Izba Reprezentantów Hawajów zatwierdziła ustawę, która stworzyłaby dwuletni program pilotażowy wspierający badania kliniczne nad terapiami wspomaganymi psychedelikami, w tym substancjami takimi jak psilocybina i MDMA.
Ustawodawcy na parkiecie Izby głosowali 44-5 za przyjęciem ustawy SB 1042 we wtorek. Senat już zatwierdził tę propozycję, ale teraz wraca ona do tej izby w celu rozpatrzenia poprawek wprowadzonych w Izbie.
Na przykład, struktura ustawy została zmieniona w komisji Izby Reprezentantów, aby stworzyć dwuletni program pilotażowy zamiast ustanawiać program za pośrednictwem specjalnego funduszu stanowego. Zmiany przeniosły również proponowany system pod Biuro Wellness i Odporności (OWR), a nie stanowy Departament Zdrowia.
Z kolei w formie zatwierdzonej przez Senat w zeszłym miesiącu, propozycja ustanowiłaby państwowy „specjalny fundusz na rzecz nowych terapii zdrowia psychicznego”, który mógłby zostać wykorzystany do subsydiowania badań klinicznych, ustanowienia publiczno-prywatnych partnerstw badawczych i ostatecznie opracowania państwowych programów dotyczących dostępu pacjentów do „współczującego stosowania”.
Zatwierdzony przez Izbę program pilotażowy byłby finansowany z rocznej inwestycji ustawodawcy w wysokości miliona dolarów, która mogłaby być dopasowana do funduszy prywatnych. W sumie może to oznaczać 4 miliony dolarów całkowitego finansowania w okresie trwania programu pilotażowego.
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie, „nowe terapie” odnoszą się do substancji psychodelicznych lub entaktogennych, które zostały zatwierdzone przez federalną Agencję Żywności i Leków (FDA) lub na mocy prawa stanowego Hawajów, a także związków przechodzących badania kliniczne zatwierdzone przez FDA.
„Stosowanie ze współczuciem” oznaczałoby natomiast „leczenie pacjentów cierpiących na nieuleczalne lub zagrażające życiu schorzenia”, w tym oporne na leczenie schorzenia psychiczne.
Chociaż ustawa nie wymienia konkretnych schorzeń, raport Senackiej Komisji Zdrowia i Opieki Społecznej, która wcześniej poparła plan, wspomina o depresji, lęku, schizofrenii, chorobie afektywnej dwubiegunowej i PTSD jako „szeroko rozpowszechnionych i dotykających miliony na całym świecie i wiele osób w społeczności stanowej”.
W raporcie drugiego panelu senackiego, który zatwierdził ustawę, Komisji ds. Sposobów i Środków, stwierdzono, że „ustanowiony specjalny fundusz i badania wspierane przez ten środek pomogą ułatwić pacjentom dostęp do innowacyjnych metod leczenia zdrowia psychicznego”.
Ustawodawcy otrzymali setki stron pisemnych zeznań od agencji stanowych, grup wsparcia i zainteresowanych osób w miarę postępu prac nad ustawą.
OWR, który byłby odpowiedzialny za nadzorowanie inicjatywy badań nad psychodelikami, powiedział, że ustawa „zapewnia ważną okazję do stworzenia ścieżki dla potrzebujących dostępu do innowacyjnych i potencjalnie ratujących życie metod leczenia traumy i wyzwań związanych ze zdrowiem psychicznym, w kontekście ściśle monitorowanych badań klinicznych”.
Zwolennicy weteranów, tacy jak organizacja Veterans Exploring Treatment Solutions (VETS), również wyrazili poparcie dla tego środka, zauważając, że podczas gdy „inne stany podjęły ważne kroki, Hawaje mają szansę wykonać kolejny gigantyczny skok w psychodelicznym przywództwie”.
„Byłaby to odważna inicjatywa – taka, która zapewnia weteranom dostęp do tych terapii już teraz, jednocześnie przyczyniając się do szerszej krajowej rozmowy na temat tego, jak najlepiej zintegrować terapie psychedeliczne z naszym systemem opieki zdrowotnej” – zeznała grupa podczas poprzedniego przesłuchania. „Hawaje mogą być liderem, ustanawiając precedens dla przyszłości medycyny psychedelicznej”.
W międzyczasie, hawajska ustawa zatwierdzona w tym tygodniu przez Senat pozwoliłaby pracownikom służby zdrowia na zalecanie marihuany w leczeniu wszelkich schorzeń, które ich zdaniem przyniosłyby korzyści. Wśród innych zmian, jakie ustawa wprowadziłaby do istniejącego systemu, na nowo zdefiniowałaby „wyniszczający stan medyczny” jako „każdy stan określony przez lekarza certyfikującego lub zarejestrowaną pielęgniarkę zaawansowanej praktyki jako odpowiedni do medycznego stosowania konopi indyjskich”.
