12.7 C
Warszawa
czwartek, 12 czerwca, 2025
spot_imgspot_img

Top 5 tego tygodnia

spot_img

Powiązane posty

Gubernator Teksasu podpisuje ustawę o psychodelikach, której celem jest przekształcenie ibogainy w lek zatwierdzony przez FDA

Gubernator Teksasu Greg Abbott (R) podpisał ustawę o utworzeniu wspieranego przez państwo konsorcjum badawczego w celu przeprowadzenia badań klinicznych nad ibogainą jako możliwym sposobem leczenia zaburzeń związanych z używaniem substancji psychoaktywnych i innych chorób psychicznych. Ostatecznym celem projektu jest przekształcenie psychodeliku w lek na receptę zatwierdzony przez Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA), przy czym państwo zatrzyma część zysków.

„Teksas jest teraz liderem w Stanach Zjednoczonych w ocenie ibogainy jako potencjalnego leku, który może pomóc poprawić życie tak wielu Amerykanów” – powiedział gubernator podczas środowego podpisania. Nazwał psychodelik „terapią, która okazała się bardzo obiecująca w leczeniu” stanów takich jak depresja, zespół stresu pourazowego i zaburzenia związane z używaniem opioidów.

„Mam zamiar podpisać ustawę, która doprowadzi do zatwierdzonego przez FDA badania klinicznego nad rozwojem leków, które będzie dążyć do zatwierdzenia ibogainy jako leku do leczenia zaburzeń związanych z używaniem opioidów i innych behawioralnych schorzeń zdrowotnych, zwłaszcza tych, na które cierpią nasi weterani” – dodał. „Teksas zainwestuje 50 milionów dolarów we wsparcie tych badań, a fundusze te mogą zostać uzupełnione dotacjami i inwestycjami prywatnymi”.

Zgodnie z nowym prawem, zatwierdzonym przez legislaturę stanową na początku tego miesiąca, Teksas zachowa udział komercyjny we „wszelkiej własności intelektualnej, która może zostać wygenerowana w trakcie badań klinicznych nad rozwojem leku”, mówi ustawodawstwo, mając na celu uczynienie z Teksasu centrum „badań biomedycznych związanych z ibogainą, rozwoju, leczenia, produkcji i dystrybucji”.

Jedna czwarta przychodów uzyskanych przez stan z jakiejkolwiek własności intelektualnej byłaby przeznaczona na finansowanie programów dla weteranów.

Przewodniczący Izby Reprezentantów Dustin Burroughs (R) powiedział podczas wydarzenia, że chociaż niewiele wiedział o ibogainie przed rozpoczęciem sesji, prawodawcy „słyszeli historię za historią” od ludzi, którzy twierdzili, że terapia poprawiła ich życie.

„Wywarło to wpływ” – powiedział – „i powoli, w miarę trwania sesji, członkowie Izby Reprezentantów Teksasu, członkowie Senatu, zaczęli zgadzać się, że warto zrobić kolejny krok. Warto było w to zainwestować i… sprawdzić, czy możemy coś zrobić, aby dotrzeć do większej liczby osób”.

Sponsor ustawy, senator Tan Parker (R), powiedział, że nowe prawo „to szansa na przywrócenie życia tak wielu weteranom, którzy narażali swoje życie dla nas wszystkich”.

„Jesteśmy niesamowicie podekscytowani tym krokiem. Nie ma nic ważniejszego niż ochrona naszych weteranów i ogółu społeczeństwa” – powiedział Parker. „Przyniesie to korzyści wszystkim, jeśli badanie kliniczne zakończy się sukcesem, w co wierzymy”.

Jeśli chodzi o to, co będzie dalej, powiedział, że „w ciągu 60 dni” oczekuje się, że stan zacznie otrzymywać propozycje od instytucji i organizacji, które będą częścią konsorcjum.

„Pieniądze, które inwestuje Teksas, zostaną zainwestowane tylko w oparciu o dopasowanie, w oparciu o prywatne fundusze wniesione przez ludzi, którzy mają duże doświadczenie” – kontynuował. „Z niecierpliwością czekamy więc na to konsorcjum… i ponownie, otrzymamy te propozycje za 60 dni”.

