24.8 C
Warszawa
poniedziałek, 21 kwietnia, 2025
spot_imgspot_img

Top 5 tego tygodnia

spot_img

Powiązane posty

Agencja federalna zorganizuje „otwartą i szczerą dyskusję” na temat technologii alkomatów na marihuanę – MEDCAN24


Tej wiosny agencja federalna zwoła urzędników państwowych, ekspertów kryminalistycznych, naukowców, przedstawicieli branży, organy ścigania i organizacje normalizacyjne w celu przeprowadzenia „otwartej i szczerej dyskusji” na temat „drogi do realizacji znaczącej technologii alkomatów na konopie indyjskie i jej wdrożenia”.

Dwudniowe wydarzenie, którego gospodarzem jest Narodowy Instytut Standardów i Technologii (NIST), będący częścią Departamentu Handlu Stanów Zjednoczonych, odbędzie się w Boulder w Kolorado w dniach 16 i 17 kwietnia.

Zgodnie ze wstępną agendą przesłaną MEDCAN24 przez przedstawiciela NIST, tematy do omówienia będą obejmować wyzwania stojące przed projektowaniem i rozwojem alkomatów do marihuany, przeszkody dla prokuratorów prowadzących sprawy dotyczące jazdy pod wpływem narkotyków oraz sposób, w jaki NIST i inni mogą współpracować w celu rozwoju technologii.

Wyniki warsztatów, „Building a Path Forward for Meaningful Cannabis Breathalyzer Realization”, mają zostać zebrane w wewnętrznym raporcie NIST, który według agencji będzie publicznie dostępny.

Przedstawiciel NIST powiedział, że wkrótce pojawią się dalsze informacje na temat tego wydarzenia.

W przeciwieństwie do alkoholu, obecnie nie ma powszechnie akceptowanego testu terenowego, który pozwoliłby określić, czy ktoś jest pod wpływem marihuany.

W 2023 r. finansowany ze środków federalnych raport sporządzony przez naukowców z NIST i University of Colorado Boulder stwierdził, że dowody „nie potwierdzają koncepcji, że wykrywanie THC w oddechu jako pojedynczy pomiar może wiarygodnie wskazywać na niedawne używanie konopi indyjskich”.

„Potrzeba znacznie więcej badań, aby wykazać, że alkomat do marihuany może dawać użyteczne wyniki” – powiedziała wówczas Kavita Jeerage, inżynier ds. badań materiałowych w NIST i współautorka raportu. „Test alkomatem może mieć ogromny wpływ na życie człowieka, więc ludzie powinni mieć pewność, że wyniki są dokładne”.

Niedawno badacz z Departamentu Sprawiedliwości USA podał w wątpliwość, czy poziom THC danej osoby jest w ogóle wiarygodnym wskaźnikiem upośledzenia.

Stany być może będą musiały „odejść od tego pomysłu”, powiedziała Frances Scott, fizyk w National Institute of Justice (NIJ) Office of Investigative and Forensic Sciences pod DOJ, w podcaście na początku ubiegłego roku.

Scott zakwestionował skuteczność ustalania limitów THC „per se” dla prowadzenia pojazdów, które zostały uchwalone przez niektóre stany, dzięki czemu osoba może zostać oskarżona o prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu na podstawie stężenia składników konopi indyjskich w jej organizmie. Ostatecznie może nie być sposobu na ocenę upośledzenia spowodowanego THC, tak jak robimy to w przypadku alkoholu, powiedziała.

Jedną z komplikacji jest to, że „jeśli masz przewlekłych użytkowników w porównaniu z rzadkimi użytkownikami, mają oni bardzo różne stężenia skorelowane z różnymi efektami” – powiedział Scott. „Tak więc ten sam poziom efektu będzie skorelowany z bardzo różnym stężeniem THC we krwi przewlekłego użytkownika w porównaniu z rzadkim użytkownikiem”.

Kwestia ta została również przeanalizowana w zeszłorocznym badaniu finansowanym ze środków federalnych, w którym zidentyfikowano dwie różne metody dokładniejszego testowania niedawnego użycia THC, które uwzględniają fakt, że metabolity kannabinoidu mogą pozostawać obecne w organizmie człowieka przez tygodnie lub miesiące po spożyciu.

Kwestia upośledzenia THC była jednak głównym przedmiotem zainteresowania prawodawców i społeczności naukowej, szczególnie w odniesieniu do przepisów dotyczących prowadzenia pojazdów.

W październiku ubiegłego roku preprint badania opublikowany w The Lancet przez ośmioosobowy zespół reprezentujący Kanadyjskie Centrum Uzależnień i Zdrowia Psychicznego, Health Canada i Thomas Jefferson University w Filadelfii zidentyfikował i ocenił tuzin recenzowanych badań mierzących „siłę liniowej zależności między wynikami jazdy a stężeniem THC we krwi” opublikowanych do września 2023 roku.

