24.8 C
Warszawa
poniedziałek, 21 kwietnia, 2025
spot_imgspot_img

Top 5 tego tygodnia

spot_img

Powiązane posty

Hawajski panel parlamentarny wprowadza ustawę wspierającą badania kliniczne nad terapiami wspomaganymi psychodelikami – MEDCAN24


Komisja Hawaii House zmieniła i uchwaliła zatwierdzoną przez Senat ustawę wspierającą badania kliniczne nad terapiami wspomaganymi psychedelikami przy użyciu substancji takich jak psilocybina i MDMA.

W piątek Komisja Zdrowia Izby Reprezentantów jednogłośnie poparła ustawę SB 1042 autorstwa senatora Chrisa Lee (D), po uprzednim wprowadzeniu szeregu zmian sugerowanych przez Office of Wellness and Resilience, w szczególności zastąpieniu specjalnego funduszu dwuletnim programem pilotażowym.

Akcja ta ma miejsce około tydzień po tym, jak Senat w pełnym składzie przyjął wcześniejszą wersję ustawy o psychodelikach.

W formie zatwierdzonej przez Senat, propozycja ustanowiłaby stanowy „specjalny fundusz na rzecz nowych terapii zdrowia psychicznego”, który mógłby zostać wykorzystany do dotowania badań klinicznych, ustanowienia publiczno-prywatnych partnerstw badawczych i ostatecznie opracowania stanowych programów dotyczących dostępu pacjentów do „współczującego stosowania”.

Niektórzy ustawodawcy i agencje wykonawcze wyrazili jednak obawy, że plan nie będzie zgodny z państwowymi kryteriami dotyczącymi funduszy specjalnych, w szczególności z wymogiem, aby fundusze specjalne „były samowystarczalne finansowo”.

Zgodnie z przyjętą przez Senat wersją, pieniądze na fundusz miałyby pochodzić albo ze środków przyznanych przez ustawodawcę, albo z darowizn, darowizn lub dotacji od agencji publicznych lub podmiotów prywatnych. Sama ustawa nie przewiduje żadnych środków na to konto.

Poprawki zatwierdzone w piątek przez komisję Izby zamiast tego zmieniają strukturę ustawy, tworząc dwuletni program pilotażowy, który byłby zorganizowany w ramach Biura Wellness i Odporności (OWR), a nie w ramach stanowego Departamentu Zdrowia, jak zrobiłby to plan przyjęty przez Senat.

Program pilotażowy byłby finansowany z rocznej inwestycji ustawodawcy w wysokości miliona dolarów, która mogłaby być dopasowana do funduszy prywatnych. W sumie mogłoby to oznaczać 4 miliony dolarów całkowitego finansowania w okresie trwania programu pilotażowego.

„W oparciu o proponowane przez nas poprawki, program pilotażowy składałby się z badań naukowych, edukacji i szkoleń”, wyjaśniła Trina Orimoto, zastępca dyrektora OWR, w odpowiedzi na pytania ustawodawców. Biuro przedstawi również swoje ustalenia w raporcie dla ustawodawcy.

„Badanie naukowe jest najważniejszym elementem programu pilotażowego” – dodał Orimoto, zauważając, że będzie ono prowadzone pod „niezbędnym nadzorem DEA i instytucjonalnych komisji rewizyjnych oraz będzie podlegać wszystkim tym kontrolom”.

Zgodnie z definicją zawartą w tekście środków przyjętych przez Senat i poprawionych przez komisję Izby Reprezentantów, „nowe terapie” odnoszą się do substancji psychodelicznych lub entaktogennych, które zostały zatwierdzone przez federalną Agencję Żywności i Leków (FDA) lub na mocy prawa stanowego Hawajów, a także związków poddawanych badaniom klinicznym zatwierdzonym przez FDA.

„Stosowanie ze współczuciem” oznaczałoby natomiast „leczenie pacjentów cierpiących na nieuleczalne lub zagrażające życiu schorzenia”, w tym oporne na leczenie schorzenia psychiczne.

