Komisja Senatu Dakoty Północnej odrzuciła ustawę uchwaloną przez Izbę Reprezentantów, która miała na celu zmniejszenie kary państwowej za posiadanie marihuany na niskim poziomie do 150 dolarów grzywny cywilnej.
Senacka Komisja Sądownictwa głosowała w poniedziałek 5-2 za odrzuceniem projektu ustawy HB 1596 autorstwa Rep. Liz Conmy (D). Podczas gdy propozycja miała poparcie prokuratorów okręgowych i obrońców w stanie, policja i departamenty szeryfów były szeroko przeciwne.
„Wyborcy wypowiedzieli się w tej sprawie” – powiedziała Stephanie Ingebretsen, która zeznawała w imieniu Stowarzyszenia Szefów Policji Północnej Dakoty. „Nie są oni zainteresowani legalizacją i chcieliby, aby pozostała ona przestępstwem”.
Podczas gdy Dakota Północna w 2019 r. uchwaliła coś, co grupy zwolenników nazywają ustawą o dekryminalizacji marihuany, która usunęła ryzyko kary więzienia za posiadanie mniej niż pół uncji marihuany, posiadanie pozostaje jednak wykroczeniem karnym i wiąże się z grzywną w wysokości do 1,000 USD.
Podczas gdy wyborcy nie wypowiedzieli się na temat samej dekryminalizacji, w zeszłym roku odrzucili inicjatywę głosowania nad legalizacją marihuany dla dorosłych, która stworzyłaby komercyjny rynek konopi indyjskich. Wyborcy odrzucili również wcześniejszą propozycję legalizacji przy urnach wyborczych w 2022 roku.
Nowo odrzucona ustawa, HB 1596, sprawiłaby, że zwykłe posiadanie do pół uncji marihuany stałoby się przestępstwem cywilnym. Zmiana ta wyeliminowałaby potrzebę pojawiania się na sali sądowej, co według zwolenników pomogłoby odciążyć zatkany system sądowy stanu i uwolnić zasoby prokuratorskie na bardziej palące kwestie.
„Aby dać Państwu wyobrażenie o wielkości poświęconego czasu, energii i zasobów”, sponsor Conmy powiedział kolegom, „między 1 stycznia 2021 r. a 31 grudnia 2024 r. – cztery lata w Północnej Dakocie – postawiono 8 676 zarzutów dotyczących marihuany, wszczęto 7 365 spraw, 17 000 przesłuchań, 2 357 spraw z wyznaczonym obrońcą z urzędu. Wszystkie te sprawy były prowadzone przez adwokatów stanowych”.
Ponad 90 procent spraw dotyczyło posiadania mniej niż pół uncji marihuany, powiedziała.
Conmy zeznał, że propozycja była „wynikiem sugestii prokuratorów stanowych w hrabstwie Cass, hrabstwie Stark i innych hrabstwach dotyczących zatłoczenia w naszych biurach prokuratorów stanowych, naszych usługach sądowych i salach sądowych, a także przytłaczających wymagań wobec funkcjonariuszy organów ścigania, jeśli chodzi o zajmowanie się niewielkimi ilościami marihuany”.
Oprócz tego, że posiadanie marihuany na najniższym poziomie będzie karane mandatem cywilnym, HB 1596 złagodzi również szereg innych kar za posiadanie: Posiadanie od pół uncji do 100 gramów stałoby się wykroczeniem, posiadanie od 100 do 500 gramów stałoby się wykroczeniem klasy B, a posiadanie powyżej 500 gramów stałoby się wykroczeniem klasy A.
Środek ten dostosowałby również prawo dotyczące posiadania THC, głównego aktywnego składnika marihuany. Posiadanie mniej niż dwóch gramów stałoby się wykroczeniem, od dwóch do czterech gramów wykroczeniem, od czterech do sześciu gramów wykroczeniem klasy B, a powyżej sześciu gramów wykroczeniem klasy A.
Senator Jose Castaneda (R) w pewnym momencie podczas poniedziałkowego przesłuchania zasugerował rezygnację z przepisów, które złagodziłyby kary za posiadanie większych ilości marihuany i THC.
