Demokratyczny senator bezskutecznie próbował dołączyć kluczowy przepis ustawy bankowej dotyczącej marihuany – ale nie taki, który faktycznie pomógłby branży konopi indyjskich w dostępie do usług finansowych – do szerszej ustawy koncentrującej się na problemie debankingu.
Podczas czwartkowego przesłuchania w Senackiej Komisji Bankowej, senator Jack Reed (D-RI) złożył poprawkę mającą na celu włączenie sekcji 10 ustawy bankowej Secure and Fair Enforcement Regulation (SAFER) do podstawowej ustawy Financial Integrity and Regulation Management (FIRM) Act, którą rozpatrywał panel.
Istotą ustawy SAFER Banking Act jest zakazanie federalnym organom regulacyjnym karania instytucji finansowych za samą współpracę z branżą konopi indyjskich. Jednak sekcja 10 nie osiągnęłaby tego sama w sobie; ma ona raczej na celu uniemożliwienie organom nadzoru bankowego atakowania niektórych kontrowersyjnych firm, takich jak te z branży broni palnej.
Poprawka „postawiłaby barierę wokół wykorzystania ryzyka reputacyjnego przez organy regulacyjne, nie eliminując całkowicie tej koncepcji” – powiedział Reed, dodając, że środek ten „zapobiega debankowaniu w odpowiedzialny sposób”.
Proszę obejrzeć dyskusję na temat poprawki do ustawy bankowej SAFER, zaczynając od około 3:00:58 w poniższym filmie:
Propozycja nie powiodła się w głosowaniu partyjnym 13-11. Jednak dla zwolenników i interesariuszy większym rozczarowaniem jest fakt, że ani Reed, ani żaden inny członek komisji z którejkolwiek partii nie starał się włączyć pełnej ustawy bankowej dotyczącej konopi indyjskich do ustawy FIRM, zwłaszcza biorąc pod uwagę niedawne dyskusje na temat jej znaczenia dla kwestii debankowania.
„Chociaż jestem rozczarowany, że nikt nie zaproponował poprawki SAFE Banking do tej bardzo istotnej ustawy, jestem równie rozczarowany zwolennikami branży, którzy tego nie zrobili” – powiedział MEDCAN24 Don Murphy, współzałożyciel American Cannabis Collective. „Dlaczego nie było ich w pokoju?”.
Dziesiątki poprawek zaproponowanych przez @SenateDems do ustawy o Stablecoin i żadnego na #SAFEBanking. Nie mam nic przeciwko, gdy wybijamy huśtawkę, ale zbyt często wybijamy patrząc. Rozczarowujące!
Don Murphy 13 marca 2025 r.
Istnieje ogromna frustracja, że reforma bankowości marihuany nie została uchwalona podczas ostatniej sesji, kiedy Demokraci kontrolowali Senat i Izbę Reprezentantów. Samodzielna ustawa bankowa SAFER przeszła przez Senacką Komisję Bankową pod koniec 2023 r., ale nigdy nie została wprowadzona pod obrady. Wcześniejsze wersje wielokrotnie przechodziły przez całą Izbę Reprezentantów.
Po stronie Izby Reprezentantów republikański ustawodawca powiedział w zeszłym miesiącu, że ma nadzieję, że Kongres będzie w stanie doprowadzić ustawę bankową dotyczącą marihuany do „mety” tej sesji, argumentując, że obecne bariery dla usług finansowych dla branży stanowią „drugi poziom” zakazu.
Wyzwania związane z bankowością w branży konopi indyjskich pojawiły się również podczas kilku przesłuchań kongresowych w zeszłym miesiącu, w tym podczas posiedzenia Senackiej Komisji Bankowej w sprawie debankingu, podczas którego senatorowie po obu stronach nawy poruszyli kwestię braku dostępu do usług finansowych dla firm zajmujących się marihuaną.
Podczas tego przesłuchania jeden z członków GOP zasugerował, że kwestia ta wymaga szerszego zbadania federalnej polityki dotyczącej konopi indyjskich.
Aaron Klein z Brookings Institution również krótko odniósł się do kwestii bankowości konopi indyjskich podczas przesłuchania po złożeniu pisemnych zeznań, w których zalecił, aby komisja „albo połączyła SAFE Banking z szerszą polityką”. [suspicious activity reports, or SARs] reformą lub wzmocnić SAFE Banking, aby rozwiązać problemy z SAR-ami składanymi w licencjonowanych przez państwo firmach zajmujących się konopiami indyjskimi”.
W międzyczasie badacze kongresowi opublikowali niedawno raport szczegółowo opisujący temat debankingu – jednocześnie zwracając uwagę na to, jak problem dostępu do usług finansowych w branży marihuany „znajduje się na styku” konfliktu polityki stanowej i federalnej, który komplikuje debatę.
