Nowo złożony projekt ustawy w Karolinie Północnej w wąskim zakresie zalegalizowałby medyczną marihuanę, umożliwiając dostęp do niej osobom zapisanym na „zarejestrowane badania naukowe”.
Zatytułowany Cannabis Treatment Research Act, HB 984 pozwoliłby pacjentom i opiekunom zarejestrować się w stanie, co z kolei pozwoliłoby na legalne posiadanie do 1,5 uncji marihuany. Ustawa jest sponsorowana przez Rep. Julię Greenfield (D) i pięciu innych demokratycznych ustawodawców.
Trzystronicowy projekt ustawy stworzyłby bazę danych badań nad leczeniem konopiami indyjskimi w ramach Departamentu Zdrowia i Usług Społecznych (DHHS). Aby zakwalifikować się do programu, pacjenci musieliby zostać włączeni do badania przeprowadzonego przez szpital, uniwersytet, laboratorium, producenta farmaceutycznego lub prywatną firmę zajmującą się badaniami medycznymi, która jest zarejestrowana w DHHS i wprowadziła badanie do stanowej bazy danych badań.
Przepisy nie określają limitu wieku dla pacjentów, ale zarejestrowani opiekunowie musieliby mieć co najmniej 18 lat. Jeśli chodzi o kwalifikujące się schorzenia, ustawa nie wymienia żadnych konkretnych dolegliwości, ale nakazuje pacjentom uzyskanie podpisanego oświadczenia od „lekarza, z którym pacjent pozostaje w dobrej wierze w relacji lekarz-pacjent, wskazującego, że w profesjonalnej opinii lekarza pacjent cierpi na schorzenie, a potencjalne korzyści zdrowotne wynikające z medycznego stosowania konopi indyjskich prawdopodobnie przewyższyłyby ryzyko dla zdrowia pacjenta”.
Nie jest od razu jasne, w jakim stopniu program skoncentrowany na badaniach byłby dostępny w praktyce, choć wydaje się, że autorzy zamierzają, aby program był stosunkowo otwarty.
W ustawie stwierdza się na przykład, że intencją Zgromadzenia Ogólnego jest „zezwolenie każdemu lekarzowi, który wystawi pacjentowi pisemne zaświadczenie, na udział w obiektywnych badaniach naukowych”. Program szeroko definiuje również badania naukowe, w tym „rozwój standardów kontroli jakości, czystości i etykietowania konopi indyjskich; rzetelne porady i zalecenia dotyczące najlepszych praktyk w zakresie bezpiecznego i skutecznego medycznego stosowania konopi indyjskich; oraz analizę właściwości genetycznych i leczniczych wielu różnych odmian konopi indyjskich w celu określenia, które odmiany mogą być najlepiej dostosowane do konkretnego schorzenia lub leczenia”.
Oprócz legalizacji posiadania marihuany przez zarejestrowanych pacjentów i opiekunów, ustawa chroni przed odpowiedzialnością zarówno instytucje badawcze, jak i ich pracowników. Określa również, że tożsamość pacjentów, opiekunów i instytucji badawczych powinna być chroniona przed upublicznieniem, choć w niektórych przypadkach zezwala na udostępnienie dokumentacji organom ścigania.
Ustawa pod przewodnictwem Demokratów została wprowadzona w czwartek w Izbie Reprezentantów. Ustawodawcy – w tym przewodniczący Senatu Phil Berger (R) – powiedzieli, że w tej sesji odroczą reformę medycznej marihuany do Izby Reprezentantów, ale nie jest jasne, czy HB 984 jest jedyną ustawą, która zostanie wprowadzona w tej izbie.
Berger w komentarzach na początku tego miesiąca pozostawił otwartą możliwość postępu w sprawie medycznej marihuany w tej sesji, choć powiedział, że rekreacyjna marihuana nie jest brana pod uwagę.
Zasugerował jednak, że pierwsze działania będą musiały zostać podjęte przez Izbę Reprezentantów.
„Nie wiem, czy Senat przyjmie cokolwiek na początku tej sesji” – powiedział Berger. „Myślę, że poczekamy i zobaczymy, co wyjdzie z Izby”.
Kevin Caldwell, południowo-wschodni menadżer ds. legislacji w grupie Marijuana Policy Project, powiedział, że spodziewa się, że w tej sesji zostaną wprowadzone kolejne ustawy związane z medyczną marihuaną i konopiami.
Jeśli chodzi o HB 984, Caldwell zapewnił, że ustawy badawcze zazwyczaj „wiążą się z wieloma kwestiami” i powiedział, że propozycja „wydaje się półśrodkiem”.
„W końcu, kto chce dać grupie ciężko chorych ludzi (lub weteranów) placebo do porównania z badanymi, którzy otrzymują prawdziwy lek?” powiedział w e-mailu do MEDCAN24. „To okrutne.”
„Nadszedł czas, aby Izba Reprezentantów Karoliny Północnej zagłosowała nad kompleksową ustawą o współczuciu” – napisał Caldwell. „Piłka jest po ich stronie, aby ustalić parametry i wysłać do Senatu stanowego, aby ostatecznie zdecydować, jaki dostęp państwo Tarheel da ludziom z wyniszczającymi schorzeniami, a nie nieuregulowanymi konopiami lub nielegalnym rynkiem. Mają oni prawo do zmiany przepisów regulujących konopie, aby objąć regulacją całą roślinę”.