Wraz z celem ustawodawstwa, jakim jest uzyskanie zgody FDA na leczenie kliniczne, ustawa mówi, że dąży również do „przełomowego oznaczenia terapii dla ibogainy” – oznaczenia, które FDA nadaje pojawiającym się opcjom leczenia, które nie uzyskały jeszcze zgody agencji na leczenie określonego stanu.

Po tym, jak Izba Reprezentantów i Senat przyjęły odrębne wersje ustawy, została ona zmieniona przez dwuizbową komisję konferencyjną. Kompromisowe przepisy przeszły przez Senat w głosowaniu 26-5, a przez Izbę 134-4.

Zamiast tworzyć państwowy program dotacji w celu wspierania badań nad psychodelikiem, jak to miało miejsce w poprzednich wersjach ustawy, kompromisowa wersja ustawy ustanawia „konsorcjum” – w tym instytucję szkolnictwa wyższego, szpital i firmę opracowującą leki – w celu opracowania i przetestowania leków ibogainowych w celu uzyskania zgody FDA.

Instytucja edukacyjna pełniłaby rolę lidera konsorcjum, reprezentując grupę przed stanową Komisją Zdrowia i Usług Społecznych (HHSC) oraz pełniąc funkcje administracyjne. Ponadto byłaby odpowiedzialna za złożenie „propozycji i wniosku o finansowanie w imieniu konsorcjum w celu przeprowadzenia badań klinicznych nad rozwojem leków ibogainowych zgodnie z niniejszym podrozdziałem”.


MEDCAN24 śledzi setki ustaw dotyczących konopi indyjskich, psychodelików i polityki narkotykowej w stanowych organach ustawodawczych i Kongresie w tym roku. Zwolennicy Patreon, którzy zobowiązali się do co najmniej 25 USD miesięcznie, otrzymują dostęp do naszych interaktywnych map, wykresów i kalendarza przesłuchań, dzięki czemu nie przegapią żadnych wydarzeń.


Dowiedz się więcej o naszym narzędziu do śledzenia ustaw dotyczących marihuany i zostań zwolennikiem Patreon, aby uzyskać dostęp.

Program ma być finansowany ze środków w wysokości 50 milionów dolarów z ogólnego funduszu stanowego, które trafią do HHSC w celu pokrycia kosztów prób rozwojowych leków, zgodnie z raportem komitetu konferencyjnego dla SB 1, ogromnej ustawy budżetowej stanu. Przyjmowane byłyby również prywatne prezenty, dotacje i darowizny.

„Początkowo na inicjatywę nie przeznaczono żadnych funduszy stanowych”, wyjaśnił sponsor Parker kolegom na początku tego miesiąca. „Jednak teraz to się zmieniło”.

Nota fiskalna dotycząca ostatecznej ustawy komitetu konferencyjnego mówi, że HHSC będzie musiało przeznaczyć pieniądze „na sfinansowanie badań klinicznych konsorcjum, ale koszt takiego finansowania jest obecnie nieznany”.

Jeśli chodzi o przychody wynikające z własności intelektualnej wynikającej z badań i rozwoju nowych leków, analiza mówi, że kwota „jest nieokreślona i będzie zależała od prób rozwoju leków”.

Dochody z projektu wpłynęłyby do ogólnego funduszu Teksasu, a stamtąd 25 procent zostałoby przeznaczone „wyłącznie na programy pomagające weteranom w tym stanie”.

Rep. Greg Bonnen (R) powiedział na forum Izby Reprezentantów przed głosowaniem nad wnioskiem, że „stan będzie musiał wynegocjować co najmniej 20 procent opłat licencyjnych”.

Reformatorzy z zadowoleniem przyjęli tę ustawę. Bryan Hubbard, dyrektor wykonawczy American Ibogaine Initiative i architekt ustawy, powiedział o ostatecznej wersji, że „muszę dać ustawodawcy piątkę z plusem”.

„Myślę, że może ona stać się krajowym wzorem dla innych stanów, które chcą ją powielić w jakiejś formie lub w jakiś sposób” – powiedział w wywiadzie dla MEDCAN24 po przyjęciu ustawy w legislaturze, dziękując w szczególności sponsorom Parkerowi i Rep. Cody’emu Harrisowi (R), a także przewodniczącemu Izby Reprezentantów Burroughsowi i porucznikowi gubernatora Danowi Patrickowi (R), który przewodniczy Senatowi.

