Niezależna agencja z Pensylwanii przewiduje, że ze sprzedaży marihuany dla dorosłych zostanie wygenerowanych więcej dolarów podatkowych w porównaniu z szacunkami biura gubernatora, choć spodziewa się znacznie mniejszych ogólnych przychodów z legalizacji konopi indyjskich ze względu na różne poglądy na temat opłat licencyjnych.
W raporcie opublikowanym w zeszłym miesiącu, Niezależne Biuro Fiskalne (IFO) przeanalizowało różne elementy propozycji budżetowej gubernatora Josha Shapiro (D), w tym jego wezwanie do legalizacji marihuany i nałożenia 20-procentowego podatku akcyzowego na produkty z konopi indyjskich.
Biuro Shapiro śmiało prognozowało, że w roku podatkowym 2025-2026 stan odnotuje około 536 milionów dolarów wpływów z marihuany, zakładając, że ustawodawca uchwali żądaną reformę, a jej wdrażanie rozpocznie się w lipcu.
Stanowiło to już znaczny wzrost w porównaniu z ostatnią propozycją budżetową gubernatora, w której szacował on zaledwie 14,8 miliona dolarów w pierwszym roku podatkowym. Ustawodawca ostatecznie nie zrealizował jednak wniosku o reformę.
Jednak zgodnie z analizą IFO, najnowsza prognoza Shapiro znacznie przekracza to, co według nich jest bardziej realistycznym szacunkiem po uwzględnieniu zaporowo kosztownych opłat licencyjnych, które zaproponował gubernator.
Niezależni ekonomiści porównali politykę podatkową i trendy zakupowe dla dorosłych w innych stanach, aby ustalić punkt odniesienia. Po uwzględnieniu przychodów z opłat licencyjnych, doszli do wniosku, że w roku podatkowym 2025-2026 Pensylwania wygeneruje około 142 mln USD przychodów – prawie 400 mln USD mniej niż promował gubernator.
Powodem rozbieżności są różnice w szacunkach przychodów z opłat licencyjnych. Podczas gdy biuro gubernatora przewidywało 510 milionów dolarów przychodów z tych opłat, IFO stwierdziło, że proponowana opłata w wysokości 25 milionów dolarów za istniejące przychodnie z medyczną marihuaną w celu przekształcenia i rozpoczęcia obsługi dorosłych konsumentów prawdopodobnie okaże się zbyt kosztowna dla większości firm. IFO spodziewa się więc jedynie 59 milionów dolarów z opłat licencyjnych w pierwszym roku podatkowym.
IFO przewiduje większe wpływy podatkowe z rekreacyjnej marihuany w porównaniu z budżetem wykonawczym, ale znacznie mniejsze z gier zręcznościowych i połączonej sprawozdawczości. Proszę zobaczyć: https://t.co/bLN8UlyYSI pic.twitter.com/3A4RKiCJzw
– Niezależny Urząd Skarbowy (@ind_fisc_office) 4 marca 2025 r.
To powiedziawszy, biuro zauważyło, że jego szacunki dotyczące dochodów podatkowych są „znacznie wyższe” niż szacunki gubernatora: 83 miliony dolarów w porównaniu do 27 milionów dolarów.
„IFO zakłada, że tylko cztery istniejące przychodnie z medyczną marihuaną przekażą początkową opłatę w wysokości 25 milionów dolarów, aby rozszerzyć działalność na rynek rekreacyjny. Opłata w wysokości 25 milionów dolarów jest znacznie wyższa niż w innych stanach. Chociaż opłata zapewnia wyłączny dostęp do rynku rekreacyjnego przez ograniczony czas i pozwala na integrację pionową, przychodnie rekreacyjne byłyby ograniczone do pięciu lokalizacji i nie jest jasne, czy te korzyści uzasadniałyby znacznie wyższą opłatę początkową w stosunku do opłaty początkowej w wysokości 25 000 USD dla nowych firm”.
