31.3 C
Warszawa
niedziela, 6 lipca, 2025
spot_imgspot_img

Top 5 tego tygodnia

spot_img

Powiązane posty

Ustawodawcy z Karoliny Północnej złożyli projekt ustawy legalizującej medyczną marihuanę dla pacjentów z wyniszczającymi schorzeniami – MEDCAN24

Nowa ustawa w Izbie Reprezentantów Karoliny Północnej zalegalizowałaby medyczną marihuanę dla pacjentów z różnymi określonymi schorzeniami, w tym rakiem, epilepsją, HIV/AIDS, chorobą Parkinsona, PTSD, opieką u schyłku życia i innymi poważnymi dolegliwościami.

Projekt ustawy, HB 1011, został złożony we wtorek przez Rep. Aishę Dew (D) i został poparty przez kilku innych demokratycznych ustawodawców.

28-stronicowy projekt ustawy, zatytułowany North Carolina Compassionate Care Act, jest znacznie bardziej szczegółowy niż odrębny projekt ustawy o medycznej marihuanie pod przewodnictwem Demokratów wprowadzony w tym tygodniu, który umożliwiłby dostęp tylko pacjentom zapisanym do „zarejestrowanego badania naukowego”.

Zwolennicy czekali na wprowadzenie kompleksowej ustawy przez Izbę Reprezentantów, zwłaszcza że przewodniczący Senatu Phil Berger (R) powiedział, że jego izba odracza Izbie pierwszeństwo w reformie medycznej marihuany w tej sesji.

„Cieszę się, że w końcu wprowadzono prawdziwą ustawę o medycznej marihuanie” – powiedział Kevin Caldwell, menedżer legislacyjny na południowym wschodzie dla grupy rzeczniczej Marijuana Policy Project, w środowym e-mailu do MEDCAN24.

Nowa ustawa, HB 1011, wydaje się być w dużej mierze oparta na wcześniejszej propozycji medycznej marihuany senatora Billa Rabona (R), SB 3, złożonej w sesji legislacyjnej 2023-2024. Środek ten przeszedł przez Senat, ale nie udało mu się przejść do Izby Reprezentantów ze względu na nieformalną zasadę, która wymaga, aby większość klubu GOP w izbie poparła ustawę, aby wprowadzić ją na podłogę.

Caldwell z MPP powiedział, że chciałby, aby nowa ustawa o medycznej marihuanie w Izbie Reprezentantów była sponsorowana przez Republikanów, co jego zdaniem zwiększyłoby jej szanse na wysłuchanie w organie kontrolowanym przez GOP. Dodał jednak, że „ustawodawcy wiedzieli, że trwają prace nad ustawą medyczną i mam nadzieję, że skorzystają z tej okazji, aby przynieść ulgę dziesiątkom tysięcy mieszkańców Karoliny Północnej, którzy cierpią z powodu wyniszczających schorzeń”.

Nowy środek mówi w sekcji ustaleń, że „badania medyczne wykazały, że konopie indyjskie i związki kannabinoidowe są skuteczne w łagodzeniu bólu, nudności i innych objawów związanych z kilkoma wyniszczającymi schorzeniami”. Większość stanów i cztery z pięciu terytoriów USA zalegalizowało już medyczną marihuanę, a „Karolina Północna podejmuje teraz podobne działania w celu ochrony i poprawy zdrowia i dobrobytu swoich obywateli”.

Zgodnie z propozycją, nowy program medycznej marihuany byłby nadzorowany przez stanowy Departament Zdrowia i Usług Społecznych (DHHS).

Nowo wprowadzony środek został skierowany do Komisji Regulaminowej, Kalendarza i Operacji Izby Reprezentantów.

Oto niektóre z kluczowych cech nowej ustawy, HB 1011:

