Ustawodawcy na Hawajach uzgodnili przepisy dotyczące medycznej marihuany, które, oprócz innych zmian, pozwoliłyby pracownikom służby zdrowia na zalecanie marihuany w leczeniu wszelkich schorzeń, które ich zdaniem przyniosłyby korzyści.
Jednak najnowsza wersja ustawy, HB 302 – zatwierdzona w piątek przez komitet konferencyjny składający się z członków obu izb ustawodawczych – oferuje węższą ścieżkę dostępu do medycznej marihuany dla pacjentów cierpiących na schorzenia, które nie są jeszcze wymienione w programie. W przypadku tych pacjentów zalecenie musiałoby pochodzić od ich „głównego lekarza prowadzącego”, a nie od lekarza specjalizującego się w konopiach indyjskich.
„Wprowadza ona zmiany do ustawy o medycznej marihuanie poprzez rozszerzenie dostępu” – powiedział podczas przesłuchania przed komisją poseł Gregg Takayama (D) – „pozwalając lekarzom i pielęgniarkom na wykraczanie poza określone schorzenia, jeśli uznają to za stosowne”.
Po krótkim opisaniu ustawy, Takayama zażartował: „Czekałem całą sesję, aby powiedzieć, że był to ogromny wspólny wysiłek”.
Zwolennicy twierdzą jednak, że zmiana nakazująca, by tylko „główni dostawcy usług medycznych” mogli zalecać marihuanę – w połączeniu z innymi wprowadzonymi w komitecie konferencyjnym, które ustanowiłyby nowy zarzut przestępstwa za prowadzenie nielicencjonowanej apteki i dałyby stanowemu Departamentowi Zdrowia szerokie uprawnienia do przeglądania dokumentacji medycznej pacjentów – skłoniła ich do ponownego rozważenia swojego stanowiska w sprawie ustawy.
Grupa Marijuana Policy Project (MPP), na przykład, sprzeciwia się teraz HB 302 po wcześniejszym złożeniu zeznań popierających wcześniejsze wersje. Karen O’Keefe, dyrektor ds. polityki stanowej w MPP, zauważyła, że dane sugerują, że tylko niewielka część lekarzy na Hawajach jest obecnie skłonna zalecać marihuanę.
„Około 6% aktywnie leczących lekarzy zaleca medyczną marihuanę na Hawajach”, powiedziała MEDCAN24, przy czym mniej niż 250 lekarzy w całym stanie wydało zalecenia. „Tak więc w praktyce, zdecydowana większość pacjentów musi udać się do specjalisty w celu uzyskania zalecenia dotyczącego medycznej marihuany”.
Przepis ten może również skomplikować proces uzyskiwania rekomendacji medycznej marihuany dla pacjentów bez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, weteranów, których lekarze podstawowej opieki zdrowotnej pracują dla federalnego Departamentu Spraw Weteranów (VA) i innych.
MPP prawdopodobnie poparłoby ustawę pomimo tych zmian, powiedział O’Keefe, ale komisja konferencyjna wprowadziła również szereg innych zmian w poprawionej ustawie, które zdaniem grupy idą za daleko.
Po pierwsze, ustawa upoważnia Departament Zdrowia do „kontroli dokumentacji medycznej kwalifikującego się pacjenta przechowywanej przez lekarza, pielęgniarkę z zaawansowaną praktyką lub dostawcę hospicjum, który wydał pisemne zaświadczenie dla kwalifikującego się pacjenta”.
Dostawcy, którzy nie zastosują się do żądania departamentu dotyczącego dokumentacji pacjenta, mogą zostać pozbawieni możliwości wydawania medycznej marihuany.
Kolejna zmiana ustanawia nowe przestępstwo klasy C za nielicencjonowane prowadzenie przychodni, dodając kolejny poważny zarzut do istniejących przepisów stanowych dotyczących nielegalnej dystrybucji marihuany.
Dodatkowo, poprawiona przez komitet konferencyjny ustawa przeznaczyłaby 750.000 dolarów „lub tyle, ile może być konieczne” na rekrutację i zatrudnienie pięciu stanowisk śledczych i jednego stanowiska analityka „w celu egzekwowania i łagodzenia uciążliwości związanych z nielegalnymi konopiami indyjskimi i produktami z konopi”.
Inny przepis ustawy pozwoliłby pacjentom na zalecanie medycznej marihuany poprzez wizyty telezdrowia, zamiast konieczności nawiązywania osobistych relacji z dostawcą.