„Zakładając, że licencje i opłaty zaczną być przekazywane od 1 lipca 2025 r., a legalna sprzedaż rekreacyjnej marihuany rozpocznie się 1 stycznia 2026 r., IFO przewiduje, że propozycja może wygenerować 142 mln USD przychodów z Funduszu Ogólnego w roku budżetowym 2025-26 i 418 mln USD w roku budżetowym 2029-30”. „Szacunki nie odzwierciedlają wpływu związanego ze zwiększonym egzekwowaniem prawa, leczeniem uzależnień lub innymi potencjalnymi negatywnymi efektami zewnętrznymi”.
Kiedy budżet Shapiro został opublikowany, kwota 536 milionów dolarów wzbudziła brwi, a proponowany 20-procentowy podatek akcyzowy również spotkał się z krytyką. Jeśli celem jest konkurowanie z innymi rynkami stanowymi i zachęcanie do utrzymywania przychodów z konopi indyjskich w Pensylwanii, niektórzy argumentowali, że nałożenie tak wysokiej stawki podatkowej może przynieść efekt przeciwny do zamierzonego.
W każdym razie, choć szacunki dotyczące przychodów mogą być sprzeczne, bardziej bezpośrednim pytaniem jest to, czy ustawodawca rzeczywiście posunie się naprzód z jakąkolwiek propozycją legalizacji w pierwszej kolejności w tej sesji, a tym bardziej do lipca.
W międzyczasie republikański senator z Pensylwanii wezwał niedawno do utworzenia państwowego funduszu „dziedzictwa”, wykorzystującego dochody podatkowe ze sprzedaży marihuany dla dorosłych i gier hazardowych do długoterminowych inwestycji w gospodarkę Wspólnoty Narodów.
Podczas gdy ustawodawca po raz kolejny debatuje nad różnymi propozycjami legalizacji marihuany, senator argumentuje, że poza wykorzystaniem wszelkich wynikających z tego wpływów podatkowych do finansowania codziennych projektów i usług publicznych, państwo powinno przeznaczyć część tych podatków na fundusz, aby „zapewnić trwałe źródło dobrobytu, które przetrwa pokolenia”.
Przewodnicząca Izby Reprezentantów Pensylwanii Joanna McClinton (D) powiedziała niedawno, że Demokraci są gotowi do uchwalenia ustawy o legalizacji marihuany w tej sesji, ale partia „będzie potrzebować wsparcia Republikanów”, aby wykonać zadanie – dodając, że będzie to „ciężka praca”.
Inny demokratyczny ustawodawca powiedział, że ustawodawca jest „znacznie bliżej” osiągnięcia porozumienia w sprawie legalizacji marihuany, a wstępne głosowanie nad dwupartyjną ustawą o reformie marihuany może odbyć się już w tym miesiącu.
Sondaże wykazały dwupartyjne poparcie dla legalizacji wśród wyborców, ale reforma konsekwentnie utknęła w martwym punkcie w legislaturze, w dużej mierze ze względu na sprzeciw GOP. Ale nie wszyscy republikańscy posłowie są przeciwni zmianie polityki – jedna z nich powiedziała niedawno, że uważa, iż jej partia powinna skorzystać z „okazji, by odebrać” tę kwestię Demokratom.
Rep. Rick Krajewski (D) – który w grudniu ogłosił zamiar złożenia wniosku o legalizację wraz z przewodniczącym Komisji Zdrowia Izby Reprezentantów Danem Frankelem (D) – również niedawno powiedział, że polityka ta zapewniłaby „bardziej odpowiedzialne korzystanie” z konopi indyjskich, w porównaniu do status quo, który pozostawił dorosłych albo kupujących na nielegalnym rynku, albo podróżujących przez granice stanu w celu uzyskania regulowanych produktów.
Oddzielnie, w zeszłym miesiącu, Pennsylvania House zatwierdziła ustawę sponsorowaną przez Frankela, która ma na celu wzmocnienie standardów bezpieczeństwa i nadzoru nad stanowym programem medycznej marihuany, podczas gdy ustawodawcy pracują nad przyspieszeniem legalizacji dla dorosłych.
