W tym tygodniu ustawodawcy w New Hampshire przeprowadzili wstępne przesłuchania w sprawie szeregu ustaw związanych z konopiami indyjskimi, w tym propozycji legalizacji używania marihuany przez dorosłych, zezwolenia na domową uprawę wśród pacjentów medycznych i opiekunów oraz usunięcia rejestrów dotyczących niektórych przestępstw.
Wymiaru Sprawiedliwości w Sprawach Karnych i Bezpieczeństwa Publicznego rozpatrzyła w czwartek pięć projektów ustaw w tej dziedzinie. Przesłuchanie odbyło się po osobnym w środę, kiedy to Komisja Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Osób Starszych Izby Reprezentantów wysłuchała kolejnych pięciu projektów ustaw.
Oba oddzielne plany legalizacji, które były rozważane, zezwalają na osobiste posiadanie i używanie, ale nie mają na celu regulacji rynków komercyjnych.
HB 198 jest prowadzona przez Rep. Jareda Sullivana. Pozwoliłaby ona na posiadanie i używanie dwóch uncji lub kwiatów konopi indyjskich przez osoby w wieku 21 lat i starsze.
Sullivan powiedział Komisji Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa w Sprawach Karnych, że „wiele osób zaakceptowało konsumpcję konopi indyjskich przez dorosłych, którzy są odpowiedzialni, ale w New Hampshire jest to nadal nielegalne”. Powiedział również, że ustawodawcy wielokrotnie napotykali na „przeszkody”, jeśli chodzi o regulację komercyjnego przemysłu konopi indyjskich.
„Chcemy uczynić ją legalną i zezwolić na posiadanie rozsądnych ilości marihuany” – stwierdził Sullivan.
W przypadku dwóch pierwszych wykroczeń, osoby palące lub wapujące marihuanę w miejscach publicznych są winne popełnienia przestępstwa. Początkowa grzywna w wysokości 100 USD wzrośnie do 500 USD po drugim wykroczeniu. Trzecie lub kolejne wykroczenie w ciągu pięciu lat od pierwszego wykroczenia może skutkować oskarżeniem o wykroczenie.
Sullivan wyjaśnił, że przepisy te są wynikiem dyskusji z kolegami na temat obaw związanych z uciążliwościami publicznymi, biernym paleniem i innymi kwestiami.
Powiedział, że jeśli ustawa zostanie przyjęta, później ustawodawca może powrócić do tej kwestii i zająć się kwestią tego, jak regulować sprzedaż detaliczną.
Vermont zrobił to samo” – powiedział. Zalegalizowali tę praktykę, a kilka lat później opracowali ramy regulacyjne.
Rep. Heath Howard, przedstawiciel D i współwnioskodawca ustawy, przyznał, że takie podejście „nie jest moją preferowaną metodą legalizacji”. Nazwał to jednak „podstawowym kompromisem, który zachowuje normy publiczne, ale także daje ludziom nowe swobody, z których mogą korzystać w swoich prywatnych posiadłościach”.
Matt Simon, dyrektor ds. rządowych i public relations w firmie GraniteLeaf zajmującej się medyczną marihuaną, a także Jim Riddle z New Hampshire Hashish Affiliation opowiedzieli się za ustawą.
Riddle powiedział, że ustawa nie zwiększy biurokracji w rządzie i nie zwiększy wydatków podatników.
Ponadto, potępił on środek legalizacyjny, który był rozważany w zeszłym roku przez ustawodawców jako „państwowy monopol marihuany w stylu radzieckim”. Propozycja ta zakładała, że New Hampshire Liquor Fee, za pośrednictwem sklepów franczyzowych, będzie odpowiedzialna za sprzedaż detaliczną marihuany.
Simon powiedział tymczasem, że prosta propozycja Sullivana dotycząca legalizacji medycznej marihuany, znanej również jako Alternatywne Centra Leczenia (ATC) w New Hampshire, miałaby niewielki wpływ na istniejących operatorów tego narkotyku, którzy obecnie działają w New Hampshire.
Ustawa nie ma wpływu na program terapeutycznej marihuany. Ustawa ta nie miałaby wpływu na ATC. „Popieramy ją co do zasady”, powiedział.
Simon dodał: „New Hampshire nauczyło się w ciągu ostatnich kilku lat, że legalizacja marihuany nie jest prostym pytaniem typu tak lub nie”. Każda ustawa legalizująca konopie indyjskie zawiera dziesiątki opcji, z których wiele jest dyskusyjnych, a niektóre są dobre, a inne złe. Wiele projektów ustaw jest odrzucanych, ponieważ ludzie nie mogą zgodzić się na dziesiątki wyborów.
Ostrzegł, że jeśli skomplikowana ustawa trafi do drugiej izby, będą „dziesiątki decyzji politycznych, które mogą wykoleić tę drugą ustawę”. To prosta odpowiedź „tak” lub „nie”, jeśli ta ustawa zostanie wysłana do drugiej izby. To doskonała ustawa zarówno pod względem politycznym, jak i strategicznym”.
