Nowe badanie badające wpływ legalizacji marihuany dla dorosłych na branżę hotelarską wykazało, że „przychody hoteli wzrosły o 25,2% (lub 63 671 USD miesięcznie) dzięki legalizacji aptek, a efekt ten utrzymuje się nawet sześć lat po legalizacji”.
Artykuł badawczy, opublikowany w czasopiśmie Production Operations and Management (POMS), wyciąga wnioski z przeglądu danych z Kolorado, którego autorzy twierdzą, że odnotowali „7,9% wzrost liczby rezerwacji noclegów i 16,0% wzrost dziennych stawek za pokój”, choć wpływ różnił się w zależności od wielu czynników.
„Odkrycia te są istotne dla specjalistów w dziedzinie marketingu, zarządzania operacyjnego, hotelarstwa, turystyki i polityki publicznej” – czytamy w badaniu, zauważając, że „szybki rozwój branży marihuany stwarza zarówno możliwości, jak i wyzwania dla branży hotelarskiej”.
„Z jednej strony, przychodnie z rekreacyjną marihuaną mogą stać się atrakcjami, które zachęcą podróżnych do odwiedzenia miejsc, których w innym przypadku mogliby nie odwiedzić. Przykładowo, około 12% amerykańskich turystów zgłosiło pozytywne doświadczenia z podróżami związanymi z marihuaną… Z drugiej strony, utrzymujące się piętno społeczne związane z marihuaną może negatywnie wpłynąć na firmy, w tym hotele, zlokalizowane w pobliżu tych aptek. Obawy te podkreśla raport Colorado Office of Economic Development and International Trade (OEDIT 2019), który wykazał, że około 10% amerykańskich turystów rekreacyjnych postrzega Kolorado jako mniej pożądany cel podróży ze względu na rekreacyjną marihuanę”.
Pomimo najwyraźniej spolaryzowanych uczuć związanych z podróżowaniem do jurysdykcji, w których marihuana jest legalna, badanie wykazało, że hotele wydawały się osiągać lepsze wyniki po zmianie polityki.
Porównując hotele w Kolorado z hotelami w Nowym Meksyku, gdzie marihuana była nielegalna w badanym okresie, analiza zespołu wykazała, że „średnio miesięczne przychody hoteli wzrosły o 25,2% po legalizacji aptek z rekreacyjną marihuaną, co odpowiada znacznemu wzrostowi o 63 671 USD na hotel”.
„Jednak hotele nie odnoszą równych korzyści” – zauważono w raporcie. „Hotele, które znajdują się bliżej punktów sprzedaży detalicznej, działają krócej i należą do wyższej klasy, uzyskują bardziej pozytywne efekty. Rodzaj lokalizacji również odgrywa kluczową rolę, przy czym hotele w kurortach odnoszą największe korzyści z legalizacji aptek, a następnie te w miastach, na lotniskach, na przedmieściach, międzystanowych i małych miasteczkach”.
Co więcej, „hotele sieciowe obsługiwane przez podmioty korporacyjne doświadczają bardziej pozytywnych efektów leczenia niż hotele sieciowe franczyzowe i niezależnie obsługiwane”, dodaje artykuł.
Naukowcy z University of Central Florida, Virginia Tech i University of North Carolina w Chapel Hill doszli również do wniosku, że „pozytywny wpływ na przychody hoteli wzmacnia się z czasem, nie wykazując oznak spowolnienia sześć lat po legalizacji rekreacyjnej marihuany w całym stanie”.
Raport stwierdza, że dla hotelarzy „pozytywny i rosnący wpływ leczenia na przychody hoteli podkreśla potencjalne długoterminowe korzyści ekonomiczne wynikające z rekreacyjnej marihuany”, choć ostrzega, że „legalizacja nie gwarantuje zysków finansowych”.
Z punktu widzenia decydentów politycznych, wyniki badania podkreślają korzyści ekonomiczne i „pozytywne skutki uboczne dla hoteli przy opracowywaniu przepisów, zapewniając, że przepisy dotyczące zagospodarowania przestrzennego promują synergię między przychodniami i hotelami”.
„Planiści miejscy mogliby strategicznie umieszczać przychodnie w kurortach, miastach i na lotniskach, gdzie ich obecność zapewnia największe korzyści firmom hotelarskim” – sugeruje badanie. „Mogą również rozważyć zachęty podatkowe lub programy wsparcia, aby pomóc hotelom niższej klasy i niezależnym hotelom wykorzystać możliwości turystyczne związane z marihuaną”.
Odrębne badanie z 2020 r. wykazało również, że wynajem pokoi hotelowych w Kolorado znacznie wzrósł po rozpoczęciu legalnej sprzedaży marihuany. Badanie wykazało, że stan Waszyngton również odnotował wzrost turystyki po legalizacji, choć efekt był tam skromniejszy.
Porównując wynajem pokoi hotelowych w Kolorado i Waszyngtonie ze stanami, które nie zmieniły statusu prawnego marihuany w latach 2011-2015, naukowcy odkryli, że legalizacja zbiegła się w czasie ze znacznym napływem turystów i wzrostem przychodów hoteli. Wpływ ten był jeszcze wyraźniejszy po rozpoczęciu sprzedaży detalicznej.
Tymczasem w ubiegłym roku gubernator Illinois zauważył, że turyści z pobliskich stanów przyjeżdżali specjalnie po to, by kupić legalną marihuanę.
„Ludzie z Indiany, ludzie z Iowa, ludzie z Wisconsin, Kentucky, przejeżdżają przez granicę i kupują coś w przychodni w Illinois. Teraz nie powinni wracać przez granicę do swoich rodzinnych stanów, więc zakładam, że po prostu zostają w Illinois” – powiedział wówczas gubernator J.B. Pritzker (D).
Jednak we wrześniu ubiegłego roku, w raporcie sporządzonym przez analityków legislacyjnych z Kolorado stwierdzono, że jednym z powodów, dla których stan odnotowuje spadające wpływy z podatku od konopi indyjskich, jest „spadający popyt w miarę legalizacji marihuany w innych stanach w całym kraju”, co sprawia, że sprzedaż z turystyki konopnej jest „mniej wyraźna”.
„Ceny marihuany spadły wraz ze spadkiem popytu wywołanego pandemią, turystyka marihuanowa stała się mniej wyraźna, a rynek dojrzał” – czytamy w raporcie. „Wpływy podatkowe z marihuany spadają w większości stanów, w których marihuana rekreacyjna jest legalna ze względu na malejący popyt po pandemii, ale stany, które wcześnie zalegalizowały marihuanę – takie jak Kolorado, Waszyngton i Oregon – odnotowują największe spadki sprzedaży”.
Kina w Nowym Jorku mogą sprzedawać marihuanę i zezwalać na jej konsumpcję podczas filmów w ramach przyszłych licencji, powiedział urzędnik