Bezskuteczne wysiłki na rzecz zmiany harmonogramu marihuany zostały podjęte przez kongresmena GOP.
Rep. Andrew Clyde’a (R-GA), który próbuje dołączyć ten środek do ustawy koncentrującej się na fentanylu, odebrałby prokuratorowi generalnemu Stanów Zjednoczonych uprawnienia do podejmowania decyzji dotyczących klasyfikacji narkotyków. Zablokowałoby to również stosowanie zmienionego standardu naukowego stosowanego w propozycjach zmiany harmonogramu konopi indyjskich, które wciąż czekają na rozpatrzenie.
Clyde przedstawił poprawkę Komisji Regulaminowej Izby Reprezentantów przed przyjęciem ustawy Halt Fentanyl Act. Obecnie nie jest jasne, czy kontrolowany przez Republikanów panel wprowadzi poprawkę w celu głosowania na podłodze.
Podczas gdy podstawowa ustawa usprawniłaby również badania nad narkotykami z Wykazu I, takimi jak marihuana i niektóre psychodeliki – oprócz zwiększenia kar związanych z przestępstwami związanymi z fentanylem – poprawka kongresmena stanowiłaby, że prokurator generalny delegowałby decyzje dotyczące harmonogramu administratorowi Drug Enforcement Administration (DEA), dodatkowo określając, że „nie może delegować żadnych takich funkcji [of drug scheduling] innym funkcjonariuszom lub pracownikom Departamentu Sprawiedliwości”.
Wygląda na to, że jest to odpowiedź na krytykę wysiłków administracji Bidena zmierzających do zmiany klasyfikacji marihuany z Wykazu I na Wykaz III w ramach Ustawy o substancjach kontrolowanych.
Historycznie rzecz biorąc, szef DEA podpisywał się pod propozycją zmiany zasad. W tym przypadku ówczesny prokurator generalny Merrick G. Garland zatwierdził tę zasadę, co doprowadziło niektórych do podejrzeń, że DEA była jej przeciwna, mimo że była oficjalnym „zwolennikiem”.
Clyde (R) i Rep. Ben Cline zażądali w maju ubiegłego roku od ówczesnej Administrator DEA Anne Milgram, aby odpowiedziała, dlaczego „dziesięciolecia precedensu” uniemożliwiły jej podpisanie proponowanej zasady zmiany klasyfikacji marihuany.
Wydaje się, że poprawka Clyde’a do ustawy HALT ma na celu osiągnięcie tego celu. Stwierdza ona: „Zanim Rejestr Federalny opublikuje ostateczną lub proponowaną zasadę dotyczącą harmonogramu jakichkolwiek substancji na mocy ustawy, zasada ta musi najpierw zostać zatwierdzona przez Administratora Agencji ds. Reguła nie ma mocy prawnej, dopóki nie zostanie zatwierdzona”.
Może to stać się poważnym problemem pod obecnym kierownictwem DEA pod rządami Donalda Trumpa. Derek Maltz, pełniący obowiązki administratora DEA pod rządami prezydenta Donalda Trumpa, podpisuje się pod teorią „gateway drugs” i wierzy, że większość mieszkańców stanów, które zalegalizowały marihuanę, nadal będzie ją nielegalnie pozyskiwać od karteli, ponieważ są one tak wysoko opodatkowane na rynkach regulowanych.
Poprawka Clyde’a ma również na celu zmianę procesu przeglądu, który doprowadził do rekomendacji marihuany do wykazu III. Poprawka Clyde’a stanowi, że każda ocena wartości leczniczej substancji musi „spełniać pięć kryteriów” określonych w przepisach, które zostały zastosowane w celu odrzucenia wniosku o zmianę harmonogramu marihuany, opublikowanego przez DEA w 1992 roku.
Propozycja ta przywróciłaby bardziej rygorystyczne kryteria przeglądu, które przez lata były stosowane w celu utrzymania konopi indyjskich w wykazie I.
W przeszłości rząd opierał się na tym pięcioczęściowym teście w celu ustalenia, czy dana substancja spełnia standard aktualnie akceptowanego zastosowania medycznego – który uwzględnia skład chemiczny leku, dostępne dane zdrowotne i inne szczegóły. Jednak w 2023 r., w celu oceny proponowanej zmiany harmonogramu konopi indyjskich przez administrację Bidena, Departament Zdrowia i Opieki Społecznej Stanów Zjednoczonych wprowadził uproszczone, dwuetapowe podejście, które ostatecznie doprowadziło ich do wniosku, że marihuana należy do wykazu III.
W maju ubiegłego roku Biuro Radcy Prawnego Departamentu Sprawiedliwości (OLC) stwierdziło, że poprzedni pięcioczęściowy test był „niedopuszczalnie wąski” i stwierdziło, że dwuczęściowy przegląd „jest wystarczający do ustalenia, że lek ma CAMU, nawet jeśli lek nie został zatwierdzony przez FDA i nie spełniłby pięcioczęściowego testu DEA”.
–
MEDCAN24 śledzi setki ustaw dotyczących marihuany, psychodelików i polityki narkotykowej w stanowych organach ustawodawczych w tym roku. Członkowie Patreon, którzy zadeklarują co najmniej 25 USD miesięcznie, uzyskują dostęp do interaktywnych map, wykresów i kalendarza przesłuchań.
Dowiedz się więcej o narzędziu do śledzenia rachunków za marihuanę. Zostań patronem na Patreon, a otrzymasz dostęp.
–
W międzyczasie, chociaż ustawa HALT ma przede wszystkim na celu eskalację kryminalizacji przestępstw związanych z fentanylem, zwolennicy zwrócili uwagę, że ustawodawstwo – którego wcześniejsza wersja została zatwierdzona przez komisję kongresową w marcu 2023 r. – zmieniłoby również wymagania dla naukowców zainteresowanych badaniem narkotyków z wykazu I.
Mamy nadzieję, że rejestracja badań nad substancjami z wykazu I zostanie przyspieszona, a naukowcy będą mogli produkować ograniczone ilości. Posunięcie to może złagodzić niektóre obawy dotyczące tego, jak surowe klasyfikacje, takie jak marihuana i psychodeliki, utrudniały badania naukowe.
Niektóre przepisy dotyczące badań zawarte w ustawie są podobne do tych zawartych w środku dotyczącym marihuany, który ówczesny prezydent Joe Biden podpisał w 2022 r., dając prokuratorowi generalnemu USA 60 dni na zatwierdzenie danego wniosku lub zażądanie dodatkowych informacji od potencjalnego wnioskodawcy badań. Ustawa ta stwarza naukowcom łatwiejszy sposób na uzyskanie większych ilości konopi indyjskich.
Nowa inicjatywa dotycząca marihuany na Florydzie napotyka „duże kłopoty” w Sądzie Najwyższym, mówi DeSantis, przewidując, że zostanie zablokowana przed głosowaniem w 2026 r.
Zdjęcia kieszeni bocznych. Zdjęcie dzięki uprzejmości Chrisa Wallisa.