Podczas gdy program medycznej marihuany w Pensylwanii został uchwalony prawie dekadę temu, ustawodawcy twierdzą, że środek, który teraz zmierza do Senatu, jest niezbędny do poprawy zgodności testów, audytów produktów i inspekcji laboratoryjnych, między innymi w branży.
W międzyczasie, demokratyczni ustawodawcy z Pensylwanii niedawno wprowadzili ustawę, która pozwoliłaby rolnikom i innym drobnym operatorom rolnym sprzedawać uprawianą przez nich marihuanę istniejącym plantatorom i przetwórcom, jeśli stan przejdzie do legalizacji marihuany przeznaczonej dla dorosłych.
–
MEDCAN24 śledzi setki ustaw dotyczących konopi indyjskich, psychodelików i polityki narkotykowej w stanowych organach ustawodawczych i Kongresie w tym roku. Zwolennicy Patreon, którzy zobowiązali się do co najmniej 25 USD miesięcznie, otrzymują dostęp do naszych interaktywnych map, wykresów i kalendarza przesłuchań, dzięki czemu nie przegapią żadnych wydarzeń.
Proszę dowiedzieć się więcej o naszym narzędziu do śledzenia ustaw dotyczących marihuany i zostać naszym zwolennikiem na Patreon, aby uzyskać dostęp.
–
Ponadto, w wywiadzie wideo opublikowanym w zeszłym miesiącu, gubernator podkreślił, że stan „przegrywa” z innymi, które już wprowadziły legalizację dla dorosłych, jednocześnie utrzymując politykę, która wzbogaciła nielegalny rynek.
„Myślę, że to kwestia wolności i swobody. Jeśli ludzie chcą palić, powinni mieć możliwość robienia tego w bezpieczny i legalny sposób” – powiedział. „Powinniśmy zamknąć czarny rynek – a tak przy okazji, każdy stan wokół nas to robi. Mieszkańcy Pensylwanii jeżdżą do innych stanów i płacą tam podatki”.
Republikański prokurator generalny Pensylwanii powiedział niedawno, że chce być „głosem w sprawie potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa publicznego” wynikających z przyjęcia propozycji gubernatora – choć powiedział, że jego biuro będzie gotowe do egzekwowania nowego prawa, jeśli ustawodawcy zagłosują za jego przyjęciem.
Sekretarz stanu ds. rolnictwa osobno powiedział ustawodawcom, że jest w pełni przekonany, że jego departament jest w „naprawdę dobrej” pozycji do nadzorowania programu marihuany dla dorosłych, jeśli ustawodawcy podejmą odpowiednie działania.
W międzyczasie, w lutym, najwyżsi urzędnicy policji i służby zdrowia w Pensylwanii powiedzieli ustawodawcom, że są przygotowani do wdrożenia legalizacji marihuany, jeśli ustawodawca posunie się naprzód z reformą – i że są gotowi do współpracy przy opracowywaniu szczegółów ustawodawstwa.
Wśród rosnących apeli o legalizację marihuany w Pensylwanii, senator stanowy GOP powiedział, że prohibicja była „katastrofą”, a regulowany model sprzedaży konopi indyjskich – podobny do tego, jak traktowany jest alkohol i tytoń – może służyć jako skuteczna alternatywa.
Republikański senator z Pensylwanii również niedawno bronił dążeń do legalizacji i regulacji marihuany, nazywając to „najbardziej konserwatywnym stanowiskiem” w tej kwestii.
Oddzielnie, niedawny sondaż pokazuje, że wyborcy w Pensylwanii opowiadają się za modelem, w którym marihuana jest sprzedawana przez licencjonowane prywatne firmy, a nie przez system państwowych sklepów, jak promowali niektórzy ustawodawcy.
Gubernator Hawajów podpisuje ustawę mającą na celu przyspieszenie procesu zatarcia kartoteki marihuany