„Bez odwagi i wizji tych czterech osób nic z tego by się nie wydarzyło” – powiedział Hubbard – „i jestem dozgonnie wdzięczny przywódcom Teksasu za uczynienie tego, w mojej ocenie, jednym z największych pojedynczych osiągnięć w historii amerykańskiego ruchu psychodelicznego”.

Hubbard powiedział wówczas, że wierzy, iż stan ma interes we własności intelektualnej powstałej w wyniku badań, co zapewni Teksańczykom „stały zwrot z inwestycji”.

„Wierzę, że większość Amerykanów ma już dość publicznych dolarów trafiających do kieszeni prywatnych korporacji bez zwrotu z inwestycji dla podatników” – powiedział. „Dzięki sposobowi, w jaki Teksas przygotował ten projekt, podatnicy z Teksasu będą w pełni zaangażowanymi partnerami w tym przedsięwzięciu, a mieszkańcy Teksasu zobaczą – jeśli odniesiemy sukces – wieczny zwrot z inwestycji, który, miejmy nadzieję, zostanie wykorzystany do zapewnienia powszechnego dostępu do leczenia poprzez najwyższej klasy, oparty na ibogainie system leczenia i powrotu do zdrowia w miarę upływu czasu i zmieniających się okoliczności”.

We wcześniejszej analizie przepisów stwierdzono, że zaburzenia związane z używaniem opioidów (OUD) „nadal stanowią jedno z najbardziej podstępnych zagrożeń dla zdrowia publicznego naszych czasów, niszcząc jednostki, rodziny i społeczności w całym Teksasie i naszym kraju”, a „obecne opcje leczenia są często nieskuteczne w leczeniu OUD, w wyniku czego traci się życie”.

Hubbard zauważył, że nowy plan Teksasu jest podobny do propozycji badań nad ibogainą kilka lat temu w Kentucky, którą również pomógł zaprojektować. Projekt ten przewidywał przeznaczenie co najmniej 42 milionów dolarów na badania nad potencjałem ibogainy w leczeniu uzależnienia od opioidów.

Wysiłek ten upadł pod koniec 2023 r. po tym, jak nowy prokurator generalny stanu zastąpił Hubbarda, który pełnił wówczas funkcję przewodniczącego Kentucky Opioid Commission, byłym urzędnikiem Drug Enforcement Administration (DEA).

W ubiegłym roku zwolennicy próbowali wprowadzić podobny plan w Ohio.

„Ustawodawstwo, które widzisz, to plan Kentucky wdrożony przez stan Teksas” – powiedział Hubbard. Jeśli chodzi o konsorcjum, sposób, w jaki zostało ono utworzone, polega na stworzeniu ram współpracy na pierwszym planie, które zawsze wyobrażałem sobie na drugim”.

„Kiedy ten program został zaprojektowany dla Kentucky, miałem na myśli, że zasadniczo wyślemy zapytanie ofertowe. [request for proposals] do podmiotów opracowujących leki, rozsyłać zapytania ofertowe do ośrodków badawczych i wybierać najlepsze z nich. I połączyć twórcę leku z zapleczem naukowym” – wyjaśnił.

„W ramach Teksasu jest to partnerstwo oparte na współpracy, które będzie musiało zostać zbudowane na początku przez tych, którzy chcą skorzystać z tej możliwości” – kontynuował Hubbard. „Istnieje rola zarówno dla uniwersytetów, jak i prywatnych szpitali, co jest ważne, ponieważ każdy z nich ma znaczący wkład”.

HHSC zachowa kontrolę nad konsorcjum, powiedział, „a powodem, dla którego ta władza prawna musi tam być, jest to, że chcesz absolutnie najlepszego twórcy leków i chcesz absolutnie najlepszej agregacji ośrodków badawczych w Teksasie, które mogą zapewnić, że te badania są przeprowadzane bezpiecznie, wydajnie i skutecznie”.