Przed piątkowym głosowaniem, przewodniczący komisji Rep. Gregg Takayama (D) zachęcał członków do pozytywnego zgłoszenia ustawy.

„Szczerze mówiąc, zmagałem się z tą ustawą” – powiedział. „Biorąc pod uwagę sytuację finansową państwa, teraz naprawdę nie jest czas na uruchamianie nowych programów, które wymagają znacznych środków. Ale uważam też, że jesteśmy coś winni weteranom wojskowym, którzy cierpią na PTSD i inne traumy”.

Rep. Ikaika Olds (D) podziękowała kolegom i komentatorom za poparcie wniosku.

„To dla mnie osobista sprawa. Musiałem opuścić salę. Dziękuję za pańskie bardzo mocne świadectwo” – powiedział. „Mój dobry kumpel uniknął bomb i kul w Iraku i wrócił do domu, a później przegrał tę bitwę. Więc dziękuję panu”.

Chociaż ustawa nie wymienia konkretnych schorzeń, raport Senackiej Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej, która wcześniej poparła plan, wymienia depresję, stany lękowe, schizofrenię, chorobę afektywną dwubiegunową i PTSD jako „powszechne i dotykające miliony na całym świecie i wiele osób w społeczności stanowej”.

W raporcie drugiego senackiego panelu, który zatwierdził ustawę, Komisji ds. Sposobów i Środków, czytamy, że „utworzony specjalny fundusz i badania wspierane przez ten środek pomogą ułatwić pacjentom dostęp do innowacyjnych metod leczenia zdrowia psychicznego”.

Nowe poprawki do ustawy zostały przedłożone przez OWR jako część ponad 100 stron pisemnych zeznań otrzymanych przez komisję Izby Reprezentantów od agencji stanowych, grup wsparcia i zainteresowanych osób, w tym wielu weteranów i ich rodzin, którzy podzielili się tym, co opisali jako zmieniające życie doświadczenia z terapeutycznymi psychodelikami.

Warto zauważyć, że żaden z pisemnych komentarzy ani ustnych zeznań podczas piątkowego przesłuchania nie był w opozycji do propozycji.

W odniesieniu do zatwierdzonego przez Senat funduszu specjalnego, stanowy Departament Budżetu i Finansów w swoich pisemnych komentarzach stwierdził, że co do zasady nie popiera tworzenia funduszy specjalnych, które nie są zgodne z hawajskimi kryteriami tworzenia nowych funduszy, z których jednym jest wykazanie „zdolności do samowystarczalności finansowej”.

„Jeśli chodzi o SB nr 1042”, jak czytamy w oświadczeniu agencji, „trudno jest określić, czy proponowany fundusz specjalny byłby samowystarczalny”.

Stanowy Departament Prokuratora Generalnego podobnie wskazał na kryteria funduszu specjalnego Hawajów, pisząc, że „Sugerujemy dodanie do ustawy sekcji dotyczącej celu, która wyjaśnia, w jaki sposób fundusz spełnia wymogi ustawy o funduszu specjalnym”. [the state’s criteria for special funds].”

Żadna z agencji nie zajęła formalnego stanowiska w sprawie ustawy, a poprawki zatwierdzone przez komisję Izby Reprezentantów wydają się uwzględniać główne obawy agencji.

Wspólne pisemne zeznania grup Reason for Hope i Veteran Mental Health Leadership Coalition (VMHLC) powtórzyły komentarze tych grup skierowane do senackich prawodawców, nazywając ustawę „odważnym i niezbędnym krokiem w kierunku zaspokojenia pilnych potrzeb naszych weteranów w zakresie zdrowia psychicznego”.

„Hawaje mogą stać się krajowym liderem w zapewnianiu dostępu do innowacyjnych, ratujących życie metod leczenia dla tych, którzy bezinteresownie służyli naszemu krajowi”, powiedziały organizacje, zauważając, że tradycyjne metody leczenia schorzeń takich jak PSTD i ciężkie formy depresji nie były wystarczające dla wielu weteranów i osób udzielających pierwszej pomocy.