(Ujawnienie: Simon wspiera pracę MEDCAN24 poprzez comiesięczne zobowiązanie na Patreon).
Inne ustawy związane z konopiami indyjskimi, które zostały wysłuchane w czwartek przez komisję, obejmują:
- Projekt ustawy HB75 autorstwa Rep. Kevina Verville’a (R) ma również bardzo proste podejście do legalizacji. Ustawa wyeliminowałaby kary za posiadanie i używanie marihuany, ale nie ustanowiłaby żadnych ram licencyjnych ani regulacyjnych. Osoby poniżej 21. roku życia popełniałyby przestępstwo, gdyby znaleziono je w posiadaniu lub używaniu marihuany. Osoby poniżej 18 roku życia będą poddawane ocenie pod kątem zaburzeń uzależnienia. Używanie marihuany przez dorosłych w miejscach publicznych jest również przestępstwem.
- Ustawa HB 196 Rep. Jonaha Wheelera (D) unieważni wcześniejsze aresztowania i wyroki skazujące za zwykłe posiadanie marihuany. Obejmowałoby to przestępstwa posiadania do 2 uncji marihuany, 5 gramów haszyszu i/lub „ilości, na posiadanie której New Hampshire zezwala dorosłym powyżej 21 roku życia” – w zależności od tego, która z tych wartości była wyższa.
- Projekt ustawy Howarda HB190 zwiększy limity posiadania medycznej marihuany przez pacjentów i ich opiekunów do czterech uncji. Jest to poprawa w stosunku do obecnie obowiązującego limitu dwóch uncji. Istniejące 10-dniowe limity na zakup marihuany przez pacjentów zostałyby zwiększone z 2 uncji do 4 uncji.
- Ustawa HB 380 autorstwa Rep. Suzanne Vail (D) zmieniłaby kary za sprzedaż medycznej marihuany przez osoby, które nie kwalifikują się jako pacjenci lub opiekunowie.
Wheeler zwrócił uwagę, że chociaż stan zdekryminalizował posiadanie marihuany o wielkości do trzech czwartych cala, to nadal karze ludzi za wcześniejsze przestępstwa.
Wyjaśnił, że zarzuty, za które ludzie zostali uwięzieni, nie są już przedmiotem dochodzenia. „Ale nadal nie są w stanie iść naprzód w życiu – co jest celem systemu sądownictwa karnego, jego strony rehabilitacyjnej – ponieważ ten zarzut nadal znajduje się w ich rejestrze”.
Kolejnych pięć ustaw związanych z konopiami indyjskimi zostało wysłuchanych przez Komisję Zdrowia, Usług Społecznych i Spraw Osób Starszych Izby Reprezentantów New Hampshire dzień wcześniej. Być może najbardziej godna uwagi jest jedna z nich – HB 53, autorstwa Rep. Wendy Thomas (D) – która pozwoliłaby zarejestrowanym przez państwo pacjentom i opiekunom na uprawę marihuany w domu.
Osoby spełniające wymagania mogą uprawiać do 12 sadzonek, trzy dojrzałe rośliny i trzy rośliny w stadium niedojrzałym. Ponadto, osoby te mogą posiadać do 8 uncji marihuany nadającej się do użytku, a także dowolną ilość marihuany nienadającej się do użytku. Właściciele mogą zakazać uprawy konopi indyjskich w wynajmowanej nieruchomości.
Thomas powiedziała MEDCAN24 w e-mailu, że jest to trzeci raz, kiedy podczas swojej kadencji jako ustawodawca wprowadziła przepisy dotyczące medycznej marihuany.
Powiedziała. „A potem – kto wie?”
Komisja wysłuchała również następujących projektów ustaw dotyczących konopi indyjskich:
- HB 205 od Howarda pozwoliłaby weteranom na zwolnienie z opłaty stanowej w wysokości 50 USD za certyfikację medycznej marihuany.
- HB 301 Vaila pozwoliłoby ATC na utworzenie dodatkowych lokalizacji do uprawy, w tym szklarni. Obecnie wszystkie uprawy muszą odbywać się w pomieszczeniach. Uprawa szklarniowa jest zabroniona.
- Thomas sponsorował ustawę HB54, która pozwoliłaby ATC działać jako podmioty nastawione na zysk. Zgodnie z obowiązującym prawem ATC muszą być podmiotami non-profit.
- Thomas wprowadził również ustawę HB 51, która zezwala ATC na zakup nietrzeźwych produktów, takich jak CBD do medycznej marihuany. Ustawa usunęłaby również nasiona konopi ze stanowych definicji medycznej marihuany.
Thomas mówi MEDCAN24, że wiele z tych propozycji ma na celu obniżenie cen zarówno dla pacjentów, jak i opiekunów.
Według niej, przepisy dotyczące konopi „mogą potencjalnie obniżyć ceny i udostępnić więcej produktów zawierających kannabinoidy konopne i wyższą zawartość CBD”.
Thomas wyjaśnia, że wymóg, aby ATC były organizacjami non-profit, dyskwalifikuje ich operatorów z niektórych możliwości finansowania i że muszą oni przestrzegać szczegółowych przepisów dotyczących organizacji non-profit, które zwiększają koszty.
