Dwupartyjni senatorowie z Pensylwanii wprowadzili ustawę mającą na celu utworzenie nowego organu regulacyjnego w stanie, który zacząłby nadzorować medyczną marihuanę, przygotowując się jednocześnie do obsługi rynku dla dorosłych.
52-stronicowa ustawa jest sponsorowana przez senatora Dana Laughlina (R) wraz z 16 innymi członkami z obu partii. Chociaż nie zalegalizowałaby ona marihuany przeznaczonej dla dorosłych, co popierał główny sponsor, ustanowiłaby infrastrukturę regulacyjną, która mogłaby zostać wykorzystana do nadzorowania takiego programu.
Laughlin, który w przeszłości sponsorował ustawy legalizacyjne, zapowiedział nowy środek w maju, pisząc, że Pensylwania powinna najpierw podjąć kroki, aby upewnić się, że stan jest „gotowy do działania, gdy legalizacja stanie się prawem”, ustanawiając teraz Radę Kontroli Konopi (CCB).
„Legalizacja marihuany dla dorosłych w Pensylwanii nie jest już kwestią czy, ale kiedy. A kiedy nadejdzie ten dzień, stan nie powinien starać się budować systemu regulacyjnego od podstaw” – powiedział. „Przejrzyste, wydajne ramy powinny już istnieć, zaprojektowane tak, aby wspierać bezpieczną, dobrze uregulowaną branżę konopi indyjskich od pierwszego dnia”.
W tamtym czasie wskazał, że rada będzie również odpowiedzialna za regulację rynku konopi w ramach propozycji, ale język wprowadzonych przepisów jest nieco nieprzejrzysty w odniesieniu do tego elementu branży konopi indyjskich.
W notatce sponsorskiej senator powiedział, że jego ustawa „przeniesie kontrolę regulacyjną nad programem medycznej marihuany do CCB, zapewniając ciągłość, wydajność i lepszy nadzór nad firmami zajmującymi się medyczną marihuaną i dostępem pacjentów”. Ponadto „ustanowiłaby jednolite standardy bezpieczeństwa w celu ochrony konsumentów przed niesprawdzonymi i potencjalnie szkodliwymi produktami”.
Sam tekst ustawy również nie zawiera wyraźnych odniesień do marihuany przeznaczonej dla dorosłych lub rekreacyjnej i sam w sobie nie wprowadziłby legalizacji. Opis wskazuje jednak, że sponsorzy uważają, że obecny system regulacyjny w ramach Departamentu Zdrowia Pensylwanii powinien zostać zastąpiony bardziej ukierunkowaną agencją, która rzekomo byłaby odpowiednia do nadzorowania rynku dla dorosłych, gdyby ustawodawcy zdecydowali się znieść prohibicję.
„Konsolidując nadzór w ramach jednej rady regulacyjnej, możemy wyeliminować niespójności, zwiększyć przejrzystość i zapewnić strukturę potrzebną do odpowiedzialnego zarządzania tą branżą” – czytamy w notatce.
Większość ustawy opisuje proces tworzenia CCB, ze szczegółami dotyczącymi kryteriów wyboru i innymi informacjami proceduralnymi. W sekcji dotyczącej obowiązków w ustawie wymieniono różne uprawnienia rady, w tym zdolność członków do prowadzenia dochodzeń, ogłaszania przepisów, konsultowania się z innymi departamentami i nie tylko, aby osiągnąć swoje cele nadzorcze.
Tymczasem senator Shariff Street (D), jeden z pierwotnych współsponsorów nowej ustawy, powiedział w zeszłym tygodniu, że współpracuje z dwupartyjnymi i dwuizbowymi ustawodawcami w celu opracowania możliwego do przyjęcia środka legalizacji marihuany, gdy ustawodawca zbliża się do poniedziałkowego terminu budżetowego – mówiąc wówczas zwolennikom, że „jesteśmy coraz bliżej” i nie powinni „odpuszczać” walki.
„Jest kilka podstawowych rzeczy, które wiemy, że musimy zrobić” – powiedział. „Musimy upewnić się, że kiedy przyjmiemy ustawę o rekreacyjnym używaniu konopi indyjskich przez dorosłych, zapieczętujemy i usuniemy dane wszystkich osób, które w przeszłości były skazane za posiadanie marihuany”.
