16.8 C
Warszawa
poniedziałek, 16 czerwca, 2025
spot_imgspot_img

Top 5 tego tygodnia

spot_img

Powiązane posty

Gubernator Virginii GOP wetuje plan legalizacji sprzedaży rekreacyjnej marihuany – MEDCAN24


Podobnie jak w ubiegłym roku, ustawodawcy stanu Wirginia ponownie uchwalili ustawę o legalizacji detalicznej sprzedaży konopi indyjskich. Podobnie jak w zeszłym roku, gubernator Glenn Youngkin (R) ponownie ją zawetował.

Youngkin, który oficjalnie odrzucił ustawę w poniedziałek, stwierdził w oświadczeniu o wecie, że ustawa „zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu mieszkańców Wirginii”.

„Stany podążające tą ścieżką zaobserwowały niekorzystny wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, zwiększoną aktywność gangów i brutalną przestępczość, znaczne pogorszenie zdrowia psychicznego, zmniejszone bezpieczeństwo na drogach oraz znaczne koszty związane z detaliczną sprzedażą marihuany, które znacznie przekraczają wpływy z podatków” – twierdził gubernator. „Nie eliminuje również nielegalnej sprzedaży marihuany na czarnym rynku, ani nie gwarantuje bezpieczeństwa produktu”.

Używanie, posiadanie i ograniczona uprawa konopi indyjskich przez dorosłych są już legalne w Wirginii, co jest wynikiem propozycji Demokratów zatwierdzonej przez ustawodawców w 2021 roku. Jednak Republikanie, po zdobyciu kontroli nad Izbą Reprezentantów i urzędem gubernatora jeszcze w tym samym roku, zablokowali następnie wymagane ponowne uchwalenie ram regulacyjnych dla sprzedaży detalicznej. Od tego czasu nielegalne sklepy wyrosły, aby zaspokoić popyt konsumentów, zasilając nielegalny rynek, którego wartość szacuje się na prawie 3 miliardy dolarów.

„Obecny nielegalny rynek konopi indyjskich w Wirginii jest wszechobecny i niebezpieczny” – powiedział gubernator w swoim przesłaniu do weta. „Próba naprawienia błędu dekryminalizacji marihuany poprzez ustanowienie bezpiecznego i regulowanego rynku jest nieosiągalnym celem. Bardziej rozważnym podejściem byłoby ponowne przeanalizowanie kwestii rozbieżności w egzekwowaniu prawa, a nie potęgowanie ryzyka i narażanie zdrowia i bezpieczeństwa Wirginijczyków przy większej dostępności rynku”.

Jeszcze przed rozpoczęciem obecnej sesji legislacyjnej biuro Youngkina sygnalizowało, że nie jest zainteresowane reformą.

Zapytany przez Virginia Public Media (VPM) pod koniec ubiegłego roku o prawdopodobieństwo weta, Christian Martinez, rzecznik Youngkina, powiedział: „Myślę, że może pan przytoczyć fakt, że raz po raz był bardzo jasny w tej sprawie”.

Zakładając, że weto zostanie utrzymane, oznacza to, że stan straci dziesiątki milionów dolarów rocznych dochodów państwowych na projekty takie jak programy przedszkolne, reinwestycje społeczne i leczenie uzależnień, zgodnie z raportem opublikowanym na początku tego miesiąca przez stanowy Departament Planowania i Budżetu.

Według raportu, roczne przychody rządu zaczęłyby się od szacunkowej kwoty 7,3 miliona dolarów w roku podatkowym 2026. Liczba ta będzie następnie stale rosnąć wraz z rozwojem regulowanego systemu. Do roku podatkowego 2031 liczba ta wzrosłaby do prognozowanych 87,84 mln USD rocznie.

Sponsor propozycji w Izbie Reprezentantów, Del. Paul Krizek (D), powiedział MEDCAN24, że jest rozczarowany, ale nie zaskoczony wetem Youngkina.

„Jestem rozczarowany, ale wszyscy to widzieliśmy” – napisał w e-mailu. „Miałem nadzieję, że podpisze ustawę, ale jasne jest, że gubernator nie rozumie, że zdecydowana większość mieszkańców Wirginii chce dobrze uregulowanego, bezpiecznego rynku przeznaczonego wyłącznie dla dorosłych”.

