„Myślę, że podejście powinno być następujące: Niech będzie mały, niech będzie ograniczony i proszę wprowadzić poprawki, jeśli chcą go rozszerzyć”.
Zach Wendling, Nebraska Examiner
Droga naprzód dla ustawy o medycznej marihuanie w legislaturze Nebraski wydaje się bardziej niepewna po tym, jak przewodniczący komisji zlecił swoim członkom podjęcie decyzji, jakie schorzenia kwalifikowałyby się do dostępu w stanie i jakie formy medycznej marihuany byłyby dozwolone.
Stanowy senator Rick Holdcroft (R) z Bellevue, przewodniczący Komisji Spraw Ogólnych Legislatury, opisał to zadanie swoim siedmiu kolegom z komisji w środę. Przedstawił im listy do wyboru spośród „wyniszczających schorzeń” zatwierdzonych w sąsiednim stanie Iowa, a także, jak powiedział, 42 schorzeń zatwierdzonych w 38 innych stanach, w których obowiązują przepisy dotyczące medycznej marihuany.
Holdcroft opisał obszerną listę jako „wszystko oprócz zlewu kuchennego” w rozmowie z Nebraska Examiner, wyjaśniając, że „ludzie milczeli” na temat tego, jakie schorzenia będą miały zastosowanie, gdy w listopadzie zdecydowaną większością głosów przyjęli legalizację medycznej marihuany.
„Legalizujemy wszystko i wszystko, w tym momencie jest to zasadniczo marihuana rekreacyjna” – powiedział Holdcroft, a zwolennicy głosowania twierdzą, że takie stanowisko jest błędne.
Legislative Bill 677, autorstwa senatora stanowego Bena Hansena (R) z Blair, mający na celu opracowanie państwowego systemu regulacyjnego dla medycznej marihuany, już miał pod górkę, aby wydostać się z komisji wśród konserwatystów. Hansen, republikanin o bardziej libertariańskich poglądach, powiedział, że nadal ma nadzieję, że jego ustawa wyjdzie z komisji tak „czysta i popularna, jak to tylko możliwe”.
Niektórzy zwolennicy, którzy byli orędownikami głosowania w 2024 r., twierdzą, że ich poparcie dla ustawy może być zagrożone, jeśli bardziej ograniczone podejście Holdcrofta zostanie przyjęte. Oni i Hansen nadal szukają drogi naprzód, która pozostanie bliższa intencjom wyborców.
„Wygląda na to, że cokolwiek wyrzucimy z komisji, będzie to ustawa, którą chciałbym zobaczyć, którą chciałaby zobaczyć branża, którą chcieliby zobaczyć ludzie, którzy na nią głosowali” – powiedział Hansen. „I że ustawodawca może z tym żyć, przynajmniej 33 osoby”.
Holdcroft zadeklarował, że jego celem jest przyjęcie poprawionej wersji LB 677 do końca przyszłego tygodnia. Każda wersja wymagałaby co najmniej pięciu głosów.
„Ludzie przemówili
Crista Eggers, dyrektor wykonawczy Nebraskans for Medical Marijuana i menedżer kampanii 2024 na rzecz głosowania, powiedziała, że zadanie, które Holdcroft dał swojemu komitetowi, jest lekceważące i że te ustępstwa, między innymi, powinny być poza stołem.
Powiedziała, że adwokaci nie pracowali tak ciężko, zbierając podpisy pod petycjami i historie bólu i cierpienia mieszkańców Nebraski, aby pozwolić kilku senatorom decydować, komu należy pomóc. Eggers występowała w imieniu swojego najmłodszego syna, Coltona, i powiedziała, że nigdy nie powiedziałaby komuś, że życie jednego dziecka jest więcej warte niż życie kogoś innego.
„Proszę się wstydzić, że próbują to zrobić” – powiedziała Eggers.