Street podziękował swoim dwupartyjnym kolegom w Izbie Reprezentantów – w tym Rep. Emily Kinkead (D), Abby Major (R) i Amen Brown (D), którzy byli orędownikami własnych propozycji legalizacji, za współpracę z Senatem „w sposób oparty na współpracy”.
„Mamy dobrą grupę podstawową, która pracowała nad przeniesieniem tej ustawy – przeniesieniem tej koncepcji do przodu – i myślę, że uda nam się to zrobić” – powiedział. „Potrzebujemy waszych głosów, aby pozostać zaangażowanymi. Musimy pozostać zaangażowani”.
Tymczasem przywódca większości w Senacie Joe Pittman (R) powiedział niedawno, że legalizacja marihuany nie zostanie uwzględniona w budżecie na 2026 r., ponieważ ustawodawcy zbliżali się do terminu, którego spodziewał się, że nie dotrzymają. Ale gubernator Josh Shapiro (D) wciąż ma nadzieję, że negocjatorzy mogą „załatwić sprawę”.
Ustawodawcy wydają się być w impasie w niektórych kluczowych kwestiach, w tym w kwestii wniosku gubernatora o legalizację marihuany dla dorosłych za pośrednictwem ustawy. Pittman powiedział jednak, że nie widzi możliwości przeprowadzenia reformy w tym zakresie.
Z drugiej strony, Shapiro nie rzucił ręcznika, mówiąc na briefingu prasowym na początku zeszłego miesiąca, że „wszyscy rozumiemy, że musimy pójść na kompromis” w wielu kwestiach, aby osiągnąć porozumienie budżetowe.
Pittman, ze swojej strony, skrytykował ustawodawców Izby Reprezentantów za przyjęcie ustawy o legalizacji marihuany, która obejmowałaby państwowe sklepy. Ustawa ta została szybko odrzucona przez komisję senacką.
Po tej porażce gubernator powiedział, że nadal ma „nadzieję”, że ustawodawcy mogą dostarczyć ustawę reformującą na jego biurko przed upływem terminu budżetowego pod koniec ubiegłego miesiąca – i wezwał Senat kontrolowany przez GOP do „przedstawienia swoich pomysłów”.
„Mieliśmy naprawdę dobry, szczery dialog na ten temat” – powiedział gubernator, który osobno skrytykował Senat za nagłe wykolejenie ustawy o legalizacji marihuany w Izbie Reprezentantów.
„Myślę, że jest to kwestia konkurencyjności” – powiedział. „Każdy stan wokół nas, z wyjątkiem Zachodniej Wirginii, już to zrobił. Odwiedź niektóre z tych przychodni wzdłuż naszej granicy – w tym przypadku z Maryland, [that] jest prawdopodobnie najbliższym z nich. Sześćdziesiąt procent osób wchodzących do tych przychodni pochodzi ze stanu Pensylwania”.
Nie wiadomo jeszcze, czy ustawodawcy Pensylwanii przyspieszą legalizację w tej sesji. Jednak dwaj demokratyczni ustawodawcy – Street i Rick Krajewski (D) – powiedzieli niedawno, że dążą do osiągnięcia kompromisu i uchwalenia przepisów reformujących przed upływem terminu budżetowego.
Ponadto w maju senator Marty Flynn (D) ogłosił zamiar złożenia nowego projektu ustawy legalizującej marihuanę w stanie, wzywając kolegów do przyłączenia się do niego w tej sprawie.
Podczas gdy ustawodawstwo Izby Reprezentantów, które Krajewski sponsorował wraz z republikaninem Danem Frankelem (D), zostało odrzucone w komisji senackiej po jego przyspieszonym przejściu przez Izbę zgodnie z liniami partyjnymi, Street powiedział, że jest „ostrożnym optymistą, że będziemy w stanie ożywić ustawę, zmienić ją i posunąć się naprzód z produktem pracy, który pozwoli nam uzyskać ustawę na biurku gubernatora i zrealizować przychody”.
Po głosowaniu w senackiej komisji, ustawodawcy z obu izb, którzy popierają legalizację, wymienili się krytycznymi uwagami na temat roli, jaką odgrywają nawzajem w przeciągającym się dążeniu do zniesienia prohibicji.
Krajewski, na przykład, niedawno napisał w op-edzie MEDCAN24, że republikanie z Senatu, którzy zabili jego ustawę o legalizacji marihuany, „utknęli w swoich prohibicyjnych poglądach z przeszłości” i są „poza kontaktem z wolą naszego Commonwealthu”.
