Podczas gdy ustawodawca Teksasu zwołuje w tym tygodniu specjalną sesję, członkowie wprowadzili do tej pory szereg ustaw, które dotyczyłyby produktów z konopi nadających się do spożycia.
Wśród propozycji znajdują się środki mające na celu wymaganie obszernych etykiet ostrzegawczych produktów i zakazanie produktów konopnych, które zawierają jakąkolwiek wykrywalną ilość THC lub większość innych kannabinoidów – co jeden ze zwolenników nazwał „bezbożnym wskrzeszeniem” środka zawetowanego przez gubernatora Grega Abbotta (R) w zeszłym miesiącu.
Abbott poprosił ustawodawców o nadanie priorytetu kwestiom regulacyjnym dotyczącym konopi podczas specjalnej sesji, która rozpoczęła się w poniedziałek. Najnowsze ustawy to HB 160 od rep. Charlene Ward Johnson (D) i SB 5 od senatora Charlesa Perry’ego (R).
Pierwszy z nich wymagałby umieszczenia szeregu etykiet ostrzegawczych na produktach konopnych zawierających więcej niż śladowe ilości THC, ostrzegając, że produkty te mogą powodować „zatrucie konopiami indyjskimi, które może zagrażać życiu dzieci”, szkodzić rozwojowi mózgu u młodzieży, zwiększać „ryzyko zaburzeń psychicznych, takich jak psychoza i schizofrenia” oraz prowadzić do lęku, depresji i zaburzeń związanych z nadużywaniem substancji.
Tymczasem SB 5 wprowadziłaby całkowity zakaz produktów zawierających jakąkolwiek „wykrywalną ilość jakiegokolwiek kannabinoidu” innego niż kannabidiol (CBD) i kannabigerol (CBG), z których żaden nie jest uważany za odurzający. Zakazywałoby to nawet produktów, które są legalne zgodnie z federalną definicją konopi.
Propozycja ta zasadniczo ożywia SB 3 z tegorocznej regularnej sesji legislacyjnej, która została przyjęta przez ustawodawców, ale następnie zawetowana przez Abbotta. Podobnie zakazałaby ona produktów zawierających jakąkolwiek wykrywalną ilość THC lub innych kannabinoidów.
Gubernator powiedział w zeszłym miesiącu, że zamiast całkowitego zakazu spożywania produktów z konopi, chce, aby ustawodawcy ustanowili ramy regulacyjne, które traktują kannabinoidy „podobnie do sposobu, w jaki regulowany jest alkohol”.
W międzyczasie, gubernator Dan Patrick (R), który poparł ustawę SB 3, która zdelegalizowałaby prawie wszystkie produkty pochodne konopi, wyraźnie oskarżył gubernatora o chęć legalizacji marihuany dla dorosłych, ponieważ odrzucił ustawodawstwo dotyczące konopi.
Patrick w poniedziałek powtórzył swoje poparcie dla całkowitego zakazu, mówiąc, że „regulowanie THC dla 21+ w TX jest sposobem na legalizację rekreacyjnej marihuany. Organy ścigania są przeciwne regulacjom i wampirom; popierają pełny zakaz”.
Na początku tego miesiąca, przed specjalną sesją legislacyjną, Abbott wezwał ustawodawców do priorytetowego potraktowania dwóch konkretnych reform.
Jedna z nich miała na celu zapobieganie dostępowi nieletnich, „czyniąc przestępstwem dostarczanie produktów pochodnych konopi dzieciom poniżej 21 roku życia”.
Drugi, pod nagłówkiem „regulować produkty pochodne konopi”, wymagał środka „kompleksowo regulującego produkty pochodne konopi, w tym ograniczającego siłę działania, ograniczającego syntetycznie modyfikowane związki i ustanawiającego mechanizmy egzekwowania, a wszystko to bez zakazywania legalnego towaru rolnego”.
Zamiast tego SB 5 wydaje się podwajać całkowity zakaz.
Heather Fazio, zwolenniczka reformy marihuany i dyrektor Texas Cannabis Policy Center, skrytykowała ponowne wysiłki w e-mailu do MEDCAN24.