Podczas gdy oczekuje się, że ustawa SAFE Banking Act, która ma zająć się tą kwestią, zostanie ponownie złożona w tej sesji – wprowadzenie to „nie jest nieuchronne”, jak sugerowały niektóre ostatnie doniesienia, rzecznik sponsora ostatniej wersji GOP House powiedział MEDCAN24 w styczniu.
„Chociaż wprowadzenie nie jest nieuchronne, mamy nadzieję, że w ciągu najbliższych tygodni otrzymamy bardziej szczegółowe informacje na temat harmonogramu” – powiedział pracownik Rep. Dave Joyce (R-OH).
Ponieważ Republikanie kontrolują obecnie Izbę Reprezentantów i Senat – a przywódcy w przeszłości sprzeciwiali się nawet skromnym przepisom dotyczącym konopi indyjskich, w tym ustawie bankowej – istnieją otwarte pytania dotyczące perspektyw przeprowadzenia reformy marihuany w tej sesji.
Niektórzy mają jednak nadzieję, że środek umożliwiający dostęp do bankowości w branży konopi indyjskich może zostać wprowadzony, zwłaszcza biorąc pod uwagę poparcie prezydenta Donalda Trumpa dla tej propozycji na szlaku kampanii.
Oddzielnie, Biuro Odpowiedzialności Rządu (GAO) ogłosiło w grudniu, że zwołuje grupy fokusowe składające się z firm zajmujących się marihuaną, aby lepiej zrozumieć ich doświadczenia z dostępem do usług bankowych w ramach zakazu federalnego.
–
MEDCAN24 śledzi setki ustaw dotyczących konopi indyjskich, psychodelików i polityki narkotykowej w stanowych organach ustawodawczych i Kongresie w tym roku. Zwolennicy Patreon, którzy zobowiązali się do co najmniej 25 USD miesięcznie, otrzymują dostęp do naszych interaktywnych map, wykresów i kalendarza przesłuchań, dzięki czemu nie przegapią żadnych wydarzeń.
Proszę dowiedzieć się więcej o naszym narzędziu do śledzenia ustaw dotyczących marihuany i zostać naszym zwolennikiem na Patreon, aby uzyskać dostęp.
–
Źródło z Senatu powiedziało MEDCAN24 w grudniu, że republikańskie przywództwo w Izbie Reprezentantów i Senacie „otwarcie i wyłącznie zablokowało” próbę ówczesnego lidera większości w Senacie Chucka Schumera (D-NY) włączenia ustawy do ustawy o finansowaniu rządu, gdy sesja dobiegała końca.
Sens. Elizabeth Warren (D-MA) i Tommy Tuberville (R-AL) zakwestionowali pomysł, że istniało wystarczające poparcie GOP dla ustawy bankowej SAFER, aby mogła ona zostać przyjęta przez Senat podczas sesji kulawej.
Warren oskarżyła niektórych republikańskich członków o wyolbrzymianie poparcia dla ustawy w swoim klubie, jednocześnie uderzając w Trumpa za to, że nie zrobił „nic” w sprawie reformy konopi indyjskich podczas swojego urzędowania, gdy robi zwrot w polityce przed wyborami, popierając ustawę bankową dotyczącą marihuany i federalną zmianę harmonogramu.
Senator John Hickenlooper (D-CO) również niedawno argumentował w wywiadzie dla MEDCAN24, że główną przeszkodą w doprowadzeniu ustawy o bankowości marihuany do końca jest brak wystarczającego poparcia Republikanów w izbie. I powiedział, że jeśli Trump poważnie myśli o wprowadzeniu w życie reformy, którą niedawno poparł, musi „przyprowadzić nam kilku republikańskich senatorów”.
Zanim został przewodniczącym Izby Reprezentantów, Mike Johnson (R-LA) konsekwentnie sprzeciwiał się reformie konopi indyjskich, w tym w kwestiach przyrostowych, takich jak bankowość konopi indyjskich i ułatwienie prowadzenia badań naukowych nad tą rośliną.
W międzyczasie, w roczną rocznicę przyjęcia przez komisję senacką ustawy SAFER Banking Act we wrześniu, Biuro Budżetowe Kongresu (CBO) opublikowało analizę ekonomicznego wpływu reformy, w tym prawdopodobnego wzrostu depozytów ubezpieczonych federalnie od firm konopnych o miliardy dolarów, gdy banki otrzymają ochronę za obsługę branży.
Oddzielnie, dyrektor generalny giganta finansowego JPMorgan Chase powiedział niedawno, że firma „prawdopodobnie” zaczęłaby świadczyć usługi bankowe dla firm zajmujących się marihuaną, gdyby prawo federalne zmieniło się, aby na to zezwolić.
Dwa miesiące po rozpoczęciu nowego kongresu, dwupartyjni liderzy marihuany jeszcze się nie spotkali, ponieważ klub psychodelików widzi „rozpęd
Zdjęcie dzięki uprzejmości Mike’a Latimera.