Nowojorscy senatorowie wprowadzili w 2025 r. ustawę dekryminalizującą posiadanie narkotyków.
Ustawodawstwo senatora Gustavo Rivery (D) i czterech innych współwnioskodawców wyeliminuje kary karne i cywilne za posiadanie i utworzy grupę zadaniową w celu zbadania i przedstawienia zaleceń dotyczących dodatkowych reform.
W notatce wyjaśniającej nowy środek stwierdzono, że chociaż nadużywanie substancji zostało powszechnie zaakceptowane jako stan zdrowia w wielu stanach i krajach na całym świecie, Nowy Jork i inne stany uznały to za winę moralną i przestępstwo.
Podejście to doprowadziło do stygmatyzacji i uwięzienia milionów ludzi, co wyraźnie kontrastuje ze współczującą opieką nad pacjentami cierpiącymi na choroby takie jak rak czy zaburzenia lękowe” – czytamy w raporcie. Podczas gdy osoby cierpiące na te choroby są zwykle postrzegane jako zasługujące na opiekę medyczną i wsparcie, osoby z zaburzeniami związanymi z nadużywaniem substancji psychoaktywnych są dyskredytowane i kryminalizowane oraz uważane za niegodne współczucia i pomocy.
Stany Zjednoczone i Nowy Jork zbyt długo koncentrowały swoją politykę narkotykową na egzekwowaniu prawa. Kontynuowały to długo po tym, jak stało się jasne, że te kosztowne środki nie zapobiegły nielegalnemu używaniu narkotyków. Proponowane przepisy mają na celu zmianę nacisku z kryminalizacji na współczucie i naukę poprzez zmniejszenie sankcji cywilnych i karnych związanych z osobistym posiadaniem narkotyków.
W notatce stwierdza się, że poprzez przeklasyfikowanie osób z SUD jako osób potrzebujących opieki medycznej (podobnie jak w przypadku innych chorób), ustawa ta ma na celu zmniejszenie liczby zgonów i osadzeń, powstrzymanie rozprzestrzeniania się chorób przenoszonych przez krew, zaoszczędzenie milionów pieniędzy wydawanych obecnie na zamykanie osób cierpiących na schorzenia.
Sekcja ustaleń legislacyjnych w ustawie stwierdza, że kryminalizacja osób zażywających narkotyki „powoduje znaczne szkody poprzez destabilizację i zakłócanie ich życia”.
Stwierdza się w nim, że celem tej ustawy jest „ratowanie życia” i pomoc Nowemu Jorkowi w zmianie podejścia do nadużywania narkotyków z kryminalizacji i stygmatyzacji na naukę i współczucie poprzez zniesienie sankcji karnych i cywilnych za osobiste posiadanie kontrolowanych narkotyków.
Aby osiągnąć ten cel, ustawodawstwo wprowadzi kilka poprawek do istniejących przepisów stanowych. Obejmuje to zastąpienie słowa „przestępczy” słowem „bezprawny” w odniesieniu do przestępstw związanych z posiadaniem.
Osoba popełniająca zwykłe naruszenie posiadania nie zostanie oskarżona o wykroczenie; zamiast tego może zapłacić grzywnę w wysokości 50 USD lub wziąć udział w „badaniu potrzeb w celu zidentyfikowania potrzeb zdrowotnych i usługowych, w tym między innymi wszelkich usług mających na celu rozwiązanie problematycznych kwestii związanych z nadużywaniem substancji i zdrowiem psychicznym, a także wszelkich brakujących mieszkań, żywności lub zatrudnienia oraz cywilnych usług prawnych”.
Zgodnie ze środkiem, badania przesiewowe powinny „priorytetowo traktować zidentyfikowaną przez daną osobę potrzebę odpowiednich usług skierowania”. Stanowi również, że dana osoba ma 45 dni na ukończenie badania przesiewowego, zanim grzywna zostanie zniesiona.
Prawo wyjaśnia, że „niezapłacenie takiej grzywny nie będzie prowadzić do dalszych kar lub pozbawienia wolności”.
Ponadto ustawa wymaga utworzenia grupy zadaniowej ds. dekryminalizacji narkotyków. Grupa ta miałaby opracować „zalecenia dotyczące reformy przepisów, regulacji i praktyk państwowych, aby zapewnić, że są one zgodne z deklarowanymi celami traktowania zaburzeń związanych z nadużywaniem substancji jako stanu medycznego, a nie działalności przestępczej”.
