„Wiemy, gdzie jesteśmy” – powiedział Padilla nominowanemu. „Wiemy, jaka jest dyrektywa: Proszę to przenieść do harmonogramu III”, powiedział, odnosząc się do zalecenia Departamentu Zdrowia i Opieki Społecznej dotyczącego zmiany harmonogramu.
„Czy jest pan zaangażowany w doprowadzenie tego do skutku?” – zapytał senator.
„Nie wiem. Nie widziałem tego”, powiedział Cole.
„Więc zostawia pan otwarte drzwi do zmiany kursu”, powiedział senator.
„Pozostawiam otwarte drzwi do zbadania wszystkiego, co zostało zrobione do tej pory, abym mógł podjąć decyzję” – powiedział przyszły szef DEA.
Cole powiedział również w odpowiedzi na pytania senatora Thoma Tillisa (R-NC) na spotkaniu przesłuchaniu że uważa za stosowne utworzenie „grupy roboczej”, która przyjrzy się rozbieżności między federalnym a stanowym prawem dotyczącym marihuany, aby „wyprzedzić ją”.
Tillis wyraził obawy związane z faktem, że plemię Indian zalegalizowało marihuanę do użytku dla dorosłych na swoim terytorium w Karolinie Północnej, która nie wprowadziła jeszcze legalizacji na poziomie stanowym.
„Cała mozaika przepisów stanowych dotyczących legalnej marihuany, medycznej marihuany, jest bardzo zagmatwana. Myślę, że wymknęło się to spod kontroli” – powiedział senator. „I ostatecznie uważam, że Stany Zjednoczone, rząd federalny, muszą wyznaczyć granice”.
„Jest dla mnie całkiem jasne, że większość stanów zalegalizuje ją na pewnym poziomie – więc nie ma to być wiadomość o przyszłości marihuany, ale o teraźniejszości marihuany” – powiedział, zanim zapytał nominowanego, czy zobowiązałby się „przejrzeć mechanikę tej operacji i udzielić mi ostatecznych odpowiedzi na pytania”, które zadał poprzedniej administracji w zeszłym roku.
„Tak, proszę pana, ma pan moje zobowiązanie”, powiedział Cole, dodając, że najpierw chciałby skonsultować się z prokuratorem USA w regionie, a także z radcą prawnym DEA, aby udzielić odpowiedniej odpowiedzi.
„Czy to ma sens, w pewnym momencie dla celów egzekwowania prawa, że powinniśmy wymyślić zasady ruchu drogowego, aby było spójne stosowanie? [of marijuana laws] w 50 stanach?” zapytał Tillis.
„Myślę, że jest to zdecydowanie warte powołania grupy roboczej, ponieważ, zgodnie z pana wcześniejszymi uwagami, musimy wyprzedzać ten proces” – powiedział Cole.
Linie pytań nie przyniosły ostatecznej odpowiedzi na pytanie, gdzie Cole ostatecznie zajmuje stanowisko w sprawie polityki dotyczącej marihuany lub jak potraktowałby proces zmiany harmonogramu, gdyby został potwierdzony. Ale to sygnalizuje, że poświęcił tej kwestii trochę uwagi, ponieważ potencjalnie wchodzi w krytyczną rolę administratora DEA.
„Bez względu na to, co myślą Państwo o pytaniach lub komentarzach senatora Toma Tillisa, za każdym razem, gdy kwestia konopi indyjskich jest poruszana w Senackiej Komisji Sądownictwa, wygrywamy” – powiedział MEDCAN24 Don Murphy, współzałożyciel American Cannabis Collective. „Podejmujemy stopniowe kroki, które doprowadzą do zakończenia prohibicji raczej wcześniej niż później”.
Nie codziennie mam okazję rozmawiać z nowym administratorem DEA o korzyściach płynących z medycznej marihuany. #cannabis i 250 stron udokumentowanych dowodów HHS wzywających do zmiany terminu… ale zrobiłem to dzisiaj! pic.twitter.com/Q4zGTuGbns
Don Murphy 30 kwietnia 2025 r.
Cole już wcześniej wyrażał obawy dotyczące niebezpieczeństw związanych z marihuaną i powiązał jej używanie z wyższym ryzykiem samobójstwa wśród młodzieży.
Nominowany pracował w DEA przez 21 lat, a obecnie pełni funkcję sekretarza bezpieczeństwa publicznego i bezpieczeństwa wewnętrznego Wirginii (PSHS), gdzie częścią jego obowiązków jest nadzorowanie stanowego Urzędu Kontroli Konopi (CCA).
Po wizycie w biurze CCA w zeszłym roku, Cole napisał na LinkedIn: „Wszyscy znają moje stanowisko w sprawie marihuany po ponad 30 latach pracy w organach ścigania, więc proszę nawet nie pytać!”.
Trump początkowo wybrał szeryfa hrabstwa Hillsborough na Florydzie Chada Chronistera na szefa DEA, ale potencjalny kandydat – który zdecydowanie opowiadał się za dekryminalizacją marihuany – wycofał się z rozważań w styczniu w wyniku kontroli ze strony konserwatywnych prawodawców nad rekordem szeryfa w zakresie działań związanych z bezpieczeństwem publicznym związanych z COVID.
Jeśli chodzi o proces zmiany harmonogramu marihuany, DEA niedawno powiadomiła sędziego agencji, że postępowanie jest nadal wstrzymane – bez żadnych przyszłych działań obecnie zaplanowanych, ponieważ sprawa toczy się przed pełniącym obowiązki administratora Derekiem Maltzem, który nazwał marihuanę „narkotykiem bramy” i powiązał jej stosowanie z psychozą.
W międzyczasie, choć zamykanie licencjonowanych aptek z marihuaną nie znajduje się „na szczycie” jego priorytetów, prokurator amerykański, który niedawno ostrzegł sklep z konopiami indyjskimi w Waszyngtonie przed potencjalnym naruszeniem prawa federalnego, mówi, że „instynkt podpowiada mu, że nie powinno go być w społeczności”.
Osobno, w zeszłym tygodniu, aktywista, który otrzymał ułaskawienie za skazanie związane z marihuaną podczas pierwszej kadencji Trumpa, złożył wizytę w Białym Domu, omawiając przyszłe opcje ułaskawienia z niedawno mianowanym „carem ułaskawień”.
Wspierany przez przemysł marihuany komitet akcji politycznych (PAC) opublikował również w ostatnich tygodniach serię reklam, które atakowały osiągnięcia Bidena w zakresie polityki dotyczącej konopi indyjskich, a także naród kanadyjski, promując czasami wprowadzające w błąd twierdzenia na temat ostatniej administracji, jednocześnie przekonując, że Trump może przeprowadzić reformę.
Najnowsza reklama oskarżyła byłego prezydenta Joe Bidena i jego DEA o prowadzenie „głębokiej wojny państwowej” przeciwko pacjentom z medyczną marihuaną – nie wspominając jednak o tym, że były prezydent sam zainicjował proces zmiany harmonogramu, który firmy produkujące marihuanę chcą zakończyć pod rządami Trumpa.
Gubernator Pensylwanii wprowadzi legalizację marihuany do swojego budżetu, ale czołowy senator GOP pozostaje sceptyczny