„To, o czym wszyscy krzyczą, to: 'Chcemy regulacji, ale chcemy jej tak, jak chcemy'”.
Jasper Scherer The Texas Tribune
Sześć lat po tym, jak prawodawcy z Teksasu nieumyślnie uruchomili dynamicznie rozwijający się rynek konopi, jedna z izb ustawodawczych dąży do zamknięcia branży poprzez zakazanie produktów zawierających tetrahydrokannabinol lub THC.
Jednak nawet przy wsparciu porucznika gubernatora Dana Patricka (R), potężnego lidera Senatu Teksasu, propozycja zakazu THC ma niepewne perspektywy w Izbie Reprezentantów, gdzie przemysł konopny jest optymistycznie nastawiony do nakłonienia prawodawców do zaostrzenia przepisów, a nie do całkowitego stłumienia większości ich produktów.
W izbie niższej wysiłki zmierzające do zakazania produktów zawierających THC nie zyskały na popularności, a w tej sesji żaden ustawodawca Izby nie złożył niczego podobnego do senackiego projektu ustawy nr 3, który zdelegalizowałby produkty zawierające jakąkolwiek ilość THC. Kierownictwo Izby unikało wypowiadania się w tej sprawie, w tym marszałek Dustin Burrows (R-Lubbock), który nie odpowiedział na prośbę o komentarz.
Mark Bordas, dyrektor wykonawczy Texas Hemp Business Council, powiedział, że jego grupa jest „ostrożnym optymistą”, że ustawodawcy Izby zrezygnują z zakazu i zaakceptują „przemyślane przepisy”, takie jak ograniczenie produktów THC do Teksańczyków w wieku 21 lat i starszych, wymaganie opakowań odpornych na manipulacje i zakaz sprzedaży w pewnej odległości od szkół. Niektórzy zaproponowali również bardziej rygorystyczne i spójne wymagania dotyczące testowania, aby upewnić się, że produkty z konopi nie zawierają nadmiernych poziomów THC.
„Uważamy, że pod koniec dnia zwyciężą chłodniejsze głowy” – powiedział Bordas. „Mamy nadzieję, że ustawodawca zda sobie sprawę z tego, że w grę wchodzi ponad 50.000 miejsc pracy i wiele małych firm, a także utrzymanie i życie ludzi. Ludzie, którzy mają problemy z alkoholem lub uzależnieniem od opioidów, zwrócili się w stronę konopi, aby móc ponownie stać się funkcjonalnymi członkami społeczeństwa”.
Tysiące aptek z konopiami indyjskimi pojawiło się w całym Teksasie od 2019 roku, kiedy to kontrolowana przez GOP legislatura zezwoliła na sprzedaż konopi nadających się do spożycia. Prawo to, uchwalone rok po legalizacji konopi w całym kraju, miało na celu pobudzenie rolnictwa w Teksasie poprzez zezwolenie na komercjalizację konopi zawierających śladowe ilości nietoksycznego delta-9 THC, psychoaktywnego składnika marihuany.
To, co nastąpiło, to rozprzestrzenianie się produktów z konopi, od żelków i napojów po vape i pąki kwiatowe, które można teraz kupić w ponad 8 300 miejscach w całym stanie, od aptek po sklepy ogólnospożywcze. Produkty te nie mogą zawierać więcej niż 0,3% stężenia THC; wszystko, co jest wyższe, jest klasyfikowane jako marihuana, która pozostaje nielegalna w Teksasie poza ograniczonym zastosowaniem medycznym. Mimo to, produkty pochodne konopi wyglądają, smakują i czasami mają odurzające efekty podobne do ich silniejszego rodzeństwa. (Konopie i marihuana są roślinami konopi indyjskich; różnica polega na poziomie THC).
Senator Charles Perry, republikanin z Lubbock, który przeprowadził ustawę o legalizacji konopi w 2019 r., twierdzi, że ustawodawcy nie zamierzali dopuścić do takiej eksplozji produktów konsumpcyjnych. Jego najnowsza propozycja, SB 3, uczyniłaby nielegalnym posiadanie lub wytwarzanie produktów zawierających THC poza stanowym programem medycznej marihuany. Zgodnie z ustawą Perry’ego, która jest jednym z głównych priorytetów Patricka w tej sesji, osobom naruszającym prawo groziłoby do roku więzienia za posiadanie takich produktów i od 2 do 10 lat więzienia za ich wytwarzanie.
