14.4 C
Warszawa
środa, 21 maja, 2025
spot_imgspot_img

Top 5 tego tygodnia

spot_img

Powiązane posty

Czujesz to? Nowe ograniczenia dotyczące marihuany na Malcie mogą kosztować 235 euro

Rząd Malty przyjął szereg kontrowersyjnych nowych przepisów nakładających surowsze kontrole na użytkowników i stowarzyszenia związane z konopiami indyjskimi, wywołując oburzenie zwolenników.

W dniu 16 maja, w trzecim i ostatnim czytaniu ustawy 128, projekt został przyjęty jednogłośnie, co oznacza, że między innymi, użytkownicy mogą zostać ukarani grzywną za skargi na zapach marihuany, wszystkie wykroczenia związane z konopiami indyjskimi będą teraz rozpatrywane przez sądy, a członkowie stowarzyszeń nie będą już mogli pozostać anonimowi.

W odpowiedzi, grupy pro-konopne i wiele mediów ostro skrytykowały to niespodziewane zaostrzenie przepisów w jednym z najbardziej liberalnych terytoriów Europy pod względem prohibicji narkotykowej.

ReLeaf Malta, we wspólnym oświadczeniu z grupą aktywistów Moviment Graffitti, powiedział: „W przypadku użytkowników konopi indyjskich naruszane jest prawo do równości, a reforma działa przeciwko samym ludziom, których ma chronić – czyli nam, konsumentom i osobistym hodowcom konopi indyjskich”.

Co się stało?

W zeszłym miesiącu, MEDCAN24 poinformował, że maltańska sekretarz parlamentarna ds. reform, Rebecca Buttigieg, ogłosiła szereg proponowanych zmian w przepisach dotyczących konopi indyjskich w tym kraju po tym, jak stał się on jednym z pierwszych w Unii Europejskiej, który w 2021 r. zdekryminalizował konsumpcję konopi indyjskich do celów związanych z dorosłymi.

Pod koniec grudnia 2021 r. konopie indyjskie zostały faktycznie zdekryminalizowane na mocy nowego prawa, które zezwala dorosłym na posiadanie do 7 g konopi indyjskich na własny użytek, uprawę do czterech roślin w domu i zabezpieczanie dostaw konopi indyjskich z regulowanych klubów, tak zwanych Cannabis Harm Reduction Associations (CHRA).

Teraz, gdy ustawa 128 została przyjęta pozornie bez żadnej znaczącej kontroli lub oporu, wiele swobód wprowadzonych przez zmianę prawa stanęło w obliczu egzystencjalnego zagrożenia, a wiele z podstawowych zasad Urzędu ds. Odpowiedzialnego Używania Konopi (ARUC) wydaje się być zapomnianych.

Oto, co się zmieniło:

Użytek publiczny i zapach

  • Osoby wydzielające „silny zapach” marihuany w miejscu publicznym, gdzie „oczywiste” jest, że zapach pochodzi od nich, mogą zostać ukarane grzywną administracyjną w wysokości od 50 do 100 euro.
  • Osoba, która powoduje lub pozwala, aby zapach marihuany wydobywał się z nieruchomości i zakłócał spokój publiczny, podlega grzywnie administracyjnej (ammenda amministrattiva) nieprzekraczającej 235 euro.

CHRA

  • Surowsze ograniczenia dotyczące lokalizacji:
    Stowarzyszenia konopne muszą znajdować się w odległości co najmniej 250 metrów od:
    • Szkoły
    • Ośrodki młodzieżowe
    • Obiekty sportowe
  • Zezwolenie osobie poniżej 18 roku życia na wejście na teren stowarzyszenia konopi indyjskich może skutkować grzywnami w wysokości od 3000 do 10 000 euro, nawet jeśli jest to nieumyślne.
  • Minister może teraz nałożyć limity na ilość marihuany, która może być posiadana lub uprawiana przez stowarzyszenia (choć szczegóły nie zostały wyszczególnione w ustawie).

Prywatność i rejestracja członków

  • Stowarzyszenia są obecnie zobowiązane do prowadzenia rejestru wszystkich członków, w tym danych osobowych.
    • Rejestr nie może być dostępny ani udostępniany innym podmiotom lub organom.
    • Nie może być wykorzystywany jako dowód w sądzie, chyba że w związku z dochodzeniem lub ściganiem przestępstwa.
  • Usunięto poprzedni przepis umożliwiający członkom dołączanie do stowarzyszeń bez podawania danych osobowych.