„Wetując tę ustawę” – kontynuował Krizek – „gubernator Youngkin po raz kolejny zawiódł obywateli Wirginii, pozwalając na utrzymywanie się już kwitnącego nielegalnego podziemnego rynku konopi indyjskich – a im dłużej będziemy to ignorować, tym trudniej będzie walczyć z rozprzestrzenianiem się nielegalnych produktów, które stanowią jeszcze większe zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego”.

Zwolennicy tymczasem stwierdzili, że weto stawia politykę nad polityką.

„Po raz kolejny gubernator Youngkin przedłożył swoją osobistą politykę nad bezpieczeństwo publiczne, decydując się na utrzymanie kontroli nad rynkiem marihuany w Wirginii w rękach nieuregulowanych operatorów” – powiedział w e-mailu MEDCAN24 JM Pedini, dyrektor ds. rozwoju grupy NORML i dyrektor wykonawczy Virginia NORML.

„To zdroworozsądkowe ustawodawstwo usunęłoby marihuanę z narożnych sklepów i palarni oraz zalegalizowałoby dostęp tylko dla osób w wieku 21 lat i starszych w licencjonowanych aptekach” – dodał Pedini. Zamiast tego, te weta zagrażają zdrowiu i bezpieczeństwu zarówno dorosłych konsumentów, jak i dzieci, i nie zapewniają ochrony nikomu poza nielegalnym rynkiem, który rozrósł się podczas jego kadencji”.

Dwaj sponsorzy ustawy o legalnej sprzedaży, Krizek i senator Aaron Rouse (D), przedstawili w zeszłym roku własne plany legalizacji komercyjnego systemu konopi indyjskich w stanie. Plany te ostatecznie połączyły się w kompromisową propozycję, która została przyjęta przez ustawodawców, ale zawetowana przez Youngkina.

W przesłanym wówczas wecie gubernator napisał, że „proponowana legalizacja detalicznej marihuany we Wspólnocie zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu Wirginijczyków”.

Tegoroczna ustawa ponownie wprowadziła ten plan.

Oto jak wyglądałyby przepisy dotyczące sprzedaży marihuany w Wirginii, SB 970 i HB 2485:

  • Sprzedaż detaliczna mogłaby rozpocząć się 1 maja 2026 roku.
  • Dorośli będą mogli zakupić do 2,5 uncji marihuany w ramach jednej transakcji lub do równoważnej ilości innych produktów z konopi indyjskich określonych przez organy regulacyjne.
  • Podatek w wysokości do 11,625% miałby zastosowanie do sprzedaży detalicznej dowolnego produktu z konopi indyjskich. Obejmowałoby to stanowy podatek od sprzedaży detalicznej i użytkowania w wysokości 1,125% oprócz nowego podatku od marihuany w wysokości 8%. Samorządy lokalne mogłyby nałożyć dodatkowy podatek w wysokości 2,5%.
  • Virginia Cannabis Control Authority miałby nadzorować licencjonowanie i regulację nowej branży. Jego zarząd byłby uprawniony do kontrolowania posiadania, sprzedaży, transportu, dystrybucji, dostawy i testowania marihuany.
  • Samorządy lokalne mogłyby zakazać zakładów produkujących marihuanę, ale tylko wtedy, gdy wyborcy zatwierdzą referendum w sprawie rezygnacji.
  • Lokalizacje punktów sprzedaży detalicznej nie mogą znajdować się w odległości mniejszej niż 1000 stóp od innego punktu sprzedaży marihuany.
  • Hodowcy podlegaliby regulacjom dotyczącym powierzchni przeznaczonej na uprawę marihuany, znanej jako wielkość baldachimu. Dozwolona byłaby zarówno uprawa marihuany wewnątrz, jak i na zewnątrz, choć tylko hodowcy na niższych poziomach – z niższymi limitami wielkości baldachimu – mogliby uprawiać rośliny na zewnątrz. Więksi hodowcy musieliby uprawiać rośliny w pomieszczeniach. Bezpieczne szklarnie kwalifikowałyby się jako uprawa wewnętrzna.
  • Dozwolone byłyby tylko bezpośrednie transakcje twarzą w twarz. Przepisy zabraniałyby korzystania z innych sposobów, takich jak automaty sprzedające, okienka przejazdowe, internetowe platformy sprzedaży i usługi dostawy.
  • Obecni dostawcy medycznej marihuany, którzy wejdą na rynek dla dorosłych, mogliby ubiegać się o otwarcie do pięciu dodatkowych placówek detalicznych, które musiałyby być zlokalizowane w ich istniejących licencjonowanych obiektach.
  • Wielkość porcji byłaby ograniczona do 10 miligramów THC, z nie więcej niż 100 mg THC na opakowanie.
  • Żadna osoba nie mogłaby otrzymać ani posiadać udziałów w więcej niż pięciu licencjach ogółem, nie wliczając w to licencji przewoźnika.
  • Osoby skazane za przestępstwa lub przestępstwa związane z moralnością w ciągu ostatnich siedmiu lat nie będą mogły ubiegać się o licencję, podobnie jak pracownicy policji lub szeryfa, jeśli są odpowiedzialni za egzekwowanie przepisów karnych, ruchu drogowego lub pojazdów silnikowych Wspólnoty Narodów.
  • Skoncentrowany na kapitale program mikrobiznesu przyznawałby licencje podmiotom, które w co najmniej dwóch trzecich są własnością i są bezpośrednio kontrolowane przez kwalifikujących się wnioskodawców, w tym osoby z wykroczeniami związanymi z konopiami indyjskimi w przeszłości, członków rodzin osób skazanych w przeszłości, weteranów wojskowych, osoby, które mieszkały co najmniej trzy z ostatnich pięciu lat w „historycznie upośledzonej ekonomicznie społeczności”, osoby, które uczęszczały do szkół na tych obszarach oraz osoby, które otrzymały federalne stypendium Pell lub uczęszczały do college’u lub uniwersytetu, w którym co najmniej 30 procent studentów kwalifikuje się do stypendiów Pell.
  • „Społeczność o historycznie niekorzystnej sytuacji ekonomicznej” definiuje się jako obszar, w którym w latach 2009-2019 odnotowano przestępstwa związane z posiadaniem marihuany na poziomie 150 procent lub powyżej średniej w całym stanie.
  • Dochody podatkowe z programu w pierwszej kolejności pokryłyby koszty administrowania i egzekwowania stanowego systemu konopi indyjskich. Następnie 60 procent pozostałych środków zostałoby przeznaczonych na wsparcie stanowego funduszu Cannabis Equity Reinvestment Fund, 25 procent na leczenie i zapobieganie zaburzeniom związanym z używaniem substancji psychoaktywnych, 10 procent na programy przedszkolne dla zagrożonych dzieci, a 5 procent na kampanię na rzecz zdrowia publicznego i świadomości.
  • Dorośli mogliby również dzielić się do 2,5 uncji z innymi dorosłymi bez wynagrodzenia finansowego, choć szara strefa „prezentowania” marihuany w ramach innej transakcji podlegałaby karze jako wykroczenie klasy 2 i wykroczenie klasy 1 w przypadku drugiego i kolejnych wykroczeń.
  • Wprowadzono by również szereg innych nowych sankcji karnych. Na przykład świadoma sprzedaż lub przekazanie marihuany lub akcesoriów związanych z marihuaną osobie poniżej 21 roku życia będzie wykroczeniem klasy 1, zagrożonym karą do roku pozbawienia wolności i grzywną w maksymalnej wysokości 2500 USD, podobnie jak świadoma sprzedaż marihuany osobie, co do której istnieje uzasadnione przekonanie, że jest nietrzeźwa. Reklamowanie sprzedaży akcesoriów do marihuany osobom poniżej 21 roku życia byłoby również wykroczeniem klasy 1.
  • Świadome uzyskanie marihuany w imieniu osoby poniżej 21 roku życia będzie wykroczeniem klasy 1.
  • Osoby poniżej 21 roku życia, które posiadają lub używają marihuany lub próbują ją uzyskać, podlegałyby karze cywilnej w wysokości nie większej niż 25 USD i nakazowi przystąpienia do programu leczenia zaburzeń związanych z używaniem substancji i/lub programu edukacyjnego.
  • Nielegalna uprawa lub produkcja marihuany, z wyłączeniem legalnej uprawy domowej, byłaby przestępstwem klasy 6, zagrożonym karą do pięciu lat pozbawienia wolności i grzywną w wysokości 2500 USD.
  • Ludzie mogliby przetwarzać marihuanę z domowej uprawy na produkty takie jak produkty spożywcze, ale ekstrakcja butanem lub użycie innych lotnych rozpuszczalników byłoby karane jako wykroczenie klasy 1.

