Kluczowy kongresmen GOP złożył projekt ustawy, która nadal blokowałaby firmom zajmującym się marihuaną możliwość korzystania z federalnych odliczeń podatkowych na podstawie kodu 280E Internal Revenue Service (IRS), nawet jeśli konopie indyjskie zostaną ponownie dopuszczone do obrotu na szczeblu federalnym. A jego wyjątkowy wpływ na potężną komisję może przyczynić się do jej uchwalenia w ramach obowiązkowej ustawy budżetowej.
Rep. Jodey Arrington (R-TX), przewodniczący Komisji Budżetowej Izby Reprezentantów, przedstawił ustawę w piątek – około dwa tygodnie po tym, jak republikańscy senatorowie przedstawili wersję ustawy swojej izby.
Środek ten utrzymałby barierę podatkową dla branży konopi indyjskich, która z niecierpliwością śledzi trwający proces administracyjny przenoszenia marihuany z wykazu I do wykazu III ustawy o substancjach kontrolowanych (CSA), w dużej mierze dlatego, że rozwiązałoby to ich wyzwania 280E wynikające z obowiązującego prawa.
Nie jest jasne, czy istnieje wystarczający apetyt na przyjęcie tej propozycji jako samodzielnego projektu w którejkolwiek z izb kontrolowanych przez GOP – ale jej perspektywy mogą wyraźnie wzrosnąć, jeśli Arrington wykorzysta swój wpływ na proces uzgadniania budżetu, naciskając na włączenie ustawy do szerszego ustawodawstwa, nad którym trwają prace.
Według The Washington Post, Arrington przyjmuje „perspektywę wartości” w kwestii podatku od konopi indyjskich. I chociaż marihuana może nie znajdować się na szczycie jego listy priorytetów budżetowych, możliwe jest, że ustawa 280E, którą obecnie sponsoruje, może ostatecznie zostać włączona do ustawodawstwa na dużą skalę.
Tekst samodzielnej ustawy nie jest jeszcze dostępny, ale ma ten sam krótki tytuł, co senacki projekt senatora Jamesa Lankforda (R-OK). Jamesa Lankforda (R-OK) i Pete’a Rickettsa (R-NE), który nosi nazwę „No Deductions for Marijuana Businesses Act”.
Nowe przepisy Izby są również współsponsorowane przez Reps. Blake Moore (R-UT), Pete Sessions (R-TX), Vern Buchanan (R-FL), Greg Murphy (R-NC), Chuck Edwards (R-NC) i Gary Palmer (R-AL).
Chociaż zmiana harmonogramu nie jest gwarancją – a przesłuchania Administracji ds. Egzekwowania Narkotyków (DEA) w sprawie propozycji zostały opóźnione – ustawodawcy przeciwni konopiom indyjskim dążą do prewencyjnego usunięcia wiatru z żagli branży.
Ustawa miałaby zmienić kodeks IRS tak, aby oprócz wszystkich narkotyków z Wykazu I i Wykazu II, firmy zajmujące się marihuaną nie mogły korzystać z odliczeń podatkowych, które są dostępne dla innych branż.
Prohibicjonistyczna grupa Smart Approaches to Marijuana (SAM) przypisuje sobie autorstwo pomysłu stojącego za senacką ustawą i cieszy się z silnego poparcia Izby Reprezentantów.
„Rep. Jodey Arrington (R-Texas), przewodniczący Komisji Budżetowej Izby Reprezentantów, kieruje procesem uzgadniania i ma pierwszeństwo.
„Jego ulubiony temat? Trawka.”
– SAM (@learnaboutsam) 24 lutego 2025 r.
Tymczasem inny kongresmen GOP, Rep. Brian Mast (R-FL), niedawno wprowadził inną ustawę mającą na celu zapewnienie weteranom wojskowym dostępu do medycznej marihuany.
Rep. Greg Steube (R-FL) osobno złożył wniosek mający na celu ochronę weteranów wojskowych przed utratą świadczeń rządowych za używanie medycznej marihuany zgodnie z prawem stanowym.
Zwolennicy i interesariusze oczekują również na ponowne wprowadzenie innej dwupartyjnej propozycji, która chroniłaby banki przed karami federalnymi za samą współpracę z legalnymi firmami zajmującymi się konopiami indyjskimi.
Sponsor ustawy bankowej Secure and Fair Enforcement (SAFE) GOP House złoży ją ponownie w tym roku, ale rzecznik jego biura powiedział MEDCAN24 w zeszłym miesiącu, że wprowadzenie nie jest „nieuchronne”, jak sugerowały niektóre ostatnie doniesienia.
Dziesiątki firm zajmujących się marihuaną w New Jersey dążą do legalizacji domowej uprawy, pomimo oporu ze strony gubernatora i przywódców legislacyjnych
Zdjęcie dzięki uprzejmości Chris Wallis // Side Pocket Images.