26.3 C
Warszawa
środa, 18 czerwca, 2025
spot_imgspot_img

Top 5 tego tygodnia

spot_img

Powiązane posty

Historia sztuki szklarskiej Jerome’a Bakera – MEDCAN24


Bongo to znacznie więcej niż tylko przedmiot, który wygląda fajnie i pozwala się naćpać. Bongo pomaga nam tworzyć rytuały w naszym życiu. Proszę rozejrzeć się dookoła – wygląda na to, że Amerykanie są zagubieni. Kultura konopi indyjskich może wypełnić tę pustkę i zainspirować zmiany na świecie. Szczególnie bong może być narzędziem do tej zmiany. Jako artysta szkła i współzałożyciel Jerome Baker Designs (JBD), mogę śmiało powiedzieć, że bardzo dobrze poznałem bonga.

Życie bonga wygląda mniej więcej tak: Kupuje się go w sklepie, nadaje mu nazwę, ukrywa przed rodzicami i wozi w samochodach znajomych. Trwa to przez pewien czas, aż pewnego dnia zostaje złamane lub skonfiskowane przez policję. To straszne uczucie. Bong reprezentuje styl danej osoby. Dotyczy to różnych kultur, od hillbillies po kulturę hip-hopową.

Jak Jerome Baker Designs rozpoczął swoją działalność

Dziś Jerome Baker jest uważany za lidera w dziedzinie amerykańskiego szkła artystycznego. Ale zanim zostałem dyrektorem generalnym JBD, byłem studentem sztuki w college’u. W tym czasie poznałem starszego pana o imieniu Bob Snodgrass, który mieszkał po drugiej stronie ulicy. Tak się złożyło, że był on światowej sławy innowatorem w dziedzinie szklanych fajek. Jego fajki były pierwszymi, które zmieniały kolor im więcej się ich używało. Nawiązałem z nim kontakt, a on zawsze otaczał się jednymi z najbardziej interesujących ludzi w Oregonie. Zacząłem uczyć się dmuchać szkło z tą ekipą.

We wczesnych dniach JBD, mój partner od dmuchania szkła Jordan Shefter i ja chodziliśmy od drzwi do drzwi do domów bractw, waląc w drzwi podczas imprez z torbą pełną bong za 125 dolarów hurtowo i próbując je sprzedać. Stamtąd rozwinęliśmy biznes. Obecnie istnieją grupy kolekcjonerskie na Facebooku, gdzie łączymy się z osobami prywatnymi. W niektórych przypadkach wartość egzemplarzy JBD na przestrzeni lat wzrosła dwudziestokrotnie.

JBD szybko stało się biznesem wartym milion dolarów na początku lat dziewięćdziesiątych, a do 1999 roku był to biznes wart 4 miliony dolarów z 70 pracownikami w Eugene w stanie Oregon, które jest dużym miastem rekreacji na świeżym powietrzu i sztuki. Tworzyliśmy bonga, które ludzie uznawali za sztukę, jednocześnie pozostając wiernymi temu, co Jordan i ja zaczęliśmy razem w pokoju w akademiku.

Tworzyliśmy bonga, które ludzie uznawali za sztukę, pozostając wiernymi temu, co Jordan i ja zaczęliśmy razem w akademiku.

Jerome Baker Dream Factory. Dabsel Adam FOTO

JBD zostaje napadnięty w ramach operacji Pipe Dreams

23 lutego 2003 roku zostałem aresztowany w ramach Operacji Pipe Dreams wraz z 55 innymi osobami, z których jedną był Tommy Chong. Przed jego aresztowaniem było wiele sygnałów ostrzegawczych – ludzie przekopywali śmietniki w poszukiwaniu dowodów itp. Ostatecznie siedziba JBD została napadnięta. Personel JBD został skrępowany, podczas gdy federalni, policja stanowa, policja pocztowa i inne służby rozniosły to miejsce na strzępy.

Policja zabrała wszystko. Nasza zarchiwizowana stara strona internetowa również została skonfiskowana. Zabrano także wszystkie nasze komputery i znajdujące się na nich zdjęcia cyfrowe. A potem skonfiskowano wszystko w sklepie, łącznie ze szkłem. Nie zostało mi nic poza aparatem fotograficznym z płytą. Zdjęcia z tego aparatu to jedyne zdjęcia sprzed nalotu, które przetrwały. W 2000 roku federalni sprzedali na aukcji moją starą domenę, a ja ją odkupiłem.