Eggers podziękowała Hansenowi za pracę włożoną w wysłuchanie zwolenników, poszanowanie języka głosowania i pomoc adwokatom. Powiedziała jednak, że nadszedł czas, aby inni prawodawcy wyrazili opinie na temat tego, co jest „właściwe”.
Ustawodawcy mieli swoją szansę, ale wielokrotnie odpychali zwolenników, wyjaśniła Eggers, i „zasadniczo zamykali nam drzwi przed nosem za każdym razem”, aż głosowanie stało się jedyną opcją.
Ustawa o legalizacji do 5 uncji medycznej marihuany z zaleceniem lekarza przeszła ponad 71 procentami głosów, w tym większością głosów we wszystkich 49 okręgach ustawodawczych. Drugi środek, mający na celu ustanowienie systemu regulacyjnego za pośrednictwem nowej Komisji ds. Medycznej Marihuany w Nebrasce, przeszedł z 67-procentowym poparciem. Uzyskał on poparcie większości w 46 okręgach ustawodawczych.
Eggers powiedziała, że podczas gdy kampania uważała, że przepisy towarzyszące mające na celu wyjaśnienie podejścia regulacyjnego stanu mogą być „najlepszym scenariuszem”, który pomoże wprowadzić w życie wolę ludzi, powiedziała, że niektórzy prawodawcy posunęli się za daleko.
„Nie jesteśmy już w stanie, teraz, gdy ludzie przemówili, pozwolić, aby nasza inicjatywa została wypatroszona w coś, co w ogóle nie jest tym, co ludzie uchwalili” – powiedziała Eggers.
„Niech będzie mała, niech będzie ograniczona
Holdcroft powiedział, że chciałby, aby jego komisja przeanalizowała listy i zidentyfikowała około sześciu schorzeń, które kwalifikowałyby się do dostępu do medycznej marihuany, choć powiedział, że nie sprzeciwiłby się liście Iowa:
- Rak, jeśli choroba lub leczenie powoduje silny lub przewlekły ból, nudności lub silne wymioty, kacheksję lub poważne wyniszczenie.
- Napady padaczkowe, w tym epilepsja.
- Stwardnienie rozsiane z ciężkimi lub uporczywymi skurczami mięśni.
- AIDS lub HIV.
- Choroba Leśniowskiego-Crohna.
- Stwardnienie zanikowe boczne (ALS) lub choroba Lou Gehriga.
- Każda nieuleczalna choroba, z prawdopodobną oczekiwaną długością życia poniżej jednego roku, jeśli choroba lub jej leczenie powoduje silny lub przewlekły ból, nudności lub silne wymioty, wyniszczenie lub poważne wyniszczenie.
- Choroba Parkinsona.
- Przewlekły ból.
- Zespół stresu pourazowego (PTSD).
- Ciężki, trudny do opanowania autyzm z zachowaniami samookaleczającymi lub agresywnymi (w tym dziecięcymi).
- Wrzodziejące zapalenie jelita grubego.
- Zwyrodnienie korowo-podstawne.
Prawo stanu Iowa tworzy również ścieżkę do rozszerzenia warunków poprzez zalecenie Rady Medycznego Kannabidiolu Iowa, a następnie przyjęcie przez Radę Lekarską Iowa.
„Myślę, że podejście powinno być następujące: Proszę utrzymać to na niskim poziomie, ograniczyć i wprowadzić poprawki, jeśli będą chcieli to rozszerzyć” – powiedział Holdcroft.
Zgodnie z drugą listą Holdcrofta, rak, epilepsja lub drgawki oraz HIV lub AIDS są wymienione w „każdym” stanie; stwardnienie rozsiane jest wymienione w „prawie” wszystkich stanach; przewlekły ból, PTSD i choroba Chrohna lub nieswoiste zapalenie jelit są wymienione w „większości” stanów; a choroba Parkinsona, jaskra lub ALS są wymienione w „wielu” stanach.