Egzekwowanie przepisów i kary

  • Przestępstwa związane z konopiami indyjskimi muszą być teraz rozpatrywane przez Sąd Magistracki, co eliminuje możliwość nakładania grzywien administracyjnych przez komisarza ds. sprawiedliwości.
  • Urząd ds. Odpowiedzialnego Używania Konopi ma teraz rozszerzone uprawnienia do egzekwowania prawa, w tym:
    • Przeprowadzanie inspekcji
    • Wszczęcie postępowania sądowego
    • Nakładanie grzywien w uzasadnionych przypadkach

Bezpośrednie naruszenie „zasad redukcji szkód

Na stronie internetowej ARUC wymieniono kilka „Zasad Redukcji Szkód”, które mają stanowić podstawę do podejmowania decyzji politycznych w przyszłości.

Nowe poprawki nie tylko stoją w sprzeczności z tymi podstawowymi zasadami, ale także mogą być całkowicie niewykonalne.

Jedną z najbardziej kontrowersyjnych nowych poprawek jest wprowadzenie nowych kar za „uciążliwy zapach konopi”.

Rozmawiając z Times of MaltaPrzewodniczący wykonawczy ARUC, Joey Reno Vella, powiedział, że nowe prawo jest następstwem „wielu skarg” od mieszkańców, których sąsiedzi „palili na balkonach” lub uprawiali rośliny.

„Prawo do konsumpcji marihuany w prywatnym miejscu zamieszkania pozostanie, ale nie można z niego korzystać, będąc uciążliwym dla innych” – powiedział Vella.

Ponieważ prawo to rozciąga się również na zapachy w miejscach publicznych, pojawiło się wiele pytań dotyczących tego, w jaki sposób policja zamierza udowodnić, że zapach jest uciążliwy, nie mówiąc już o skutecznym egzekwowaniu tego prawa. W związku z zakazem konsumpcji w miejscach publicznych i CHRA, wiele osób zadaje sobie pytanie, gdzie będą mogli spożywać konopie indyjskie, jeśli nie będą już mogli spożywać ich we własnych domach.

Co najważniejsze, byłoby to również bezpośrednio sprzeczne z kilkoma zasadami, które obiecują „zmniejszyć ryzyko prawne i społeczne dla osób używających konopi indyjskich”, „zwalczać stygmatyzację i dyskryminację osób używających konopi indyjskich”.

Inne kluczowe zasady obejmują uwolnienie „zdolności i zasobów organów ścigania w celu lepszego skoncentrowania się na przestępczości zorganizowanej”, co z pewnością będzie sprzeczne z kierowaniem uwagi policji na zapachy konopi indyjskich i kierowanie drobnych wykroczeń do sądów.

Jak wskazano w artykule w Lovin Malta, środki te będą miały znacznie większy wpływ na tych, którzy mogą sobie pozwolić na ekspansywne prywatne nieruchomości, niż na osoby mieszkające w wielopiętrowych blokach mieszkalnych.

Po raz kolejny jest to bezpośrednio sprzeczne z obietnicami „uznania negatywnych niezamierzonych konsekwencji represyjnej polityki narkotykowej i przyjęcia odpowiednich narzędzi sprawiedliwości społecznej w celu zaradzenia niesprawiedliwości i nadużyciom”.

Chociaż ARUC często była poddawana kontroli ze względu na swoje wybory polityczne, jej najnowsze środki karne wydają się oznaczać znacznie bardziej znaczące wycofanie się z polityki, która kiedyś była standardem dla reszty Europy.

Europejska branża konopi indyjskich przygotowuje się do zjazdu w Berlinie i Londynie na Europejski Tydzień Konopi gdzie najnowsze spostrzeżenia czołowych światowych ekspertów znajdą się w centrum uwagi podczas czterech oddzielnych wydarzeń, które odbędą się w dniach 19-25 czerwca.

Aby uzyskać dalsze aktualizacje w czasie rzeczywistym na temat dynamiki rynku, jego wielkości i zmieniających się przepisów, zamówienia w przedsprzedaży na wkrótce uruchomiony raport cyfrowy od Prohibition Partners są już dostępne tutaj.



