„Zrobimy przestępców ze wszystkich babć, które prenumerują magazyn Taste of Home”.
Zach Wendling, Nebraska Examiner
Propozycja legislacyjna mająca na celu rozprawienie się z „syntetycznymi” konopiami spożywczymi lub innymi produktami zawierającymi THC została przedstawiona w poniedziałek wbrew preferencjom niektórych przeciwników regulacji, a nie „faktycznego zakazu”.
Legislative Bill 316, autorstwa senator stanowej Kathleen Kauth (R) z obszaru Millard, przedefiniowałby większość produktów „konopnych” na „marihuanę”, dostosowując je prawnie do istniejących przepisów i kar. Stanowi to realizację kluczowego priorytetu prokuratora generalnego Nebraski Mike’a Hilgersa (R), polegającego na ograniczeniu produktów, w których stężenie tetrahydrokannabinolu (THC) przekracza 0,3%, czyli związku najczęściej kojarzonego z odurzaniem.
„Związki te podszywają się pod konopie, ale w rzeczywistości są niebezpiecznymi syntetycznymi chemikaliami, które nigdy nie zostały przetestowane pod kątem spożycia przez ludzi” – powiedział Kauth podczas debaty.
„Musimy coś zrobić
Ustawa przeszła 33-13, choć co najmniej dwóch jej zwolenników – sen. Tom Brandt (R) z Plymouth i Ben Hansen (R) z Blair – powiedzieli, że ustawa będzie musiała zostać zmieniona, aby utrzymać ich poparcie i pokonać próg 33 głosów dla filibustera. Trzech bardziej centrowych demokratycznych prawodawców odmówiło zajęcia stanowiska w sprawie ustawy: Sens. Eliot Bostar z Lincoln, Jason Prokop z Lincoln i Dan Quick z Grand Island.
Wielu przeciwników powiedziało, że wolą system regulacyjny zaproponowany w LB 16 przez senatora stanowego Johna Cavanaugha (D) z Omaha, głównego przeciwnika ustawy Kautha. Ustawa Cavanaugha musiałaby zostać wprowadzona do innej ustawy lub „dokooptowana” do LB 316. Cavanaugh złożył kilkanaście poprawek do LB 316, aby spróbować.
„Jestem przeciwny porywaniu rachunków innych osób, ale umieściłem to tutaj, ponieważ myślę, że ludzie w tym ciele zgodzą się, że musimy coś zrobić” – powiedział Cavanaugh.
Cavanaugh opisał cel atakowania tylko „syntetycznych” produktów jako „czerwony śledź”, „błędne określenie” i „błędne przekierowanie”, częściowo dlatego, że chemiczna „syntetyczna marihuana” – K-2 lub „przyprawa” – jest już zakazana od ponad dekady. Kauth powiedział, że szersza ustawa dotycząca produktów pochodnych konopi kosztowałaby co najmniej 1,6 miliona dolarów wpływów z podatków stanowych, w czasie, gdy stan stoi w obliczu znacznego przewidywanego deficytu budżetowego.
Powiedział jednak, że jego ustawa może wygenerować 7,7 miliona dolarów dzięki ulepszonemu systemowi regulacyjnemu.
„Zdrowie i bezpieczeństwo
Senator stanowy Jared Storm (R) z David City, który wybrał LB 316 jako swój priorytetowy projekt ustawy na 2025 r., powiedział, że wielokrotnie pytał podczas publicznego przesłuchania w sprawie projektu ustawy Kautha, jakie składniki znajdują się w produktach delta-8 – formie THC, która jest legalna w stanie zgodnie z przepisami federalnymi z 2018 r. i stanowymi z 2019 r. Pytał również, skąd pochodzą te produkty lub kto je produkuje, ale „nikt nigdy nie mógł mi powiedzieć”.
Hilgers był jednym z 43 prawodawców w 2019 roku, którzy głosowali za uchwaleniem ustawy o uprawie konopi w Nebrasce.
Storm powiedział, że „skuteczna regulacja tej branży jest niemożliwa”, a produkty są „śmieciami” dołączonymi do odrobiny kannabidiolu (CBD) do wapowania, palenia lub jedzenia.
Storm powiedział, że nigdy nie naraziłby „zdrowia lub bezpieczeństwa naszych obywateli tego stanu, zwłaszcza dzieci i młodych dorosłych, dla dochodów”. Senator stanowy Brad von Gillern (R) z regionu Elkhorn, przewodniczący Komisji Dochodów, zgodził się z tym.