Przed tym głosowaniem republikański prokurator generalny Pensylwanii powiedział, że chociaż obecnie nie popiera ustawy o legalizacji marihuany uchwalonej przez Izbę Reprezentantów, jest otwarty na zmianę zdania na temat zmiany polityki po dalszym zapoznaniu się ze szczegółami.
Warto dodać, że niedawny sondaż wykazał, że wyborcy w Pensylwanii opowiadają się za modelem, w którym marihuana jest sprzedawana przez licencjonowane prywatne firmy, a nie przez system państwowych sklepów.
Gubernator wielokrotnie wzywał do legalizacji marihuany dla dorosłych. Nie poparł jednak konkretnego pomysłu wprowadzenia modelu kontrolowanego przez państwo.
Ustawodawca GOP Major – który sponsoruje inną nadchodzącą ustawę legalizacyjną, która przewiduje tradycyjny prywatny model sprzedaży wraz z Demokratą Kinkead – powiedział podczas debaty w Izbie Reprezentantów na temat HB 1200, że sprzeciwia się konkurencyjnej ustawie, podkreślając, że nie zgadza się z propozycją sklepów państwowych.
Podczas gdy Demokraci kontrolują Izbę i urząd gubernatora, nadal będą musieli osiągnąć porozumienie z Senatem kontrolowanym przez GOP, aby wprowadzić zmiany. Oprócz sprzecznych perspektyw wśród ustawodawców popierających legalizację, kolejną potencjalną barierą dla reformy jest właśnie ta dynamika polityczna.
Niezależnie od tego, w jakim kierunku pójdą lub nie pójdą prawodawcy w Pensylwanii w kwestii legalizacji marihuany podczas tej sesji, badanie opublikowane w kwietniu pokazuje, że większość dorosłych w stanie popiera reformę – a sprzeciw wobec zmiany polityki spadł o prawie 50 procent w ciągu ostatniej dekady.
Kinkead argumentował w innym niedawnym wywiadzie, że legalizacja marihuany w Pensylwanii pomoże stanowi złagodzić obawy dotyczące zdrowia publicznego i bezpieczeństwa związane z nielegalnym rynkiem, w tym fakt, że nieuregulowane produkty mogą być zanieczyszczone fentanylem.
Ustawodawca wcześniej wprowadził odrębną, dwupartyjną ustawę o legalizacji marihuany, wraz z 15 innymi współwnioskodawcami, we wrześniu ubiegłego roku. Projekt ten nie został jednak przyjęty.
W międzyczasie Laughlin wezwał niedawno do utworzenia państwowego funduszu „dziedzictwa”, wykorzystującego dochody podatkowe ze sprzedaży marihuany dla dorosłych i gier hazardowych do długoterminowych inwestycji w gospodarkę Wspólnoty Narodów.
Senator argumentował, że poza wykorzystaniem wszelkich wynikających z tego dochodów podatkowych do finansowania codziennych projektów i usług publicznych, państwo powinno przeznaczyć część tych podatków na fundusz, aby „zapewnić trwałe źródło dobrobytu, które przetrwa pokolenia”.
Inny senator GOP z Pensylwanii, senator Gene Yaw (R), popiera dążenie do legalizacji marihuany we Wspólnocie Narodów, wskazując, że historycznie prohibicja „nie wyszła dobrze”, zwracając uwagę na doświadczenia kraju z kryminalizacją alkoholu.
Przewodnicząca Izby Reprezentantów Pensylwanii Joanna McClinton (D) powiedziała niedawno, że Demokraci są gotowi do uchwalenia ustawy o legalizacji marihuany w tej sesji, ale partia „będzie potrzebować wsparcia Republikanów”, aby wykonać zadanie – dodając, że będzie to „ciężka praca”.
Sondaże wykazały dwupartyjne poparcie dla legalizacji wśród wyborców, ale reforma konsekwentnie utknęła w martwym punkcie w legislaturze, w dużej mierze z powodu sprzeciwu GOP. Jednak nie wszyscy republikańscy posłowie są przeciwni zmianie polityki – jeden z nich powiedział niedawno, że uważa, iż jego partia powinna skorzystać z „okazji, by odebrać” tę kwestię Demokratom.
