Senat i Izba Delegatów Wirginii przedstawiły we wtorek projekt ustawy mającej na celu legalizację sprzedaży detalicznej marihuany, która jest już dozwolona do osobistego posiadania i używania.
Członkowie Senackiej Komisji Finansów i Środków (SFAC) głosowali 10-5 za przyjęciem ustawy, która teraz trafi pod obrady Senatu. Po stronie Izby Reprezentantów, członkowie pełnej Komisji Praw Ogólnych również podpisali się pod wersją ustawy tej izby, głosując 14-8 za przesłaniem jej do Komisji ds.
Ustawa, jeśli zostanie przyjęta, pozwoli dorosłym w wieku 21 lat lub starszym na zakup do 2,5 uncji (60 gramów) marihuany u licencjonowanych przez państwo, regulowanych sprzedawców detalicznych. Sprzedaż nie rozpocznie się przed 1 maja 2020 r., chociaż Virginia Cannabis Control Authority może wydawać licencje biznesowe już we wrześniu tego roku.
Podatki od zakupu marihuany na użytek dorosłych mogą sięgać nawet 11,625%. Władze lokalne mogą zakazać sklepów z marihuaną, ale muszą mieć poparcie wyborców.
Istnieje ogólne oczekiwanie, że nawet jeśli reforma Del. Paul Krizek, demokrata, i senator Aaron Rouse są demokratami. Jeśli reforma przejdzie przez legislaturę, gubernator Glenn Youngkin (R) ją zawetuje. Glenn Youngkin (R) ponownie zawetuje tę ustawę.
W ubiegłym roku obaj ustawodawcy przedstawili konkurujące ze sobą wersje ram prawnych sprzedaży, ostatecznie osiągając kompromis, który przeszedł przez legislaturę, ale został zawetowany przez gubernatora.
Ustawodawca pozostawił niedokończony grunt. SB 970 i H 2485 kontynuują to, na czym się zatrzymały.
Wcześniej we wtorek podkomisja ds. zasobów SFAC zatwierdziła projekt Rouse’a w głosowaniu. Został on następnie przesłany do całego panelu, gdzie wkrótce potem został zatwierdzony.
Przed głosowaniem sponsor poinformował podkomisje, że „ustawa ustanawia detaliczny rynek marihuany dla dorosłych w Wirginii”.
Rouse powtórzył powszechny punkt widzenia reformatorów: „Ta ustawa nie legalizuje marihuany”. Ma ona na celu ograniczenie i zmniejszenie nielegalnego rynku marihuany oraz wyeliminowanie go przy jednoczesnym zapewnieniu dochodów dla naszych miejscowości.
Krizek powiedział we wtorek wieczorem w przemówieniu przed komisją House General Laws, że propozycja „ustanawia ramy regulacyjne dla ustanowienia detalicznego rynku konopi indyjskich dla dorosłych w Commonwealth, który będzie zarządzany przez Virginia Cannabis Control Authority”.
Podczas wtorkowego spotkania ustawodawcy tylko krótko opisali projekty ustaw w swoich izbach. Nie debatowali nad nimi ani ich nie omawiali.
Oto, co zrobiłyby ponownie wprowadzone w Wirginii przepisy dotyczące sprzedaży marihuany, SB 970 i HB 2485:
- Sprzedaż detaliczna może rozpocząć się 1 maja 2026 roku.
- Dorośli mogliby zakupić do 2,5 uncji lub ekwiwalent produktów z konopi indyjskich w ramach jednej transakcji.
- Sprzedaż detaliczna produktów z konopi indyjskich podlegałaby podatkowi w wysokości do 11,625%. Stan nałożyłby podatek od sprzedaży detalicznej i użytkowania w wysokości 1,125%, oprócz 8-procentowego podatku od marihuany. Władze lokalne mogą nałożyć dodatkowy podatek w wysokości 2,5%.
- Virginia Cannabis Control Authority (VCCA) będzie regulować i licencjonować branżę. Jego zarząd będzie miał władzę nad testowaniem i posiadaniem marihuany, a także jej sprzedażą, transportem, dystrybucją i dostawą.
- Władze lokalne mogą zakazać zakładów produkujących marihuanę, jeśli wyborcy wyrażą zgodę na głosowanie opt-out.
- Lokalizacje sprzedawców marihuany nie mogą znajdować się w odległości mniejszej niż 1000 stóp od innego sprzedawcy.