Senat w zeszłym miesiącu również wąsko pokonał oddzielną propozycję, która zwiększyłaby pięciokrotnie ilość marihuany, którą dana osoba mogłaby posiadać bez ryzyka postawienia zarzutów karnych. Ciało głosowało 12-11 przeciwko dekryminalizacji, SB 319, autorstwa senator Joy San Buenaventura (D).

Gdyby ustawa weszła w życie, zwiększyłaby ilość marihuany zdekryminalizowanej na Hawajach z obecnych 3 gramów do 15 gramów. Posiadanie dowolnej ilości marihuany do tego 15-gramowego limitu zostałoby sklasyfikowane jako wykroczenie cywilne, podlegające karze grzywny w wysokości 130 USD.

Wśród grup, które poparły ten środek były Community Alliance on Prisons, Marijuana Policy Project (MPP), ACLU of Hawai’i, Hawai’i Alliance for Cannabis Reform.

Odrębna ustawa Senatu, która zalegalizowałaby marihuanę dla dorosłych, utknęła w martwym punkcie podczas sesji. Projekt ten, SB 1613, nie wyszedł jeszcze z obecnej komisji, pomimo upływu terminu legislacyjnego w zeszłym miesiącu.

Podczas gdy zwolennicy uważają, że istnieje wystarczające poparcie dla propozycji legalizacji w Senacie, powszechnie uważa się, że ustawodawcy Izby Reprezentantów ostatecznie zlikwidują ten środek, tak jak zrobili to w zeszłym miesiącu z ustawą towarzyszącą legalizacji, HB 1246.

Niektórzy obserwatorzy wskazywali, że nadal mogą istnieć manewry legislacyjne, aby ożywić senacką ustawę legalizacyjną w tej sesji, choć nie jest jasne, czy prawodawcy będą je realizować.

Podczas ostatniej sesji, senacki projekt ustawy legalizacyjnej również przepadł w Izbie Reprezentantów.

Izba głosowała za wstrzymaniem ustawy zaledwie kilka dni po zatwierdzeniu jej przez parę komisji podczas wspólnego przesłuchania. Przed tym przesłuchaniem panele otrzymały prawie 300 stron zeznań, w tym od agencji stanowych, organizacji rzeczniczych i członków społeczeństwa.

Osobno na Hawajach, House Committee on Labor w styczniu jednogłośnie zagłosował za przyjęciem przepisów, które chroniłyby zarejestrowanych przez stan pacjentów medycznej marihuany przed dyskryminacją w miejscu pracy. Ustawa ta, HB 325, nie została jeszcze rozpatrzona przez Senat.

Jesienią ubiegłego roku organy regulacyjne zwróciły się z prośbą o przedstawienie propozycji oceny obecnego programu medycznej marihuany – a także starały się oszacować popyt na sprzedaż rekreacyjną, jeśli stan ostatecznie przejdzie do legalizacji dla dorosłych. Niektórzy odczytali ten ruch jako znak, że agencja regulacyjna dostrzegła potrzebę przygotowania się do potencjalnej reformy.

Hawaje były pierwszym amerykańskim stanem, który zalegalizował medyczną marihuanę za pośrednictwem swojego ustawodawcy, uchwalając ustawę w 2000 roku.

Kongresmen GOP mówi, że cięcia rządowe Trumpa mogą pomóc w reformie psychodelików, zmuszając agencje federalne do „wyhodowania kręgosłupów”, aby zająć się tą kwestią

Zdjęcie dzięki uprzejmości Wikimedia/Workman.

MEDCAN24 jest możliwy dzięki wsparciu czytelników. Jeśli polegasz na naszym dziennikarstwie na rzecz konopi indyjskich, aby być na bieżąco, proszę rozważyć miesięczne zobowiązanie Patreon.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne artykuły