„Zmniejszając tylko tę pierwszą część – pół uncji lub mniej – skutecznie naprawia pan, nie wiem, mam nadzieję, 60, 70, 80 procent tego problemu, który pan ma” – powiedział. (Conmy przypomniał panelowi, że około 90 procent przypadków posiadania dotyczyło mniej niż pół uncji marihuany).
Zamiast tego koledzy zdecydowali się całkowicie zlikwidować ustawę.
„W tym przypadku muszę stanąć po stronie wyborców” – powiedział senator Bob Paulson (R), rzekomo rozumując, że skoro wyborcy odrzucili legalizację komercyjną, to podobnie sprzeciwią się wszelkim obniżkom sankcji karnych za zwykłe posiadanie.
Dwóch ustawodawców głosowało przeciwko odrzuceniu ustawy: Sens. Ryan Braunberger, Claire Cory and Claire Cory.
Cory powiedziała kolegom, że „interesujące było to, że przez całą sesję rozmawialiśmy o tym, że sądy są tak zatkane”.
„To jest rozwiązanie, które ma to naprawić, a teraz jesteśmy temu przeciwni” – powiedziała.
W innym momencie przesłuchania Cory powiedziała, że ma „wielu przyjaciół, którzy są funkcjonariuszami organów ścigania i faktycznie są za tym”.
Braunberger ze swojej strony powiedział, że to „taka zła rzecz”, jak różnie alkohol i marihuana są traktowane w kraju, dodając, że zmniejszenie konsekwencji karnych za drobne przypadki marihuany jest kwestią ważną dla jego wyborców.
W pisemnych zeznaniach złożonych na poparcie projektu ustawy, prokurator stanowy hrabstwa Cass, Kimberlee Hegvik, stwierdziła, że „sprawy dotyczące niewielkich ilości marihuany i akcesoriów używanych do jej przygotowania i spożycia zabierają czas ze spraw, które zajmują się również poważnymi przestępstwami z użyciem przemocy”.
„Uczynienie tych wykroczeń funkcjonalnie równoważnymi mandatom drogowym i umożliwienie sprawcom płacenia grzywien zamiast stawiania się w sądzie znacznie zmniejsza zasoby systemu wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych” – napisał Hegvik. „Ustawa ta promuje wydajność i oszczędność sądownictwa, pozwalając wymiarowi sprawiedliwości w sprawach karnych skupić się na poważniejszych przestępstwach i zachowaniach, które mają wpływ na bezpieczeństwo naszych społeczności, jednocześnie pociągając ludzi do odpowiedzialności za posiadanie niewielkich ilości marihuany i akcesoriów do marihuany”.
Jason Kraft, kapitan wydziału szeryfa hrabstwa Ward, powiedział, że jego hrabstwo już osiągnęło uproszczone podejście, które zmniejsza zatory w sądach.
„Sposób, w jaki obecnie zajmujemy się tymi wykroczeniami w naszej jurysdykcji, nakłada minimalne obciążenie na sądy w przypadku zwykłego posiadania” – wyjaśnił. „Kiedy zatrzymany zostaje ukarany za wykroczenie, dostarczamy mu kopię dokumentu zwanego Regułą 43. Jest to dokumentacja od naszego prokuratora stanowego, która określa porozumienie między aresztowanym a prokuratorem stanowym w sprawie przyjęcia pisemnego przyznania się do winy w zamian za grzywnę w wysokości 150 USD. Wszystko, co osoba musi zrobić, to zanieść te dokumenty do prokuratora stanowego, podpisać je, a następnie zapłacić grzywnę w wysokości 150 USD”.
„Ten proces szanuje głosowanie ludzi, którzy po raz kolejny odrzucili używanie marihuany w naszym społeczeństwie” – dodał Kraft – „jednocześnie unikając rozbieżności w karach i promując ekonomię sądową”.
Ustawa HB 1596 została przyjęta przez stanową Izbę Reprezentantów pod koniec lutego, stosunkiem głosów 76-17. Wcześniej w tym samym miesiącu, Komisja Sądownictwa Izby Reprezentantów poparła ustawę w głosowaniu 11-1-2.
Rozszerzenie sprzedaży detalicznej marihuany w Kanadzie przyniosło jedynie umiarkowany wzrost konsumpcji – wynika z nowego badania
Zdjęcie dzięki uprzejmości Philipa Steffana.