- Rozmiar baldachimu określałby ilość miejsca przeznaczonego na marihuanę. Dozwolona byłaby zarówno uprawa marihuany wewnątrz, jak i na zewnątrz, choć tylko hodowcy z niższych poziomów – z niższymi limitami wielkości baldachimu – mogliby uprawiać rośliny na zewnątrz. Rośliny musiałyby być uprawiane w pomieszczeniach przez większych hodowców. Uprawa wewnętrzna obejmowałaby bezpieczne szklarnie.
- Wszystkie transakcje muszą być bezpośrednie i twarzą w twarz. Inne sposoby, takie jak okienka przejazdowe i automaty sprzedające, platformy sprzedaży online lub usługi dostawy, byłyby zabronione.
- Obecni dostawcy medycznej marihuany, którzy wchodzą na rynek dla dorosłych, mogą ubiegać się o maksymalnie pięć punktów sprzedaży detalicznej, wszystkie zlokalizowane w ich licencjonowanym obiekcie.
- Maksymalna wielkość porcji to 10 miligramów THC. Oznacza to, że żadne opakowanie nie może zawierać więcej niż 100 mg THC.
- Całkowita liczba licencji, które może posiadać dana osoba, jest ograniczona do pięciu, wliczając w to licencje przewoźnika.
- W przypadku osób, które zostały skazane za przestępstwa i przestępstwa moralne w ciągu ostatnich siedmiu lat, nie będą one uprawnione do ubiegania się o licencję. Obejmowałoby to również pracowników departamentów policji lub szeryfa, zwłaszcza jeśli departament jest odpowiedzialny za egzekwowanie prawa karnego, ruchu drogowego lub pojazdów silnikowych Wspólnoty Narodów.
- Program skoncentrowany na kapitale własnym będzie przyznawał licencje podmiotom, które są w co najmniej 2/3 własnością i są kontrolowane bezpośrednio przez kwalifikujących się wnioskodawców. Obejmuje to osoby z wcześniejszymi wykroczeniami związanymi z konopiami indyjskimi i członków ich rodzin, weteranów i osoby, które mieszkały w „społecznościach o historycznie trudnych warunkach ekonomicznych” przez co najmniej 3 z 5 lat, osoby, które uczęszczały do szkoły na tych obszarach oraz osoby, które otrzymały stypendium Pell Grant lub uczęszczały do szkół wyższych lub uniwersytetów, w których 30 procent lub więcej studentów kwalifikuje się do programu.
- Aby zostać uznanym za „społeczność o historycznie trudnych warunkach ekonomicznych”, dane miejsce musi mieć przestępstwa związane z posiadaniem marihuany, które są co najmniej o 150 procent wyższe niż średnia stanowa w latach 2009-2019.
- Przychody podatkowe wygenerowane przez program zostaną w pierwszej kolejności wykorzystane na pokrycie kosztów związanych z administrowaniem i egzekwowaniem kalifornijskich przepisów dotyczących konopi indyjskich. Następnie 60% pozostałych środków zostanie wykorzystanych na wsparcie Cannabis Equity Reinvestment Fund. 25% zostanie następnie przeznaczone na leczenie i zapobieganie uzależnieniom. 10% zostanie przeznaczone na programy przedszkolne, a 5% sfinansuje kampanię na rzecz świadomości i zdrowia publicznego.
- Szara strefa „podarowania” (lub przekazania marihuany) do 2,5 uncji marihuany w kontekście innego zakupu skutkowałaby wykroczeniem klasy 2, a w przypadku drugiego lub kolejnego wykroczenia wykroczeniem klasy 1.
- Wprowadzono by szereg nowych kar kryminalnych. Sprzedaż lub przekazywanie marihuany lub akcesoriów osobom poniżej 21. roku życia podlegałoby na przykład karze do jednego roku pozbawienia wolności i maksymalnej grzywnie w wysokości 2500 USD, podobnie jak sprzedaż marihuany osobie, co do której istnieje uzasadnione podejrzenie, że jest pijana. Wykroczeniem klasy 1 byłoby promowanie sprzedaży lub dystrybucji akcesoriów do marihuany dla osób poniżej 21 roku życia.
- Wykroczenie klasy 1 za świadome nabywanie marihuany w imieniu osoby poniżej 21 roku życia jest wykroczeniem.
- Osoby poniżej 21 roku życia, które używają lub posiadają marihuanę lub próbują ją zdobyć, podlegałyby karze cywilnej w wysokości 25 USD i nakazowi uczestnictwa w programie leczenia zaburzeń związanych z nadużywaniem substancji.
- Nielegalna uprawa marihuany (z wyłączeniem legalnej uprawy domowej) stanowiłaby przestępstwo klasy 6 zagrożone karą do 5 lat pozbawienia wolności i 2500 USD.
- Domowa marihuana może być przetwarzana na produkty spożywcze. Jednak użycie butanu lub innych lotnych rozpuszczalników podlega karze wykroczenia klasy 1.
