Republikański ustawodawca z Ohio wprowadził projekt ustawy konkurencyjny do uchwalonego przez Senat, który ma na celu zmianę zatwierdzonego przez wyborców prawa dotyczącego legalizacji marihuany. Proponowane zmiany w ustawie Izby Reprezentantów są mniej radykalne – na przykład utrzymanie obecnej dopuszczalnej ilości konopi indyjskich, które mogą być uprawiane w domu przez osoby dorosłe.
Rep. Brian Stewart (R), przewodniczący Komisji Finansów Izby Reprezentantów, sponsoruje nowy 120-stronicowy projekt ustawy o marihuanie.
W przeciwieństwie do senackiej propozycji senatora Steve’a Huffmana (R), która przeszła przez całą izbę pod koniec ubiegłego miesiąca, ustawa Stewarta nie zmieniłaby przepisu obowiązującego prawa zezwalającego dorosłym w wieku 21 lat i starszym na uprawę do 12 roślin na własny użytek, zmniejszając tę ilość o połowę.
Zmniejszyłaby ona jednak maksymalny limit THC dla ekstraktów z konopi indyjskich z 90% do 70%, jak po raz pierwszy poinformował News 5 Cleveland.
Senacki projekt ustawy obniżyłby maksymalny limit roślin domowych w uprawie domowej z 12 do sześciu, ale podobnie wzywa do tego samego obniżonego limitu THC. Obie ustawy sprawiłyby również, że tylko 350 przychodni mogłoby uzyskać licencję w stanie.
„Podczas gdy oczywiście nadal będzie toczyć się debata w dobrej wierze i spory na temat zalet i wad legalizacji, większość naszych wyborców dała nam jasno do zrozumienia, że popierają legalną marihuanę dla dorosłych, która jest opodatkowana według rozsądnej stawki, która jest regulowana przez państwo w celu zapewnienia, że produkty są tak bezpieczne, jak to tylko możliwe, i która może, w razie potrzeby, być uprawiana w domu” – powiedział Stewart podczas czwartkowego briefingu prasowego.
Innym kluczowym elementem ustawy Izby Reprezentantów jest kwestia odurzających produktów kannabinoidowych pochodzących z konopi – coś, do czego gubernator wielokrotnie wzywał ustawodawców. Produkty konopne zawierające więcej niż 0,3% THC mogłyby być sprzedawane wyłącznie w licencjonowanych przychodniach marihuany, a nie na przykład w palarniach i na stacjach benzynowych.
Ponadto, ustawa Izby Reprezentantów nie nakładałaby ograniczeń na dopuszczalną ilość miligramów THC w opakowaniu, podczas gdy wersja Senatu przewidywałaby, że produkty z marihuaną nie mogłyby przekraczać 100 miligramów w opakowaniu i 10 miligramów w pojedynczej porcji.
Propozycja Izby nie zawiera również kontrowersyjnych przepisów, które ściśle ograniczają miejsca, w których dorośli mogą spożywać marihuanę. Wersja senacka spotkała się z krytyką ze strony zwolenników, którzy twierdzą, że skutecznie uniemożliwiłaby ludziom palenie lub wapowanie marihuany poza prywatnymi domami, na przykład poprzez kryminalizację konsumpcji na własnym podwórku.
Projekt ustawy Izby utrzymałby przepis obowiązującego prawa wymagający od stanowych organów regulacyjnych ds. konopi indyjskich ustanowienia „standardów i procedur dotyczących zamawiania i dostarczania medycznej marihuany i marihuany dla dorosłych przez licencjonowaną przychodnię lub agenta licencjonowanej przychodni”. Polityka ta zostałaby usunięta w wersji senackiej.
Podczas gdy pierwotnie wprowadzony senacki projekt ustawy zwiększyłby podatek od marihuany z 10% do 15% i dokonałby realokacji dochodów, elementy te zostały usunięte w komisji. Ustawodawstwo Izby Reprezentantów utrzymałoby 10-procentową stawkę podatku, ale 20 procent dochodów zostałoby rozdzielone między gminy, które zezwalają na działalność związaną z marihuaną w swoich granicach. Przydział ten obowiązywałby przez pięć lat, a pozostałe przychody byłyby przekazywane do państwowego funduszu ogólnego.
Chociaż zwiększona stawka podatku akcyzowego została usunięta z najnowszej wersji Senatu, gubernator Mike DeWine (R) osobno zasygnalizował plany podwojenia obecnej stawki podatku w ramach procesu budżetowego, podnosząc ją do 20%.
Niektórzy Demokraci wyrazili jak dotąd gotowość do dopracowania ustawy o konopiach indyjskich, ale stwierdzili, że proponowane przez senackiego sponsora zmiany w przepisach dotyczących takich kwestii, jak uprawa domowa, są o krok za daleko.
Postępy w pracach nad ustawą senacką i wprowadzenie jej przez Izbę Reprezentantów ma miejsce w momencie, gdy spiker Izby Reprezentantów GOP w Ohio wydaje się nieco zmieniać swój ton w sprawie stanowego prawa dotyczącego marihuany, wycofując się z wcześniej przedstawionego planu podważenia postanowień inicjatywy zatwierdzonej przez wyborców, takich jak prawo do domowej uprawy.