Ustawy dotyczące legalnej sprzedaży marihuany były kilkoma propozycjami związanymi z konopiami indyjskimi, które ustawodawcy wysłali w tym roku na biurko Youngkina. Zgodnie z prawem, gubernator ma 30 dni na podjęcie działań w sprawie ustawy, gdy trafi ona na jego biurko. Może on podpisać ustawę, zawetować ją lub zezwolić na jej wejście w życie bez jego podpisu.

Ustawodawcy spotkają się ponownie 2 kwietnia, aby rozważyć obalenie weta.

Niektóre inne ustawy dotyczące polityki narkotykowej upadły w tej sesji, zanim dotarły do Youngkina, w tym jedna, która utorowałaby drogę do terapii wspomaganej psychedelikami dla weteranów. Projekt ten, mimo że został jednogłośnie przyjęty przez Senat Wirginii, został odłożony na półkę przez komisję legislacyjną w zeszłym miesiącu.

Jeszcze inna ustawa wejdzie w życie bez działań ze strony gubernatora: wspólna rezolucja Izby Reprezentantów mająca na celu ponowne powołanie komisji ustawodawców, którzy mieliby badać i nadzorować wdrażanie przez stan przepisów dotyczących marihuany – co jest postrzegane przez niektórych jako wskazówka, że ustawodawca zamierza w przyszłości podjąć działania związane z konopiami indyjskimi.

Ponieważ Youngkin nie będzie mógł ubiegać się o reelekcję jeszcze w tym roku, jego następca prawdopodobnie zdecyduje, czy regulowane produkty staną się dostępne we Wspólnocie w ciągu najbliższych kilku lat.

HJ 497 utworzy wspólną komisję prawodawców – sześciu z Izby, czterech z Senatu – w celu zbadania stanowego systemu konopi indyjskich, nadzorowania wdrażania przepisów dotyczących marihuany i wydawania zaleceń dotyczących przyszłych zmian legislacyjnych. Odzwierciedla to nadzieję, że ktokolwiek zastąpi Youngkina, będzie bardziej otwarty na komercyjny rynek konopi indyjskich.

Podobna komisja istniała wcześniej w Commonwealth, ale prawo tworzące ten organ wygasło w zeszłym roku, a grupa została rozwiązana.

Chelsea Higgs Wise, współzałożycielka i dyrektor wykonawczy grupy Marijuana Justice, powiedziała, że przyjęcie rezolucji daje zwolennikom lepszy dostęp do prawodawców „prowadzących do następnej sesji generalnej w celu przygotowania się do ustawy regulującej stosowanie przez dorosłych”.

„Przywrócenie komisji nadzoru nad konopiami indyjskimi ma kluczowe znaczenie dla przeglądu obaw wszystkich zainteresowanych stron” – powiedziała w oświadczeniu dla MEDCAN24 po przyjęciu ustawy przez ustawodawcę. „Komisja zaoferuje publiczne zeznania i udokumentowaną dyskusję na temat opracowania propozycji z 2026 roku”.

„Po latach odsuwania przepisów”, dodała, „możemy zapewnić Wirginii regulowany rynek z testami, barierkami i możliwościami, na które zasługujemy”.

Federalne sprawy dotyczące handlu marihuaną nadal spadają wraz z rozszerzaniem się legalizacji na poziomie stanowym, jak pokazuje nowy raport rządowy

MEDCAN24 jest możliwy dzięki wsparciu czytelników. Jeśli polegasz na naszym dziennikarstwie na rzecz konopi indyjskich, aby być na bieżąco, proszę rozważyć miesięczne zobowiązanie Patreon.



Popularne artykuły