Rząd Malty przyjął szereg kontrowersyjnych nowych przepisów nakładających surowsze kontrole na użytkowników i stowarzyszenia związane z konopiami indyjskimi, wywołując oburzenie zwolenników.
W dniu 16 maja, w trzecim i ostatnim czytaniu ustawy 128, projekt został przyjęty jednogłośnie, co oznacza, że między innymi, użytkownicy mogą zostać ukarani grzywną za skargi na zapach marihuany, wszystkie wykroczenia związane z konopiami indyjskimi będą teraz rozpatrywane przez sądy, a członkowie stowarzyszeń nie będą już mogli pozostać anonimowi.
W odpowiedzi, grupy pro-konopne i wiele mediów ostro skrytykowały to niespodziewane zaostrzenie przepisów w jednym z najbardziej liberalnych terytoriów Europy pod względem prohibicji narkotykowej.
ReLeaf Malta, we wspólnym oświadczeniu z grupą aktywistów Moviment Graffitti, powiedział: „W przypadku użytkowników konopi indyjskich naruszane jest prawo do równości, a reforma działa przeciwko samym ludziom, których ma chronić – czyli nam, konsumentom i osobistym hodowcom konopi indyjskich”.
Co się stało?
W zeszłym miesiącu, MEDCAN24 poinformował, że maltańska sekretarz parlamentarna ds. reform, Rebecca Buttigieg, ogłosiła szereg proponowanych zmian w przepisach dotyczących konopi indyjskich w tym kraju po tym, jak stał się on jednym z pierwszych w Unii Europejskiej, który w 2021 r. zdekryminalizował konsumpcję konopi indyjskich do celów związanych z dorosłymi.
Pod koniec grudnia 2021 r. konopie indyjskie zostały faktycznie zdekryminalizowane na mocy nowego prawa, które zezwala dorosłym na posiadanie do 7 g konopi indyjskich na własny użytek, uprawę do czterech roślin w domu i zabezpieczanie dostaw konopi indyjskich z regulowanych klubów, tak zwanych Cannabis Harm Reduction Associations (CHRA).
Teraz, gdy ustawa 128 została przyjęta pozornie bez żadnej znaczącej kontroli lub oporu, wiele swobód wprowadzonych przez zmianę prawa stanęło w obliczu egzystencjalnego zagrożenia, a wiele z podstawowych zasad Urzędu ds. Odpowiedzialnego Używania Konopi (ARUC) wydaje się być zapomnianych.
Oto, co się zmieniło:
Użytek publiczny i zapach
- Osoby wydzielające „silny zapach” marihuany w miejscu publicznym, gdzie „oczywiste” jest, że zapach pochodzi od nich, mogą zostać ukarane grzywną administracyjną w wysokości od 50 do 100 euro.
- Osoba, która powoduje lub pozwala, aby zapach marihuany wydobywał się z nieruchomości i zakłócał spokój publiczny, podlega grzywnie administracyjnej (ammenda amministrattiva) nieprzekraczającej 235 euro.
CHRA
- Surowsze ograniczenia dotyczące lokalizacji:
Stowarzyszenia konopne muszą znajdować się w odległości co najmniej 250 metrów od:- Szkoły
- Ośrodki młodzieżowe
- Obiekty sportowe
- Zezwolenie osobie poniżej 18 roku życia na wejście na teren stowarzyszenia konopi indyjskich może skutkować grzywnami w wysokości od 3000 do 10 000 euro, nawet jeśli jest to nieumyślne.
- Minister może teraz nałożyć limity na ilość marihuany, która może być posiadana lub uprawiana przez stowarzyszenia (choć szczegóły nie zostały wyszczególnione w ustawie).
Prywatność i rejestracja członków
- Stowarzyszenia są obecnie zobowiązane do prowadzenia rejestru wszystkich członków, w tym danych osobowych.
- Rejestr nie może być dostępny ani udostępniany innym podmiotom lub organom.
- Nie może być wykorzystywany jako dowód w sądzie, chyba że w związku z dochodzeniem lub ściganiem przestępstwa.
- Usunięto poprzedni przepis umożliwiający członkom dołączanie do stowarzyszeń bez podawania danych osobowych.