Konflikty między republikańskim przywództwem Senatu i Izby Reprezentantów pod koniec ostatniej sesji odegrały kluczową rolę w przeciąganiu propozycji poprawek. Nie jest jasne, czy izby będą w stanie osiągnąć konsensus w tej rundzie, zwłaszcza że rynek nadal ewoluuje, a konsumenci dostosowują się do prawa.
Przewodniczący Senatu Ohio niedawno odpierał krytykę ustawy o poprawkach do marihuany, twierdząc, że przepisy nie lekceważą woli wyborców i będą miały niewielki wpływ na produkty dostępne w sklepach.
„Wierzę, że jest to rozsądny kompromis między różnymi zainteresowanymi stronami i wierzę, że jest to dobra polityka dla stanu Ohio” – powiedział Stewart o swoim własnym ustawodawstwie. „Celem jest przedstawienie ustawy, która naszym zdaniem może zostać przyjęta”.
Tymczasem marszałek Izby Reprezentantów Matt Huffman (R), który jest kuzynem sponsora SB 56 i wcześniej pełnił funkcję przewodniczącego Senatu, powiedział, że chociaż nadal sprzeciwia się reformie przyjętej przez wyborców, nie wierzy, że ktokolwiek w legislaturze „realistycznie sugeruje, że zamierzamy uchylić legalizację marihuany”.
„Nie jestem za. Nie byłem też za tym, aby kasyna pojawiły się w Ohio. Ale jest wiele rzeczy, które są częścią konstytucji i prawa, które mi się nie podobają” – powiedział.
Stewart podziękował w czwartek mówcy „za jego zaangażowanie w tym momencie, ścisłą współpracę z naszym personelem politycznym przy opracowywaniu tej ustawy”.
W tym celu mówca wskazał, że nie jest już zainteresowany realizacją planów szeroko zakrojonego podważania prawa dotyczącego konopi indyjskich, mimo że jako lider Senatu w ostatniej sesji poparł ustawodawstwo, które zmniejszyłoby dopuszczalne poziomy THC w legalnych produktach z konopi indyjskich, zmniejszyło liczbę roślin, które dorośli mogliby uprawiać w domu i zwiększyło koszty dla konsumentów w przychodniach.
Początkowo, zmiany popierane przez Matta Huffmana w zeszłym roku całkowicie wyeliminowałyby prawo do domowej uprawy dla dorosłych w Ohio i kryminalizowałyby wszystkie konopie indyjskie uzyskane gdziekolwiek indziej niż w licencjonowanym przez państwo sklepie detalicznym.
Podczas gdy niektórzy demokratyczni ustawodawcy wskazywali wcześniej, że mogą być skłonni do wprowadzenia pewnych zmian, takich jak przeznaczenie pewnych dochodów z podatku od konopi indyjskich na edukację K-12, inni zwolennicy inicjatywy legalizacji zatwierdzonej przez wyborców zdecydowanie sprzeciwiają się pozwoleniu ustawodawcom na podważenie woli większości, która ją zatwierdziła.
–
MEDCAN24 śledzi setki ustaw dotyczących konopi indyjskich, psychodelików i polityki narkotykowej w stanowych organach ustawodawczych i Kongresie w tym roku. Zwolennicy Patreon, którzy zobowiązali się do co najmniej 25 USD miesięcznie, otrzymują dostęp do naszych interaktywnych map, wykresów i kalendarza przesłuchań, dzięki czemu nie przegapią żadnych wydarzeń.
Proszę dowiedzieć się więcej o naszym narzędziu do śledzenia ustaw dotyczących marihuany i zostać naszym zwolennikiem na Patreon, aby uzyskać dostęp.
–
W międzyczasie, gdy rok 2024 dobiegł końca wraz z wejściem w życie nowego prawa legalizującego marihuanę, władze Ohio ogłosiły, że sprzedaż konopi indyjskich dla dorosłych przekroczyła 242 miliony dolarów.
Oczekuje się, że wraz z rozpoczęciem sesji w 2025 r. ustawodawcy rozważą również kluczowe zmiany w stanowych przepisach dotyczących konopi. W listopadzie ustawodawcy złożyli zeznania w sprawie propozycji, która zakazałaby odurzających produktów z konopi w stanie. Steve Huffman, sponsor ustawy o zmianie marihuany, przedstawił tę propozycję po tym, jak gubernator wezwał ustawodawców do uregulowania lub zakazania produktów delta-8 THC.
Oczekuje się, że wraz z rozpoczęciem sesji w 2025 r., ustawodawcy rozważą również kluczowe zmiany w przepisach dotyczących konopi. W listopadzie ustawodawcy złożyli zeznania w sprawie wniosku, który zakazałby odurzających produktów z konopi w stanie. Huffman, sponsor ustawy o zmianie marihuany, przedstawił tę propozycję po tym, jak gubernator wezwał ustawodawców do uregulowania lub zakazania produktów delta-8 THC.
Osobno, pomimo legalizacji marihuany dla dorosłych w Ohio, centrum zdrowia Departamentu Spraw Weteranów USA (VA) w Cincinnati przypomniało zeszłego lata, że lekarze rządowi nadal nie mogą zalecać medycznej marihuany weteranom – przynajmniej tak długo, jak długo pozostaje ona substancją kontrolowaną z Wykazu I zgodnie z prawem federalnym.
Marszałek Izby Reprezentantów Karoliny Północnej mówi, że republikańscy ustawodawcy mogą być bardziej otwarci na legalizację medycznej marihuany w tym roku.