Oddzielnie w marcu, Pennsylvania House zatwierdziła ustawę sponsorowaną przez Frankela, która ma na celu wzmocnienie standardów bezpieczeństwa i nadzoru nad stanowym programem medycznej marihuany, podczas gdy ustawodawcy pracują nad przyspieszeniem legalizacji użytku dla dorosłych.
Podczas gdy program medycznej marihuany w Pensylwanii został uchwalony prawie dziesięć lat temu, ustawodawcy twierdzą, że środek, który teraz zmierza do Senatu, jest niezbędny do poprawy zgodności testów, audytów produktów i inspekcji laboratoryjnych, między innymi w branży.
W międzyczasie, demokratyczni ustawodawcy z Pensylwanii niedawno wprowadzili ustawę, która pozwoliłaby rolnikom i innym drobnym operatorom rolnym sprzedawać uprawianą przez nich marihuanę istniejącym plantatorom i przetwórcom, jeśli stan przejdzie do legalizacji marihuany przeznaczonej dla dorosłych.
Oddzielnie, niezależna agencja z Pensylwanii prognozuje, że ze sprzedaży marihuany dla dorosłych zostanie wygenerowanych więcej dolarów podatkowych w porównaniu z szacunkami biura gubernatora, choć spodziewa się znacznie mniejszych ogólnych przychodów z legalizacji marihuany ze względu na różne poglądy na temat opłat licencyjnych.
Władze Pensylwanii uruchomiły również nową ankietę, w której zachęcają legalne firmy zajmujące się marihuaną w całym kraju do dostarczenia informacji na temat ich działalności, aby pomóc stanowi lepiej zrozumieć branżę konopi indyjskich, ponieważ ustawodawcy rozważają wprowadzenie legalizacji dla dorosłych w tej sesji.
–
MEDCAN24 śledzi setki ustaw dotyczących konopi indyjskich, psychodelików i polityki narkotykowej w stanowych organach ustawodawczych i Kongresie w tym roku. Zwolennicy Patreon, którzy zobowiązali się do co najmniej 25 USD miesięcznie, otrzymują dostęp do naszych interaktywnych map, wykresów i kalendarza przesłuchań, dzięki czemu nie przegapią żadnych wydarzeń.
Dowiedz się więcej o naszym narzędziu do śledzenia ustaw dotyczących marihuany i zostań zwolennikiem Patreon, aby uzyskać dostęp.
–
Ponadto, w wywiadzie wideo opublikowanym w marcu, gubernator podkreślił, że stan „przegrywa” z innymi, które już wprowadziły legalizację dla dorosłych, jednocześnie utrzymując politykę, która wzbogaciła nielegalny rynek.
„Myślę, że to kwestia wolności i swobody. Jeśli ludzie chcą palić, powinni mieć możliwość robienia tego w bezpieczny i legalny sposób” – powiedział. „Powinniśmy zamknąć czarny rynek – a nawiasem mówiąc, każdy stan wokół nas to robi. Mieszkańcy Pensylwanii jeżdżą do innych stanów i płacą tam podatki”.
Stanowy sekretarz rolnictwa osobno powiedział ustawodawcom, że jest w pełni przekonany, że jego departament jest w „naprawdę dobrej” pozycji do nadzorowania programu marihuany dla dorosłych, jeśli ustawodawcy podejmą odpowiednie działania.
W międzyczasie, w lutym, najwyżsi urzędnicy policji i służby zdrowia w Pensylwanii powiedzieli ustawodawcom, że są przygotowani do wdrożenia legalizacji marihuany, jeśli ustawodawca posunie się naprzód z reformą – i że są gotowi do współpracy przy opracowywaniu szczegółów ustawodawstwa, które ma to osiągnąć.
Wśród rosnących apeli o legalizację marihuany w Pensylwanii, senator stanowy GOP powiedział, że prohibicja była „katastrofą”, a regulowany model sprzedaży konopi indyjskich – podobny do tego, w jaki sposób traktowany jest alkohol i tytoń – może służyć jako skuteczna alternatywa.
Republikański senator z Pensylwanii również niedawno bronił dążeń do legalizacji i regulacji marihuany, nazywając to „najbardziej konserwatywnym stanowiskiem” w tej kwestii.
Ustawa z New Hampshire o złagodzeniu kar za zażywanie psilocybiny przechodzi przez Izbę Reprezentantów, ale zostaje odrzucona w Senacie
Zdjęcie dzięki uprzejmości Mike’a Latimera.