„Wydaje się jasne, że Senat jest zaangażowany we wzmocnienie pozycji nielegalnego rynku poprzez zakazanie legalnej sprzedaży THC” – napisała. „Woleliby, aby zyski czerpali dilerzy narkotyków, a nie licencjonowane i regulowane firmy”.
„Co gorsza”, dodała Fazio, „SB 5 kryminalizuje posiadanie legalnych federalnie produktów z konopi, które zawierają jakąkolwiek ilość THC. To stawia Teksas na drodze do niepotrzebnego aresztowania i ścigania dziesiątek tysięcy ludzi”.
Zgodnie z propozycją, wykroczenie klasy B byłoby wykroczeniem, jeśli osoba „dystrybuuje, dostarcza, sprzedaje, kupuje, posiada lub używa nadającego się do spożycia produktu z konopi”, który nie jest zarejestrowany w stanie i spełnia surowe normy. Wykroczenie klasy B podlega karze do 180 dni pozbawienia wolności i 2000 dolarów grzywny.
„Gdyby senator Perry i gubernator Patrick poważnie myśleli o ograniczeniu dostępu młodzieży”, powiedziała Fazio w swoim ostatnim e-mailu, „wprowadziliby ograniczenia wiekowe dla produktów THC z karami dla każdego, kto sprzedaje je nieletnim. To właśnie na tym powinniśmy się skupić, a nie na ponownej kryminalizacji odpowiedzialnych dorosłych, którzy decydują się cieszyć THC”.
(Ujawnienie: Fazio wspiera pracę MEDCAN24 poprzez comiesięczne zobowiązanie Patreon).
Perry, ustawodawca sponsorujący ustawę o zakazie, nie odpowiedział na e-maile od MEDCAN24 z prośbą o komentarz w poniedziałek.
SB 5 ma zostać przesłuchana w Senackiej Komisji Spraw Stanowych we wtorek rano.
Osobno, w zeszłym tygodniu Rep. Nicole Collier (D) przedstawiła jednostronicowy projekt ustawy, HB 42, mający na celu ochronę konsumentów w stanie przed zarzutami karnymi, jeśli to, co uważali za legalny produkt konopny, okazało się zawierać nadmierne ilości THC, co czyni go nielegalną marihuaną. Zapobiegłoby to kryminalizacji kogoś, kto znalazł się w posiadaniu produktu oznaczonego jako konopie, ale uznanego za zawierający „substancję kontrolowaną lub marihuanę”.
Aby dana osoba mogła uzyskać ochronę prawną, produkt musiałby zostać zakupiony „od sprzedawcy detalicznego, co do którego osoba miała uzasadnione przekonanie, że jest upoważniony do sprzedaży produktu z konopi nadającego się do spożycia”.
Przed niedawnym zawetowaniem SB 3 przez gubernatora, zwolennicy konopi i interesariusze dostarczyli ponad 100 000 podpisów pod petycją z prośbą do Abbotta o odrzucenie ustawy. Krytycy ustawy argumentowali, że przemysł – który zatrudnia około 53 000 osób – zostałby zdziesiątkowany, gdyby ustawa weszła w życie.
Ustawodawcy z Teksasu zalegalizowali sprzedaż konopi konsumpcyjnych w 2019 r., po uchwaleniu federalnej ustawy Farm Bill z 2018 r., która zalegalizowała tę roślinę w całym kraju. Doprowadziło to do eksplozji produktów – w tym artykułów spożywczych, napojów, produktów vape i suszonych kwiatów – sprzedawanych obecnie przez około 8000 sprzedawców detalicznych.
Zwolennicy weteranów wojskowych, w tym Texas Veterans of Foreign Wars, również wezwali gubernatora do zawetowania zakazu konopi, mówiąc, że „spowodowałoby to nieodwracalne szkody dla społeczności w całym stanie”.
Rolnicy stwierdzili, że zakaz zdewastowałby kluczowy sektor stanowego rolnictwa.
Po swoim wecie Abbott zaproponował obszerną listę zmian w polityce, które, jak powiedział, poprze – i które ustawodawca będzie miał szansę uchwalić podczas specjalnej sesji.