Byłem w szoku. Jednego dnia firma Jerome Baker Designs zatrudniała 70 pracowników, a następnego była już tylko wspomnieniem. Oskarżeni stanęli przed sądem w Pittsburghu w Pensylwanii, gdzie postawiono im zarzuty federalne. Tommy Chong spędził cały rok w więzieniu federalnym. Jego współwięźniem był Jordan Belfort, były makler giełdowy grany przez Leonardo DiCaprio w filmie „Wilk z Wall Street”.

Rządząca wówczas administracja Busha ostatecznie wykorzystała Tommy’ego Chonga i wymiar sprawiedliwości do złożenia politycznego oświadczenia. Czasy się zmieniły, ale prawo na szczeblu federalnym wciąż jest dokładnie takie Ssamo: Przemysł konopi indyjskich jest nadal nielegalny na szczeblu federalnym.

Jerome Baker projektuje bonga Grateful Dead
Kawałek ze szklanej kolaboracji Jerome’a Bakera i Grateful Dead.

Tworzenie kopii zapasowej JBD

Do czasu legalizacji w Kolorado w 2012 roku, JBD powróciło do akcji. Od samego początku wiedziałem, że gdy branża zacznie być legalna, będzie to nasza szansa na zrobienie dużego postępu. Paliliśmy marihuanę na Cannabis Cup 2012 w Denver i zdaliśmy sobie sprawę, że nadszedł czas.

Utrzymywaliśmy markę przy życiu w sektorze deskorolkowym. Przewidując, że Las Vegas będzie dobrym miejscem do robienia interesów, założyliśmy sklep w Arts District, gdzie do dziś ręcznie wykonujemy nasze produkty. Wewnątrz naszego studia, zwanego Las Vegas Dream Factory, mamy sklep detaliczny podobny do sklepu z różdżkami Harry’ego Pottera – można wejść i zobaczyć, który kawałek przemawia do Ciebie.

Od samego początku Jerome Baker Designs przeszedł długą drogę. Na początku, wraz z przyjaciółmi, podążałem za amerykańskimi legendami rock n’ rolla, Grateful Dead, dmuchając szkło na parkingach. Kiedy zmarł gitarzysta Jerry Garcia, postanowiliśmy w końcu założyć firmę i nazwać ją jego imieniem. Jerome to ukłon w stronę Jerry’ego. Baker odnosi się do pieczenia. Było to pierwsze przedsięwzięcie Grateful Dead na rynku szkła konopnego premium. To partnerstwo jest czymś, o czym JBD i Grateful Dead rozmawiali od dłuższego czasu. Zespół i nasza marka sięgają daleko wstecz – to oni zainspirowali to wszystko. Ponieważ legalizacja marihuany nabiera tempa w całym kraju, wydawało się, że to dobry moment.

Wszystkie te lata później – po tych wszystkich koncertach – to taka podróż, aby pracować z Grateful Dead nad wysokiej jakości szklanymi produktami z konopi indyjskich. Dzięki tej współpracy, wszystkie grafiki Grateful Dead przedstawione na bongach JBD są oficjalnie licencjonowane – to prawdziwa okazja. Te szklane fajki i bonga są skierowane do codziennych palaczy, gdzie ludzie używają rośliny w codzienny sposób. Jest to fajne podejście do tego, co jest gorące w świecie palaczy i marihuany. Od matek piłkarskich po artystów nagrywających, każdy, kto codziennie używa rośliny, powinien mieć dostęp do szklanych produktów do palenia, które stworzyliśmy z Grateful Dead. Mają one tę samą starą jakość Jerome Baker Designs; używamy tych samych wzorów, których używaliśmy 30 lat temu. Przetrwały one próbę czasu. Wciąż wprowadzamy innowacje, ale wtedy też wiedzieliśmy, co robimy.

Jerome Baker Designs
Jason Harris z Jerome Baker przy pracy.

The Big Picture

Konopie indyjskie to ogromna gra. Produkty pomocnicze związane z konopiami indyjskimi stanowiły w ubiegłym roku branżę o wartości 10 milionów dolarów. Moja wizja koncentruje się wokół humanizacji marihuany i uczynienia jej częścią codziennej świadomości i rozmowy. W końcu to nasze szklane elementy, elementy konwersacji w czasach, gdy zdecydowanie potrzeba więcej rozmów. Udowadniają myśli i ożywiają sacrum. Nie mówimy o bongach jak o akcesoriach. Dla nas są to dzieła sztuki.



Popularne artykuły