Podczas przesłuchania w sprawie SB 3 w tym tygodniu, Perry zrugał przemysł konopny, mówiąc, że „wykorzystali” oni prawo z 2019 roku, które pomógł uchwalić „do tego stopnia, że zagroziło ono zdrowiu publicznemu” z niebezpiecznie wysokim stężeniem THC.
„Z punktu widzenia wiarygodności, obecni dostawcy branżowi – a jest ich kilku, którzy kontrolują tę branżę – wykazali, że nie są godni zaufania” – powiedział Perry. „A teraz wszyscy krzyczą: 'Chcemy regulacji, ale chcemy jej tak, jak chcemy'”.
Perry powiedział, że nadszedł czas, by „z powrotem zamknąć dżina w butelce”.
Nie wszyscy popierają ten pomysł. Krytycy twierdzą, że zakaz skutecznie wyeliminowałby przemysł konopny w Teksasie i jego około 50 000 miejsc pracy, a także wpływy podatkowe z 8 miliardów dolarów, które według szacunków generuje rocznie. Krytycy twierdzą, że zamiast rozwiązać obawy dotyczące zdrowia publicznego, zakaz pogorszyłby sytuację, zmuszając konsumentów do wejścia na nieuregulowany czarny rynek, promując łatwiejszy dostęp do jeszcze silniejszych produktów.
„Nie wyleczy pan alkoholizmu zakazując jasnego piwa” – powiedział Bordas. „Konopie to lekkie piwo w ofercie marihuany. Jeśli Teksas ma problem z THC, to czy nie jest logiczne, że źródłem tego problemu jest marihuana o wysokiej mocy i wyższym stężeniu THC?”.
Zwolennicy ustawy Perry’ego twierdzą, że te wysokie poziomy THC można już znaleźć w produktach detalicznych, które rzekomo nie przekraczają dopuszczalnego limitu. Steve Dye, szef Departamentu Policji w Allen w północnym Teksasie, powiedział, że niedawne operacje pod przykrywką w jego mieście wykazały stężenie THC „sięgające 78%” w niektórych produktach – znacznie powyżej progu 0,3%. (Kierownik jednego ze sklepów napadniętych przez władze Allen złożył pozew sądowy kwestionujący zasadność nakazów przeszukania i testów laboratoryjnych).
„Etykiety na wielu produktach nie odzwierciedlają rzeczywistego poziomu THC wewnątrz opakowania, co prowadzi do przypadkowych zatruć, przedawkowań i zwiększonego uzależnienia od tych psychoaktywnych produktów, szczególnie wśród naszej młodzieży” – powiedział Dye senackim prawodawcom podczas poniedziałkowego przesłuchania w sprawie SB 3.
Na chwilę obecną prawo stanowe i federalne nie nakłada żadnych ograniczeń wiekowych oraz luźnych i niespójnych wymogów testowych na przemysł konopny w Teksasie. Podczas gdy SB 3 zakazałby produktów THC, nadal zezwalałby na nietoksyczny, niepsychoaktywny kannabidiol, znany jako CBD. Ponadto nałożyłaby ona bardziej rygorystyczne ograniczenia na te produkty – zgodnie z tym, co liderzy branży konopnej proponują w odniesieniu do materiałów eksploatacyjnych THC, w tym zakaz sprzedaży lub marketingu nieletnim poniżej 21 roku życia i wymaganie „widocznych, zabezpieczonych przed dziećmi i zamykanych opakowań produktów”.
Podczas kilkugodzinnego przesłuchania dziesiątki osób wzywało senatorów do nałożenia surowszych przepisów w celu ograniczenia wysokiego poziomu THC, zamiast zakazywania produktów. Organy ścigania opuściły galerię Senatu po wielokrotnych wybuchach ze strony uczestników, którzy dopingowali świadków krytykujących ustawę.
Galeria Senatu oczyszczona po wielokrotnych wybuchach (oklaskach) w opozycji do SB3 pic.twitter.com/nqRK3yX5ZX
– Texas Cannabis Collective (@txcannaco) 3 marca 2025 r.