Projekt ustawy przygotowany przez komisję konferencyjną trafi teraz z powrotem do izb Izby Reprezentantów i Senatu, gdzie zostanie poddany pod głosowanie w środę. Jeśli prawodawcy podpiszą poprawioną ustawę, trafi ona następnie na biurko gubernatora. Możliwe, że ustawa doczeka się dalszych poprawek, ale obie izby będą musiały zatwierdzić identyczne poprawki, aby mogły zostać przyjęte.
O’Keefe powiedziała, że jest rozczarowana faktem, że zamiast iść w kierunku szerszej legalizacji marihuany – która pozostaje nielegalna dla dorosłych na Hawajach – ustawodawcy zmierzają w kierunku bardziej rygorystycznie regulowanego programu medycznego.
Przed wprowadzeniem zmian przez komisję konferencyjną, stanowy Senat przyjął ustawę w głosowaniu 24-1 na początku tego miesiąca. Nastąpiło to po jednogłośnym przyjęciu przez Izbę na początku marca. Pomiędzy tymi dwoma głosowaniami para komisji senackich wprowadziła jednak poprawki do ustawy, wprowadzając zmiany odrzucone później przez ustawodawców Izby Reprezentantów. Komitet konferencyjny został utworzony w celu wyjaśnienia nieporozumień.
Wśród zmian wprowadzonych przez Senat, jeden przepis zmienił ustawę, aby skutecznie zezwolić na zalecanie medycznej marihuany w przypadku każdego schorzenia, w przypadku którego lekarz lub zarejestrowana pielęgniarka zaawansowanej praktyki (APRN) uzna, że przyniesie to korzyści. Obecnie dostawcy mogą zalecać marihuanę do leczenia tylko tych dolegliwości, które znajdują się na określonej liście stanowej.
Przepis ten na nowo definiowałby „wyniszczający stan medyczny” jako „każdy stan określony przez lekarza certyfikującego lub zarejestrowaną pielęgniarkę zaawansowanej praktyki jako odpowiedni do medycznego stosowania konopi indyjskich”.
Otworzyłoby to drzwi do szerszego dostępu dla pacjentów, którzy mogą cierpieć na schorzenia, które mogą odnieść korzyści z medycznej marihuany, ale których dolegliwości nie zostały specjalnie uznane przez urzędników państwowych.
Zamiast tego, poprawiona ustawa utrzymuje istniejącą listę „wyniszczających schorzeń”, ale także pozwala „głównemu lekarzowi prowadzącemu” pacjenta na zalecenie marihuany w przypadku innych schorzeń, jeśli lekarz „jest przede wszystkim odpowiedzialny za leczenie i stałą opiekę nad kwalifikującym się pacjentem i ustalił, że potencjalne korzyści wynikające z medycznego stosowania konopi indyjskich prawdopodobnie przewyższają związane z tym zagrożenia dla zdrowia”.
Na początku sesji legislacyjnej, stanowy Departament Zdrowia zakwestionował ustawę o rozszerzeniu medycznej marihuany.
„Podczas gdy Departament popiera zezwolenie świadczeniodawcom medycznym na korzystanie z ich profesjonalnego osądu w diagnozowaniu i leczeniu pacjentów”, powiedział w poprzednich pisemnych zeznaniach, „istnieją ograniczone dowody naukowe potwierdzające stosowanie konopi indyjskich w schorzeniach wykraczających poza te obecnie wymienione w ustawie. Departament jest szczególnie zaniepokojony potencjalnymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa pacjentów, w tym niekorzystnymi interakcjami między konopiami indyjskimi a istniejącym planem leczenia pacjenta”.
Aby zaradzić tym obawom, departament zalecił wprowadzenie poprawki stwierdzającej, że tylko lek leczenie dostawca powinien być upoważniony do certyfikowania pacjentów w przypadku nieokreślonych schorzeń – sugestia, którą ustawodawcy odmówili przyjęcia aż do komitetu konferencyjnego.
Posunięcie mające na celu umożliwienie świadczeniodawcom medycznym zalecania pacjentom medycznej marihuany na wszelkie schorzenia, które uznają za stosowne, jest zgodne z planem ogłoszonym w zeszłym roku przez gubernatora Josha Greena (D) w celu rozszerzenia dostępu do marihuany w świetle niepowodzenia ustawodawcy w uchwaleniu środków legalizacji rekreacyjnej.
