Nowo zreformowana rządowa komisja ds. konopi indyjskich w Wirginii spotka się w przyszłym tygodniu, aby omówić przyszłość prawa dotyczącego marihuany w tym stanie – powszechnie oczekuje się, że proces ten zaowocuje zmienioną propozycją legalizacji sprzedaży detalicznej tego narkotyku.
Zwołana w ramach wspólnej rezolucji Izby Reprezentantów przyjętej przez ustawodawców na początku tego roku, grupa ma spędzić nadchodzące miesiące na gromadzeniu opinii publicznej i wydawaniu zaleceń dotyczących szeregu kwestii politycznych związanych z niedoszłym przejściem Wirginii na pełnoprawny komercyjny rynek konopi indyjskich dla dorosłych. Obejmują one podstawy, takie jak licencjonowanie i szczegóły podatkowe, a także powiązane kwestie, takie jak akcesoria, ochrona zatrudnienia i umowy ze związkami zawodowymi.
Używanie i posiadanie marihuany jest legalne w Wirginii od 2022 roku, ale sprzedaż detaliczna pozostaje zabroniona – sytuacja ta pomogła napędzić nielegalny rynek o wartości wielu miliardów dolarów. Pomimo wysiłków Demokratów w ostatnich latach na rzecz legalizacji i regulacji systemu detalicznego, gubernator Glenn Youngkin (R) stanął na drodze reformy, dwukrotnie wetując propozycje przyjęte przez ustawodawców.
„W przypadku legalizacji marihuany w sprzedaży detalicznej w Wirginii, mamy do czynienia z czymś w rodzaju dobrej i złej wiadomości”, powiedział Del. Paul Krizek (D), który sponsorował rezolucję tworzącą nowy organ – formalnie zwany Wspólną Komisją Nadzorującą Przejście Wspólnoty Narodów na Detaliczny Rynek Marihuany – powiedział MEDCAN24 w niedawnym wywiadzie.
Powiedział on, że złą wiadomością jest to, że walka ustawodawców o to, czy i jak regulować marihuanę, oznaczała, że „nie jesteśmy w stanie zapewnić Wirginijczykom sprawdzonego, dobrze uregulowanego rynku detalicznego” nawet lata po tym, jak posiadanie stało się legalne.
„Dobrą wiadomością jest to, że dało nam to trochę czasu na pracę nad udoskonaleniem przepisów, które zamierzamy wprowadzić ponownie w następnej sesji” – kontynuował. „Dało nam to również czas, aby… uzyskać więcej informacji od opinii publicznej i zainteresowanych stron oraz naprawdę przenieść konopie indyjskie z rogu ulicy za ladę sklepową z weryfikacją wieku”.
W perspektywie krótkoterminowej, Krizek i inni twierdzą, że rozmowa komisji poinformuje o zaktualizowanej ustawie, która zostanie wprowadzona w nadchodzącym roku. Ponieważ kadencja Youngkina jest ograniczona i nie może on ubiegać się o reelekcję w listopadzie, jego następca prawdopodobnie zdecyduje, czy regulowane produkty staną się dostępne w Commonwealth w ciągu najbliższych kilku lat.
Niezależnie od tego, co się wydarzy, organ ma pozostać na miejscu do połowy 2028 roku, co zdaniem ustawodawcy pozwoli członkom na kontynuowanie pracy – niezależnie od tego, czy oznacza to dalsze badanie możliwości sprzedaży detalicznej, czy też monitorowanie raczkującego systemu komercyjnego.
Komisja utworzona na mocy ustawy Krizka, HJ 497, składa się z sześciu ustawodawców z Izby i czterech z Senatu. Podobna komisja istniała wcześniej we Wspólnocie Narodów, ale prawo tworzące ten organ wygasło w zeszłym roku, a grupa została rozwiązana.
Większość spraw na pierwszym posiedzeniu komisji, które odbędzie się 9 lipca, będzie miała charakter porządkowy: sprawy takie jak ustalanie porządku obrad i podstawowych zasad spotkań, wybór urzędników – Krizek powiedział, że ma nadzieję, że zostanie wybrany na przewodniczącego, a senator Adam Ebbin (D) na wiceprzewodniczącego – oraz określenie oczekiwań dotyczących przyszłego procesu.
