Projektanci Kia wykorzystali len, konopie i grzyby jako część projektu wnętrza Concept EV2.
Zaprezentowany na wystawie Kia’s Transcend Journey podczas Milan Design Week 2025 w ubiegłym tygodniu, odzwierciedla filozofię projektowania Kia „Opposites United”; łącząc kompaktowe wymiary z przestronną elastycznością, którą mówi firma oferuje „wysoce funkcjonalną, przyjazną dla środowiska przestrzeń, która odpowiada na potrzeby współczesnego miejskiego życia”.
Chociaż w ogłoszeniu nie wspomniano zbyt wiele o wykorzystaniu konopi, to jednak wspomniano o wykorzystaniu grzybni. Grzybnia to podobna do korzenia, nitkowata struktura grzyba. W koncepcji EV2 wykorzystano dwa rodzaje grzybni.
„Pierwszym z nich jest poliuretan (PU) z dodatkiem grzybni, zastosowany na całej jasnoniebieskiej powierzchni we wnętrzu. Drobne brązowe plamki – rzeczywiste cząstki grzybni – są osadzone na całej powierzchni, dodając naturalnej tekstury i głębi” – mówi Kia. „Drugi to materiał o zwiększonej objętości, stworzony przez komórki grzybni, które wiążą celulozę z odpadów rolniczych w stałą strukturę”.
Naturalne właściwości izolacyjne tego ostatniego sprawiają, że idealnie nadaje się on do zastosowania w podłokietniku drzwi, demonstrując funkcjonalność i dbałość o środowisko.
Jeśli chodzi o len, został on wykorzystany w kluczowych elementach konstrukcyjnych kabiny Concept EV2, takich jak skorupa tylnego siedzenia i podkonstrukcje przednich siedzeń. Len jest uprawiany jako roślina spożywcza i włóknista w umiarkowanych regionach świata.
Chociaż miło byłoby zobaczyć więcej szczegółów na temat wykorzystania konopi przez Kia, wspaniale jest widzieć innego producenta samochodów rozważającego potencjał tej rośliny jako bardziej przyjaznej dla środowiska alternatywy dla tworzyw sztucznych opartych na paliwach kopalnych, które stanowią poważne zagrożenie dla ekosystemów.
Kia z pewnością nie jest pierwsza. Już w 1941 roku Ford opracował materiał na bazie konopi. Z nieznanych przyczyn nie został on jednak wykorzystany w pojazdach produkcyjnych Forda. Niedawno BMW eksperymentowało z konopiami przez kilka lat, a Harley-Davidson LiveWire S2 Mulholland ma niektóre komponenty wykonane z konopi.
We wrześniu ubiegłego roku Volkswagen ogłosił partnerstwo z niemiecką firmą Revoltech w celu zbadania i opracowania materiałów opartych na odpadach z konopi przemysłowych – w tym imitacji skóry.
Wykorzystanie biotworzyw i tekstyliów w pojazdach to jedne z wielu tysięcy zastosowań konopi przemysłowych.