Dwie inne ustawy wprowadzone do tej pory w tej sesji zalegalizowałyby konopie indyjskie w Karolinie Północnej. W Senacie, S350 stworzyłby systemy marihuany do użytku medycznego i dla dorosłych, podczas gdy H413 w Izbie zalegalizowałby tylko marihuanę rekreacyjną.
Caldwell we wcześniejszym wywiadzie wskazał, że „wciąż jest długa droga do przebycia w Północnej Karolinie”. [legislative] sesji w tym roku”, dodając, że ma oko na możliwe przyszłe ustawy innych prawodawców, takich jak senator Bill Rabon (R), którego opisał jako „bardzo oddanego sprawie uzyskania dostępu do pacjentów w swoim stanie”.
Legalizacja medycznej marihuany była w ostatnich latach kluczową kwestią dla Rabona, który przewodniczy Senackiej Komisji Regulaminowej. Jego projekty ustaw kilkakrotnie przechodziły przez Senat, ale konsekwentnie utknęły w Izbie Reprezentantów.
Marszałek Izby Reprezentantów Destin Hall (R) powiedział na początku marca, że Republikanie w jego izbie mogą być skłonni rozważyć legalizację medycznej marihuany w tej sesji. Nie wskazał jednak na żadne przyszłe ustawy Izby Reprezentantów, zamiast tego sugerując, że ustawodawstwo będzie pochodzić z Senatu.
W obszernym wywiadzie dla The News & Observer, publikacja donosiła, że Hall „powiedział, że Republikanie Izby Reprezentantów mogą być bardziej otwarci na to, co Senat im prześle” niż w poprzednich sesjach.
Ze swojej strony, wyborcy wydają się być przychylni reformie marihuany. Sondaż opublikowany w lutym wykazał, że 71 procent prawdopodobnych wyborców w Karolinie Północnej popiera legalizację medycznej marihuany w tym stanie, przy czym większość popiera ją we wszystkich badanych grupach demograficznych – z wyjątkiem osób w wieku powyżej 80 lat.
Ustawodawcy wykazali również apetyt na zajęcie się regulacjami dotyczącymi konopi, a Berger powiedział na początku tego roku, że „wydaje mi się, że istnieje możliwość zajęcia się kwestią medycznej marihuany”, a także kannabinoidami pochodzącymi z konopi „w pewnym momencie sesji”.
Zeszłego lata Senat zatwierdził ustawę, która legalizowałaby medyczną marihuanę, ale po raz kolejny utknęła ona w Izbie Reprezentantów.
Ustawodawstwo było podobne do ustawy Rabona, osoby, która przeżyła raka i która sponsorowała wiele propozycji dotyczących medycznej marihuany. Senator wcześniej opisał swoje zainteresowanie wykorzystaniem przepisów dotyczących konopi jako potencjalnego narzędzia po tym, jak jego ostatnia samodzielna ustawa upadła w Izbie.
Senator podkreślił, że mówi z własnego doświadczenia, kiedy omawia swoje poparcie dla ustawodawstwa. Jak już wcześniej ujawnił, Rabon powiedział, że jego lekarz zalecił mu stosowanie marihuany, zanim przeszedł poważną chemioterapię, a on odwiedził lokalne organy ścigania, aby powiedzieć im, że zamierza złamać prawo, aby wykorzystać roślinę do terapii.
Były marszałek Izby Reprezentantów Tim Moore (R) powiedział w zeszłym roku, że choć osobiście popiera legalizację medycznej marihuany, to w Izbie obowiązuje nieformalna zasada, że co najmniej 37 członków GOP musi poprzeć każdą ustawę, aby można ją było wnieść pod obrady.
Obecny marszałek Izby Reprezentantów Hall, ze swojej strony, w przeszłości wyrażał sprzeciw wobec reformy medycznej marihuany.
Samodzielna ustawa Rabona przeszła przez Senat i została podjęta przez komisję Izby Reprezentantów w zeszłym roku, ale nie posunęła się dalej w tej izbie.
Były lider większości w Izbie Reprezentantów John Bell (R) powiedział w 2023 r., że chociaż „wciąż toczą się dyskusje” na temat przepisów dotyczących medycznej marihuany, był „bardzo pewien, że nie zobaczy pan, jak ta ustawa się porusza” z powodu niewystarczającego poparcia wśród Republikanów. Powiedział, że „niestety” tak właśnie jest.
Poprzednia wersja ustawy North Carolina Compassionate Care Act autorstwa Rabona przeszła przez Senat, ale nie została poddana pod głosowanie w Izbie Reprezentantów w 2022 roku.
Przewodniczący Senatu przyznał wcześniej, że opinie zmieniają się, jeśli chodzi o marihuanę w stanie, i powiedział, że Rabon „przez długi czas przyglądał się tej kwestii”.
Rabon poczynił również kolejny krok, włączając regulacje dotyczące medycznej marihuany do programu, który jeszcze nie został uchwalony, w osobnym akcie, który przeszedł przez Senat w zeszłym roku.
Indiańskie plemię w Karolinie Północnej uruchomiło w kwietniu ubiegłego roku pierwszą w stanie przychodnię z medyczną marihuaną – pomimo protestów niektórych republikańskich ustawodawców kongresowych. Ponad tydzień po rozpoczęciu legalnej sprzedaży marihuany dla wszystkich dorosłych w The Great Smoky Cannabis Co. w Cherokee w zeszłym roku, tysiące osób z całego regionu dokonało zakupów.
Popularność spożywczej marihuany, wapowania i dabbingu rośnie, jak wynika z raportu federalnego CDC