Ustawodawcy z Wirginii odrzucili proponowane przez gubernatora Glenna Youngkina (R) zmiany w ustawie o medycznej marihuanie, która została już przyjęta przez ustawodawcę, odsyłając ją z powrotem na jego biurko.
W oddzielnym głosowaniu przyjęli oni proponowane przez gubernatora poprawki do innej ustawy, która zapieczętowałaby rejestry wcześniejszych przestępstw związanych z konopiami indyjskimi.
W międzyczasie, ustawodawca podtrzymał weto Youngkina do ustawy legalizującej sprzedaż marihuany do celów rekreacyjnych, zapewniającej ulgę w ponownym skazaniu osobom skazanym za marihuanę i chroniącej prawa rodzicielskie konsumentów.
Pod koniec ubiegłego miesiąca, po przyjęciu przez ustawodawców, Youngkin zarekomendował poprawkę do ustawy zmieniającej zasady stanowego programu medycznej marihuany. W szczególności, doradził ustawodawcom usunięcie języka, który zezwalałby na dostarczanie marihuany do miejsc innych niż prywatne miejsce zamieszkania pacjenta i zezwalałby niezależnym wykonawcom na pełnienie roli dostawców.
W środę jednak Izba Reprezentantów odmówiła wprowadzenia tych zmian do projektu ustawy – HB 1989, autorstwa Del. Alex Askew
Propozycja bez poprawek wraca teraz na biurko Youngkina, gdzie może on ją zawetować lub podpisać.
Ustawa miała silne poparcie w obu izbach, przechodząc przez Senat w głosowaniu 30-10 i zdobywając ostateczne zatwierdzenie w Izbie 84-14.
„Pracujemy nad tym, aby mieszkańcy Wirginii, którzy polegają na bezpośredniej dostawie do pacjenta, nie stracili dostępu do medycznej marihuany” – powiedział MEDCAN24 JM Pedini, dyrektor ds. rozwoju grupy NORML i dyrektor wykonawczy Virginia NORML.
Obie izby ustawodawcze w środę oddzielnie przyjęły żądane przez gubernatora zmiany w propozycji, która zapieczętowałaby przeszłe rejestry karne dotyczące marihuany.
W formie przyjętej przez ustawodawców, ustawodawstwo – uchwalone zarówno jako HB 2723, jak i SB 1466 – przedłużyłoby wymagany przez państwo proces usuwania z rejestru ustalony na 2021 r., dając samorządom lokalnym kolejne 12 miesięcy na wprowadzenie wymaganych zmian. Ustawodawstwo wymagałoby również automatycznego zapieczętowania rejestrów dotyczących spraw bez wyroku skazującego w tych przypadkach, takich jak aresztowania lub sprawy, które zostały odroczone lub oddalone, a także rozszerzyłoby zakres rejestrów kwalifikujących się do usunięcia na podstawie petycji.
Youngkin powiedział w wiadomości do ustawodawców, że „zatwierdza[s] ogólny cel tej ustawy”, ale zwrócił ją z zalecanymi zmianami koncentrującymi się głównie na przesunięciu dat wdrożenia różnych przepisów o sześć miesięcy.
Zarówno ustawodawcy Izby Reprezentantów, jak i Senatu zatwierdzili zmiany wprowadzone przez gubernatora do odpowiednich ustaw.
Youngkin wydał zalecenia dotyczące poprawek w tym samym czasie, gdy zawetował inne środki związane z konopiami indyjskimi, w tym wysiłki zmierzające do ponownego skazania osób odbywających karę za przestępstwa związane z konopiami indyjskimi i ochrony praw rodzicielskich osób, które legalnie używają tego narkotyku. Gubernator zawetował również plan, który zalegalizowałby detaliczną sprzedaż marihuany w Wirginii, tak jak zrobił to rok wcześniej.
Youngkin stwierdził w oświadczeniu o wecie, że ustawodawstwo „zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu Wirginii”.
Starania w Izbie Reprezentantów i Senacie o uchylenie weta gubernatora w sprawie tych ustaw nie powiodły się w środę.
Oddzielny akt prawny związany z konopiami indyjskimi wejdzie w życie bez działania gubernatora: wspólna rezolucja Izby Reprezentantów mająca na celu ponowne ustanowienie komisji ustawodawców, którzy będą badać i nadzorować wdrażanie przez stan przepisów dotyczących marihuany. Jest to postrzegane przez niektórych jako wskazówka, że ustawodawca zamierza w przyszłości podjąć działania związane z konopiami indyjskimi.
HJ 497 utworzy wspólną komisję prawodawców – sześciu z Izby, czterech z Senatu – w celu zbadania stanowego systemu konopi indyjskich, nadzorowania wdrażania przepisów dotyczących marihuany i wydawania zaleceń dotyczących przyszłych zmian legislacyjnych.
Podobna komisja istniała wcześniej we Wspólnocie Narodów, ale prawo tworzące ten organ wygasło w zeszłym roku, a grupa została rozwiązana.
Poza konopiami indyjskimi, jednym środkiem związanym z substancjami, który nie trafił w tym roku na biurko gubernatora, był SB 1101 senatora Ghazali Hashmi (D). Propozycja ta utorowałaby drogę do terapii wspomaganej psychedelikami dla weteranów poprzez ustanowienie rady doradczej w celu zbadania i wydania zaleceń dotyczących leczenia obejmującego wyznaczone przez Amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA) „przełomowe terapie”, w tym substancje takie jak psilocybina i MDMA.
Podczas gdy ustawa została zatwierdzona przez Senat w całości, panel Izby Reprezentantów jednogłośnie zagłosował za odłożeniem jej na czas nieokreślony.
Hashmi i jego zwolennicy twierdzili, że ustawa pomoże ograniczyć to, co określili jako kryzys zdrowia psychicznego weteranów w Wirginii, która ma stosunkowo dużą populację weteranów wojskowych.
„Wiemy, że samobójstwa weteranów pozostają krytycznym punktem kryzysowym, ze wskaźnikami znacznie wyższymi wśród weteranów niż wśród ludności cywilnej. Biorąc pod uwagę fakt, że w Wirginii mamy tak liczną społeczność weteranów, ta ustawa jest szczególnie potrzebna” – powiedział Hashmi na forum Senatu.
Ustawa była zaktualizowaną wersją podobnej propozycji z zeszłego roku, SB 229, która również przeszła przez Senat, ale nie wyszła z Izby Reprezentantów.
Sekretarz ds. weteranów Trumpa odbył „otwierającą oczy” rozmowę z RFK Jr. na temat psychodelików – i planuje naciskać na Kongres, by działał
Zdjęcie dzięki uprzejmości Chris Wallis // Side Pocket Images.