  • Pacjenci będą mieli legalny dostęp do marihuany, jeśli cierpią na „wyniszczające schorzenia”, takie jak rak, epilepsja, HIV/AIDS, choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane i zespół stresu pourazowego (PTSD).
  • Zarejestrowani opiekunowie w wieku 21 lat lub starsi mogliby również uzyskać marihuanę w imieniu pacjentów.
  • Zakupy medycznej marihuany byłyby zwolnione ze stanowego podatku od sprzedaży.
  • Palenie i waporyzacja byłyby dozwolone na mocy ustawy, choć lekarz pacjenta musiałby uwzględnić zamierzoną metodę dostawy przy wydawaniu zalecenia dotyczącego medycznej marihuany.
  • Palenie i wapowanie byłoby zabronione w miejscach publicznych, miejscach zatrudnienia, w pojazdach, a także w pobliżu szkół, placówek opieki nad dziećmi i kościołów. Naruszenie przepisów byłoby wykroczeniem podlegającym karze grzywny w wysokości do 25 USD.
  • Utworzona zostałaby Komisja ds. Produkcji Medycznej Marihuany, której zadaniem byłoby zapewnienie odpowiedniej podaży marihuany dla pacjentów, nadzorowanie licencjonowania i generowanie wystarczających przychodów do regulowania programu.
  • Ustawa przewiduje, że do 10 dostawców medycznej marihuany będzie kontrolować uprawę i sprzedaż konopi indyjskich. Każdy dostawca mógłby prowadzić do ośmiu przychodni lub „centrów medycznej marihuany”.
  • Ambulatoria mogłyby działać tylko w godzinach od 7:00 do 19:00 i nie mogłyby być zlokalizowane w pobliżu kościołów, szkół, placówek opieki nad dziećmi, szkół wyższych lub uniwersytetów.
  • Dostawcy musieliby uiścić opłatę licencyjną w wysokości 50 000 USD plus kolejne 5 000 USD za każdy zakład produkcyjny lub przychodnię, którą planują prowadzić. Wnioskodawcy ubiegający się o licencję, którzy byliby większościowymi właścicielami firm, musieliby przedstawić dowód zamieszkania w stanie przez co najmniej dwa lata.
  • Departament Zdrowia i Usług Społecznych (DHHS), który nadzorowałby program, przyjąłby zasady dotyczące niezależnych testów laboratoryjnych medycznej marihuany i produktów z konopi indyjskich.
  • Compassionate Use Advisory Board wydawałaby zalecenia dotyczące programu i mogłaby dodawać nowe warunki kwalifikujące.
  • Środek ten stworzyłby ponadto North Carolina Cannabis Research Program w celu „podjęcia obiektywnych badań naukowych dotyczących podawania konopi indyjskich lub produktów zawierających konopie indyjskie w ramach leczenia”.
  • Lekarze musieliby aktualizować poufną ogólnostanową bazę danych w ciągu dwóch dni od wprowadzenia zmian w zaświadczeniach pacjentów.

W związku z tym, że ustawa przyjęta przez Senat podczas ostatniej sesji marnieje w Izbie, Berger powiedział niedawno, że Izba będzie czekać, aż ustawodawcy Izby prześlą im ustawę.

„Nie wiem, czy Senat przyjmie cokolwiek w tej sesji” – powiedział na początku tego miesiąca. „Myślę, że poczekamy i zobaczymy, co wyjdzie z Izby”.

Wprowadzenie HB 1011 następuje po piętach innej ustawy o medycznej marihuanie pod przewodnictwem Demokratów. Ta propozycja – HB 984, autorstwa Rep. Julii Greenfield (D) i pięciu innych demokratycznych ustawodawców – wężej legalizowałaby medyczną marihuanę, umożliwiając dostęp do niej tylko pacjentom zapisanym na „zarejestrowane badania naukowe” prowadzone przez zarejestrowany przez państwo szpital, uniwersytet, laboratorium, producenta farmaceutycznego lub prywatną firmę prowadzącą badania medyczne.

Ustawodawstwo nie określa limitu wieku dla pacjentów, ale zarejestrowani opiekunowie musieliby mieć co najmniej 18 lat. Jeśli chodzi o kwalifikujące się schorzenia, ustawa nie wymienia żadnych konkretnych dolegliwości, ale nakazuje pacjentom uzyskanie podpisanego oświadczenia od „lekarza, z którym pacjent pozostaje w dobrej wierze w relacji lekarz-pacjent, wskazującego, że w profesjonalnej opinii lekarza pacjent cierpi na schorzenie, a potencjalne korzyści zdrowotne wynikające z medycznego stosowania konopi indyjskich prawdopodobnie przewyższyłyby ryzyko dla zdrowia pacjenta”.

Nie jest od razu jasne, w jakim stopniu program skoncentrowany na badaniach byłby dostępny w praktyce, choć wydaje się, że autorzy zamierzają, aby program był stosunkowo otwarty.

W ustawie stwierdza się na przykład, że intencją Zgromadzenia Ogólnego jest „zezwolenie każdemu lekarzowi, który wystawi pacjentowi pisemne zaświadczenie, na udział w obiektywnych badaniach naukowych”. Program szeroko definiuje również badania naukowe, w tym „rozwój standardów kontroli jakości, czystości i etykietowania konopi indyjskich; rzetelne porady i zalecenia dotyczące najlepszych praktyk w zakresie bezpiecznego i skutecznego medycznego stosowania konopi indyjskich; oraz analizę właściwości genetycznych i leczniczych wielu różnych odmian konopi indyjskich w celu określenia, które odmiany mogą być najlepiej dostosowane do konkretnego schorzenia lub leczenia”.

Dwie inne ustawy wprowadzone do tej pory podczas tej sesji zalegalizowałyby marihuanę w Karolinie Północnej. W Senacie, S350 stworzyłby systemy marihuany do użytku medycznego i dla dorosłych, podczas gdy H413 w Izbie zalegalizowałby tylko marihuanę rekreacyjną.


MEDCAN24 śledzi setki ustaw dotyczących konopi indyjskich, psychodelików i polityki narkotykowej w stanowych organach ustawodawczych i Kongresie w tym roku. Zwolennicy Patreon, którzy zobowiązali się do co najmniej 25 USD miesięcznie, otrzymują dostęp do naszych interaktywnych map, wykresów i kalendarza przesłuchań, dzięki czemu nie przegapią żadnych wydarzeń.