Inne schorzenia znajdujące się na liście Holdcrofta obejmują bezdech senny, bóle menstruacyjne, anemię sierpowatą, szumy uszne lub „wszelkie schorzenia, w przypadku których lekarz przepisałby opioid”, a także chorobę Lewy’ego, chorobę Alzheimera, leczenie uzależnień, wirusowe zapalenie wątroby typu C lub chorobę Huntingtona.
„Stany takie jak silne nudności, kacheksja/zespół wyniszczenia i choroba terminalna są również często uwzględniane” – czytamy w materiałach Holdcrofta.
Holdcroft powiedział, że trzy warunki są prawdopodobnie obowiązkowe: epilepsja dziecięca, nieuleczalny rak i przewlekły ból przez całe życie.
Częściowo wynika to z faktu, że dzieci z wyniszczającymi napadami padaczkowymi były twarzą kampanii, ponieważ mamy i tatusiowie prowadzili kampanię przez ponad 11 lat.
Jeden warunek, który Holdcroft poddał w wątpliwość i powiedział, że będzie musiał być bardziej szczegółowy: PTSD, czyli zespół stresu pourazowego.
Holdcroft powiedział, że listy nie są ostateczne, ani nawet wstępne, ale powinny służyć jako punkt wyjścia.
„Proszę robić tak mało, jak to konieczne
Senator stanowy John Cavanaugh (D) z Omaha, wiceprzewodniczący komisji, powiedział, że ustawodawcy powinni zrobić tak mało, jak to konieczne, aby nadać strukturę życzeniom wyborców, ale nie „podważać” ani „cofać” ich woli. Zauważył, że wyborcy celowo zatwierdzili do 5 uncji marihuany i żadnych konkretnych warunków.
Edison McDonald, dyrektor wykonawczy Arc of Nebraska, powiedział podczas przesłuchania w sprawie ustawy, że nie należy ograniczać warunków, aby zapobiec konieczności corocznego rozszerzania listy.
Cavanaugh powiedział, że arbitralne rozważania mogą wykluczyć wyborców, którzy specjalnie poparli środki dla siebie lub swoich bliskich.
„Myślę, że kiedy zaczyna Pan wybierać arbitralną liczbę chorób, które będą się kwalifikować, to jest to niedźwiedzia przysługa” – powiedział.
Cavanaugh powiedział, że zawsze myśli o jednym ze swoich wyborców obok przepisów dotyczących marihuany. Opisał ją jako czyjąś babcię w eleganckim domu w dzielnicy Dundee w Omaha, „niekoniecznie kogoś, kogo można by uznać za zwolennika legalnej marihuany”. Powiedział, że była nim dla swojego męża, który miał raka żołądka i próbował wielu leków, aby mu pomóc.
Dzielnica Cavanaugh w centrum Omaha miała najwyższe poparcie dla środka regulacyjnego.
„Moim podejściem byłoby zrobienie tak mało, jak to konieczne, aby upewnić się, że ludzie będą mogli uzyskać do tego bezpieczny i legalny dostęp” – powiedział Cavanaugh.
Zasugerował on przekazanie uprawnień do tworzenia lub badania warunków kwalifikujących do nowej Komisji ds. medycznej marihuany.
Z czym senatorowie mogą „żyć
Hansen powiedział, że ciężko pracuje z członkami komisji, aby zobaczyć, z czym mogą „żyć”, ale jeśli te zmiany różnią się od tego, z czym on lub zwolennicy mogą żyć, wówczas ustawa zostanie dostosowana podczas debaty.
Jednakże, jak pokazały ostatnie sesje nękane przez filibusterów, przeciwnicy mogą wykorzystać zasady legislacyjne, aby zablokować liczbę poprawek, które można dodać, co dodatkowo komplikuje drogę ustawy do uzyskania 33 głosów, które byłyby potrzebne, aby stać się prawem.
