18.7 C
Warszawa
środa, 25 czerwca, 2025
spot_imgspot_img

Top 5 tego tygodnia

spot_img

Powiązane posty

Porucznik gubernatora Teksasu mówi, że będzie dążył do specjalnej sesji, aby uchwalić zakaz produktów z konopi – MEDCAN24


„Po prostu nie może pan tego regulować. Musi pan to usunąć… Nigdy nie będzie pan w stanie tego uregulować”.

Jasper Scherer, The Texas Tribune, and Kayla G. Guo

Porucznik gubernatora Teksasu, Dan Patrick (R), powiedział, że podejmie kroki w celu wymuszenia sesji ustawodawczej w godzinach nadliczbowych, jeśli ustawodawcy nie wprowadzą zakazu THC lub nie zaostrzą przepisów dotyczących kaucji w Teksasie – dwa z jego głównych priorytetów – przed zakończeniem bieżącej sesji na początku czerwca.

Uprawnienie do nakazania ustawodawcom powrotu do Austin na sesję specjalną jest zarezerwowane dla gubernatora Grega Abbotta (R), który również może ustalać porządek obrad takich nadgodzin. Jednak Patrick, jako przewodniczący Senatu Teksasu, może zablokować uchwalenie każdej ustawy, co daje mu możliwość wymuszania sesji specjalnych poprzez zabijanie obowiązkowych przepisów.

Patrick zrobił dokładnie to w 2017 roku, udaremniając uchwalenie ustawy o „wygaśnięciu”, która przedłużyłaby żywotność kilku agencji stanowych, w tym Texas Medical Board, po tym, jak Izba odmówiła podjęcia środków ograniczających stawki podatku od nieruchomości i wymagających od osób transpłciowych korzystania z publicznych toalet w oparciu o „płeć biologiczną”, a nie ich tożsamość płciową.

W wywiadzie Patrick potwierdził, że pójdzie podobną drogą w tej sesji, jeśli Izba odmówi przyjęcia jego priorytetowego projektu ustawy mającej na celu ograniczenie eksplodującego rynku konopi poprzez zakazanie produktów zawierających tetrahydrokannabinol lub THC.

„Nie ma wielu rzeczy, dla których podąża się tą ścieżką, ale życie i zdrowie ludzi jest jedną z nich” – powiedział Patrick w środę w wywiadzie dla The Texas Tribune. „Nie mógłbym z czystym sumieniem odejść stąd ze świadomością, że jeśli nie zrobimy czegoś w tej sprawie w ciągu najbliższych dwóch lat, to ile dzieci zachoruje?”.

Patrick i senaccy ustawodawcy celują w około 8 300 sprzedawców detalicznych w Teksasie, którzy sprzedają szereg produktów z konopi – od żelków po napoje i pąki kwiatowe – zgodnie z prawem stanowym z 2019 r., które zezwala na sprzedaż konopi nadających się do spożycia. Patrick i senator Charles Perry, republikanin z Lubbock, który przeprowadził ustawę z 2019 r., twierdzą, że przemysł konopny wykorzystał lukę w ustawie, która miała na celu pobudzenie rolnictwa poprzez dopuszczenie produktów niekonsumpcyjnych z niewielkimi ilościami delta-9 THC.

Podczas gdy produkty konopne nie mogą zawierać więcej niż 0,3% stężenia THC – wszystko, co jest wyższe, jest klasyfikowane jako marihuana – Patrick i Perry twierdzą, że przemysł zagroził zdrowiu publicznemu, umieszczając na półce produkty o niebezpiecznie wysokim poziomie THC znacznie przekraczającym próg 0,3%.

Propozycja Perry’ego z tej sesji, znana jako Senate Bill 3, skutecznie zamknęłaby przemysł konopny, czyniąc nielegalnym posiadanie lub wytwarzanie produktów zawierających THC poza ograniczonym stanowym programem medycznej marihuany.

Ustawa została już przyjęta w Senacie, ale czeka na podjęcie działań w izbie niższej, gdzie liderzy branży mają nadzieję, że członkowie Izby Reprezentantów będą naciskać na bardziej rygorystyczny nadzór i wymogi licencyjne zamiast całkowitego zakazu stosowania produktów zawierających THC.

Patrick powiedział, że powołałby się na opcję nuklearną polegającą na wymuszeniu specjalnej sesji w przypadku czegokolwiek innego niż całkowity zakaz.

„Nie może pan tego regulować. Musi pan to usunąć” – powiedział Patrick. „Nigdy nie będzie pan w stanie tego uregulować”.

Patrick nie powiedział, jakich ustaw może użyć, aby zmusić Abbotta do wezwania ustawodawców z powrotem, ale ma kilka opcji zakładników. Wśród nich jest dwuletni budżet państwa, jedyny element, który ustawodawca jest konstytucyjnie zobowiązany uchwalić podczas każdej sesji. Patrick podniósł możliwość trzymania budżetu jako zakładnika w 2017 roku, choć to ustawa o wygaśnięciu ostatecznie doprowadziła do sesji specjalnej.

Kilka kluczowych agencji również podlega w tym roku przeglądowi wygaśnięcia, co oznacza, że przestaną one istnieć, chyba że ustawodawcy uchwalą przepisy przedłużające ich żywotność do następnego przeglądu okresowego. Agencje te obejmują Teksański Departament Sprawiedliwości Karnej, Departament Zasobów Informacyjnych i cztery regionalne władze wodne, które dystrybuują wodę i obsługują kluczową infrastrukturę w całym stanie.