LB 316 zakazałaby surowych konopi powyżej 0,3 procent THC w dowolnym stężeniu, a dla przetworzonych konopi mniejszej z 0,3 procent THC w przeliczeniu na całkowitą masę lub 10 miligramów na opakowanie, ze skutkiem od 1 stycznia. Dojrzałe łodygi Cannabis sativa a jej włókna, olej, makuchy i wszelkie inne produkty pochodzenia naturalnego nie byłyby uważane za konopie, pozostawiając wąską ścieżkę prawną dla włókien i tekstyliów.
Gdyby ustawa została przyjęta, obejmowałaby „okres bezpiecznej przystani dla konsumentów” do końca 2025 r., aby dać konsumentom czas na pozbycie się wszelkich „nielegalnych konopi” nowo zdefiniowanych w LB 316. Legalne produkty zostałyby obłożone dodatkowym 10-procentowym podatkiem hurtowym.
„Przestępcy wszystkich babć
Cavanaugh i Sens. George Dungan (D) z Lincoln i Danielle Conrad (D) z Lincoln, wszyscy prawnicy, powiedzieli, że ustawa tworzy „szarą strefę”, w której nie jest jasne, co byłoby legalne, a co byłoby wykroczeniem lub wykroczeniem za posiadanie lub poważniejszym przestępstwem.
Powiedzieli, że może to skutkować „faktycznym zakazem”.
Stanowa senator Wendy DeBoer (D) z Omaha, była prawniczka i wiceprzewodnicząca Komisji Sądownictwa, która poparła LB 316 w głosowaniu 5-3, powiedziała, że LB 316 jest częścią „fabryki przestępstw”, w której produkty do balsamów, kremów lub gryzaków dla psów mogą prowadzić do zarzutów o przestępstwo lub w przypadku jedzących gumy „babć”, które, jak powiedziała, mogą mieć takie produkty „z tyłu swojej apteczki”.
DeBoer powiedziała, że kuzyn niedawno wysłał jej przepis z magazynu Taste of Home na masło kannabutowe z wolnej kuchenki jako żart, gdy LB 316 miał być przedmiotem debaty.
„Zrobimy przestępców ze wszystkich babć, które prenumerują magazyn Taste of Home” – powiedziała DeBoer.
Brandt powiedział, że to „niedorzeczne”, że ludzie mogą zostać oskarżeni o posiadanie narkotyków. Chociaż głosował za przyjęciem ustawy, powiedział, że jeśli język dotyczący posiadania nie zostanie zmieniony, choć nie może powiedzieć, w jakim stopniu będzie musiał zostać zmieniony, nie poprze jej ponownie.
Zgodnie z prawem stanowym, posiadanie marihuany w ilości większej niż 1 uncja, ale mniejszej niż 1 funt, jest wykroczeniem klasy III, podczas gdy większe ilości są przestępstwem klasy IV. Mniejsze ilości mogą być wykroczeniem klasy IIIA z grzywną do 500 USD lub aresztem do siedmiu dni za powtarzające się wykroczenia.
Brandt powiedział, że chciał zaatakować „aktywne składniki” i chronić mieszkańców Nebraski, którzy mogą mieć w domu stare produkty CBD, które zostały legalnie zakupione.
„To są konopie. To nie jest marihuana, panowie” – powiedział Brandt.
„Whack-a-mole z przepisami
Stanowa senator Carolyn Bosn (R) z Lincoln, przewodnicząca Komisji Sądownictwa i była prokurator, nie zgodziła się z DeBoer i powiedziała, że jest to „wyjaśnienie”, a nie nowa kara.
„Próbując uregulować ten narkotyk, bawi się pan w warcaby” – powiedziała Bosn, sprzeciwiając się wszelkim próbom zmiany LB 316 Kautha na LB 16 Cavanaugha.
Bosn odczytała również informacje z biura AG, że spośród około 300 sklepów z THC w Nebrasce, odwiedzający każdy z tych, w których biuro AG dokonało zakupu, znaleźli co najmniej jeden nielegalny produkt. Biuro złożyło co najmniej 15 pozwów sądowych, z których część została rozstrzygnięta.
Cavanaugh powiedział, że właśnie dlatego potrzebne są przepisy i dlaczego „renomowani” właściciele sklepów chcą nowych zabezpieczeń. Jego projekt LB 16 częściowo zakazałby sprzedaży w pobliżu szkół i wymagałby testów.
Dungan wielokrotnie odnosił się do LB 316 jako prawa z czasów prohibicji, podobnego do sprzeciwu wobec whisky lub burbona, które nie zapobiegało sprzedaży, ale zamiast tego stworzyło „czarny rynek”.
„Wszyscy wiemy, że historia jest dobrym prognostykiem na przyszłość” – powiedział Dungan.
Ta historia została po raz pierwszy opublikowana przez Nebraska Examiner.
Senatorowie Nebraski planują ratusze miejskie, aby omówić rachunki za medyczną marihuanę