„To uczyniłoby ją bardzo dostępną – to jest marihuana – dla tych, którzy wybiorą ją w swoim życiu” – powiedział gubernator w wywiadzie – „i nadal zapewniłoby bezpieczeństwo dzieciom, co było priorytetem wszystkich”.
Jednocześnie Green potwierdził swoje poparcie dla pełnej legalizacji marihuany do celów rekreacyjnych.
„Myślę, że dla dorosłych, którzy mogą odpowiedzialnie używać marihuany, powinna ona być legalna” – powiedział.
W międzyczasie oddzielna ustawa mająca na celu stworzenie dwuletniego programu pilotażowego wspierającego badania kliniczne nad terapiami wspomaganymi psychedelikami, w tym substancjami takimi jak psilocybina i MDMA, również oczekuje na rozpatrzenie przez komitet konferencyjny.
Ustawodawcy niedawno wysłali również do gubernatora ustawę, która pomogłaby przyspieszyć proces usuwania danych dla osób, które chcą oczyścić swoje akta z przeszłych przestępstw związanych z marihuaną – propozycję Green podpisał w tym miesiącu.
Środek ten, HB 132, autorstwa Rep. Davida Tarnasa (D), ma na celu przyspieszenie procesu usuwania wyroków w ramach programu pilotażowego podpisanego w zeszłym roku przez gubernatora Josha Greena (D). W szczególności usunie ona rozróżnienie między marihuaną a innymi narkotykami z Wykazu V dla celów programu wydalenia.
Zwolennicy ustawy twierdzą, że obecne brzmienie prawa zmusza urzędników państwowych do ręcznego przeczesywania tysięcy rejestrów karnych w celu ustalenia, które z nich kwalifikują się do usunięcia w ramach programu pilotażowego.
Senat Hawajów w lutym wąsko pokonał odrębną propozycję, która zwiększyłaby pięciokrotnie ilość marihuany, którą dana osoba mogłaby posiadać bez ryzyka postawienia zarzutów karnych. Ciało głosowało 12-11 przeciwko dekryminalizacji, SB 319, autorstwa senator Joy San Buenaventura (D).
Gdyby ustawa weszła w życie, zwiększyłaby ilość marihuany zdekryminalizowanej na Hawajach z obecnych 3 gramów do 15 gramów. Posiadanie dowolnej ilości marihuany do tego 15-gramowego limitu zostałoby sklasyfikowane jako wykroczenie cywilne, podlegające karze grzywny w wysokości 130 USD.
Tymczasem senacki projekt ustawy, która zalegalizowałaby marihuanę dla dorosłych, ostatecznie utknął w martwym punkcie. Projekt ten, SB 1613, nie zdołał wyjść z komisji przed upływem terminu legislacyjnego.
Podczas gdy zwolennicy uważali, że w Senacie istniało wystarczające poparcie dla propozycji legalizacji, powszechnie uważa się, że ustawodawcy Izby Reprezentantów ostatecznie odrzuciliby ten środek, tak jak zrobili to w zeszłym miesiącu z ustawą towarzyszącą legalizacji, HB 1246.
Podczas ostatniej sesji, uchwalona przez Senat ustawa legalizacyjna również przepadła w Izbie.
Tegoroczne głosowanie w Izbie, mające na celu wstrzymanie ustawy, odbyło się zaledwie kilka dni po zatwierdzeniu jej przez parę komisji podczas wspólnego przesłuchania. Przed tym przesłuchaniem panele otrzymały prawie 300 stron zeznań, w tym od agencji stanowych, organizacji rzeczniczych i członków społeczeństwa.
Jesienią ubiegłego roku organy regulacyjne poprosiły o propozycje oceny obecnego programu medycznej marihuany – a także starały się oszacować popyt na sprzedaż rekreacyjną, jeśli stan ostatecznie przejdzie do legalizacji dla dorosłych. Niektórzy odczytali ten ruch jako znak, że agencja regulacyjna dostrzegła potrzebę przygotowania się do potencjalnej reformy.
Hawaje były pierwszym amerykańskim stanem, który zalegalizował medyczną marihuanę za pośrednictwem swojego ustawodawcy, uchwalając ustawę w 2000 roku.
Były gubernator Teksasu i senator USA spotykają się z ustawodawcami stanowymi, aby opracować krajowy plan dostępu do ibogainy