Krizek powiedział MEDCAN24 w zeszłym miesiącu, że możliwe jest, iż niektórzy republikańscy ustawodawcy mogą zakwestionować sprzeciw Youngkina wobec legalnej sprzedaży marihuany, biorąc pod uwagę, że kadencja gubernatora kończy się na początku przyszłego roku. Zwolennicy mają nadzieję, że nowy gubernator będzie bardziej otwarty na zalegalizowaną sprzedaż. Zauważają, że niektórzy republikańscy urzędnicy w innych stanach są bardziej otwarci na reformy.
Jason Blanchette z Virginia Cannabis Association powiedział MEDCAN24 na początku października, że wierzy, iż Youngkin ponownie zawetuje ustawę regulującą legalną sprzedaż marihuany, jeśli trafi ona na jego biurko. Dodał jednak, że prawodawcy powinni nadal traktować tę kwestię poważnie.
Powiedział, że kadencja Youngkina kończy się na początku przyszłego roku. „Mamy z nim jeszcze rok, ale jeśli uda nam się wprowadzić ustawę na jego biurko, będzie to drugi raz, kiedy Demokraci przyjęli tę samą ustawę” – dodał. Uważa się, że będzie to bardzo silny precedens dla następnego gubernatora.
–
MEDCAN24 śledzi setki ustaw związanych z konopiami indyjskimi, psychodelikami lub polityką narkotykową, które przeszły przez legislatury stanowe, a także Kongres w ciągu ostatniego roku. Członkowie Patreon, którzy deklarują co najmniej 25 USD miesięcznie, uzyskują dostęp do interaktywnych map, wykresów i harmonogramów przesłuchań, aby niczego nie przegapić.
Dowiedz się więcej o naszej wyszukiwarce przepisów dotyczących marihuany. Aby uzyskać dostęp, proszę zostać zwolennikiem Patreon.
–
Youngkin odrzucił również niewielkie ilości marihuany podczas ostatniej sesji legislacyjnej. Zawetował na przykład propozycję, która uniemożliwiłaby państwu uznanie samego używania marihuany za dowód znęcania się nad dzieckiem lub zaniedbywania go, mimo że środek ten uzyskał jednogłośną lub prawie jednogłośną zgodę w głosowaniu na parkiecie Senatu.
Del. Rae Cousins (D), sponsorka ustawy, oskarżyła gubernatora o „odwrócenie się plecami do potrzeb naszych dzieci i zaniedbanie ich dobra poprzez zachęcanie sądów do niepotrzebnego rozdzielania rodzin”.
Osobno, w kwietniu ubiegłego roku, komisarz ds. zdrowia stanu Wirginia, Karen Shelton, powiedziała, że jej agencja otrzymała wystarczającą liczbę zgłoszeń zachorowań nieletnich po spożyciu produktów z konopi indyjskich, aby stworzyć „specjalny system nadzoru” w celu śledzenia tej kwestii.
Oddzielnie podczas tej sesji, w czwartek komisja Senatu Wirginii przedstawiła zaawansowane przepisy, które finansowałyby badania kliniczne z udziałem weteranów i „przełomowe terapie” wyznaczone przez Food and Drug Administration (FDA), w tym substancje psychodeliczne, takie jak psilocybina i MDMA.
Nowa ustawa odnosi się do oznaczenia przełomowej terapii FDA i federalnej ustawy Right to Try Act – mającej na celu umożliwienie pacjentom z nieuleczalnymi chorobami wypróbowania badanych leków, które nie zostały zatwierdzone do powszechnego użytku – a także do szeregu schorzeń, które badania pokazują, że psychedeliki mogą pomóc w leczeniu, w tym zespołu stresu pourazowego (PTSD), depresji opornej na leczenie, dużego zaburzenia depresyjnego i urazowego uszkodzenia mózgu.
W międzyczasie, na początku tego tygodnia, senatorowie przedstawili również zaawansowane przepisy, które uszczelniłyby rejestry karne dotyczące prostych przestępstw związanych z posiadaniem marihuany i zrewidowałyby stanowy proces uszczelniania rejestrów dotyczących przestępstw związanych z akcesoriami do konopi indyjskich. Członkowie panelu odrzucili również propozycję zezwolenia funkcjonariuszom organów ścigania na przeszukiwanie na podstawie zapachu marihuany.
Naukowcy z Kongresu twierdzą, że „nie wiadomo”, czy marihuana zostanie zmieniona pod rządami Trumpa, którego podejście do marihuany „pozostaje do zobaczenia”.
Zdjęcie dostarczył Philip Steffan.