Karen O’Keefe powiedziała, że dyrektor ds. polityki stanowej Marijuana Coverage Undertaking popiera większość reform, które zostały wprowadzone w bieżącej sesji. Grupa koncentruje się jednak przede wszystkim na propozycji unieważnienia (HB 196), a także na prostej ustawie legalizacyjnej Sullivana HB 198.
Powiedziała MEDCAN24 za pośrednictwem poczty elektronicznej, że „Izba przyjęła już większość lub wszystkie dobre ustawy i mam nadzieję, że zrobi to ponownie”.
Simon powiedział MEDCAN24 w e-mailu, że jest nieugięty co do faktu, że klimat polityczny dla marihuany nie jest w tym roku korzystny, ale zwolennicy są przekonani, że wiele ustaw przejdzie przez Izbę i trafi do Senatu.
Na tym etapie będziemy koncentrować się na jednym prawie stanowym w danym momencie i jednym przesłuchaniu legislacyjnym w danej minucie, jednocześnie dokładając wszelkich starań, aby poinformować niektórych nowo wybranych ustawodawców” – powiedział.
Wiele z inicjatyw podjętych podczas tej sesji stanowi kontynuację wcześniejszych działań. W przeszłości ustawodawcy uchwalili ustawę, która zezwalała ATC na uprawę szklarni. Jednak były gubernator Chris Sununu zawetował ją. Chris Sununu (R), były gubernator, zawetował tę ustawę. Ustawodawcom nie udało się później obalić tego weta. W przeszłości podejmowano wysiłki na rzecz legalizacji domowej marihuany medycznej i zezwolenia na ATC w celach zarobkowych. Wheeler, który przyznał to podczas czwartkowego przesłuchania publicznego, powiedział, że po raz drugi w ciągu czterech lat wprowadził ustawę o unieważnieniach.
–
MEDCAN24 śledzi setki ustaw dotyczących marihuany, psychodelików i polityki narkotykowej w stanowych organach ustawodawczych w tym roku. Subskrybenci Patreon, którzy wpłacą co najmniej 25 USD miesięcznie, mają dostęp do interaktywnych map i wykresów, a także do naszego kalendarza przesłuchań.
Dowiedz się więcej o naszej wyszukiwarce przepisów dotyczących marihuany. Aby uzyskać dostęp, proszę zostać zwolennikiem Patreon.
–
Nadzieje zwolenników pełnej legalizacji drastycznie spadły od czasu listopadowych wyborów. Nowa gubernator stanu, Kelly Ayotte (R) – była senator USA i prokurator generalna stanu – wielokrotnie powtarzała na szlaku kampanii, że jeśli zostanie wybrana, będzie sprzeciwiać się wysiłkom na rzecz legalizacji narkotyków dla dorosłych.
Jason Osborne, lider większości w Izbie Reprezentantów, który był byłym sponsorem przepisów legalizujących marihuanę, stwierdził na początku miesiąca, że może minąć wiele lat, zanim New Hampshire podejmie kolejną próbę legalizacji i regulacji tej rośliny.
W wywiadzie dla lokalnego oddziału ABC, Osborne stwierdził: „Mieliśmy okazję przejść obok tej kwestii z poprzednim gubernatorem, ale szczerze mówiąc, przegapiliśmy to”. „Nie mogę myśleć o tym, że wrócimy do tego przez co najmniej kolejną dekadę”.
Ustawodawca wyjaśnił w kolejnym e-mailu do MEDCAN24, że chociaż ustawodawcy mogą nie potrzebować „dekady”, aby ponownie rozważyć przepisy dotyczące legalizacji marihuany, to nie nastąpi to w najbliższym czasie.
„Dekada” była tylko tym, co wyszło z moich ust w tej chwili” – powiedział Osborne. Chodziło mi o to, że gubernator będzie nadal sprawował swój urząd i nie zobaczymy, aby marihuana była traktowana poważniej.
Ustawodawcy z New Hampshire prawie uchwalili przepisy podczas ostatniej sesji legislacyjnej, które zezwalałyby i regulowały marihuanę dla dorosłych. Ustawa sponsorowana przez Republikanów – którą Sununu powiedział, że poprze – miała dwupartyjne poparcie w obu izbach ustawodawczych, ale Demokraci w Izbie Reprezentantów wąsko zagłosowali za jej złożeniem w ostatniej chwili, kwestionując kontrolowany przez państwo mannequin franczyzy, który dałby państwu bezprecedensowy wpływ na sklepy detaliczne i ceny konsumenckie.
Sondaż z czerwca ubiegłego roku wykazał, że prawie dwie trzecie (65%) mieszkańców New Hampshire popiera legalizację marihuany, podczas gdy prawie tyle samo (61%) stwierdziło, że popiera nieudaną ustawę legalizacyjną HB 1633.
Ustawodawcy z Massachusetts złożyli kilkanaście ustaw związanych z psychodelikami przed upływem terminu w zeszłym tygodniu
Mike Latimer jest fotografem.