„Konsensus jest taki, że nie ma liniowego związku między stężeniem THC we krwi a prowadzeniem pojazdu” – podsumowano w artykule. „Jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę, że THC we krwi jest wykorzystywane do wykrywania jazdy pod wpływem konopi indyjskich”.

Większość stanów, w których marihuana jest legalna, mierzy odurzenie THC na podstawie tego, czy czyjś poziom THC we krwi jest poniżej pewnej wartości granicznej. Wyniki badania sugerują, że poleganie wyłącznie na poziomie THC we krwi może nie odzwierciedlać dokładnie, czy czyjaś jazda jest upośledzona.

„Spośród 12 artykułów uwzględnionych w niniejszym przeglądzie”, napisali autorzy, „dziesięć nie wykazało korelacji między stężeniem THC we krwi a jakąkolwiek miarą prowadzenia pojazdu, w tym [standard deviation of lateral position (SDLP)]prędkością, podążaniem za samochodem, czasem reakcji lub ogólną wydajnością jazdy. Dwie prace, które wykazały znaczący związek, pochodziły z tego samego badania i wykazały znaczący związek z THC we krwi i SDLP, prędkością i odległością za samochodem”.

Na początku ubiegłego roku naukowcy odpowiedzialni za badanie finansowane ze środków federalnych stwierdzili, że opracowali nowe procedury w celu zwiększenia selektywności popularnej metody badań kryminalistycznych, umożliwiając lepsze wykrywanie delta-9 THC i jego metabolitów we krwi.

W raporcie kongresowym z 2023 r. dotyczącym ustawy o transporcie, mieszkalnictwie i rozwoju miast oraz agencjach powiązanych (THUD) stwierdzono, że Komisja ds. Środków Izby Reprezentantów „nadal wspiera opracowanie obiektywnego standardu pomiaru upośledzenia marihuany i powiązanego testu trzeźwości w terenie w celu zapewnienia bezpieczeństwa na drogach”.

Rok wcześniej senator John Hickenlooper (D) z Kolorado wysłał list do Departamentu Transportu (DOT) z prośbą o aktualizację statusu federalnego raportu na temat barier badawczych, które hamują rozwój znormalizowanego testu na upośledzenie marihuany na drogach. Departament był zobowiązany do ukończenia raportu w ramach szeroko zakrojonej ustawy infrastrukturalnej, którą podpisał prezydent Joe Biden, ale nie dotrzymał terminu składania raportów.

W badaniu opublikowanym w 2019 r. stwierdzono, że osoby, które prowadzą pojazdy przy legalnym limicie THC – który zazwyczaj wynosi od dwóch do pięciu nanogramów THC na mililitr krwi – nie były statystycznie bardziej narażone na udział w wypadku w porównaniu z osobami, które nie używały marihuany.

Oddzielnie, Congressional Research Service w 2019 r. ustalił, że chociaż „konsumpcja marihuany może wpływać na czas reakcji i sprawność motoryczną danej osoby … badania wpływu konsumpcji marihuany na ryzyko udziału kierowcy w wypadku przyniosły sprzeczne wyniki, przy czym niektóre badania wykazały niewielkie lub żadne zwiększone ryzyko wypadku z powodu używania marihuany”.

Inne badanie z 2022 roku wykazało, że palenie marihuany bogatej w CBD „nie miało znaczącego wpływu” na zdolność prowadzenia pojazdów, pomimo faktu, że wszyscy uczestnicy badania przekroczyli dopuszczalny limit THC we krwi.

Już w 2015 r. amerykańska Narodowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) stwierdziła, że „trudno jest ustalić związek między stężeniem THC we krwi lub osoczu a skutkami upośledzającymi wydajność”, dodając, że „niewskazane jest podejmowanie prób przewidywania skutków wyłącznie na podstawie stężenia THC we krwi”.

W oddzielnym raporcie z zeszłego roku, NHTSA stwierdziła, że istnieje „stosunkowo niewiele badań” potwierdzających koncepcję, że stężenie THC we krwi może być wykorzystane do określenia upośledzenia, ponownie kwestionując przepisy w kilku stanach, które ustalają limity „per se” dla metabolitów kannabinoidów.

„Kilka stanów określiło prawne definicje upośledzenia marihuany, ale stosunkowo niewiele badań potwierdza ich związek z ryzykiem wypadku” – czytamy w raporcie. „W przeciwieństwie do konsensusu badawczego, który ustanawia wyraźną korelację między [blood alcohol content] a ryzykiem wypadku, stężenie narkotyków we krwi nie koreluje z upośledzeniem prowadzenia pojazdu”.

Senator GOP naciska na RFK Jr. w sprawie „zapobiegania ekspansji marihuany” jako sekretarz zdrowia Trumpa

Zdjęcie dzięki uprzejmości Mike’a Latimera.

MEDCAN24 jest możliwy dzięki wsparciu czytelników. Jeśli polegasz na naszym dziennikarstwie na rzecz konopi indyjskich, aby być na bieżąco, proszę rozważyć miesięczne zobowiązanie Patreon.



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Popularne artykuły