Podkreślił, że od tego momentu większość prac komisji będzie polegała na wysłuchaniu interesariuszy i opinii publicznej.
„Chodzi o proces publiczny z udziałem opinii publicznej, nie tylko interesariuszy, ale ogólnie społeczeństwa” – powiedział Krizek w wywiadzie dla MEDCAN24. „Jestem pewien, że jednym z celów będzie uzyskanie jak największej ilości informacji publicznych. [as possible], zwłaszcza od naszych interesariuszy”.
Powiedział, że zamierza wykorzystać niedawną ustawę o legalnej sprzedaży, która została zawetowana przez Youngkina, jako punkt wyjścia „z kilkoma drobnymi poprawkami”, ale wskazał także na inne kwestie, które miał nadzieję, że komisja podejmie, takie jak rozszerzenie ochrony zatrudnienia związanej z konopiami indyjskimi na niemedyczne używanie marihuany przez dorosłych, ocena proponowanych stawek podatkowych na akcesoria i dodanie przepisów dotyczących organizowania związków zawodowych.
Zapytany o to, czy kwestie te będą częścią kompleksowej ustawy o sprzedaży, czy też będą rozpatrywane bardziej fragmentarycznie, prawodawca podkreślił, że komisja koncentruje się obecnie na zrozumieniu kwestii politycznych, a nie na opracowywaniu strategii uchwalania przepisów.
„Najpierw trzeba zająć się polityką, a o taktykę martwić się na bieżąco” – powiedział.
Wśród organizacji, które mają uczestniczyć w procesie komisji, są Marijuana Justice i NORML, które pojawiły się przed poprzednią iteracją organu.
Chelsea Higgs Wise, dyrektor wykonawczy Marijuana Justice, powiedziała, że jest „podekscytowana możliwością publicznego komentowania i zeznań ekspertów”, nazywając komisję „okazją do połączenia umysłów”.
„Ci ustawodawcy, wielu z nich, są nowicjuszami w branży konopi indyjskich, więc jest to dla nich okazja do poznania najlepszych praktyk, wysłuchania zaufanych rzeczników i organizatorów oraz zaproszenia ekspertów… do podejmowania mądrych decyzji” – powiedziała.
„Większość z nich w przeszłości stała na straży sprawiedliwości, równości i była otwarta na uczenie się, w jaki sposób konopie indyjskie mogą naprawdę przynieść korzyści Wirginii” – dodała o członkach komisji. „Jestem bardzo podekscytowana, że ta komisja będzie mogła wysłuchać i stworzyć przyszłość marihuany w Wirginii”.
Wśród priorytetów Marijuana Justice jest przegląd przepisów dotyczących kwalifikowalności mikroprzedsiębiorstw, które według Higgs Wise mogą mieć zbyt szeroki zakres, a także sposób, w jaki operatorzy konopi indyjskich dla dorosłych mogą skutecznie konkurować z dużymi, istniejącymi firmami zajmującymi się medyczną marihuaną.
„Centrowanie korporacji, centrowanie dużej marihuany, niekoniecznie jest tym, co jest najlepsze dla przemysłu w Wirginii” – powiedziała. „Naprawdę chcemy przeprowadzić dogłębne rozmowy na temat daty rozpoczęcia sprzedaży i tego, co będzie to oznaczać dla osób, które dopiero zaczynają, w porównaniu z tymi, które już działają z konopiami lub medyczną marihuaną”.
JM Pedini is the director of the Department for Special Education. rozwoju grupy NORML i dyrektor wykonawczy Virginia NORML, powiedział MEDCAN24, że komisja „konsekwentnie zapewnia doskonałą okazję zarówno prawodawcom, jak i członkom społeczeństwa do udziału w dyskusjach na temat polityki dotyczącej konopi indyjskich przed rozpoczęciem sesji legislacyjnej” i zachęcił zainteresowanych członków społeczeństwa do udziału w spotkaniach panelu.
Pedini podkreślił również znaczenie oddania głosu jeszcze w tym roku, zwłaszcza w wyścigu gubernatorskim.
„Ostatecznie to wynik listopadowych wyborów zadecyduje o losie sprzedaży detalicznej konopi indyjskich w Wirginii” – powiedzieli. „Są tylko dwie możliwości. Wyborcy mogą albo wybrać gubernatora, który podpisze ustawę o sprzedaży detalicznej, albo takiego, który podwoi próby prohibicjonistów zmierzające do ograniczenia wolności konopi indyjskich w stanie Wirginia”.