„Teksańczycy po obu stronach debaty nad Senate Bill 3 mają poważne obawy. Ale jedno jest pewne – aby zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa nieletnim, a także dorosłym, którzy otrzymują produkt bardziej niebezpieczny niż się spodziewali, Teksas musi silnie regulować konopie i musi to zrobić natychmiast,” powiedział Abbott.
Częścią uzasadnienia jego weta było ryzyko sporów sądowych dotyczących „ważnych wyzwań konstytucyjnych”, które, jak zasugerował, utrzymałyby się w sądzie. Wiele czołowych firm konopnych z Teksasu złożyło już pozew wyprzedzający, kwestionując ustawodawstwo przed wetem gubernatora.
„Gdybym pozwolił Senatowi Bill 3 stać się prawem, jego egzekwowanie zostałoby zawieszone na lata, pozostawiając istniejące nadużycia bez odpowiedzi” – powiedział Abbott w swoim przesłaniu weta. „Teksas nie może sobie pozwolić na czekanie”.
Gubernator powiedział, że stan „musi uchwalić ramy regulacyjne, które chronią bezpieczeństwo publiczne, są zgodne z prawem federalnym, mają w pełni finansowaną strukturę egzekwowania prawa i mogą wejść w życie bez opóźnień”.
Oto pełna lista zalecanych przez gubernatora przepisów dotyczących konopi, odnotowanych w jego wiadomości weta:
- Sprzedaż lub dostarczanie produktu THC osobie niepełnoletniej musi podlegać karze jako przestępstwo.
- Sprzedaż musi być zabroniona w pobliżu szkół, kościołów, parków, placów zabaw i innych miejsc uczęszczanych przez dzieci.
- Opakowania muszą być zabezpieczone przed dziećmi, zabezpieczone przed manipulacją i zamykane;
- Produkty nie mogą być wytwarzane, pakowane ani sprzedawane w sposób atrakcyjny dla dzieci.
- Każdy sklep sprzedający te produkty musi posiadać zezwolenie i ograniczać dostęp dla osób poniżej 21 roku życia, z surowymi karami dla każdego sprzedawcy, który nie zastosuje się do tego wymogu.
- Produkty zawierające THC nie mogą zawierać innych substancji psychoaktywnych (np. alkoholu, tytoniu, kratomu).
- Testowanie musi być wymagane na każdym etapie produkcji i wytwarzania, w tym zarówno dla roślin, jak i pochodnych produktów konsumpcyjnych.
- Zakłady produkcyjne i przetwórcze muszą podlegać przepisom dotyczącym zezwoleń i bezpieczeństwa żywności.
- Zezwolenia i opłaty rejestracyjne muszą być wystarczające, aby wspierać solidne egzekwowanie i testowanie przez Texas Alcoholic Beverage Commission, we współpracy z innymi agencjami stanowymi.
- Zezwolenie operatora i znaki ostrzegawcze/niebezpieczeństwa muszą być umieszczone w każdym sklepie sprzedającym te produkty.
- Sprzedaż musi być ograniczona do godzin między 10:00 a 21:00 i zabroniona w niedziele.
- Ilość THC dopuszczalna w każdym produkcie musi być ograniczona, a dana osoba może dokonać tylko ograniczonej liczby zakupów w danym okresie.
- Etykiety muszą zawierać ostrzeżenie w stylu chirurga ogólnego, wyraźne ujawnienie wszystkich składników, w tym zawartości THC, oraz skanowalny kod kreskowy lub kod QR odsyłający do wyników testów.
- Oszukańcze tworzenie lub wyświetlanie manifestów lub wyników laboratoryjnych musi podlegać karze jako przestępstwo.
- Publiczne spożywanie alkoholu, spożywanie go na terenie dowolnego sklepu sprzedającego te produkty oraz posiadanie otwartego pojemnika w pojeździe musi być karalne jako przestępstwo.
- Prokurator generalny, prokuratorzy okręgowi i prokuratorzy okręgowi muszą mieć uprawnienia do ścigania naruszeń na mocy ustawy o nieuczciwych praktykach handlowych.
- Władze lokalne muszą mieć możliwość zakazania lub ograniczenia sklepów sprzedających te produkty.
- Podatki akcyzowe muszą być nakładane na te produkty w celu finansowania nadzoru i egzekwowania przepisów.