Egzekwowanie przepisów i kary
- Przestępstwa związane z konopiami indyjskimi muszą być teraz rozpatrywane przez Sąd Magistracki, co eliminuje możliwość nakładania grzywien administracyjnych przez komisarza ds. sprawiedliwości.
- Urząd ds. Odpowiedzialnego Używania Konopi ma teraz rozszerzone uprawnienia do egzekwowania prawa, w tym:
- Przeprowadzanie inspekcji
- Wszczęcie postępowania sądowego
- Nakładanie grzywien w uzasadnionych przypadkach
Bezpośrednie naruszenie „zasad redukcji szkód
Na stronie internetowej ARUC wymieniono kilka „Zasad Redukcji Szkód”, które mają stanowić podstawę do podejmowania decyzji politycznych w przyszłości.
Nowe poprawki nie tylko stoją w sprzeczności z tymi podstawowymi zasadami, ale także mogą być całkowicie niewykonalne.
Jedną z najbardziej kontrowersyjnych nowych poprawek jest wprowadzenie nowych kar za „uciążliwy zapach konopi”.
Rozmawiając z Times of MaltaPrzewodniczący wykonawczy ARUC, Joey Reno Vella, powiedział, że nowe prawo jest następstwem „wielu skarg” od mieszkańców, których sąsiedzi „palili na balkonach” lub uprawiali rośliny.
„Prawo do konsumpcji marihuany w prywatnym miejscu zamieszkania pozostanie, ale nie można z niego korzystać, będąc uciążliwym dla innych” – powiedział Vella.
Ponieważ prawo to rozciąga się również na zapachy w miejscach publicznych, pojawiło się wiele pytań dotyczących tego, w jaki sposób policja zamierza udowodnić, że zapach jest uciążliwy, nie mówiąc już o skutecznym egzekwowaniu tego prawa. W związku z zakazem konsumpcji w miejscach publicznych i CHRA, wiele osób zadaje sobie pytanie, gdzie będą mogli spożywać konopie indyjskie, jeśli nie będą już mogli spożywać ich we własnych domach.
Co najważniejsze, byłoby to również bezpośrednio sprzeczne z kilkoma zasadami, które obiecują „zmniejszyć ryzyko prawne i społeczne dla osób używających konopi indyjskich”, „zwalczać stygmatyzację i dyskryminację osób używających konopi indyjskich”.
Inne kluczowe zasady obejmują uwolnienie „zdolności i zasobów organów ścigania w celu lepszego skoncentrowania się na przestępczości zorganizowanej”, co z pewnością będzie sprzeczne z kierowaniem uwagi policji na zapachy konopi indyjskich i kierowanie drobnych wykroczeń do sądów.
Jak wskazano w artykule w Lovin Malta, środki te będą miały znacznie większy wpływ na tych, którzy mogą sobie pozwolić na ekspansywne prywatne nieruchomości, niż na osoby mieszkające w wielopiętrowych blokach mieszkalnych.
Po raz kolejny jest to bezpośrednio sprzeczne z obietnicami „uznania negatywnych niezamierzonych konsekwencji represyjnej polityki narkotykowej i przyjęcia odpowiednich narzędzi sprawiedliwości społecznej w celu zaradzenia niesprawiedliwości i nadużyciom”.
Chociaż ARUC często była poddawana kontroli ze względu na swoje wybory polityczne, jej najnowsze środki karne wydają się oznaczać znacznie bardziej znaczące wycofanie się z polityki, która kiedyś była standardem dla reszty Europy.
Europejska branża konopi indyjskich przygotowuje się do zjazdu w Berlinie i Londynie na Europejski Tydzień Konopi gdzie najnowsze spostrzeżenia czołowych światowych ekspertów znajdą się w centrum uwagi podczas czterech oddzielnych wydarzeń, które odbędą się w dniach 19-25 czerwca.
Aby uzyskać dalsze aktualizacje w czasie rzeczywistym na temat dynamiki rynku, jego wielkości i zmieniających się przepisów, zamówienia w przedsprzedaży na wkrótce uruchomiony raport cyfrowy od Prohibition Partners są już dostępne tutaj.
Rząd Malty przyjął szereg kontrowersyjnych nowych przepisów nakładających surowsze kontrole na użytkowników i stowarzyszenia związane z konopiami indyjskimi, wywołując oburzenie zwolenników.