Jedną z grup wsparcia, która nie planuje angażować się w prace nowej komisji jest Virginia Cannabis Association (VCA).
„Szczerze mówiąc, nie zamierzamy uczestniczyć w żadnym z tych spotkań” – powiedział Jason Blanchette, prezes organizacji. „Tak naprawdę nie wiem, co z tego wyniknie”.
„Tak naprawdę nie chcę się w to w ogóle angażować”, kontynuował pracę komisji, wyjaśniając, że VCA koncentruje się na ponownym wprowadzeniu tej samej ustawy, którą ustawodawcy wysłali do Youngkina w ciągu ostatnich dwóch lat.
„Będziemy naciskać jak diabli na ustawę, nad którą spędziliśmy już ogromną ilość czasu, aby doprowadzić ją do końca” – powiedział Blanchette. „Mamy nadzieję, że uda nam się ją uchwalić w styczniu, aby nie musieli się tu dalej bawić”.
Wątpił również w skład panelu, mówiąc, że „sześciu delegatów i czterech senatorów to nie jest sposób na zrobienie tego”. Wolałby, aby członkowie przemysłu konopnego byli reprezentowani w samym organie.
„Myślę, że posiadanie przedstawiciela operatora medycznego będzie obowiązkowe. Obowiązkowe będzie posiadanie przedstawiciela hodowców-rolników. Obowiązkowe będzie posiadanie przedstawiciela handlu detalicznego” – powiedział. „Wkład publiczny… a zasiadanie przy stole to dwie zupełnie różne rzeczy”.
Blanchette powiedział jednak, że jest optymistycznie nastawiony do szans na reformę, przewidując, że po listopadowych wyborach Demokraci będą kontrolować nie tylko urząd gubernatora, ale także Senat i Izbę Delegatów.
„Jest więcej niż prawdopodobne, że będą mieli trifectę” – powiedział Blanchette o partii. „I to właśnie sprawia, że rok 2026 jest rokiem, w którym musi to nastąpić”.
–
MEDCAN24 śledzi setki ustaw dotyczących konopi indyjskich, psychodelików i polityki narkotykowej w stanowych organach ustawodawczych i Kongresie w tym roku. Zwolennicy Patreon, którzy zobowiązali się do co najmniej 25 USD miesięcznie, otrzymują dostęp do naszych interaktywnych map, wykresów i kalendarza przesłuchań, dzięki czemu nie przegapią żadnych wydarzeń.
Dowiedz się więcej o naszym narzędziu do śledzenia ustaw dotyczących marihuany i zostań zwolennikiem Patreon, aby uzyskać dostęp.
–
Zwolennicy, tacy jak Pedini, zwrócili uwagę, że jeśli następny gubernator nie będzie otwarty na legalizację sprzedaży detalicznej, może to cofnąć wysiłki do 2030 roku lub później.
Może to również wpłynąć na bardziej stopniowe reformy. Dla przykładu, w maju Youngkin zawetował ustawę, która zezwalałaby na dostawy medycznej marihuany bezpośrednio do pacjentów w miejscach innych niż ich własne domy. Zaktualizowałaby ona również wymagania dotyczące etykietowania produktów, tak aby opakowania wyraźniej wskazywały poziomy THC i CBD.
W marcu, po przyjęciu ustawy przez ustawodawcę, Youngkin zarekomendował poprawkę, która usunęłaby język umożliwiający dostarczanie marihuany do miejsc innych niż prywatne miejsce zamieszkania pacjenta. Ustawodawcy odmówili jednak później wprowadzenia tej zmiany i odesłali ustawę bez poprawek do gubernatora.
Propozycja miała silne poparcie w obu izbach, przechodząc przez Senat w głosowaniu 30-10 i uzyskując ostateczne zatwierdzenie w Izbie 84-14. Mimo to Youngkin odrzucił projekt.