Patrick powiedział również w wywiadzie, że wymusi sesję w godzinach nadliczbowych, jeśli ustawodawca nie zmieni stanowych przepisów dotyczących kaucji, aby zatrzymać niektórych oskarżonych w więzieniu w oczekiwaniu na rozstrzygnięcie ich spraw.

„Ludzie umierają z powodu problemów z kaucją” – powiedział.

Republikanie przez wiele sesji próbowali usztywnić stanowe przepisy dotyczące kaucji w konstytucji Teksasu, która gwarantuje oskarżonym prawo do zwolnienia przedprocesowego, z wyjątkiem ograniczonych okoliczności, takich jak zarzuty zabójstwa ze skutkiem śmiertelnym. Propozycje przyznania sędziom większej swobody w odmowie zwolnienia za kaucją wielokrotnie upadały w Izbie Reprezentantów, nie uzyskując poparcia dwóch trzecich głosów potrzebnych do zmiany konstytucji stanowej.

Senat przyjął w zeszłym miesiącu dwie ustawy, które zmieniłyby konstytucję Teksasu, umożliwiając sędziom odmowę zwolnienia za kaucją oskarżonych o morderstwo, porwanie, rozbój lub napaść z użyciem broni, a także ograniczyłyby sędziom oferowanie kaucji nieudokumentowanym imigrantom oskarżonym o popełnienie przestępstwa. Aby przejść przez Izbę, każdy środek będzie wymagał poparcia co najmniej 12 Demokratów, przy założeniu, że wszystkich 88 Republikanów w izbie będzie obecnych i zagłosuje za poprawkami.

„To są kwestie, za którymi moim zdaniem musimy się opowiedzieć” – powiedział Patrick. „Jest wiele kwestii politycznych, o których możemy się spierać, czy są dobre, czy złe, ale wsadzanie za kratki morderców, gwałcicieli i przestępców seksualnych wobec dzieci… nie powinno być aż tak dużym problemem”.

Demokraci w Izbie Reprezentantów wprowadzili własną poprawkę mającą na celu rozszerzenie zakresu spraw, w których sędziowie mogliby odmówić zwolnienia za kaucją. Propozycja ta przyjmuje bardziej „wąsko dostosowane” podejście, stosując się do mniejszej liczby przypadków niż wersja Senatu, z zamiarem skupienia się na „najbardziej brutalnych przestępcach”, powiedziała Rep. Ann Johnson, Demokratka z Houston, która jest autorką tego środka.


MEDCAN24 śledzi setki ustaw dotyczących konopi indyjskich, psychodelików i polityki narkotykowej w stanowych organach ustawodawczych i Kongresie w tym roku. Zwolennicy Patreon, którzy zobowiązali się do co najmniej 25 USD miesięcznie, otrzymują dostęp do naszych interaktywnych map, wykresów i kalendarza przesłuchań, dzięki czemu nie przegapią żadnych wydarzeń.


Proszę dowiedzieć się więcej o naszym narzędziu do śledzenia ustaw dotyczących marihuany i zostać naszym zwolennikiem na Patreon, aby uzyskać dostęp.

Panel ds. orzecznictwa w sprawach karnych Izby omówił propozycje w zeszłym tygodniu, ale na razie pozostawił je w komisji.

Około 70 procent populacji więziennej w Teksasie przebywa w okresie przedprocesowym, co oznacza, że są oni uważani za niewinnych i nie zostali jeszcze skazani za przestępstwo, za które zostali zamknięci. Liczba ta podwoiła się w ciągu ostatnich 25 lat, co spowodowało, że więzienia okręgowe przekroczyły swoją pojemność, a niektóre z nich przeniosły swoich tymczasowo aresztowanych do prywatnych więzień w sąsiednich stanach.

Krytycy senackich środków dotyczących kaucji twierdzą, że zwiększenie aresztu przedprocesowego obciążyłoby zatłoczone i słabo obsadzone więzienia, bez poprawy bezpieczeństwa publicznego. Demokraci wyrazili obawy związane z tymi ustawami, argumentując, że odmowa zwolnienia za kaucją ze względu na status imigracyjny oskarżonego jest prawdopodobnie niezgodna z konstytucją.

To nie pierwszy raz, kiedy Patrick podniósł widmo wymuszenia specjalnej sesji w związku z jego priorytetowymi ustawami. Wydawał się pozostawić tę możliwość otwartą w ostatnich dniach sesji w 2021 r. i zagroził, że zrobi to ponownie w 2023 r., mówiąc: „Nie mogę zwołać sesji specjalnej, ale mogę ją stworzyć, nie uchwalając kluczowej ustawy, która musi przejść”. W obu przypadkach Abbott zarządził sesje specjalne bez konieczności uzyskania pomocy od Patricka.

Artykuł pierwotnie ukazał się w The Texas Tribune pod adresem https://www.texastribune.org/2025/03/27/texas-legislature-thc-ban-dan-patrick-special-session/.

The Texas Tribune jest wspieranym przez członków, bezpartyjnym newsroomem informującym i angażującym Teksańczyków w politykę stanową. Więcej informacji znajdą Państwo na stronie texastribune.org.

Pierwszy wybór Trumpa na prokuratora generalnego mówi, że zmiana regulacji marihuany jest „na horyzoncie

MEDCAN24 jest możliwy dzięki wsparciu czytelników. Jeśli polegasz na naszym dziennikarstwie na rzecz konopi indyjskich, aby być na bieżąco, proszę rozważyć miesięczne zobowiązanie Patreon.

Proszę zostać naszym patronem na Patreon!



Popularne artykuły