Kevin Hale, koordynator legislacyjny Teksańskiej Partii Libertariańskiej, powiedział, że ustawa Perry’ego jest „rażącym przesadą rządu” i „wyciąga dywan spod” właścicieli firm konopnych, którzy spędzili ostatnie sześć lat „inwestując w witryny sklepowe, listy płac, marketing i łańcuchy dostaw”.
„Te produkty są poszukiwane przez Państwa wyborców. Nie są niebezpieczne”, powiedział Hale. „Libertarianie wierzą w wolny i otwarty, przejrzysty rynek. Ta ustawa robi coś przeciwnego, spychając konsumentów i dostawców z powrotem na czarny rynek, gdzie etykiety i etyka są niekontrolowane”.
Niektórzy pacjenci i lekarze twierdzą, że THC zawarte w marihuanie może być skutecznie stosowane w walce z bólem, depresją, lękiem, problemami z apetytem i nudnościami. W ramach stanowego programu Compassionate Use Program (CUP), ustawodawcy zezwolili niektórym Teksańczykom na stosowanie medycznej marihuany w leczeniu takich schorzeń jak epilepsja, drgawki, autyzm, rak i zespół stresu pourazowego (PTSD).
Chociaż niektórzy weterani korzystają z programu medycznej marihuany w leczeniu PTSD i innych schorzeń, wiele grup weteranów sprzeciwia się ustawie Perry’ego, a niektórzy z nich powiedzieli w poniedziałek komisji senackiej, że wolą korzystać z bardziej przystępnych cenowo i dostępnych produktów THC, które można znaleźć w codziennych sklepach detalicznych.
David Bass, weteran armii, który założył grupę Texas Veterans for Medical Marijuana, powiedział, że odpowiednie uregulowanie branży konopnej byłoby kosztowne. Wezwał on ustawodawców do poparcia SB 3 i skupienia się na rozszerzeniu stanowego programu Compassionate Use.
„Nie chcę, aby nasi weterani używali tych pochodnych konopi” – powiedział Bass. „Powodem jest to, że nie mają pojęcia, co biorą i nie używają tych produktów pod opieką lekarza”.
Bass powiedział, że w ramach programu Compassionate Use w Teksasie „dokładnie znamy pochodzenie i skład naszych leków. [The Department of Public Safety] kontroluje i certyfikuje leki CUP, a my używamy leków CUP pod opieką naszych lekarzy”.
W obecnej sytuacji przemysł konopny ma jednak „przytłaczającą przewagę” nad programem stanowym, powiedziała Jervonne Singletary, starszy dyrektor ds. relacji rządowych w Goodblend, jednym z trzech dostawców medycznej marihuany w Teksasie. Po pierwsze, powiedziała, że pacjenci muszą przeskakiwać przez tak wiele przeszkód, aby składać i otrzymywać zamówienia, że niektórzy mogą zdecydować się po prostu odebrać produkty THC ze stacji benzynowej za rogiem.
„W tej chwili firmy konopne mogą naprawdę zlokalizować się w dowolnym miejscu w całym stanie. Mogą znajdować się obok szkoły Państwa dziecka” – powiedział Singletary. „Większość sklepów monopolowych nie może tego zrobić, my z pewnością nie możemy tego zrobić i uważamy, że sensowne jest tylko ustawienie ich w kolejce”.
Inna ustawa Perry’ego, SB 1505, zmierzałaby do rozwiązania tego problemu poprzez zezwolenie dostawcom medycznej marihuany na prowadzenie satelitarnych magazynów zaprojektowanych w celu ułatwienia pacjentom dostępu do recept. Ustawa podwoiłaby również limit licencjonowanych dystrybutorów medycznej marihuany do sześciu z trzech.
Artykuł pierwotnie ukazał się w The Texas Tribune pod adresem https://www.texastribune.org/2025/03/05/texas-thc-ban-hemp-senate-bill/.
The Texas Tribune jest wspieranym przez członków, bezpartyjnym newsroomem informującym i angażującym Teksańczyków w politykę stanową. Więcej informacji znajdą Państwo na stronie texastribune.org.
Sędzia z Teksasu odrzuca próbę prokuratora generalnego cofnięcia ustawy o dekryminalizacji marihuany w Dallas zatwierdzonej przez wyborców