Zmiana ta otworzyłaby drzwi do szerszego dostępu dla pacjentów, którzy mogą cierpieć na schorzenia, które mogą odnieść korzyści z medycznej marihuany, ale których dolegliwości nie zostały specjalnie uznane przez urzędników państwowych.
Ustawodawcy niedawno wysłali również do gubernatora ustawę, która pomogłaby przyspieszyć proces usuwania danych dla osób, które chcą oczyścić swoje akta z przeszłych przestępstw związanych z marihuaną.
Ustawa ta, HB 132, autorstwa Rep. Davida Tarnasa (D), przyspieszyłaby usuwanie wyroków w ramach programu pilotażowego podpisanego w zeszłym roku przez gubernatora Josha Greena (D). W szczególności, usunęłoby to rozróżnienie między marihuaną a innymi narkotykami z Wykazu V dla celów programu zatarcia skazania.
Zwolennicy ustawy twierdzą, że obecne brzmienie prawa zmusza urzędników państwowych do ręcznego przeczesywania tysięcy rejestrów karnych w celu ustalenia, które z nich kwalifikują się do usunięcia w ramach programu pilotażowego.
Oddzielnie, Senat Hawajów w lutym wąsko pokonał oddzielną propozycję, która zwiększyłaby pięciokrotnie ilość marihuany, którą dana osoba mogłaby posiadać bez ryzyka postawienia zarzutów karnych. Ciało głosowało 12-11 przeciwko dekryminalizacji, SB 319, autorstwa senator Joy San Buenaventura (D).
Gdyby ustawa weszła w życie, zwiększyłaby ilość marihuany zdekryminalizowanej na Hawajach z obecnych 3 gramów do 15 gramów. Posiadanie dowolnej ilości marihuany do tego 15-gramowego limitu zostałoby sklasyfikowane jako wykroczenie cywilne, podlegające karze grzywny w wysokości 130 USD.
Odrębna ustawa Senatu, która zalegalizowałaby marihuanę dla dorosłych, utknęła w martwym punkcie podczas sesji. Projekt ten, SB 1613, nie wyszedł jeszcze z obecnej komisji, pomimo upływu terminu legislacyjnego w zeszłym miesiącu.
Podczas gdy zwolennicy uważają, że istnieje wystarczające poparcie dla propozycji legalizacji w Senacie, powszechnie uważa się, że ustawodawcy Izby Reprezentantów ostatecznie odrzucą ten środek, tak jak zrobili to w zeszłym miesiącu z ustawą towarzyszącą legalizacji, HB 1246.
Niektórzy obserwatorzy wskazywali, że nadal mogą istnieć manewry legislacyjne, aby ożywić senacką ustawę legalizacyjną w tej sesji, choć nie jest jasne, czy prawodawcy będą je realizować.
Podczas ostatniej sesji, senacki projekt ustawy legalizacyjnej również przepadł w Izbie Reprezentantów.
Izba głosowała za wstrzymaniem ustawy zaledwie kilka dni po zatwierdzeniu jej przez parę komisji podczas wspólnego przesłuchania. Przed tym przesłuchaniem panele otrzymały prawie 300 stron zeznań, w tym od agencji stanowych, organizacji rzeczniczych i członków społeczeństwa.
W międzyczasie, w trakcie tej sesji trwają prace nad przepisami, które pozwolą pracownikom służby zdrowia zalecać konopie indyjskie w leczeniu wszelkich schorzeń, które ich zdaniem przyniosą korzyści, zamiast tylko tych dolegliwości, które znajdują się na określonej liście, jak ma to miejsce w przypadku obecnego prawa.
Osobno, Komisja Pracy Izby Reprezentantów w styczniu jednogłośnie zagłosowała za przyjęciem przepisów, które chroniłyby zarejestrowanych przez państwo pacjentów medycznej marihuany przed dyskryminacją w miejscu pracy. Ustawa ta, HB 325, nie została jeszcze rozpatrzona przez Senat.
Jesienią ubiegłego roku organy regulacyjne zwróciły się z prośbą o przedstawienie propozycji oceny obecnego programu medycznej marihuany – a także starały się oszacować popyt na sprzedaż rekreacyjną, jeśli stan ostatecznie przejdzie do legalizacji dla dorosłych. Niektórzy odczytali ten ruch jako znak, że agencja regulacyjna dostrzegła potrzebę przygotowania się do potencjalnej reformy.
Hawaje były pierwszym amerykańskim stanem, który zalegalizował medyczną marihuanę za pośrednictwem swojego ustawodawcy, uchwalając ustawę w 2000 roku.
Ustawodawstwo zezwalające lekarzom na przepisywanie psilocybiny po zatwierdzeniu federalnym staje się prawem w Kolorado, ale zostaje zawetowane w Wirginii