W dniu 16 maja, w trzecim i ostatnim czytaniu ustawy 128, projekt został przyjęty jednogłośnie, co oznacza, że między innymi, użytkownicy mogą zostać ukarani grzywną za skargi na zapach marihuany, wszystkie wykroczenia związane z konopiami indyjskimi będą teraz rozpatrywane przez sądy, a członkowie stowarzyszeń nie będą już mogli pozostać anonimowi.
W odpowiedzi, grupy pro-konopne i wiele mediów ostro skrytykowały to niespodziewane zaostrzenie przepisów w jednym z najbardziej liberalnych terytoriów Europy pod względem prohibicji narkotykowej.
ReLeaf Malta, we wspólnym oświadczeniu z grupą aktywistów Moviment Graffitti, powiedział: „W przypadku użytkowników konopi indyjskich naruszane jest prawo do równości, a reforma działa przeciwko samym ludziom, których ma chronić – czyli nam, konsumentom i osobistym hodowcom konopi indyjskich”.
Co się stało?
W zeszłym miesiącu, MEDCAN24 poinformował, że maltańska sekretarz parlamentarna ds. reform, Rebecca Buttigieg, ogłosiła szereg proponowanych zmian w przepisach dotyczących konopi indyjskich w tym kraju po tym, jak stał się on jednym z pierwszych w Unii Europejskiej, który w 2021 r. zdekryminalizował konsumpcję konopi indyjskich do celów związanych z dorosłymi.
Pod koniec grudnia 2021 r. konopie indyjskie zostały faktycznie zdekryminalizowane na mocy nowego prawa, które zezwala dorosłym na posiadanie do 7 g konopi indyjskich na własny użytek, uprawę do czterech roślin w domu i zabezpieczanie dostaw konopi indyjskich z regulowanych klubów, tak zwanych Cannabis Harm Reduction Associations (CHRA).
Teraz, gdy ustawa 128 została przyjęta pozornie bez żadnej znaczącej kontroli lub oporu, wiele swobód wprowadzonych przez zmianę prawa stanęło w obliczu egzystencjalnego zagrożenia, a wiele z podstawowych zasad Urzędu ds. Odpowiedzialnego Używania Konopi (ARUC) wydaje się być zapomnianych.
Oto, co się zmieniło:
Użytek publiczny i zapach
- Osoby wydzielające „silny zapach” marihuany w miejscu publicznym, gdzie „oczywiste” jest, że zapach pochodzi od nich, mogą zostać ukarane grzywną administracyjną w wysokości od 50 do 100 euro.
- Osoba, która powoduje lub pozwala, aby zapach marihuany wydobywał się z nieruchomości i zakłócał spokój publiczny, podlega grzywnie administracyjnej (ammenda amministrattiva) nieprzekraczającej 235 euro.
CHRA
- Surowsze ograniczenia dotyczące lokalizacji:
Stowarzyszenia konopne muszą znajdować się w odległości co najmniej 250 metrów od:- Szkoły
- Ośrodki młodzieżowe
- Obiekty sportowe
- Zezwolenie osobie poniżej 18 roku życia na wejście na teren stowarzyszenia konopi indyjskich może skutkować grzywnami w wysokości od 3000 do 10 000 euro, nawet jeśli jest to nieumyślne.
- Minister może teraz nałożyć limity na ilość marihuany, która może być posiadana lub uprawiana przez stowarzyszenia (choć szczegóły nie zostały wyszczególnione w ustawie).
Prywatność i rejestracja członków
- Stowarzyszenia są obecnie zobowiązane do prowadzenia rejestru wszystkich członków, w tym danych osobowych.
- Rejestr nie może być dostępny ani udostępniany innym podmiotom lub organom.
- Nie może być wykorzystywany jako dowód w sądzie, chyba że w związku z dochodzeniem lub ściganiem przestępstwa.
- Usunięto poprzedni przepis umożliwiający członkom dołączanie do stowarzyszeń bez podawania danych osobowych.
Egzekwowanie przepisów i kary
- Przestępstwa związane z konopiami indyjskimi muszą być teraz rozpatrywane przez Sąd Magistracki, co eliminuje możliwość nakładania grzywien administracyjnych przez komisarza ds. sprawiedliwości.