Rząd Malty przyjął szereg kontrowersyjnych nowych przepisów nakładających surowsze kontrole na użytkowników i stowarzyszenia związane z konopiami indyjskimi, wywołując oburzenie zwolenników.

W dniu 16 maja, w trzecim i ostatnim czytaniu ustawy 128, projekt został przyjęty jednogłośnie, co oznacza, że między innymi, użytkownicy mogą zostać ukarani grzywną za skargi na zapach marihuany, wszystkie wykroczenia związane z konopiami indyjskimi będą teraz rozpatrywane przez sądy, a członkowie stowarzyszeń nie będą już mogli pozostać anonimowi.

W odpowiedzi, grupy pro-konopne i wiele mediów ostro skrytykowały to niespodziewane zaostrzenie przepisów w jednym z najbardziej liberalnych terytoriów Europy pod względem prohibicji narkotykowej.

ReLeaf Malta, we wspólnym oświadczeniu z grupą aktywistów Moviment Graffitti, powiedział: „W przypadku użytkowników konopi indyjskich naruszane jest prawo do równości, a reforma działa przeciwko samym ludziom, których ma chronić – czyli nam, konsumentom i osobistym hodowcom konopi indyjskich”.

Co się stało?

W zeszłym miesiącu, MEDCAN24 poinformował, że maltańska sekretarz parlamentarna ds. reform, Rebecca Buttigieg, ogłosiła szereg proponowanych zmian w przepisach dotyczących konopi indyjskich w tym kraju po tym, jak stał się on jednym z pierwszych w Unii Europejskiej, który w 2021 r. zdekryminalizował konsumpcję konopi indyjskich do celów związanych z dorosłymi.

Pod koniec grudnia 2021 r. konopie indyjskie zostały faktycznie zdekryminalizowane na mocy nowego prawa, które zezwala dorosłym na posiadanie do 7 g konopi indyjskich na własny użytek, uprawę do czterech roślin w domu i zabezpieczanie dostaw konopi indyjskich z regulowanych klubów, tak zwanych Cannabis Harm Reduction Associations (CHRA).

Teraz, gdy ustawa 128 została przyjęta pozornie bez żadnej znaczącej kontroli lub oporu, wiele swobód wprowadzonych przez zmianę prawa stanęło w obliczu egzystencjalnego zagrożenia, a wiele z podstawowych zasad Urzędu ds. Odpowiedzialnego Używania Konopi (ARUC) wydaje się być zapomnianych.

Oto, co się zmieniło:

Użytek publiczny i zapach

  • Osoby wydzielające „silny zapach” marihuany w miejscu publicznym, gdzie „oczywiste” jest, że zapach pochodzi od nich, mogą zostać ukarane grzywną administracyjną w wysokości od 50 do 100 euro.
  • Osoba, która powoduje lub pozwala, aby zapach marihuany wydobywał się z nieruchomości i zakłócał spokój publiczny, podlega grzywnie administracyjnej (ammenda amministrattiva) nieprzekraczającej 235 euro.

CHRA

  • Surowsze ograniczenia dotyczące lokalizacji:
    Stowarzyszenia konopne muszą znajdować się w odległości co najmniej 250 metrów od:
    • Szkoły
    • Ośrodki młodzieżowe
    • Obiekty sportowe
  • Zezwolenie osobie poniżej 18 roku życia na wejście na teren stowarzyszenia konopi indyjskich może skutkować grzywnami w wysokości od 3000 do 10 000 euro, nawet jeśli jest to nieumyślne.
  • Minister może teraz nałożyć limity na ilość marihuany, która może być posiadana lub uprawiana przez stowarzyszenia (choć szczegóły nie zostały wyszczególnione w ustawie).

Prywatność i rejestracja członków

  • Stowarzyszenia są obecnie zobowiązane do prowadzenia rejestru wszystkich członków, w tym danych osobowych.
    • Rejestr nie może być dostępny ani udostępniany innym podmiotom lub organom.
    • Nie może być wykorzystywany jako dowód w sądzie, chyba że w związku z dochodzeniem lub ściganiem przestępstwa.
  • Usunięto poprzedni przepis umożliwiający członkom dołączanie do stowarzyszeń bez podawania danych osobowych.

