wiosną tego roku. Fundusz gromadzi dochody z różnych opłat związanych z alkoholem, takich jak rejestracja lub szkolenie serwerów, lub ze sprzedaży kopii przepisów i innych dokumentów. Fundusz jest rzadko wykorzystywany, ale sięganie do niego stwarza nową żonglerkę.
Prawo stanowe zezwala na wykorzystanie tych funduszy na „wszelkie koszty administracyjne” związane z określonymi ustawami alkoholowymi. Ustawy dotyczące medycznej marihuany zostały umieszczone w innej sekcji prawa, a ustawy budżetowe nie zezwalały wyraźnie na dodatkowe wydatki z tego funduszu.
„Zrobimy co w naszej mocy
Bailey zapytał, czy środki te mogłyby zostać zwrócone, gdyby Komisja Kontroli Alkoholi zezwoliła na przekierowanie środków do Komisji Medycznej Marihuany. Leaver odpowiedział „tak i nie”, ponieważ Komisja ds. Medycznej Marihuany nie pobiera żadnych ogólnych podatków stanowych (dochodowych, od sprzedaży itp.), ale może na przykład kierować opłaty za wnioski z powrotem do funduszu gotówkowego.
Komisarze ds. alkoholu mogą zwrócić się do ustawodawcy o więcej funduszy w 2026 r. lub o uzupełnienie wydatków, powiedzieli urzędnicy ds. budżetu stanowego.
Bailey powiedział dziennikarzom, że komisja rozważy szybkie uzyskanie funduszy w obliczu napiętego budżetu, ale „jest to duży cel”.
„Zrobimy wszystko, co w naszej mocy” – powiedział Bailey.
Bailey i Lowe zostali zaprzysiężeni na swoje nowe role w poniedziałek, podobnie jak dr Monica Oldenburg z Lincoln. Trio jednogłośnie zagłosowało za wyborem Oldenburga, anestezjologa, na przewodniczącego i zatwierdziło do dwóch członków, aby spotkali się z zewnętrznymi konsultantami lub ekspertami i wrócili z tymi informacjami.
Komisarz Lorelle Mueting z Gretna opuściła pierwsze spotkanie. Oldenburg bronił Mueting, ponieważ miała wcześniejsze zobowiązania i powiedział, że komisarze starali się jak najszybciej przystąpić do pracy.
Groźby prawne
Biuro prokuratora generalnego nie groziło komisji w poniedziałek, tak jak miało to miejsce w przeszłości, pozwem sądowym w przyszłości, jeśli licencjonowanie nastąpi przed terminem 1 października. Prokurator generalny Mike Hilgers i jego pracownicy wielokrotnie grozili takim działaniem, w tym w sądzie i przed legislaturą.
Działania prawne są kontynuowane w sądzie okręgowym hrabstwa Lancaster, a wieloletni przeciwnik marihuany, były senator stanowy John Kuehn z Heartwell, próbuje unieważnić nowe przepisy dotyczące medycznej marihuany. Kuehn argumentuje, że przepisy te stanowią bezprawne przekazanie władzy i naruszają federalne przepisy dotyczące marihuany.
Hilgers i jego biuro argumentowali, że to AG powinien zakwestionować przepisy dotyczące naruszania federalnych uprawnień konstytucyjnych i poprosili o oddalenie sprawy Kuehna.
Sędzia okręgowy hrabstwa Lancaster, Susan Strong, rozważa obecnie możliwość oddalenia sprawy. Jednak wniosek Kuehna z 5 czerwca ma na celu dodanie Oldenburga i Muetinga do sprawy, jednocześnie usuwając Hocha z pozwu.
Hoch nie został ponownie powołany do komisji, ponieważ gubernator Jim Pillen (R) szuka kogoś z większym „doświadczeniem w konopiach indyjskich”, według Hocha.
„Jest to stale ewoluująca i szybko zmieniająca się kontrowersja, ponieważ podmioty rządowe aktywnie poszukują nowych sposobów wykorzystania zasobów podatników w celu wdrożenia przedmiotowych środków” – czytamy w najnowszym piśmie sądowym złożonym przez Kuehna.
„Wyborcy… patrzą
Jeden z prawników Kuehna, były senator stanowy Andrew La Grone, uczestniczył w poniedziałkowym spotkaniu inauguracyjnym Komisji ds.
Pozew Kuehna jest również skierowany przeciwko Pillenowi, sekretarzowi stanu Bobowi Evnenowi, innym urzędnikom stanowym i trzem sponsorom kampanii 2024, w tym Eggersowi.
Eggers powiedziała, że ma nadzieję, że komisja będzie pamiętać o ludziach w centrum walki, w tym o jej synu, który cierpi na ciężką postać padaczki lekoopornej. Powiedziała, że okno możliwości współpracy na rzecz bezpiecznego dostępu pozostaje otwarte.
„Mam nadzieję, że podejdą do tego pamiętając, że decyzje i sposób, w jaki to robią, mają wpływ na prawdziwych ludzi, a ci prawdziwi ludzie, pacjenci i wyborcy stanu obserwują” – powiedziała Eggers o komisji. „Wierzę, że mają bardzo, bardzo silne oczekiwania co do tego, jak to się potoczy”.
Ta historia została po raz pierwszy opublikowana przez Nebraska Examiner.
Nowe badanie pokazuje, że hotele odnotowują znaczny wzrost przychodów po legalizacji marihuany
Zdjęcie dzięki uprzejmości Mike’a Latimera.