- Urząd ds. Odpowiedzialnego Używania Konopi ma teraz rozszerzone uprawnienia do egzekwowania prawa, w tym:
- Przeprowadzanie inspekcji
- Wszczęcie postępowania sądowego
- Nakładanie grzywien w uzasadnionych przypadkach
Bezpośrednie naruszenie „zasad redukcji szkód
Na stronie internetowej ARUC wymieniono kilka „Zasad Redukcji Szkód”, które mają stanowić podstawę do podejmowania decyzji politycznych w przyszłości.
Nowe poprawki nie tylko stoją w sprzeczności z tymi podstawowymi zasadami, ale także mogą być całkowicie niewykonalne.
Jedną z najbardziej kontrowersyjnych nowych poprawek jest wprowadzenie nowych kar za „uciążliwy zapach konopi”.
Rozmawiając z Times of MaltaPrzewodniczący wykonawczy ARUC, Joey Reno Vella, powiedział, że nowe prawo jest następstwem „wielu skarg” od mieszkańców, których sąsiedzi „palili na balkonach” lub uprawiali rośliny.
„Prawo do konsumpcji marihuany w prywatnym miejscu zamieszkania pozostanie, ale nie można z niego korzystać, będąc uciążliwym dla innych” – powiedział Vella.
Ponieważ prawo to rozciąga się również na zapachy w miejscach publicznych, pojawiło się wiele pytań dotyczących tego, w jaki sposób policja zamierza udowodnić, że zapach jest uciążliwy, nie mówiąc już o skutecznym egzekwowaniu tego prawa. W związku z zakazem konsumpcji w miejscach publicznych i CHRA, wiele osób zadaje sobie pytanie, gdzie będą mogli spożywać konopie indyjskie, jeśli nie będą już mogli spożywać ich we własnych domach.
Co najważniejsze, byłoby to również bezpośrednio sprzeczne z kilkoma zasadami, które obiecują „zmniejszyć ryzyko prawne i społeczne dla osób używających konopi indyjskich”, „zwalczać stygmatyzację i dyskryminację osób używających konopi indyjskich”.
Inne kluczowe zasady obejmują uwolnienie „zdolności i zasobów organów ścigania w celu lepszego skoncentrowania się na przestępczości zorganizowanej”, co z pewnością będzie sprzeczne z kierowaniem uwagi policji na zapachy konopi indyjskich i kierowanie drobnych wykroczeń do sądów.
Jak wskazano w artykule w Lovin Malta, środki te będą miały znacznie większy wpływ na tych, którzy mogą sobie pozwolić na ekspansywne prywatne nieruchomości, niż na osoby mieszkające w wielopiętrowych blokach mieszkalnych.
Po raz kolejny jest to bezpośrednio sprzeczne z obietnicami „uznania negatywnych niezamierzonych konsekwencji represyjnej polityki narkotykowej i przyjęcia odpowiednich narzędzi sprawiedliwości społecznej w celu zaradzenia niesprawiedliwości i nadużyciom”.
Chociaż ARUC często była poddawana kontroli ze względu na swoje wybory polityczne, jej najnowsze środki karne wydają się oznaczać znacznie bardziej znaczące wycofanie się z polityki, która kiedyś była standardem dla reszty Europy.
Europejska branża konopi indyjskich przygotowuje się do zjazdu w Berlinie i Londynie na Europejski Tydzień Konopi gdzie najnowsze spostrzeżenia czołowych światowych ekspertów znajdą się w centrum uwagi podczas czterech oddzielnych wydarzeń, które odbędą się w dniach 19-25 czerwca.
Aby uzyskać dalsze aktualizacje w czasie rzeczywistym na temat dynamiki rynku, jego wielkości i zmieniających się przepisów, zamówienia w przedsprzedaży na wkrótce uruchomiony raport cyfrowy od Prohibition Partners są już dostępne tutaj.
Cannabis Law Resources for Poland
Browse essential legal pages on cannabis sales and cultivation in Poland. You can use these resources to learn about the requirements for certifications, permissions and compliance.
-
Polish News Registration and Interests of Cannabis Businesses
-
Permissions for Cannabis Sales in Poland
-
Authorization for Importing or Manufacturing Medical Products
-
Permission for Manufacturing or Importing Medical Products
-
Certificate of Good Manufacturing Practices (GMP)
-
Registration of Medical Products in Poland