Walka o przyszłość przemysłu konopnego w Teksasie, która może mieć znaczący wpływ na regulacje dotyczące konopi w całych Stanach Zjednoczonych, toczy się, gdy prawodawcy wracają na specjalną sesję legislacyjną naznaczoną ostrymi podziałami między gubernatorem Gregiem Abbottem a republikańskimi przywódcami w Senacie.
W centrum debaty znajduje się Senate Bill 5 (SB 5), który nałożyłby szeroki zakaz na produkty pochodne konopi zawierające jakąkolwiek wykrywalną ilość THC.
Anthony Coniglio, współzałożyciel i dyrektor generalny NewLake Capital Partners oraz jeden z wiodących w branży głosów na temat rynków kapitałowych konopi indyjskich i strategii regulacyjnej, powiedział MEDCAN24: „Jesteśmy w przededniu delegalizacji konopi w Teksasie, który jest jednym z największych rynków konopi w kraju.
„Będzie to poważna kwestia dla przemysłu konopnego, a co za tym idzie, dla szerszego, legalnego sektora konopi indyjskich. To, co dzieje się w Teksasie, może stanowić precedens dla innych stanów rozważających wprowadzenie podobnych zakazów”.
Projekt ustawy ściśle odzwierciedla wcześniejszą propozycję, którą Abbott zawetował w czerwcu, co oznacza „zaskakujący” zwrot w tempie.
„Jest to zaskakujące, ponieważ branża skutecznie lobbowała u gubernatora, aby zawetował pierwotną ustawę” – kontynuował Coniglio.
„Zmusili go do jej odrzucenia, a teraz jesteśmy tutaj. HB 5 wydaje się być bardzo podobna do pierwotnej ustawy. Pojawia się więc pytanie: jaki był sens weta i jak to się stało, że wróciliśmy tutaj z ustawą, która zasadniczo osiąga ten sam rezultat?
„Jeśli HB 5 przejdzie zgodnie z oczekiwaniami większości ludzi, może to oznaczać punkt zwrotny. Pomimo siły lobbingu, przemysł może tym razem nie być w stanie zapobiec zakazowi. To ważne.”
Ustawa SB 5 została jednogłośnie zatwierdzona przez Senacką Komisję Spraw Stanowych w zeszłym tygodniu i czeka teraz na pełne głosowanie w Senacie.
Ustawodawstwo towarzyszące, House Bill 5 (HB 5), zostało wprowadzone w poniedziałek przez Rep. Gary’ego VanDeavera, przewodniczącego Komisji Zdrowia Publicznego Izby Reprezentantów. Obie propozycje zezwalają tylko na dwa kannabinoidy – CBD i CBG – i sprawiają, że posiadanie zakazanych produktów konopnych podlega karze do 180 dni pozbawienia wolności i grzywnie w wysokości 2000 USD.
Jednak gubernator Abbott, wzywając do zaostrzenia przepisów dotyczących odurzających produktów z konopi, pozostaje przeciwny całkowitemu zakazowi.
W swojej specjalnej proklamacji sesji Abbott wezwał ustawodawców do przyjęcia ram regulacyjnych, które obejmują:
- Zakaz dostępu do produktów z konopi kannabinoidowych dla osób poniżej 21 roku życia;
- Delegalizacja syntetycznych kannabinoidów, takich jak delta-8 THC;
- I ograniczenie mocy THC do Albo 0,3% lub 3 miligramy na porcję – rozróżnienie, które wywołało zamieszanie zarówno wśród prawodawców, jak i organów regulacyjnych.
Pomimo stanowiska gubernatora, kluczowi republikanie w Senacie, w tym gubernator Dan Patrick i senator Charles Perry, architekt SB 5, dążą do wprowadzenia pełnego zakazu.
„To frustrujące, że Senat ignoruje wytyczne gubernatora i forsuje ustawę, która zaszkodzi konsumentom, zamknie małe firmy i ukarze Teksańczyków zamiast ich chronić. Na szczęście przywódcy w Texas House – w tym konserwatyści, którzy kiedyś popierali zakaz – teraz uznają, że inteligentne regulacje są właściwą drogą naprzód” – powiedziała Heather Fazio, dyrektor Texas Cannabis Policy Center.
Zwolennicy zakazu obejmują główne grupy organów ścigania, takie jak Texas Police Chiefs Association i Sheriff’s Association of Texas, które zeznały, że całkowity zakaz jest jedynym realnym sposobem ochrony społeczności przed tym, co opisali jako zalew nieuregulowanych środków odurzających podszywających się pod konopie.
Firmy konopne i grupy reformatorskie twierdzą również, że proponowany zakaz wykracza daleko poza wizję gubernatora i zdewastowałby branżę, która zatrudnia około 50 000 pracowników w 8 000 sklepach detalicznych.
Katharine Neill Harris is an expert in the field of ds. polityki narkotykowej w Baker Institute for Public Policy na Uniwersytecie Rice, powiedziała: „Niektórzy urzędnicy poparli całkowity zakaz konsumpcyjnych produktów konopnych zawierających THC, tak jak zrobiłaby to SB 3. Jednak całkowity zakaz po prostu skierowałby te produkty na nielegalny rynek, zwalniając je z przepisów niezbędnych do zapewnienia ich bezpieczeństwa”.
Ustawa SB 5 została wpisana do kalendarza Senatu na początku tego tygodnia, ale izba odroczyła posiedzenie bez podejmowania żadnych działań.