Członkowie grupy zadaniowej będą musieli zbadać ilości narkotyków, które należy uwzględnić w osobistym posiadaniu. Powinni również zbadać bariery w dostępie do usług dla osób z zaburzeniami związanymi z nadużywaniem substancji psychoaktywnych.
Panel kluczowych urzędników składałby się z innych członków, takich jak komisarz ds. zdrowia w danym stanie. Grupa ta zostanie powołana zarówno przez gubernatora, jak i przywódców legislacyjnych. W ciągu roku od daty wejścia w życie ustawy będą oni zobowiązani do przedstawienia pierwszego raportu na temat swoich ustaleń.
Rivera przedłożył podobny projekt ustawy w 2023 roku. Propozycja ta nie została przyjęta.
–
MEDCAN24 śledzi setki ustaw dotyczących marihuany, psychodelików i polityki narkotykowej w stanowych organach ustawodawczych w tym roku. Subskrybenci Patreon, którzy wpłacą co najmniej 25 USD miesięcznie, mają dostęp do interaktywnych map i wykresów, a także do naszego kalendarza przesłuchań.
Dowiedz się więcej o narzędziu do śledzenia ustaw dotyczących marihuany. Zostań patronem na Patreon, aby uzyskać dostęp.
–
W międzyczasie w Nowym Jorku złożono kilka ustaw dotyczących psychodelików na sesję 2025 – w tym jedną wzywającą do legalizacji niektórych substancji enteogennych, takich jak psilocybina i ibogaina, dla dorosłych w wieku 21 lat i starszych.
Z ośmioma współwnioskodawcami, w tym członkinią Assemblymember Lindą Rosenthal (D), ustawa zmieniłaby statut stanowy, aby zezwolić na „posiadanie, używanie, uprawę, produkcję, analizę, prezenty, wymianę lub dzielenie się halucynogenami pochodzącymi z naturalnych roślin i grzybów”.
Rosenthal przedstawił swoją nową ustawę zaledwie kilka dni po tym, jak senator Nathalia FERNANDEZ (D), senator stanu Nowy Jork, złożyła wniosek legalizujący psilocybinę w określonych warunkach.
Nowojorscy urzędnicy ogłosili niedawno, że rynek legalnej marihuany w stanie Nowy Jork przekroczył granicę 1 miliarda dolarów sprzedaży. Gubernator Kathy Hochul, Demokratka, nazwała ten kamień milowy „hołdem dla tych, którzy ciężko pracowali nad budową najsilniejszego sektora konopi indyjskich w kraju: Takiego, który stawia na równość, zapewnia bezpieczeństwo publiczne i wzmacnia społeczność”.
Liczba ta odzwierciedla całkowitą sprzedaż od momentu uruchomienia rynku konopi indyjskich ponad dwa lata temu, pod koniec 2022 roku.
Po powolnym wdrażaniu, naznaczonym procesami sądowymi i innymi opóźnieniami, sprzedaż legalnej marihuany w Nowym Jorku znacznie wzrosła w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Organy regulacyjne twierdzą, że jest to spowodowane otwarciem większej liczby licencjonowanych sklepów i tym, co nazywają skuteczną rozprawą z nielicencjonowanymi sklepami.
Osobno, w listopadzie, liderka większości zgromadzenia Crystal Peoples-Stokes (D) wezwała stan do rozszerzenia pomocy finansowej dla operatorów detalicznych zmagających się z wysokimi kosztami pożyczek z funduszu kapitału społecznego utworzonego jako główna część programu legalizacji.
W dalszej części miesiąca Hochul podpisała dwie nowe ustawy związane z konopiami indyjskimi – jedną w celu ożywienia programu Cannabis Growers Showcase, w ramach którego producenci sprzedają produkty bezpośrednio konsumentom podczas wydarzeń w stylu targu rolnego, a drugą wyjaśniającą, że konopie indyjskie są klasyfikowane jako uprawy rolne w stanie.
Tymczasem w czerwcu gubernator przekonywał, że istnieje bezpośrednia korelacja między zaostrzonym egzekwowaniem prawa a „dramatycznie” zwiększoną legalną sprzedażą. Raport sporządzony przez urzędników stanowych na początku tego roku wykazał zarówno „rosnące bóle”, jak i „udane wysiłki” związane z wprowadzeniem marihuany na rynek w Nowym Jorku.
RFK mówi, że jako sekretarz zdrowia Trumpa „odda” DEA w sprawie zmiany klasyfikacji marihuany, unikając pytań o wsparcie legalizacji