Tymczasem w Teksasie nowy sondaż przeprowadzony w całym stanie wykazał, że republikańscy wyborcy w prawyborach sprzeciwiają się odrębnej propozycji zakazu produktów konopnych zawierających THC, którą ustawodawcy niedawno wysłali na biurko gubernatora.

Podczas gdy Abbott odmówił powiedzenia, w jaki sposób będzie działał w sprawie SB 3 – który według zwolenników i interesariuszy zdziesiątkowałby stanowy przemysł konopny – zmiana polityki najwyraźniej nie jest akceptowana przez wyborców, w tym większość Republikanów (47 procent), którzy wyrazili sprzeciw, wynika z ankiety przeprowadzonej przez Ragnar Research Partners i zleconej przez Texas Hemp Business Council (THBC).

Zwolennicy weteranów wojskowych, w tym Texas Veterans of Foreign Wars, wezwali gubernatora do zawetowania zakazu konopi, mówiąc, że „spowodowałoby to nieodwracalne szkody dla społeczności w całym stanie”.

Rolnicy twierdzą również, że zakaz zdewastowałby kluczowy sektor stanowego rolnictwa.

W zeszłym miesiącu Texas House również przyjął parę ustaw mających na celu zapewnienie szybkiego dostępu do terapii wspomaganej psychodelikami w przypadku zatwierdzenia przez FDA, ale nie udało im się przejść przez Senat do końca sesji.

Niedawno ustawodawcy uchwalili ustawę mającą na celu znaczne rozszerzenie stanowego programu medycznej marihuany, wysyłając ją do gubernatora.

Ustawa rozszerzyłaby listę stanowych schorzeń kwalifikujących się do leczenia medyczną marihuaną o przewlekły ból, urazowe uszkodzenie mózgu (TBI), chorobę Leśniowskiego-Crohna i inne choroby zapalne jelit, jednocześnie zezwalając pacjentom u schyłku życia objętym opieką paliatywną lub hospicyjną na używanie marihuany.

Oddzielnie, komisja Izby Reprezentantów zatwierdziła w zeszłym miesiącu uchwaloną przez Senat ustawę, która zabraniałaby miastom poddawania pod głosowanie jakiejkolwiek inicjatywy obywatelskiej, która dekryminalizowałaby marihuanę lub inne substancje kontrolowane – co kilka miejscowości już zrobiło pomimo pozwów ze strony stanowego prokuratora generalnego.

Zgodnie z propozycją, prawo stanowe zostałoby zmienione tak, aby stanowiło, że jednostki lokalne „nie mogą umieszczać na karcie do głosowania, w tym w statucie gminy lub poprawce do statutu, punktu, który stanowiłby, że jednostka lokalna nie będzie w pełni egzekwować” stanowych przepisów antynarkotykowych.

Podczas gdy kilka sądów wcześniej utrzymało w mocy lokalne przepisy dotyczące dekryminalizacji marihuany, sąd apelacyjny składający się z trzech konserwatywnych sędziów mianowanych przez gubernatora odepchnął ostatnio dwa z tych orzeczeń, stając po stronie stanu w prawnym wyzwaniu dla polityki marihuany w Austin i San Marcos.

Pomimo trwających sporów sądowych i postępów w pracach nad ustawami Izby Reprezentantów i Senatu, aktywiści z Teksasu obrali sobie za cel kolejne miasto, Kyle, w którym mają nadzieję przedstawić wyborcom inicjatywę mającą na celu uchwalenie lokalnej reformy marihuany podczas głosowania w listopadzie.

Niedawny sondaż wykazał, że czterech na pięciu wyborców w Teksasie chce legalizacji marihuany w jakiejś formie, a większość z nich chce również złagodzenia przepisów dotyczących konopi indyjskich.

Panel Kongresu pod przewodnictwem GOP domaga się przeprowadzenia dochodzenia w sprawie procesu zmiany kwalifikacji marihuany Bidena, powołując się na „odchylenia” i „zagrożenia dla zdrowia psychicznego”.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Flickr/Scamperdale.

MEDCAN24 jest możliwy dzięki wsparciu czytelników. Jeśli polegasz na naszym dziennikarstwie na rzecz konopi indyjskich, aby być na bieżąco, rozważ miesięczne zobowiązanie Patreon.

Zostań patronem na Patreon!



Popularne artykuły