Proszę dowiedzieć się więcej o naszym narzędziu do śledzenia ustaw dotyczących marihuany i zostać naszym zwolennikiem na Patreon, aby uzyskać dostęp.

Przewodniczący Izby Reprezentantów Destin Hall (R) powiedział na początku marca, że Republikanie w jego izbie mogą być skłonni rozważyć legalizację medycznej marihuany w tej sesji. Nie wskazał jednak na żadne przyszłe projekty ustaw w Izbie Reprezentantów, zamiast tego sugerując, że ustawodawstwo będzie pochodzić z Senatu.

W obszernym wywiadzie dla The News & Observer, publikacja donosiła, że Hall „powiedział, że Republikanie Izby Reprezentantów mogą być bardziej otwarci na to, co Senat im prześle” niż w poprzednich sesjach.

Ze swojej strony, wyborcy wydają się być przychylni reformie marihuany. Sondaż opublikowany w lutym wykazał, że 71 procent prawdopodobnych wyborców w Karolinie Północnej popiera legalizację medycznej marihuany w tym stanie, przy czym większość popiera ją we wszystkich badanych grupach demograficznych – z wyjątkiem osób w wieku powyżej 80 lat.

Ustawodawcy wykazali również apetyt na zajęcie się regulacjami dotyczącymi konopi, a Berger powiedział na początku tego roku, że „wydaje mi się, że istnieje możliwość zajęcia się kwestią medycznej marihuany”, a także kannabinoidami pochodzącymi z konopi „w pewnym momencie sesji”.

Zeszłego lata Senat zatwierdził ustawę, która legalizowałaby medyczną marihuanę, ale po raz kolejny utknęła ona w Izbie Reprezentantów.

Ustawodawstwo było podobne do ustawy Rabona, osoby, która przeżyła raka i która sponsorowała wiele propozycji dotyczących medycznej marihuany. Senator wcześniej opisał swoje zainteresowanie wykorzystaniem przepisów dotyczących konopi jako potencjalnego narzędzia po tym, jak jego ostatnia samodzielna ustawa upadła w Izbie.

Senator podkreślił, że mówi z własnego doświadczenia, kiedy omawia swoje poparcie dla ustawodawstwa. Jak już wcześniej ujawnił, Rabon powiedział, że jego lekarz zalecił mu stosowanie marihuany, zanim przeszedł poważną chemioterapię, a on odwiedził lokalne organy ścigania, aby powiedzieć im, że zamierza złamać prawo, aby wykorzystać roślinę do terapii.

Były marszałek Izby Reprezentantów Tim Moore (R) powiedział w zeszłym roku, że choć osobiście popiera legalizację medycznej marihuany, to w Izbie obowiązuje nieformalna zasada, że co najmniej 37 członków GOP musi poprzeć każdą ustawę, aby można ją było wnieść pod obrady.

Obecny marszałek Izby Reprezentantów Hall, ze swojej strony, w przeszłości wyrażał sprzeciw wobec reformy medycznej marihuany.

Samodzielna ustawa Rabona przeszła przez Senat i została podjęta przez komisję Izby Reprezentantów w zeszłym roku, ale nie posunęła się dalej w tej izbie.

Były lider większości w Izbie Reprezentantów John Bell (R) powiedział w 2023 r., że chociaż „wciąż toczą się dyskusje” na temat przepisów dotyczących medycznej marihuany, był „bardzo pewien, że nie zobaczy pan, jak ta ustawa się porusza” z powodu niewystarczającego poparcia wśród Republikanów. Powiedział, że „niestety” tak właśnie jest.

Poprzednia wersja ustawy North Carolina Compassionate Care Act autorstwa Rabona przeszła przez Senat, ale nie została poddana pod głosowanie w Izbie Reprezentantów w 2022 roku.

Przewodniczący Senatu przyznał wcześniej, że opinie zmieniają się, jeśli chodzi o marihuanę w stanie, i powiedział, że Rabon „przez długi czas przyglądał się tej kwestii”.

Rabon poczynił również kolejny krok, włączając regulacje dotyczące medycznej marihuany do programu, który jeszcze nie został uchwalony, w osobnym akcie, który przeszedł przez Senat w zeszłym roku.

Indiańskie plemię w Karolinie Północnej uruchomiło w kwietniu ubiegłego roku pierwszą w stanie przychodnię z medyczną marihuaną – pomimo protestów niektórych republikańskich ustawodawców kongresowych. Ponad tydzień po rozpoczęciu legalnej sprzedaży marihuany dla wszystkich dorosłych w The Great Smoky Cannabis Co. w Cherokee w zeszłym roku, tysiące osób z całego regionu dokonało zakupów.

Największa w historii analiza medycznej marihuany w leczeniu objawów raka pokazuje „przytłaczający konsensus naukowy” w sprawie korzyści

MEDCAN24 jest możliwy dzięki wsparciu czytelników. Jeśli polegasz na naszym dziennikarstwie na rzecz konopi indyjskich, aby być na bieżąco, proszę rozważyć miesięczne zobowiązanie Patreon.

Proszę zostać naszym patronem na Patreon!



Popularne artykuły