- Należy zapewnić dodatkowe fundusze, aby zapewnić organom ścigania wystarczające zasoby do energicznego egzekwowania ograniczeń.
„Ta lista oczywiście nie jest wyczerpująca. Może jednak dostarczyć elementów do rozważenia w systemie regulacyjnym, który jest surowy, sprawiedliwy i zrównoważony pod względem prawnym” – powiedział wówczas Abbott. „Uchwalenie prawa to nie to samo, co faktyczne rozwiązanie problemu. Teksas potrzebuje ustawy, która będzie możliwa do wyegzekwowania i sprawi, że nasze społeczności będą bezpieczniejsze dziś, a nie za kilka lat”. W przyszłym miesiącu ustawodawca będzie miał okazję zająć się tą poważną kwestią. Z niecierpliwością czekam na współpracę z nimi, aby zapewnić, że zrobimy to dobrze”.
Tymczasem niedawna ankieta przeprowadzona przez sondażownię GOP powiązaną z prezydentem Donaldem Trumpem wykazała, że wyborcy Demokratów i Republikanów w Teksasie są zjednoczeni w swoim sprzeciwie wobec ustawy o zakazie konopi.
Inny sondaż zlecony przez Texas Hemp Business Council (THBC) wykazał, że republikańscy wyborcy w Teksasie są przeciwni tej propozycji.
W zeszłym miesiącu gubernator podpisał ustawę o znacznym rozszerzeniu stanowego programu medycznej marihuany o nowe warunki kwalifikacyjne, dodatkowe formy produktów i więcej lokalizacji aptek.
Abbott osobno podpisał ustawę o utworzeniu wspieranego przez państwo konsorcjum badawczego w celu przeprowadzenia badań klinicznych nad ibogainą jako możliwym sposobem leczenia zaburzeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych i innych chorób psychicznych. Ostatecznym celem projektu jest przekształcenie psychodeliku w lek na receptę zatwierdzony przez Federalną Agencję ds. Żywności i Leków (FDA), przy czym państwo zatrzyma część zysków.
Ustawa rozszerza listę stanowych schorzeń kwalifikujących się do leczenia marihuaną medyczną o przewlekły ból, urazowe uszkodzenie mózgu (TBI), chorobę Leśniowskiego-Crohna i inne choroby zapalne jelit, jednocześnie zezwalając pacjentom u schyłku życia objętym opieką paliatywną lub hospicyjną na używanie marihuany.
Oddzielnie w Teksasie, komisja Izby Reprezentantów zatwierdziła w maju uchwaloną przez Senat ustawę, która zabraniałaby miastom poddawania pod głosowanie jakiejkolwiek inicjatywy obywatelskiej, która dekryminalizowałaby marihuanę lub inne substancje kontrolowane – co kilka miejscowości już uczyniło pomimo pozwów ze strony stanowego prokuratora generalnego.
Zgodnie z propozycją, prawo stanowe zostałoby zmienione tak, aby stanowiło, że jednostki lokalne „nie mogą umieszczać na karcie do głosowania, w tym w statucie gminy lub poprawce do statutu, punktu, który stanowiłby, że jednostka lokalna nie będzie w pełni egzekwować” stanowych przepisów antynarkotykowych.
Podczas gdy kilka sądów wcześniej utrzymało w mocy lokalne przepisy dotyczące dekryminalizacji marihuany, sąd apelacyjny składający się z trzech konserwatywnych sędziów mianowanych przez gubernatora odepchnął ostatnio dwa z tych orzeczeń, stając po stronie stanu w prawnym wyzwaniu dla polityki marihuany w Austin i San Marcos.
Pomimo trwających sporów sądowych i postępów w pracach nad ustawami Izby Reprezentantów i Senatu, aktywiści z Teksasu obrali sobie za cel kolejne miasto, Kyle, gdzie mają nadzieję przedstawić wyborcom inicjatywę mającą na celu wprowadzenie lokalnej reformy marihuany podczas głosowania w listopadzie.
Niedawny sondaż wykazał, że czterech na pięciu wyborców w Teksasie chce legalizacji marihuany w jakiejś formie, a większość z nich chce również złagodzenia przepisów dotyczących konopi indyjskich.