Zgodnie z Konstytucją Nebraski, zmiana przepisów zatwierdzonych przez wyborców wymaga dwóch trzecich głosów 49-osobowej Legislatury.
Hansen powiedział, że może być konieczne, aby najpierw coś uchwalić, ustanowić zasady i przepisy oraz ustalić ramy, a nie „zjeść całe jabłko za jednym razem”.
Hansen powtórzył, jak ważne jest uchwalenie czegoś w 2025 roku, ponieważ zatwierdzone przez wyborców prawo regulacyjne ma wejść w życie za mniej niż trzy miesiące, co praktycznie uniemożliwia nowej Komisji ds. Medycznej Marihuany – która nie podjęła żadnych kroków w kierunku regulacji – przygotowanie formalnych wytycznych do 1 lipca. Licencjonowanie stanowe ma rozpocząć się do 1 października.
Biuro Prokuratora Generalnego zagroziło pozwem, jeśli komisja ds. konopi rozpocznie wydawanie licencji.
Holdcroft powiedział, że rozważany projekt ustawy opóźniłby zarówno terminy regulacyjne, jak i licencyjne o co najmniej trzy miesiące.
Ustawa legalizująca medyczną marihuanę na podstawie pisemnego zaświadczenia lekarskiego weszła w życie 12 grudnia, we wszystkich formach i dla wszystkich schorzeń. Jednakże, przy braku wytycznych ze strony Departamentu Zdrowia i Usług Społecznych Nebraski, wielu rzeczników powiedziało Nebraska Examiner, że lekarze odmawiają zalecania leku, który musiałby zostać zakupiony poza stanem.
Holdcroft zasugerował obniżenie zezwolenia na 5 uncji, rozpoczynając negocjacje od 300 miligramów (0,21 procent obecnego limitu), które świeżo upieczony senator stanowy Jared Storm z David City zaproponował za pośrednictwem LB 483. Holdcroft powiedział, że jest to prawdopodobnie zbyt niski poziom, ale chce porozmawiać. Przewodniczący komisji zasugerował również, aby metody dostarczania zaczęły się od tabletek lub nalewek, zgodnie z projektem ustawy Storma, i stamtąd rozszerzały się.
Palenie jako dopuszczalna forma zażywania narkotyków jest przeszkodą dla większości członków komisji.
Marihuana rekreacyjna
Duża część wahań obraca się wokół strachu przed legalizacją rekreacyjnej marihuany, której Hansen zauważył, że wielu członków komitetu „zdecydowanie się sprzeciwia” – podobnie jak prokurator generalny Nebraski Mike Hilgers i senator USA Pete Ricketts (R-NE), którzy wzywają ustawodawcę do uchwalenia tej wiosny żadnych przepisów związanych z konopiami indyjskimi.
Hansen powiedział, że unikanie może grozić potencjalnymi wyzwaniami prawnymi lub reakcją opinii publicznej, co według niego jest jednym z „najszybszych sposobów” na skłonienie wyborców do rozważenia rekreacyjnej marihuany.
„Jednym z najszybszych sposobów na to, by stało się to w Nebrasce, jest nie robienie tego, za czym głosowali ludzie, zbytnie skracanie lub ograniczanie lub nie uchwalanie niczego w ogóle” – powiedział Hansen.
Hansen powiedział, że gdyby tak się stało, nie byłby zaskoczony, gdyby w listopadzie 2026 r. wyborcy zastanawiali się, czy zatwierdzić rekreacyjną marihuanę. Senator Blair opisał nadchodzącą ścieżkę, bez zmiany prawa, w której komisja mogłaby nadal nie mieć funduszy i nie mieć możliwości wykonywania swojej pracy, jako „Dziki Zachód”.
Ta historia została po raz pierwszy opublikowana przez Nebraska Examiner.
Demokratyczny ustawodawca celuje w Elona Muska z ustawą nakazującą testowanie narkotyków dla specjalnych pracowników rządowych