„Podczas gdy dokładne etykietowanie jest niezbędne, aby zapewnić pacjentom otrzymywanie spójnej i bezpiecznej medycznej marihuany”, napisał w wiadomości weta, „ustawa ta skodyfikowałaby możliwość dostarczania medycznej marihuany do firm komercyjnych i tymczasowych rezydencji, budząc obawy dotyczące bezpieczeństwa publicznego i regulacji. Zezwolenie na dostawy do firm – w tym miejsc, w których może dochodzić do nadużywania substancji, hazardu lub innych działań wysokiego ryzyka – stwarza niepotrzebne ryzyko przekierowania, kradzieży i niezamierzonego dostępu nieletnich”.
Pedini z NORML opisał wówczas weto jako „kolejny przykład ataków na legalną marihuanę i odpowiedzialnych konsumentów, które mają miejsce w całym kraju”.
Youngkin w marcu zawetował również szereg innych propozycji reformy narkotykowej przyjętych przez ustawodawców, w tym ustawę o legalnej sprzedaży i inną, która miała zezwolić na przepisywanie syntetycznej formy psilocybiny, gdy tylko rząd federalny zezwoli na jej stosowanie.
Oprócz ustaw o legalnej sprzedaży i psilocybinie, gubernator odrzucił również szereg innych reform związanych z konopiami indyjskimi podczas tej sesji, w tym wysiłki zmierzające do ponownego skazania osób odbywających karę za przestępstwa związane z konopiami indyjskimi i ochrony praw rodzicielskich osób, które legalnie używają tego narkotyku.
Youngkin stwierdził w oświadczeniu o wecie, że legalizacja sprzedaży marihuany dla dorosłych „zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu mieszkańców Wirginii”.
„Stany podążające tą ścieżką zaobserwowały niekorzystny wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, zwiększoną aktywność gangów i brutalną przestępczość, znaczne pogorszenie zdrowia psychicznego, zmniejszone bezpieczeństwo na drogach oraz znaczne koszty związane z detaliczną sprzedażą marihuany, które znacznie przekraczają wpływy z podatków” – twierdził gubernator. „Nie eliminuje również nielegalnej sprzedaży marihuany na czarnym rynku, ani nie gwarantuje bezpieczeństwa produktu”.
Jeszcze przed rozpoczęciem obecnej sesji legislacyjnej, biuro Youngkina sygnalizowało, że nie jest zainteresowane reformą.
Zapytany przez Virginia Public Media (VPM) pod koniec ubiegłego roku o prawdopodobieństwo weta, Christian Martinez, rzecznik Youngkina, powiedział: „Myślę, że można przytoczyć fakt, że raz po raz był bardzo jasny w tej sprawie”.
Zwolennicy reform już teraz obserwują, jakie stanowisko w sprawie legalizacji i innych zmian w polityce dotyczącej konopi zajmą jego ewentualni następcy.
Dwóch faworytów na to stanowisko – republikańska porucznik gubernatora Winsome Earle-Sears i demokratyczna była reprezentantka USA Abigail Spanberger – ma zdecydowanie odmienne poglądy na temat reformy.
Earle-Sears niedawno powtórzyła poglądy Youngkina, mówiąc o legalizacji: „Nie ma w tym żadnej nadziei”.
Powiedziała również, że marihuana jest narkotykiem, do którego można się przyzwyczaić i że zwolniła poprzedniego pracownika za jej używanie.
Tymczasem Spanberger wyraziła poparcie dla regulowanego rynku detalicznego.
„Potrzebujemy sformalizowanego, legalnego, wschodzącego rynku marihuany” – powiedziała. „Musimy również upewnić się, że [tax] przychody napłyną do Wirginii i zostaną wykorzystane do wzmocnienia naszych społeczności i szkół publicznych”.
Ebbin, senator, który ma zostać wiceprzewodniczącym nowej komisji, zasugerował, że wynik wyborów zadecyduje o przyszłości polityki dotyczącej konopi indyjskich w Wirginii.
„Myślę, że w końcu zobaczymy regulowaną sprzedaż po sesji legislacyjnej w 2026 roku”, powiedział MEDCAN24, „zakładając, że kandydat pro-regulowanego rynku, taki jak Abigail Spanberger, zostanie wybrany na gubernatora”.
Pozew przemysłu marihuany ma „zerową szansę” na rozpatrzenie przez Sąd Najwyższy, mówi były prawnik DOJ (Op-Ed)
Zdjęcie dzięki uprzejmości Mike’a Latimera.