Egzekwowanie przepisów i kary

  • Przestępstwa związane z konopiami indyjskimi muszą być teraz rozpatrywane przez Sąd Magistracki, co eliminuje możliwość nakładania grzywien administracyjnych przez komisarza ds. sprawiedliwości.
  • Urząd ds. Odpowiedzialnego Używania Konopi ma teraz rozszerzone uprawnienia do egzekwowania prawa, w tym:
    • Przeprowadzanie inspekcji
    • Wszczęcie postępowania sądowego
    • Nakładanie grzywien w uzasadnionych przypadkach

Bezpośrednie naruszenie „zasad redukcji szkód

Na stronie internetowej ARUC wymieniono kilka „Zasad Redukcji Szkód”, które mają stanowić podstawę do podejmowania decyzji politycznych w przyszłości.

Nowe poprawki nie tylko stoją w sprzeczności z tymi podstawowymi zasadami, ale także mogą być całkowicie niewykonalne.

Jedną z najbardziej kontrowersyjnych nowych poprawek jest wprowadzenie nowych kar za „uciążliwy zapach konopi”.

Rozmawiając z Times of MaltaPrzewodniczący wykonawczy ARUC, Joey Reno Vella, powiedział, że nowe prawo jest następstwem „wielu skarg” od mieszkańców, których sąsiedzi „palili na balkonach” lub uprawiali rośliny.

„Prawo do konsumpcji marihuany w prywatnym miejscu zamieszkania pozostanie, ale nie można z niego korzystać, będąc uciążliwym dla innych” – powiedział Vella.

Ponieważ prawo to rozciąga się również na zapachy w miejscach publicznych, pojawiło się wiele pytań dotyczących tego, w jaki sposób policja zamierza udowodnić, że zapach jest uciążliwy, nie mówiąc już o skutecznym egzekwowaniu tego prawa. W związku z zakazem konsumpcji w miejscach publicznych i CHRA, wiele osób zadaje sobie pytanie, gdzie będą mogli spożywać konopie indyjskie, jeśli nie będą już mogli spożywać ich we własnych domach.

Co najważniejsze, byłoby to również bezpośrednio sprzeczne z kilkoma zasadami, które obiecują „zmniejszyć ryzyko prawne i społeczne dla osób używających konopi indyjskich”, „zwalczać stygmatyzację i dyskryminację osób używających konopi indyjskich”.

Inne kluczowe zasady obejmują uwolnienie „zdolności i zasobów organów ścigania w celu lepszego skoncentrowania się na przestępczości zorganizowanej”, co z pewnością będzie sprzeczne z kierowaniem uwagi policji na zapachy konopi indyjskich i kierowanie drobnych wykroczeń do sądów.

Jak wskazano w artykule w Lovin Malta, środki te będą miały znacznie większy wpływ na tych, którzy mogą sobie pozwolić na ekspansywne prywatne nieruchomości, niż na osoby mieszkające w wielopiętrowych blokach mieszkalnych.

Po raz kolejny jest to bezpośrednio sprzeczne z obietnicami „uznania negatywnych niezamierzonych konsekwencji represyjnej polityki narkotykowej i przyjęcia odpowiednich narzędzi sprawiedliwości społecznej w celu zaradzenia niesprawiedliwości i nadużyciom”.

Chociaż ARUC często była poddawana kontroli ze względu na swoje wybory polityczne, jej najnowsze środki karne wydają się oznaczać znacznie bardziej znaczące wycofanie się z polityki, która kiedyś była standardem dla reszty Europy.

Europejska branża konopi indyjskich przygotowuje się do zjazdu w Berlinie i Londynie na Europejski Tydzień Konopi gdzie najnowsze spostrzeżenia czołowych światowych ekspertów znajdą się w centrum uwagi podczas czterech oddzielnych wydarzeń, które odbędą się w dniach 19-25 czerwca.

Aby uzyskać dalsze aktualizacje w czasie rzeczywistym na temat dynamiki rynku, jego wielkości i zmieniających się przepisów, zamówienia w przedsprzedaży na wkrótce uruchomiony raport cyfrowy od Prohibition Partners są już dostępne tutaj.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne artykuły